használtautó átvizsgálás

Mennyit húz a kereskedő, ha egy évvel fiatalabbnak árulja a kocsit?

2025.04.30.

B250e: az ügyfél típushibától rettegett, de más baja volt

Vannak sikersztorik és vannak tévutak – még a legnagyobbak háza táján is. Nem tagadom, hogy elfogult vagyok a Mercedes-Benz-el szemben, egyszerűen rajongok a márkáért. De annyira azért illik is objektívnek lenni, hogy a kudarcokat, bukott modelleket is észre kell venni. Nem a B-osztály elektromos verziója volt az első ilyen balul sikerült kivitel, nagyon úgy fest, hogy az egész EQ-modellpaletta megy a levesbe és a nyerő taktika mégis csak a BMW által követett, mindenféle hajtásláncot befogadni képes karosszériák tervezése. Aki inkább egy sikersztorinak számító vásárlás előtti vizsgálatot olvasgatna, annak ezt az E-osztályt ajánlom figyelmébe.)

Tesla motor típushibával

A 2014 és 2017 közötti B250e (W242) modellek elektromos gépeit a Tesla szállította. Ennek a motornak („Large Drive Unit” (LDU)) másképp hangolt változata szolgáltak a Model S-ben 2012 és 2015 között, a model X korai változataiban, sőt, még a Toyota RAV4 EV-ben, utóbbiak Magyarországon kevésbé ismertek.

Amikor a B-osztály vásárlás előtti átvizsgálását megrendelte az ügyfél, külön kérte, hogy fordítsunk figyelmet a típus ismert hibájára, miszerint beázik az elektromos gép, vagyis hűtőfolyadék kerül a villanymotorba. Valóban van ilyen típushibája az LDU motoroknak, de kiszűréséhez meg kellene bontani a burkolatot, és kivenni a motor fordulatszámszenzorát, amin, ha nedvességet találunk, akkor azzal a kocsival már nem is érdemes foglalkozni. Ilyen szintű vizsgálatot a helyszínen képtelenség elvégezni, annyi ráfordítás lenne ez időben, és olyan sok kockázattal járna a szerelés, hogy azt ember meg nem fizeti. „Szerencsére” azonban erre nem is volt szükség, mert máson bukott el a Merci.

Azonnal kiderült: valótlan a gyártási év a hirdetésben

A 4,5 millió forintért kínált B250e gyártási évének 2016-ot jelölték meg. Ezzel szemben a dán forgalmi engedélyben feketén-fehéren ott áll, hogy a kocsit 2015 júniusában állították forgalomba. A fényszórók gyártási ideje is ezzel volt szinkronban, szóval azonnal sikerült madarat fognunk.

Mennyivel is vagyunk is behúzva?

A 2015-ös kivitelek átlagos hirdetési ára 4,3 míg a 2015-ösöké 5+ millió forint, miközben a futásteljesítmények nagyjából azonosak. Azonnal megjelent legalább 700.000,- Ft olyan haszon, amiért a kereskedő nem csinál tulajdonképpen semmit. Csak becsap.

És tök mindegy mi lesz hozzá a mese, hogy „OK, forgalomba 2015-ben állt, de egy évig nem használták, mert beteg volt az aranyhal...” vagy ilyesmi.

Kifogástalan műszaki és esztétikai állapotban

Szó szerint ez szerepel az autó hirdetésében. Sajnos a kifogástalantól messze áll mind műszaki, mind pedig esztétikai értelemben, de ez nem is elvárás. Pontosabban csak akkor, ha kifejezetten beleírják a hirdetésbe, hogy az.

Mercedes-hez méltó beltér még 10 évesen is

Tudom-tudom, kopó-forgó alkatrész, de műszaki értelemben nem mondanám kifogástalannak azt, hogy a kocsin még a gumik is az eredeti 2015-ös gyártásúak. Ráadásul téli gumikról van szó, az ilyenek szerelése közben igencsak hümmögnek a gumisok.

Az esztétika is csak messziről tökéletes. Közelebbről a kocsi jobb hátsó részén (a sárvédő műanyag ívbetétjén) a holdfelszín idéző kráterek tarkítják a képet, ami sajnos annak a komoly visszajavításnak az eredménye, ami a B-osztály ezen részén történt.

