F1

Megtört a Mercedes egyeduralma a Forma-1-ben

2021.04.01.

Elkezdődött a szezon, és már az első futamon beelőzte az újonc Aston Martin a negyedszázada egyeduralkodó Mercedest.

A huszonegyedik induló

Aki már hallotta, az megerősítheti, hogy a Forma 1 legszebb hangú gépe a biztonsági autóé, mellyel nagy kihívás a mezőny élén autózni, mert nehezebb és magasabb építésű a versenykocsiknál. Most egy új márka szállt ringbe, annak ellenére, hogy nem minden futamon van esély a safety car szereplésére, mégis komoly harc folyik a beszállítói pozícióért. Mert ha pályára megy, akkor biztos főszereplő, hiszen azonnal élre áll és diktálja a tempót a mezőnynek, márpedig a kamerák premierplánja a legjobb reklám, amit a Daimler AG 1995-ben kötött szerződésben foglalt le, de most beengedi a szegmensbe partnerét, az ugyancsak Mercedes motoros Aston Martint.

Aston Martin Vantage                                                             Forrás: AMR

Új beszállító

A 2021-es szezonban a safety car és a medical car is két márkától érkezik, így negyedszázados német egyeduralom után idén megjelenik a brit flotta is. A jobb láthatóság miatt a Mercedes biztonsági autója és orvosi kombija is piros, az újonc Aston Martin zöldben csillog, természetesen metál fényezéssel.

A szezon elején az Aston Martin szolgál biztonsági autóként a Forma 1-ben, aztán váltogatják egymást a megszokott Mercedes AMG GT R-rel, szereplésüket a márkák piaci érdekei alapján osztják be.

Az Aston Martin biztonsági autója az utcai Vantage, az orvosi pedig terepesebb fazonú DBX crossover, mindkét autó speciális felszerelése, személyzete és motorja is azonos, utóbbi az AMG Mercedes terméke, így teljesítményben nincs különbség a két márka modelljei között.

Felvezető autó 1911-ből                                                 Forrás: LSB

 

Clio és Tempra is szolgált

Biztonsági autót, pontosabban felvezető autót (Pace car) először 1910-ben, amerikai pályaversenyeken használtak. A Forma 1-ben csak 1992-től kötelező, igaz, az 1973-as Brazil és Kanadai Nagydíjon szolgált safety car jelzéssel egy Porsche 914-es. Általában a helyi pályán rendszeresített, vagy a futam rendezőjével szerződött modellt használtak, így igen színes a lista. A biztonsági flottában volt több Porsche és Lamborghini Countach, olykor Ferrari 412T1, Honda Accord, Opel Vectra, Fiat Tempra és Renault Clio is.

Elszámolás

Az 1973-as Kanadai GP 32-ik körében ütközött Jody Schekter és Francois Cevert, ekkor ment pályára a sárga Porsche 914-es safety car, ám nem sikerült tökéletesre a mezőny sorba rendezése. Nehezítette a helyzete, hogy akkoriban még nem volt elektronikus körszámlálás, így három órával a díjkiosztó után derült ki, hogy nem Peter Revson, hanem Emerson Fittipaldi tett meg több kört.

 

Két szezonon át ezüstösen csillogott                     Forrás: Daimler

Hosszú német dominancia

A Daimlerrel kötött szerződés alapján 1996 óta folyamatosan Mercedes szállítja az orvosi autót is, utóbbi a futamon a mezőny végén rajtol, majd beáll a bokszutcába. Már ha nem történik személyi sérülés az első körben. Ezt a szerepet is megkapja néhány idei futamon az Aston Martin, melyben nem csak motorszállítóként, de tulajdonosként is érdekelt az Aston Martin, melynek néhány hónapja kinevezett igazgatója, Tobias Moers az AMG-től érkezett. Nem mellékesen a Mercedes csapatfőnök Toto Wolf és pilóta Sebastian Vettel is tulajdonosok a cégben.

Új páros a ringen       Forrás: Aston Martin

Safety car, medical car

A legújabb Aston Martin biztonsági autót is Bernd Maylander vezeti és Mercedes AMG motor hajtja. A V8-as 4 literes, duplaturbós 535 lóerős Vantage safety car 3,5 másodperc alatt gyorsul százra. Azonos, de erősebb a medical car: a DBX 4 literes, ikerturbós V8-asa 550 lóerős teljesítményű, 700 Nm nyomatékú motorral álló helyzetből 4,3 másodperc alatt gyorsul százra. Felszereltségének része két tűzoltókészülék, egy defibrillátor és égési sérülések ellátására alkalmas készlet, az orvoscsapat vezetője idén is Dr. Ian Roberst.

