autókereskedelem

Meseautótól a Merkurig, 21. rész: Az Adler története Magyarországon

2018.11.19.

Az Adler, amely a második világháború előtt Németország egyik legismertebb autómárkája volt, Magyarországon az 1930-as években a piac fontos szereplője lett.

Heinrich Kleyer még az 1880-as években alapította meg kerékpárgyártó vállalkozását Frankfurtban. A XIX. század végére motorkerékpárok, majd 1900-től automobilok is készültek az egyre bővülő gyártelepen. Mielőtt Amerikába hajóztak volna, Galamb József és Balogh Károly először az Adlernél tanulmányozták az autóipar fortélyait.

Az Adler egészen az 1930-as évekig évente néhány ezer darab túrakocsit készített, amelyek mindenben megfeleltek a kor elvárásainak. Ám az 1932-ben piacra dobott elsőkerékhajtású Trumpf révén a cég merész útra lépett. Két évvel később jelent meg az egyszerűbb szerkezetű, olcsóbb, de továbbra is elsőkerékhajtású Trumpf Junior, amelyből 1934-1941 között több, mint 100,000 darabot szereltek össze. Ez lett a cég utolsó személyautója. A második világháború után a vállalat kiszállt a járműpiacról, s egy másik nagysikerű termékükre, az írógépre koncentráltak.

Gróf Orssich György az ismert magyar automobilista a kárpáti túraútban használt Adler kocsijával 1915-ben. Forrás: Motor

 

Magyarországon már az első világháború előtt feltűnt az Adler, de még az 1920-as évek közepén is alig 50 darabos volt a hazai állomány. 1922-1924. között a Tavaszmező utca egyik bérházának udvarán működő Hungária Automobilgyár vállalat reklámozta az Adlert. A Színházi Élet, mint a kor legfontosabb társasági lapja a színésznők autóiról szóló cikkében külön kiemelte Honthy Hannát és Adler túrakocsiját. A kereskedőcég egyik tulajdonosa dr Rakovszky Iván későbbi belügyminiszter volt. 1924-ben a Hungária Automobilgyár az Andrássy út 65 szám alatt berendezte belvárosi bemutatótermét. Itt már nem foglalkoztak az Adlerrel.

Honthy Hanna és Adlerje. Forrás: ADT

Forrás: ADT

Néhány éves kihagyást követően, 1928-tól Tichy Rezső és Ferenc családi vállalkozása árusította az Adler gépkocsikat. A Tichy fivérek Temesvárról költöztek Budapestre, s 1927-ben a Liszt Ferenc tér 5 szám alatt nyitották meg bemutatótermüket. Túlélték a gazdasági válságot is.

Adler reklám 1929-ből. Forrás: ADT

1933-tól a megváltozott gazdasági és politikai légkörben a német autók szédítő tempóban hódították meg a magyar piacot. 1933-ban még alig 33 Adlert tartottak számon, két évvel később már 271 Adler szerepelt a közlekedési rendőrség nyilvántartásában. A Tichy Tesvérek az Andrássy úton új szalont nyitottak. A lapokban büszkén reklámozták, hogy a korszak legismertebb versenyzője, Delmár Walter és felesége is Adlerrel indultak több versenyen. Majd hirtelen minden megváltozott.

 

Ma már kideríthetetlen, milyen úton-módon kapta meg a Méray Motorkerékpárgyár Rt az Adler autók képviseleti jogát. A korabeli szaksajtóban többféle pletyka is napvilágot látott, de a tény: a Méray Motorkerékpárgyár Rt és a Tichy Testvérek között 1936 márciusában jött létre a szerződés. Ennek értelmében 1936 folyamán még közösen képviselték a márkát, majd 1937-től már a Méray volt a kizárólagos képviselet. A Tichy Testvérek az elveszett üzletért kártérítést kaptak, ezen kívül a Hanomag képviselettel vigasztalódhattak.

A Méray Motorkerékpárgyár akkorra már elsősorban bérfuvarozásból élt, a Méray motorkerékpárokból elenyésző mennyiség készült a Magyar Acélárugyár kebelében. Így kapóra jött nekik egy jó hírnévnek örvendő márka képviselete.

A Méray cég első lépésben visszatért korábbi sikerei színhelyére, a Magyar Általános Hitelbank Dorottya utca 1. alatti központba, ahol elegáns bemutatótermet nyitottak. A Zápolya utcai szervizt pedig felkészítették az Adler autók fogadására.

A cég 1937-ben 53, 1938-ban 86 új Méray motorkerékpárt adott el. Ezzel szemben 1937-ben 281, 1938-ban 330 új autót! És akkor a használt gépjárművekről még szó sem esett. Ilyen mennyiségek mellett érthető, hogy rájöttek: a Zápolya utcai telep túl szűk.

Megvásárolták egyik üzleti partnerük, a Dénes B Rt.–Hofherr–Schrantz–Clayton–Shuttleworth Magyar Gépgyári Művek Rt. Lehel utca 10/a. alatti ingatlanát (ma a Hírker központja), és ott rendezték be még tágasabb főhadiszállásukat. Autószalon, javítóműhely és garázs is helyet kapott, s a tehertaxi részleg ugyancsak átköltözött.

