profit

Mennyire éri meg autót gyártani?

2021.07.01.

Minden évben hallunk arról, hogy melyik gyártó adta el a legtöbb autót, foglalkozunk az új modellekkel, de ritkán lehet olvasni az autógyártás jövedelmezőségéről. Melyik gyártó keresi a legtöbb pénzt és min múlik ez? Ennek jártunk utána.

Az utolsó “rendes” év 2019 volt, ezért az akkori eredményekből indulunk ki.

A profitrangsort magasan vezeti a Ferrari, 23,2%-os működési nyereségüknek a közelében sem jár egyik gyártó sem. Az új technológiák gyors bevezetése, a piaci változásokhoz való alkalmazkodás képessége és a lenyűgöző marketing részlegük lehetővé tette, hogy a Ferrari ilyen nyereséges legyen. Különösen elképesztő ez az eredmény, ha belegondolunk, hogy mindezt a legnépszerűbb és más gyártók számára kifejezetten jövedelmező SUV szegmensekben való jelenlét nélkül érték el. A számok terén ez azt jelenti, hogy 86.000 eurót kerestek eladott autónként, amiből 10.131 darab volt.

Bár körülbelül 40 autót kell eladniuk ahhoz, hogy annyi pénzt keresnek, mint a Ferrari egyetlen példány értékesítése után, az abszolút nyereséget tekintve a Toyota volt az első. A Toyota 21,2 milliárd eurót szerzett az autók eladásából, ez darabra levetítve 1976 eurót jelent. A japánoknál a Ferrarin kívül csak a BMW keresett jobban eladott autónként, nekik csak 30 autót kellett eladniuk egy darab Ferrari nyereségéért. A darabonkénti profitlistát a jelentős gyártók közül a Ford és a Nissan zárja, a többiektől jelentősen lemaradva 908 és 926 darab autót kell eladniuk 1 Ferrarinyi profitért.

De min múlik egy autógyártó bevétele?

A Ferrari sikere nem meglepő, a luxustermékeknél luxusárréssekkel lehet dolgozni. Így van ez az autóiparban, akárcsak a ruha- vagy bármilyen másik iparágban.

A volumengyártóknak nehezebb dolguk van. Ahogy mindenhol, az autóiparban is sokat számít, hogy időben felüljenek a később száguldó vonatokra. Részben ezért keres jól a Toyota, akik elsőként gyártóttak hibrid autót és mára szinte minden modelljük elérhető ilyen verzióban is és részben ezért állt rosszul a Ford, akik későn léptek.

Autóipari sajátosság a gyárak elhelyezkedésének jelentősége. Magyarország a gyárak számában nem véletlenül áll jól: olcsó munkaerő és óriási adókedvezmények várják a gyártókat, akik örömmel jönnek is. Egy autógyárat azonban nem olyan könnyű áthelyezni manapság, mint korábban például egy ruhagyárat, mivel a beszállítók miatt óriási jelentősége van egy-egy autógyárnak az adott ország szempontjából. Így aki Nyugat-Európában gyárt autót, eleve nehezebb helyzetből indul.

A földrajz nem csak a gyártásnál, az eladásnál is sokat számít. Hol lehet valóban pénzt keresni? Autóipari berkekben már-már klisének számít, hogy ha profitot akarsz, kerüld el Európát. Az európai autóipiacon rengeteg régi szereplő, akik közül többen régóta nem tudnak profitot termelni a kontinensen. Jó példa erre az Opel, amely rengeteg idő elteltével és a PSA – mostanra Stellantis – csoport tagjává válás után vált profitábilissá, vagy a Ford, amely szintén hosszú évek óta nem látott nyereséget európai tevékenyésgéből.

A kínai piac mára megkerülhetetlenné vált, ha profitról van szó. 2019-ben visszaesett a kínai autópiac ami meg is látszott az eredményeken.

Szintén nagyon fontos tud lenni egy-egy népszerű és jövedelmező modell megléte. Az ilyen szempontból egy gyártó számára legfontosabb modell egyértelműen a Porsche 911 volt. A Porsche ikonikus autójának nyolcadik generációja, amelyet 992-ként is emlegetnek, jelentőségét tekintve jövedelmezőbb, mint bármely más, 2019-ben bemutatott jármű. A 911 a Porsche összes bevételének közel 30% -át tette ki piacra dobása óta, annak ellenére, hogy csak az értékesítés 11% -át adta.

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!

 

Az oldal fő támogatója

 

2021.09.19
A védelmi ipari szakképzés infrastrukturális feltételeit teremti meg a Zalaegerszegi Szakképzési....
2021.09.19
Facebookos ismerőseinek akart dicsekedni sportkocsijával egy 70 éves olasz autós, ehelyett a....
2021.09.19
A heti rajzunk készítője Kelemen István. Rajzának címe: Megyünk egy kört? ..
2021.09.19
A Müncheni Autószalonon bemutatott Cupra Tavascan Extreme E Concept az idén indult Extreme E....
2021.09.19
A napenergiával közlekedő és működő lakóautó prototípusának neve Stella Vita, és egy 17....
2021.09.19
Üzembe helyezte a hétvégén az ausztriai Villachban 1,6 milliárd eurós beruházással készült....
2021.09.19
A J.D. Power közvélemény-kutató intézet arra kérte az új autók tulajdonosait, hogy értékeljék,....
2021.09.19
Fokozott közlekedésrendészeti és mélységi migrációs ellenőrzést tartottak az autópálya Szabolcs-....
2021.09.19
Tedd le az autót, és válts aktív közlekedési formára! Tippek az Európai Mobilitási Hét alkalmából....
2021.09.19
A tűzoltók áramtalanítják a járműveket - írja a Katasztrófavédelem honlapja. ..