elektromos hasznjárművek

Mercedes-Benz EQT és eCitan bemutató

2023.10.23.

Pontosan, amit a kategória megkíván.

A Mercedes-Benz október közepén mutatta be a sajtó munkatársainak a T-osztályra épülő teljesen elektromos (BEV) EQT-t és a platform áruszállító verzióját az eCitan-t. A járművek legfontosabb részleteit máris mutatjuk.

Szilveszter Tibor, a Mercedes-Benz Hungária Kft. kishaszongépjármű üzletágának értékesítési és marketing vezetője köszöntötte a vendégeket, majd rövid bevezetőjében megerősítette, hogy a Mercedes továbbra is elkötelezett a fenntartható autózás mellett. A részleteket azonban már Nagy Sándor értékesítési vezetőtől tudtuk meg.

Nem ma kezdték és van jövőkép

A Mercedes már 1997-ben előrukkolt a Vito ZnL jelű kivitelével, amely egy cink-lítium alapú akkumulátorral működtetett közepes méretű áruszállító volt. Az elmúlt 25 év során a haszongépjármű szegmensben számos lehetőséget kipróbáltak az alternatív hajtásokban, amelyek közt az E-Vito mellett a Sprinter plug-in és üzemanyagcellás verzióinak különféle változatait, néhány koncepciójárművet és a ma már kapható EQV és eVito modelleket említették.

A jelen transzporter szegmensében gondolkodva volt egy szürke zóna, mégpedig a kisméretű áruszállítók terepe. A Mercedes eddig nem kínált kis dobozos haszongépjárművet teljesen elektromos kivitelben. Ez a zónát szolgálja ki a most bemutatott eCitan, illetve személyszállító verziója az eCitan Tourer. Aki pedig egyterű családi autóra vágyik annak a Citan-ra épült T-osztály elektromos verzióját, az EQT ajánlják.

Ami pedig jövőt illeti: 2024-ben érkezik az eSprinter frissített változata, de ez még mindig a most is futó platformra épül majd, mint ahogyan az eCitan-EQT család is. 2026-tól azonban érkeznek a teljesen új VAN.EA platform szerint tervezett autók, ahol nem jelent majd kompromisszumot, hogy az alapmodell tervei belsőégésű motorral hajtott járművek számára készültek.

Összességében az Ambition 2039 stratégia mentén a Mercedes-Benz 2039-re azt tűzte ki célul, hogy mind a járművek, mind pedig a gyártás tekintetében CO2 semleges működést valósít meg.

Az új eCitan és EQT

A piaci bevezetés a rövidebb, 2.716 mm-es tengelytávolságú kivitellel indul, amely az L1 jelölést kapja, jövőre pedig érkezik az L2, amely 3.100 mm-es tengelytávolsággal biztosít több helyet az áruk, vagy éppen az utasok számára. Egyébként az eCitan hosszabb változatában T-elrendezésben 2 db EUR-raklap is elhelyezhető lesz. Ami a teherbírást illeti, arra külön nem tértek ki, de a konfigurátor adatiból tudható, hogy az L1-es eCitan 459 kg-ot bír el.

Az EQT a márka EQ-sorozatában már megszokott black panel-t kapja az elejére, még ha nem is annyira teli kivitelben, mint a személyautóknál. Minden Citan-ra épülő új elektromos autó töltőcsatlakozója a hűtőrács emblémája mögött kapott helyet. A haszongépjárműveknél szériafelszereltségben a 11 kW-os AC töltési lehetőség adott, de ezt opcionálisan 22 kW-ra lehet bővíteni, illetve elérhető az EQT-hez szériaként adott 22 kW AC és 75 kW DC együttes lehetősége is, ez esetben természetesen aktív vízhűtés és hőszivattyú társul az extrákhoz.

Az eCitan futóműve elöl kettős keresztlengőkaros McPherson rendszerű, ami kiegészül egy, az oldalirányú dőléseket csökkentő megerősített stabilizátor rúddal. Hátul az áruszállítóknál Panhard rendszerű merev tengelyes kialakítás, az EQT-kben pedig torziós hátsó tengely van hosszlengőkaros felfüggesztéssel. A Citan és T-osztály kapcsán sokszor hallani, hogy ez „csak” egy Renault, talán ezért, de külön is kiemelték, hogy ezek a járművek a Mercedes-Benz által fejlesztett lengéscsillapítókat és tekercsrugókat kapják.

De mi hajtja?

A hajtáslánc energiaforrása egy 8 modulos tasakcellás nagyfeszültségű akkumulátor, amelyre 8 év vagy 160.000 km garanciát vállal a gyártó. A 45 kWh-ás nettó kapacitású aksival az EQT-k 282, az eCitan-ok 285 km WLTP szerinti hatótávolságot ígérnek.

Az innen nyert energiát egy 120 lóerős állandó gerjesztésű szinkronmotor használja fel, amely 245 Nm nyomaték leadására képes. (A motor hosszútávon használható teljesítménye 69 lóerő.)

A hajtáslánc minden szóban forgó modellnél az első kereket hajtja, 4matic változatokról nem esett szó.

A személyautó EQ modellekben elérhető rekuperációs változatok közül a jármű és az útszakasz paramétereit is figyelembe vevő, intelligens „D-Auto” mód nem elérhető ezekben az autóban, de a D+, D és D- verziók azonban igen, utóbbiban 1,5 m/s2 mértékű is lehet a lassulás, az ehhez tartozó töltési teljesítmény pedig elérheti a 34 kW-ot, ebben a módban az EQT és az eCitan egypedálos kezeléssel is vezethető.

