használtautó átvizsgálás
Attól függ, mennyi ideig, mert ugye, ami elromolhat, az el is romlik. De ha a legfontosabb paramétereket nézzük, akkor lehet találni olyan (nem kiváló, hanem) megfelelő, optimális állapotú autót, ami nem taszít minket azonnal vállalhatatlan javítási költségekbe, és a vételár sem horror. Lássuk!
Nem Szent Grál, de jó tipp lehet
Ügyfelünk egy 13 éves Ford C-Max 1.6 Ti-VCT motoros autó vásárlás előtti állapotfelmérését rendelte meg nálunk. A hirdetés szerint mindössze 110 ezer kilométert futott jószág a képek alapján nagyon egyben van, állítólag frissen szervizelt, ami vezérléscserét is tartalmazott, cserébe Németországból érkezett.
Hogy ebben a konstellációban mi a jó, arra később még kitérünk, de nézzük előbb sorban a paramétereket!
Az ára
Aki ma a piacra akar lépni, annak már egy alsó-középkategóriás autó esetében is illik legalább 3-4 millió forint között rászánni a használtautó-vásárlásra. Ebben az összegben nem csak a vételárat értjük, hanem az átírás és egyéb adminisztrációs költségeket, az első szervizeléseket és az arra megérett kopó alkatrészek cseréjét is.
Úristen! 3-4 millió? Viccelsz? Sajnos nem. Ez az összeg a bőven a lélektani 10 éves kor alatti autókra vonatkoztik. Olyan példányokra, amelyek várhatóan nem csak közép-, de akár hosszútávon is megbízható családtagok lesznek és nem fognak több időt a szervizben tölteni, mint szolgálatban.
Mert ha nem azzal szeretnénk kezdeni az autóbirtoklást, hogy (nagyon)nagy szervizeket csináltatunk a kocsin, akkor biztony a 6-7 éves verdáknál nem nagyon szabad öregebb autót nézni.
De mi van akkor, ha ilyenre nincs pénz? És ez nagyon sokaknál így van sajnos. Akkor kénytelenek vagyunk öregebb paripák után nézni, de ezenél válik egyre égetőbbé, hogy bizony megnézzük a ló fogait, vagyis, hogy mindenképpen lássa szakember, mielőtt egy forintot is kiadnánk érte.
A most górcső alá vetett példány 2,7 millióért volt kirakva.
Miért jó választás ez az autó?
A Ford 1.6 Ti-VCT nevű motorján nincs turbófeltöltő. Sima, szívó, benzinmotor, ami ugyan nem túl korszerű, de ha nincs turbó, akkor az nem is tud elromlani. Nincs közvetlen befecskendezés sem, így a kokszosodás is megúszható, nem kell 60-70 ezer kilométerenként dióhéjas tisztításnak alávetni a szívórendszert.
A szerényebb teljesítmény és nyomaték nem igényel kettőstömegű lendítőkereket sem a motor és váltó közé. Ez is egy olyan, több százezer forintos alkatrész, amit rettentően fájdalmas lenne kicserélni, ha tönkremegy.
Említettem, hogy benzinmotorról van szó, így a kétségbeejtően drága porlasztócsúcsokat is megússzuk. Ha mégis tönkremegy az injektor, akkor pedig durván annyiból cserélünk le négyet, mint a dízelekben darabját.
Mindemellett tud 125 lóerőt, amitől nyilván ma már nem esik hasra senki, de bőven elég a hazai viszonyokra. Rendben, ha valaki nem figyel erre kényesen oda, be fogja nyakalni a maga 8-10 liter benzinjét, de hát valamit valamiért.
Mit láttunk a szemlén?
A karosszérián a használat közben szinte óhatatlanul bekövetkező kisebb sérülések voltak. Az első lökhárító meg volt húzva itt-ott és a motorház fedélről sem hiányozhattak a kavicsnyomok. Éppen úgy, ahogyan a bal első ajtó élének leverése is hozzá tartozik egy használtautó mindennapi sérüléseihez. Innen talán lapozhatunk is, mert az lenne a csoda, ha ilyen sérülések sem lennének egy 13 éves kocsin.