Feltűnőbb lett az idei fényezés a 2019-es biztonsági autón   Forrás: Daimler

Pirosra váltottak

A 2019 óta szolgáló, és állítólag a jobb láthatóság miatt idén pirosra fényezett Mercedes-AMG GT R V8-as motorja 585 lóerős, 3,6 másodperc alatt gyorsul százra és 318 km/h tempóra képes. A hivatalos adatok szerint száz kilométeren 12,4 litert fogyaszt, emissziós értéke 284 gr/km. A Safety car egyébként hatalmas matricán hirdeti az amerikai CrowdStrike kiberbiztonsági céget.

Az orvosi autónak berendezett és idén ugyancsak piros színben pompázó Mercedes-AMG C 63 S Estate 2015 óta szolgál a Forma 1-es flottában és 10,1 litert fogyaszt 100 km-en.

Rajtszám nélkül az élen

Ha pályára megy, nem előzheti meg senki, a safety car diktálja a tempót, amit sokszor kevesellnek a terelgetett autók pilótái, különösen Hamilton, akinek rádióüzenetei nem csak stílusát, de a problémát is tükrözik.: a versenytempónál lassúbb menetnél nem hűl megfelelően a motor, a fékeknek és abroncsoknak sem tesz jót az „araszolás”.

A safety car mögött autózókat nem igazán érdekli, hogy Maylandernek úgy kell terelgetnie a mezőnyt, hogy autója a Forma 1-eseknél háromszor nehezebb és fele akkora teljesítményű, ráadásul jóval magasabb építésű. A legkeményebb kanyarokban is komoly tempóval kell befordulnia ahhoz, hogy az őt követő versenykocsik motorjai megfelelően hűljenek, fékjeik és gumijaik pedig melegen maradjanak.

A 2010-es Koreai Nagydíjon például 26 körön át kellett safety car mögött autóznia a mezőnynek. Pedig Bernd Maylander nem amatőr, korábban nyert DTM futamot, Porsche Carrera kupát és főleg hosszú távon volt sikeres: tagja volt a százezer mérföldes rekorder Mercedes tesztcsapatnak, mely 225 km/h átlagot érte el.

Maylander vezeti mindkét márka biztonsági autóját                  Forrás: Daimler

Indul a huszonkettedik

A 49 éves pilóta 22-ik szezonját kezdi és eddig 800 versenykört teljesített az F1-es pilótákkal. Huszonegy szezonja alatt csak a 2001-es kanadai nagydíjat hagyta ki sérülés miatt, akkor az ugyancsak Mercedesszel versenyző Marcel Fässler helyettesítette.

Idegileg és fizikailag is nagy kihívás a mezőny élén autózni, hiszen Bernd Maylander minden idők leghosszabb F1-es versenyén, a négyórás futam 48 százalékán át vezette a mezőnyt 2011-ben, Montrealban.

Baki a kanyarban

Bernd Maylandert jól ismer minden pályát és pilótát, de azért neki is becsúszott egy baki, 2015-ben a monacói edzés befejezése után belerohant egy vontatott F1-es autóba a be nem látható kanyarban. Nem rúgták ki, két-három évenként új autót kap Mayländer, aki minden futam előtt egy órát tréningezhet a lezárt versenypályán.

Melója csütörtökön kezdődik 7 óra 30-kor, az eligazítás után többször alkalma van pályára menni, ami fontos, mert a betétversenyek miatt folyamatosan változik a tapadás, a változó időjárásról, a hőmérsékletről már nem is beszélve. Idén új autóval is össze kell szoknia, sőt, szezon közben váltogatnia kell az Aston Martint és a Mercedest.

Harmadik szezonjában pirosra változott a színe  Forrás: Daimler

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!



 

 

 

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2021.04.19
A Maserati párhuzamosan fizikailag és a virtuális térben is megszervezte a Levante Hybrid....
2021.04.19
Magyarország egyik legnagyobb gumiabroncs-forgalmazója, a MARSO Kft. a KLEBER abroncsmárkával....
2021.04.19
A Stellantis csoport is belekezdett saját elektromos offenzívájába az utóbbi időben, ennek egyik....
2021.04.19
Egy személygépkocsi vezetője vesztette életét Nagyszentpál térségében - írja a police.hu ..
2021.04.19
Az abroncsgyártó két prémium terméke is kimagasló eredményekkel zárt a német autóklub és a neves....
2021.04.19
A tavaly lezárt hat tranzakciónak köszönhetően kilőttek az AutoWallis értékesítési számai: a....
2021.04.19
A játékgyártó Mattel vállalja, hogy 100%-ban újrahasznosított, megújuló vagy bioalapú műanyagra tér....
2021.04.19
A 2020-ban világszintű vezető pozícióját csoportszinten is visszaszerző Toyota (márkaszinten a....
2021.04.18
Hónapok óta nem fordult elő a legnagyobb magyar-osztrák határállomáson, hogy kerek hatvan perc....
2021.04.18
Folytatódik sorozatunk, ahol az autós szakmák rejtelmeibe próbálom beavatni az olvasóimat. A....