használt autó vásárlás

Tudatos átverés, vagy szimpla tévedés?

2024.03.05.

Egyre gyanúsabb lett az ID.3! Ezt igazán megérte vétel előtt átnézetni.

Kilencmillió forint kiadása nem kevés. Akkor sem, ha az ember egy korszerű, tisztán elektromos, nemegész hároméves autót szeretne vásárolni. Ezért fordult ügyfelünk hozzánk, hogy a kiszemelt 2021-es Volkswagen ID.3 autót vásárlás előtt átvizsgáljuk.

Példás hozzáállás

Ügyfelünk nagyon résen volt. Felkészült volt a modell sajátosságaiból, látszott, hallatszott rajta, hogy nagyon utána olvasott a típusnak, volt, amiből jobban képben volt, mint mi. (Később elárulom, mi volt az.)

Ezt az autót néztük mi

És így kellene eljárnia minden használtautó vásárlónak, akkor talán nem kapnék igazságügyi szakértőként minden héten 3-4 olyan telefont, amikor már a vásárlás után kiderült hibák tudatában, kétségbeesetten keresik a kiutat a pórul járt vevők.

Biztos annyi a kilométer?

Amikor nálunk valaki megrendel egy vásárlás előtt átvizsgálást, bekérjük az autó hirdetési linkjét. Ennek nem az az oka, hogy átnyálazzuk, hogy pontosan mit tartalmaz, hanem hogy a kedves ügyfeleknek ne kelljen a jármű leírásával, azonosításával és az eladó kontakt adatainak megadásával foglalkoznia, hiszen ezt mind-mind tartalmazza egyetlen URL alatt elérhető oldal. Erre kell a hirdetés.

A hirdetésektől való eltérések vizsgálata megmarad az ügyfél feladatának. Mert minden, amit tőlünk megkap valamilyen módon igazolható adat. Ha eltérések vannak a hirdetésben szereplő adatoktól, az jó alkualap lehet, de ezt a gesztenyét mi nem tudjuk kikaparni.

A szemle lezajlott, péntek késő délután jött a telefon az ügyféltől: Mennyire vagyunk biztosak benne, hogy a hirdetésben szereplő 48.000 km valós lehet, mert ő valamilyen forrásból azt látja, hogy egy karbantartáson tavaly már 55k volt az autóban. A telefonban hárman voltunk: az ügyfél, én és a járművet konkrétan átvizsgáló kolléga.

Szakértő kollégám hümmögött, amikor a 48k km elhangzott, mert a kocsiban 58.000 km van. És ez valós, a diagnosztikai lekérdezés a minden vezérlőegység legmélyebb bugyrából is ezt olvasta ki.

Innen kezdett érdekessé válni a sztori

Elsőre le sem esett a tantusz, hogy mi történhetett. A hirdetésben rendszámot, egyéb azonosítót nem látni, de a kereskedésben ez az egy darab ID.3-as volt, a kereskedő is egyértelműen ezt mutatta, ráadásul hirdetve sem volt másik ugyanilyen kocsi. Tehát jó kocsit néztünk meg, mást nem is tudtunk volna.

Elkezdtünk jobban belemenni. Hamar kiderült, hogy a hirdetésben leírt és lefotózott autó nem azonos azzal, amit vizsgálatra átadtak. Ez vagy átverés, vagy adminisztrációs hiba a kereskedés részéről. Én az utóbbit sejtem, mert ennyire senkit nem nézhetnek hülyének, illetve ennyi eltérést csak nem engednek meg maguknak.

Balra a hirdetés képe, jobboldalt a valóság

A futásteljesítményről már írtam, de mi van a felszereltséggel? Az üléskárpitok szúrtak először szemet, A hirdetésben szereplő és az általunk fotózott szövetek nem egyeztek meg. Aztán az ügyfél megkérdezte, hogy van-e hőszivattyús fűtés a kocsiban. Ez fontos extra, hiszen egy ilyen klíma kevesebbet fogyaszt, mint a hagyományos, így a hatótávolság valamivel kedvezőbb lehet. Új korában egyébként csaknem félmillió forintért adták ezt a felszereltséget. Hőszivattyú volt a kocsiban, ez megnyugtató.

Aztán tételesen átnéztük a hirdetés extralistáját és összehasonlítottuk a valós, általunk felvett listával. Most csak két példát emelek ki. A hirdetésben egy fényképen is jól látható, hogy az autóban van tolatókamera. Egy pillanatra még mi is elbizonytalanodtunk, hiszen előfordulhat, hogy nem vesszük észre az extrát. Bár elég nehéz nem észre venni, hiszen hátramenetbe kapcsolva azonnal jön a kép a kijelzőre. De nem jött, nem volt benne kamera.

A hirdetés egyik képe (forrás: hasznaltauto.hu)

Ugyanígy hirdették a holttérfelügyeleti rendszert. Ez az extra nem csak a nevében hordozott előnyöket nyújtja, hanem parkolóból való kitolatáskor figyelmeztet a keresztirányú forgalomra is. Nem volt az autóban.

Jöjjön a gyári kiviteli lekérdezés

Mivel minden általunk elvégzett vásárlás előtti járművizsgálaton fotózzuk a kocsi egyedi azonosítóját, vagyis alvázszámát, ennek alapján később sok plusz információ kideríthető. (Plusz még azért is érdemes ezt dokumentálni, mert ha azzal valami gond van, pl. korrodált és nem olvasható, akkor nagyon nehézkes és adott esetben drága is lesz a forgalomba helyezés.)