Kicsit még a kasztninál maradva a festékréteg mérő kimutatta, hogy a baloldali ajtók és hátsó sárvédő már voltak korábban javítva. Ezeken az elemeken a legalacsonyabb rétegvastagsági érték 280, a legmagasabb 380 mikrométer volt, ami alapján nem lehet arra következtetni, hogy korábban bumeráng formáról állították helyre a kocsit, annál is inkább, mert az oszlopokon és a küszöbökön a gyári rétegértékek voltak mérhetők. A jobb hátsó ajtó és sárvédő is volt javítva, igaz ezek már kicsit vastagabban voltak „fújva”, de szerkezeti elemek ezen az oldalon sem sérültek.
A motor indítható, szépen jár és erejénél van, a diagnosztikai lekérdezés eredménye is negatív, vagyis nincsenek aktív hibakódok. A váltó és a kuplung is rendben van, mi kell még?
Ja igen, a fékek és a futómű állapota: a hátsó tárcsák kissé vállasodtak már, de viszonylag messze van még a csereesedékesség. A futómű nem lóg, nem koppan, fordosan f@sza. A gumiabroncsokkal már nem ennyire jó a helyzet: azok csak tengelyenként voltak egyformák és az első gumik gyártási ideje a kocsiéval egyezett meg, ezeket mindenképpen dobni kell a kocsiról, de a tisztesség azt diktálja, hogy a hátsókat is cseréjük, legyen már 4 egyforma.
Az utastér sem mutatott magasabb futásteljesítményt, mint amit ígértek, egészen istenes állapotban voltak az ülések és a kezelőszervek is. Azonban a C-Max két részből álló kalaptartójának kisebbik eleme egyszerűen derékba volt törve, ha ezt nem tudja az új tulajdonos nélkülözni, akkor érdemes lesz bontóból pótolni, mondjuk ehhez kell majd türelem.
Frissen szervizelt
Ezekkel a kijelentésekkel nem bánnak csínján a kereskedők. Én mindig azt mondom, ha nincs 101%-os bizonyítékom arra, hogy valóban történt karbantartás, akkor úgy kell venni, hogy nem történt. Itt friss vezérlést ígérnek a hirdetésben. Bár a motortípus vezérműszíját csak 160.000 km-ként kell cserélni, ami még nem jött el, de időben a 8 év jócskán letelt már, úgyhogy tényleg ideje volt.
A baj csak az, hogy a kereskedő által példásan kikért elektronikus szervizkönyv kivonat utolsó bejegyzése négy és fél éve, 75.000 km-nél volt, szóval nem lehet megúszni, hogy az azonnali motorolaj és (összes)szűrő cserénél rá ne nézzenek a vezérlésre, hogy tényleg, minden rendben van-e vele.
Meg is vették azonnal
Nem is gatyázott sokat az ügyfél, miután a vizsgálatot követően 24 órán belül megkapta tőlünk a digitális állapotlapot, azonnal lecsapott az autóra.
Miért? Mert 2,7 millióért kapott egy várhatóan megbízható autót, amiről minden igyekezetünk ellenére sem tudtuk állítani, hogy többet futott volna, mint amit kijelez. Mert ennyi pénzért egyszerűen nem fog jobbat találni a piacon. Mert egy olajcsere szervizzel és egy vezérléscserével, meg egy garnitúra gumiabronccsal megússza a vásárlás utáni teendőeket, cserébe lesz egy tisztességes méretű egyterű autója, amiben digitklíma, fényszórómosó, sötétedő tükrök, esőérzékelő, négy elektromos ablak és még ködfényszóró is van. Meg mert szerencséje volt.
Az átvizsgálás fontossága
De hogyan lehet ilyen kocsihoz jutni? Ha ennyire minden rendben van, akkor miért ilyen olcsó? Németországban előfordulhat, hogy ezeket levedlik és kifejezetten exportra szánják. Képzeljük csak el az átlagos vidéki német gazdát! Használ 12 évig egy autót, amit hasonló kategóriájú kocsira gazdasági helyzetéből fakadóan bármikor simán lecserél. Odakint ez az autó már szó szerint a kutyának sem kell, de ott is tudják, hogy a keleti blokkban úgy kapnak ezek után a kocsik után, mint gyöngytyúk a takonyra. Indítják hát az exportra. Ha 3.000 eurót kapnak érte, akkor annyiért.
A vásárlás előtti használtautó-átvizsgálás azonban még akkor sem maradhatnak el, ha ennyire optimálisak a körülmények. A szekrényben mindig lehetnek csontvázak, amit a jövőhéten egy 2017-es Volkswagen Jettán be is fogunk mutatni.