Az 1938-ban a Lehel utca 10 szám alatt megnyitott Adler központ. Fotó: Seidner Zoltán: Forrás: Méray-Horváth család

1938. március 23-án nyílt meg az új Méray telep a Lehel utca, Lőportár utca, Tüzér utca határolta telken. „Az üzem Lehel utcai frontján találjuk az ízlésesen berendezett gépkocsi- és motorkerékpár-szalonokat, míg az emeleten a különböző irodahelyiségek vannak elhelyezve. A Tüzér utcai oldalon, a bejárattal szemben, alig észrevehető emelkedésen jutnak fel a kocsik az első emeletre, ahol a teljesen fedett service-szolgálat van... Az elkülönített service-rész mögött találjuk a javítóműhelyt. A földszinten, részint a kétoldalt elhelyezett munkahelyeken vannak a karosszéria-, javító, fényező, motorszerelő és kárpitosüzemek, valamint az olajservice, míg a földszinti fedett csarnokban a mosó és tisztító helyiségek: ugyancsak itt nyert elhelyezést a közismert Méray tehertaxi-park is”. A megnyitón megjelentek a kormány, a Kereskedelemügyi Minisztérium, a Belügyminisztérium képviselői és más fontos személyiségek.

Az Adler központ bemutatóterme. Fotó: Seidner Zoltán: Forrás: Méray-Horváth család

Az Adler választéka lehetőséget nyújtott a tehertaxi-flotta megújítására: a Primus és Trumpf Junior alapjaira épített furgonok és platós kisteherautók révén végre nyugdíjba lehetett küldeni az elaggott háromkerekűeket. A kisteherautók karosszériáját döntően az Uhri Imre karosszériagyár szállította.

Adler kisteherautók. Fotó: Seidner Zoltán. Forrás: Magyar Nemzeti Múzeum Történeti Fényképtára

A Magyar Posta által használt Adler Trumpf Junior áruszállító. Forrás: Postamúzeum

A kisteherautók mellett az összes Adler személyautó-típus is szerepelt a Méray kínálatában, köztük rövid ideig az Adler Trumpf Junior Sport is. Ez utóbbinak hamarosan megszületett a hazai variánsa is. A kivitelező ismét az Uhri Autókarosszériagyár lett. A Németországból hozott alvázra szerelt felépítmény sportos volt és elegáns, legismertebb vásárlója Titkos Ilona színésznő.

Uhri-karosszériás Adler Trumpf Junior kabrió. Fotó: Seidner Zoltán. Forrás: Magyar Nemzeti Múzeum Történeti Fényképtára

A második világháborúban az Adler autók értékesítése megszűnt. Viszont 1942-től a kis, 100 cm3-es Adler-Sachs motorral sikerült újabb piaci sikereket elérni: 1942-ben 156, 1943-ban 501 darabot talált gazdára, főleg a honvédség és más közületek részéről.

Adler 2.5 a Városligetben. Fotó: Seidner Zoltán. Forrás: Magyar Nemzeti Múzeum Történeti Fényképtára

Különleges, Dörr&Schreck karosszériás Adler Trumpf kabrió magyar rendszámmal. Forrás: Méray-Horváth család

A Posta által használt Adler személyautó. Forrás: Postamúzeum

Honvédségi használatra igénybe vett Adler. Fotó: Drottleff Jenő. Forrás: Fortepan/14713

A kb. 2000 darabos hazai Adler állomány egy része a második világháborút is átvészelte. A fennmaradt statisztikákat átböngészve látszik, hogy 1960-ban közel 200, s 1973-ban is még 76 db Adler viselt rendszámot. Ma a budaörsi Adler kávézó és étterem egyben a márkaklub központja is.

Egy túlélő a hetvenes években Siófokon. Forrás: Fortepan/UVATERV/98737

Egy kevésbé szerencsés túlélő. Forrás: Fortepan/Ferencvárosi Helytörténeti Gyűjtemény/25658

Egy a Méray Motorkerékpárgyártól vásárolt Adler, amely komplett dokumentációval vészelte át az évtizedeket. Ma egy magánmúzeumban található. Fotó: Krepsz Zoltán

 

Az oldal fő támogatója

 

2020.06.05
Gyulai Hentesek Hagyományőrző Egyesületének elnökeként a helyi kolbászmúzeumot is Dinya Imre vezeti....
2020.06.05
A mentés idején II. fokú viharjelzés volt érvényben. ..
2020.06.05
Grigorij Drobutin Oroszországból küldte rajzát az Autós Nagykoalíció és az autoszektor.hu....
2020.06.05
A Magyar Közút Nonprofit Zrt. 2,6 milliárd forintból valósította meg a szárligeti beruházást.   ..
2020.06.05
Újabb felelőtlen járművezetőkkel szemben intézkedtek a rendőrök Vas megyében. ..
2020.06.05
Májusban is szerény volt a kereslet az új autók iránt annak ellenére, hogy újranyitottak az....
2020.06.05
Megérkezett az amerikai SUV európai igényekhez igazodó, frissített változata, amely már az FCA....
2020.06.05
Az önvezető járművek megjelenése és közúti elterjedése idővel biztosan bekövetkezik. Ebből adódóan....
2020.06.05
A csütörtökön ismertetett legfrissebb adatok szerint továbbra is csaknem hetven éve nem mért....
2020.06.05
Jánvári Zsolt szerint a a Forma-1-es csapat jövő hétfőn kezdi meg a felkészülést a július elején....