Mikor már megannyi eltérésre felfigyeltünk, felajánlottuk az ügyfélnek, hogy díjmentesen készítünk neki egy alvázszám alapján történő gyári kiviteli lekérdezést. Ehhez több szakértői programot is segítségül tudunk hívni, ezúttal a DAT járműjavítási kalkulációs program modulját használtuk, mert az Eurotax programban előfordul, hogy a külföldi piacos kiviteleknél nem egészen pontos az eredmény.

Jól tettük, mert még néhány infó kiderült a kocsiról. Először is az, hogy míg a magyarországi hivatalos forgalmazásban csak a 110 és a 150 kW-os teljesítményváltozatok voltak elérhetők, Németországban volt egy 107 kW-os variáns is és ez a kocsi pont ilyen. A hirdetésben 110 kW szerepelt.

A hirdetés egyik képe. 18-as kerekek a rendeléssel szembeni 19-es helyett, és a valóságban felszerelt kerekekkel sem egyezik

Valóban hőszivattyús és valóban nincs benne se kamera, se holttérfelügyelet. Kiderült továbbá, hogy az eredeti kivitelben a kocsira rendelt 19-es kerekek már máshol teljesítenek szolgálatot, a vizsgált autón „csak” 18-as kerekek vannak. Persze ezek sem egyeznek a hirdetés képeivel, de hát, ki figyeli?

A felszereltségi szint a meghirdetett Pro Performance helyett Life. Jó hír lehet viszont, hogy a hirdetésben szereplő 58 kWh-ás akkupakk helyett 62-es van benne. (Itthon ilyet sem forgalmaztak.)

Pedig a kocsi remek állapotban van

Az akkumulátorok degradációja minden EV vásárló számára kulcskérdés. Nem véletlenül. Ezeknek a kocsiknak az aksi a lelke, ha az rossz, gyakorlatilag azonnal gazdasági totálkáros lesz a kocsi. Szerencsére Bosch rendszerű diagnosztikai eszközünkkel nem csak a teljes akkucsomag, hanem az egyes akkumulátorcellák (108 db van belőle) egyenkénti SOH értékeit is látjuk a VW-csoportos autóknál. Ez alapján a kocsi HV akkumulátora 94-95% közötti, tehát elég jó.

Nem volt összetörve, tehát bukik az az állítás, hogy a fiatal, keveset futott autók mind előzménykárosak. Nem csak korábbi, de meglévő sérülései is alig volt. Minden megfelelően működött, a gumiabroncsok pedig fiatalabbak voltak az autónál. (A 19-es felnik helyett szervált 18-asokon gondolom ilyen volt…)

Az ügyfélnek így sem kell

És nyilvánvalóan nem a kocsi állapota miatt. A kereskedés azt mondta, hogy persze rossz hirdetést vettek le az előző értékesítés után, de hát ez van (bocsánatot nem kért), ezt lehet vinni. Nem volt még szó a szervizkönyvről. Egy ilyen autónak nem csak minden porcikája, de a szervizkönyve is elektronikus. Ezekből általában van valamilyen nyomtatott kivonat, de esetünkben semmit sem tudott bemutatni a kereskedő. Lehet nem véletlenül.

Az ügyfél futott néhány kört és kiderítette, hogy az autó a kétévente, vagy 30.000 km-ként esedékes kötelező időszakos karbantartásából kicsúszott, ezért a kocsira nem él a gyári garancia. Ez pedig nem elhanyagolható kérdés egy ilyen fiatal és értékes autó esetében.

Nem állíthatom, hogy kizárólag a mi általunk gyűjtött információk alapján, de az ügyfél nem vette meg ezt az ID.3-ast, tovább keresgél. Minden esetre mi itt leszünk és segítünk. Ha kell neked is!

További autós tartalmakért kövesse az Autószektor Facebook oldalát!

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.05.28
Elsőre talán azt gondolhatnánk, hogy a világ legnagyobb országában, Oroszországban találjuk a....
2024.05.27
Verőce térségében találták meg hétfőn a település közelében több mint egy hete történt hajóbaleset....
2024.05.27
Egy olcsónak tűnő C-osztály valódi arca ..
2024.05.27
Emberek közé hajtott egy terepjáró szombaton délután Červená voda községben, a Sabinovi járásban,....
2024.05.27
A Hyundai és a hozzá minden szállal kötődő Kia töretlenül tartja az előkelő helyet a leggyakrabban....
2024.05.27
Május utolsó hétvégéjén, a japán motorsport legnagyobb jelentőségű versenyén debütált a megújult....
2024.05.27
A Volkswagen és a Német Labdarúgó Szövetség (DFB) még négy évig folytatja sikeres együttműködését.....
2024.05.27
A Széchenyi Egyetemi Csoporthoz tartozó HUMDA Magyar Mobilitás-fejlesztési Ügynökség Zrt. Zöld....
2024.05.27
Életében először versenyzett esőben; újabb két dobogós helyezést szerzett az újoncok között;....
2024.05.27
Autós üldözésre és lövöldözésre került sor szombaton éjszaka Liptószentmiklós belvárosában, miután....