Ezt a festékréteg mérő is alátámasztotta. A csomagtér fedélen, a jobb hátsó sárvédőn és ajtón egyértelműen kimutatható volt a javítás. Mindig elmondom ez önmagában nem gond, még akkor sem ha a hegesztett elemen amúgy 800 mikron fölötti értékeket kaptunk. A probléma azzal van, hogy a jobboldali B-oszlopon és a jobboldali küszöb hátsó részén is 300-700 között volt a mért érték. Sérült a szerkezet. El kell engedni!

A szerelési nyomok is árulkodnak a korábbi javításról

SOH érték nincs, de a nagyfeszültségű akkumulátor kifogástalan

A diagnosztikai közben akkor van egyszerű dolgunk, ha a gép konkrétan elárulja az úgy nevezett SOH értéket. Erről kicsit bővebben is írtam egy másik cikkben, ahol egy BMW iX és a PHEV Kia értékeit mutattam be. Ha belelapoznak a cikkbe láthatják, hogy már ez is durva meglepetéseket tartogat.

A B250e részletes diagnosztikai lekérdezésében nincs ilyen adat, de cserébe rendelkezésre áll egy „nagyfeszültségű akkumulátor maximum maradó energia”-ként fordított bejegyzés, ami jó eséllyel az elérhető legnagyobb kapacitásra vonatkozik. Ennek értéke 27,4 kWh volt, ami – ha tudjuk, hogy nettó 28 kWh az eredeti kapacitás, nagyon jó számnak számít. (Hozzá kell tennem, hogy a diagnosztikából nem derül ki, hogy nettó, vagy bruttó értéket látunk. Rosszabbik esetben, ha a kapott érték bruttó szám, akkor is 88%-os SOH-ról beszélünk, ami 10 év alatt nem is olyan rossz eredmény.)

Ülésfűtés nélkül

Hivatalosan persze van benne, de az ülésfűtés a vezető oldalán nem működött. Erre is mit mondjak? Minden elektromos autóban van, mert lokális fűtéssel kevesebb energia megy el, mintha az egész utasteret fűtenénk. Tudom, lehet, hogy biztosítékot kell cserélni, de az is lehet, hogy fűtőszálat. Ég és föld. Működjön! (Vagy, ahogy Uri Geller mondaná: Mukodj!)

Szóval nem vette meg az ügyfél

Korábban is fogtunk már olyan elektromos kocsit, ami konkrétan nem az volt, amit a hirdetésben fotóztak. Alapból nem ad jó szájízt az embernek, hogy ezt is visszafiatalították egy évvel, meg, hogy a kifogástalan állapottól azért ez elég messze van. De ha az egészre még rátesszük láthatóan hanyag visszajavítást, az elöregedett abroncsokat és a meglévő hibákat, hát nekem is elmenne a kedvem tőle.

Pedig első ránézésre ez tényleg nem tűnik rossz vételnek. Az eredmények alapján azonban azonnal világos: Nem csak akkor kell vásárlás előtti vizsgálatot rendelni, ha felüti a fejét valami bizalmatlanság, bizonytalanság, vagy ismert egy típushiba, hanem a felelős vásárló minden esetben szakemberhez fordul, ha éppen milliókat készül elkölteni valamire, amit nem ismer. Tudunk segíteni!

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2025.12.05
Ki gondolná, hogy a világ legnagyobb dömpere nem a svéd Volvo, nem az amerikai Caterpillar, de még....
2025.12.05
Az Autós Nagykoalíció a 2025/2026-os tanévben is meghirdette az Autós Szakmák Tanulmányi Versenyét....
2025.12.05
Made in Európa.   ..
2025.12.05
Csütörtök este egy személy meghalt egy közlekedési balesetben Halbturn és Andau (Neusiedl am See....
2025.12.05
Az európai autóipar bealudt, majd elkezdte saját maga alatt vágni a fát. Az ilyen lépések eredménye....
2025.12.05
A két év múlva megvásárolható GR GT legalább 650 lóerős, V8-as ikerturbós benzinmotorra épülő....
2025.12.05
A Stellantis-csoporton belül működő Peugeot az elmúlt években több kihívással szembesült, de a....
2025.12.05
Hétfőtől elérhetőek lesznek a 2026-ra érvényes éves autópálya-matricák. 2025. december 8-tól a jövő....
2025.12.05
A napokban állt Föld körüli pályára a Széchenyi István Egyetem iker műholdja a Hunity kisműhold....
2025.12.05
A közúti közlekedés legfőbb témája, a halálos és személysérüléssel járó balesetek csökkentése.....