zöldautó

Mennyire zavarja a pacemakert a villanyautó?

2020.05.29.

Hiánypótló tanulmányt közölt a Müncheni Műszaki Egyetem, amiben a villanyautók szívritmus-szabályozóra gyakorolt hatását vizsgálták.

Van egy nagyon kedves ismerősöm, aki korábban autóversenyző volt, tehát továbbra is figyelemmel kíséri az autóipar változásait, noha nem feltétlenül szimpatizál a villanyautókkal. És nem csak azért, mert mi még abban a korban szocializálódtunk, amikor egy versenyautó csörgött, csattogott, durrogott, noha nyilván ez is közrejátszik. Hanem azért is, mert szívritmus-szabályozóval él. Mint megannyi ember a világon, ő is együtt él egy létfontosságú műszerrel, ami amellett, hogy biztosítja az egyenletes szívritmusát, megakadályozza, hogy újra szívleállása legyen.

Viszont azt is elárulta nekem, hogy a műszer működését tulajdonképpen bármilyen nagyfeszültséggel működő eszköz befolyásolja. Villamos szekrény, villanyoszlop, telefonos átjátszó egységek vagy a repülőtéri biztonsági kapuk. Vagy elég hétköznapibb dolgokra is gondolni, mint a villamos, a troli és a metró. Ezeknek a közelében a pacemaker egyenletlenül működik, így az adott személy képes a rosszullét egyes fázisait is produkálni: kirázza a hideg, vagy elönti a meleg, szinte pillanatok alatt. Bizsergést, lüktetést éreznek, és jobb, ha minél hamarabb reagálnak, különben akár még rosszabbra is fordulhat a dolog.

Pár éve közösen hódoltunk másik közös hobbinknak, a repülőgép fotózásnak, Bécs repülőtéren, amikor hozzám szegezte a kérdést: vajon milyen hatással van egy villanyautó a pacemakerre? Gondoltak erre a gyártók, amikor nagy lelkesedéssel belekezdtek az autóipar reformálásába? Szeretem azt gondolni, hogy mélyen elmerülök az autóipar végtelen világában, így a villanyautózást is igyekszem magamévá tenni, de erre a kérdésre egyszerűen nem voltam felkészülve. Zavart, hogy nem tudom a választ, de akárhogy kutakodtam, nem találtam erről egy mérvadó tanulmányt. Egészen idáig.

Ugyanis a Müncheni Műszaki Egyetem egy kutatócsoportja végre pótolta ezt a hiányt, és megvizsgálták, hogy milyen hatással van nem csak a pacemakerre, de minden egyéb szív- és érrendszeri implantátumra a villanyautó nagyfeszültségű működése. Összeségében arra a következtetésre jutottak, hogy a pacemakerrel élő személyek is teljesen nyugodtan használhatják a villanyautókat, ugyanis az általuk generált elektromos mező annyira alacsony marad, hogy az nem befolyásolja a pacemaker megfelelő működését. Ellenben érdemes körültekintően eljárni a nagyfelszültségű DC gyorstöltők körül.

Összesen 108 villanyautózással kapcsolatos eszközt vizsgáltak meg, hét gyártótól, hogy meggyőződjenek az általuk kibocsátott elektromágneses sugarak hatásáról. A kutatók egyenként elemezték a résztvevők EKG-ját, és két kardiológust is bevontak a kutatásba. „Vezetés és töltés közben sem volt hatással a pacemaker működésére és programozására a villanyautó.” – jelenti ki a kutatócsoport. „Az eredményeink összhangban állnak korábbi kisebb kutatásokkal, amik még hibrid autókon vizsgálták a hatást.” – utalva ezzel egy 2017-es vizsgálatra, amiben egy Toyota Prius volt az alany.

A mostani kutatásban azonban egy első generációs Nissan Leaf-et, egy Tesla Model S P85-öt, egy BMW i3-at, és egy Volkswagen e-Up-ot használtak, tehát valódi, teljesértékű villanyautókat. Állóhelyzetükben, egyenletes gurulás közben, és lepadlózva is vizsgálták őket. Magától értetődően, gyorsítás közben a legmagasabb a elektromágneses sugárzás egy villanyautóban, tempótól függetlenül. Arra is rájöttek, hogy az akkumulátorcsomag az elektromágneses sugárzás legfőbb forrása, ráadásul az inverterek, a kábelezés vagy a kormányszervó csak erősíti a hatását.

Mégsem odabent kell óvatosnak lenni, hanem az autó körül, főleg akkor, amikor nagy teljesítményű töltőt használnának a szívritmus-szabályozóval élők. A kutatók ugyanis jóval magasabb mágneses interferenciát mértek a töltőoszlopoknál, ami abból is adódhat, hogy kevésbé szigeteltek maguk a töltőkábelek. Tehát érdemes megkérni valakit a családból, hogy inkább ő dugja fel a Taycant is Ionityra, amíg te elugrasz egy kávéért az autópálya melletti pihenőben.

„Ahogy növekedett a kábelen átfolyó áram, úgy növekedett a mező is.” – tették hozzá a kutatók, pedig még csak nem is a valódi gyorstöltőket vizsgálták, csupán a 32A-es állomásokat. Összeségében tehát azt állítja a kutatócsoport, hogy „az elektromos autók biztonságosak minden szív- és érrendszeri implantátummal élőnek, és különleges odafigyelés nélkül utazhatnak bennük. Ennek ellenére érdemes óvatosnak lenni az olyan ritka esetekben, mint például amikor gyorstöltővel etetnénk a villanyautónkat.

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2025.01.24
A Kínában már jelenleg is kapható modell 2026-ban térhet vissza az Egyesült Királyságba és Európába....
2025.01.24
Magyarországra érkezett az első három Vectron-mozdony a járműflotta megerősítésére és....
2025.01.24
Kínai autó is van az Európában forgalmazott legbiztonságosabb személygépkocsik között, legalábbis....
2025.01.24
Az MVM Mobiliti 300 kilowattos (kW) ultragyors töltői már tíz helyszínen, egyebek mellett....
2025.01.24
Lássuk, milyen szokatlan termékek kerülnek még ki autógyártók kezeiből, gyártósorairól. ..
2025.01.24
Futurisztikus járművet épített a Toyota házi tuningspecialistája, a Modellista. A Concept Zero....
2025.01.24
Kecskemét és Magyarország egésze is sokat fog profitálni az együttműködésből a Mercedesszel, ez a....
2025.01.24
A Peugeot büszkén jelenti be, hogy a 100%-ban elektromos PEUGEOT E-208 és PEUGEOT E-308 végeztek az....
2025.01.24
A sebességtartó automatika ágyazott meg a mai vezetéstámogató rendszereknek ..
2025.01.24
Személyautókban már megszokott és jól bevált vezetőtámogató rendszereket optimalizált....