Minden asszisztens elérhető

Ma már nincs autó valamilyen részleges önvezetési funkció nélkül. A Mercedes ezúttal is kínálja vezetői asszisztensrendszerek csomagját, amelyben aktív fékasszisztens, aktív távolságtartó tempomat, táblafelismerő rendszer, sávtartartás és holttérfelügyelet is megtalálható.

Ezek mellett szolgálnak még az adaptív távfény rendszer, az oldalszél asszisztens, az éberségfigyelő rendszer, a parkoló- és hegymenet asszisztens. Mivel az importőr honlapján már elérhető a konfigurátor, ott részletes tájékoztatást kaphatnak az érdeklődök az egyes kivitelek széria- és opcionális felszereltségeiről.

Ezen túl a korszerű konnektivitás minden vívmánya elérhető az intelligens (töltési igényeket és pontokat figyelembe vevő) navigációtól a járműből indított parkolási díj fizetésig. Lehet, hogy a töltési lehetőségeknél kellett volna megemlíteni, de ha már elmaradt itt írom, hogy egy év MercedesMe Charge csomag benne van az autó árában, onnantól pedig 5.300,- Ft-os havidíj mellett AC töltőkön 99, DC töltőkön, beleértve az Ionity hálózati pontokat is, 145 Ft/kWh áron lehet tölteni szerte Európában.

Próbakörön az EQT-vel

Már megszokott, hogy a különböző kivitelek a véletlen műve alapján kerülnek ki egy-egy újságíróhoz. Nekem most az EQT 200 kivitel jutott, ráadásul egyedül mehettem el vele, nem kellett mással osztoznom az autón.

A kört egy kis bolyongással kezdtem a budai agglomerációban, alkalmas helyet keresve a fotózáshoz. Ilyet végül nem találtam, de közben fel sem tűnt, hogy alattam az autó csak teszi a dolgát.

Azt már sejtheti a kedves olvasó, hogy az EQT – habár elektromos – nem arra van kihegyezve, hogy gyorsulási képességét fitogtassa, nem is teszi. A hagyományos autók dinamikáját hozza, az elektromos autók mindig rendelkezésre álló nyomatékával és csendjével.

Főleg rosszabb utakon mentem, de nem tapasztaltam, hogy kasztni nyiszorogna, van kínlódna a futómű. Az EQT-re szerelt 17 colos kerekek 205/55-ös abroncsai jó választásnak tűnnek.

Mindketten elég halkan járnak

Nem volt hiányérzetem sem. Van navigáció, tolatókamera, LED High Performance fényszórók, radarok elől-hátul és pontos kormányzás, hatékony rekuperáció, élhető egypedálos vezetés.

Az ülések kényelmesek. Nincsenek túlcsicsázva, éppen annyi kagylós kialakítás, amennyi kell. A legjobb, hogy nem tűnt fel, hogy ülök valamiben. A kényelmemet csak egyet dolog befolyásolta, amitől a Mercik esetén már elszoktam: a hagyományos automataváltós kocsikéhoz hasonló programválasztó kar. Ez már 7-8 éve felkerült a kormány jobboldalára a legtöbb csillagos autóban, úgyhogy megtörtént, hogy bambán hadonásztam a kormány mögött a jobbkezemmel, amikor hátramenetbe akartam kapcsolni. Megszokás kérdése.

A hátsó traktus kicsit becsapós. A mélyedésből első ránézésre 3 azonos méretű, teljes értékű ülésre következtetnénk, de ez optikai csalódás, mert a középső hely keskenyebb és sajnos Isofix rögzítési pontok sincsenek rajta.

A csomagtér méreteiről nem kaptunk pontos infót, de annyi biztos, hogy jó nagy és a hasáb kialakítás miatt jól is pakolható. Az egészet egy merev kalaptartó fedi le, aminek a síkja a hátsó ülések háttámlái alatt van, úgyhogy még ide is tehetünk majd ezt-azt.

A 20 kWh/100 km-es WLTP fogyasztást nem tudtam hozni. Mondjuk igaz, hogy fűtenie kellett az autónak. Nagy óvatoskodással a tesztkör végére 24-et mutatott a műszer, ami szerintem elfogadható érték.

Az EQT pont annyit hoz minőségben, kényelemben és felszereltségben amennyi ebben a szegmensben elvárható egy Mercitől. Persze ennek megfelelő az ára is. Az EQT 19 millió forintos alapárral indul, innen pakolhatjuk rá az extrákat. (Az eCitan valamivel 16 millió forint feletti alapárú.)

További autós tartalmakért kövesse az Autószektor Facebook oldalát!

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.03.04
A CUPRA Born a márka első tisztán elektromos modellje, egyben az elektromos hajtás és a....
2024.03.04
Nézze meg a videót! ..
2024.03.04
Több mint ötmillió jármű után március 15-e helyett 2024-től elegendő április 15-ig befizetni az....
2024.03.04
A Bács-Kiskun Vármegyei Főügyészség jelentős mennyiségű kábítószerre elkövetett kábítószer-....
2024.03.04
A múlt század vége felé eljutott odáig a technológiák fejlődése, hogy a megfizethető autók is egyre....
2024.03.04
Három személyautó karambolozott az M2-es autóút Budapest felé vezető oldalán, Dunakeszi térségében....
2024.03.04
A Renault pikáns dolgokkal készült a Genfi Autószalonra, ahol a várva várt, 400 kilométeres....
2024.03.04
Két dobogós helyezéssel zárta Hideg Ádám a Formula 4 Winter Series harmadik fordulóját a hétvégén,....
2024.03.03
Dabason kapott lángra a jármű, jelentette az Országos Katasztrófavédelmi Főigazgatóság. ..
2024.03.03
Elrajtolt az Extreme E sorozat negyedik évada, melyben régi riválisok küzdenek új műfajban. ..