Citroën

A Meseautótól a Merkurig, 32. rész: A Citroën Magyarországon I.

2019.07.20.

Az idén 100 éves Citroën alapítása után már néhány évvel megjelent Magyarországon.

Az idén 100 éves Citroën alapítása után már néhány évvel megjelent Magyarországon. Az első képviselet, a praktikus elnevezésű „Részvénytársaság Francia Gépkocsik Behozatalára” 1923. március 10-én tartotta alakuló közgyűlését.

Ennek a részvénytársaságnak vadregényes a története. Dr Rakovszky István, ismert politikus az első világháborúban megsérült, s felépülését Strauss Antal fuvarozó leánya vigyázta, mint ápolónő. A fiatalok egymásba szerettek, összeházasodtak. Az apuka pénzügyi segítségével és Landy István autókereskedő támogatásával 1921-ben megalakult a Dandy Automobilgyár Rt, s két évvel később annak leányvállalata az Rt Francia Gépkocsik Behozatalára. Rakovszky Iván belügyminiszterré választása után testvére, István vette át a cégben viselt poziciót.

A központi irodák az V. Árpád u 11 alatt kaptak helyet, a VIII. Tavaszmező utca 6 alatti tágas javítóműhelyt és garázst rendeztek be, ezen kívül az Andrássy u 67. szám alatt díszes bemutatótermet nyitottak.

A Rakovszky család kapcsolatai révén 1924. végére már 38 Citroën "szaladgált Pest utcáin". Az elégedett tulajdonosok között találjuk Somogyi Nusi színésznőt, aki imádott versenyezni is, s Citroënjével részt vett az 1925-ös svábhegyi versenyen.

Ezt a Citroën B2-t eredetileg Budapesten értékesítették, később Békéscsabára került (Forrás: Farnadi Zsolt)

1924. áprilisában Magyarországra érkezett egy Kegresse-féle lánctalppal felszerelt Citroën automobil. A bemutatón részt vett Csiky Károly hadügyminiszter és Hasbburg József főherceg is. . A korabeli tudósítás zerint "a Citroën kocsi bámulatos produkciókat végzett. Vontatott két - emberekkel zsúfolásig megrakott - teherautót, szántott, buckákon járt fel-le, meredek hegyoldalakon kúszott fel, lépcsőkön mászott le”.

A Citroën Kegresse bemutatója (Forrás: Rakovszky István)

A Citroën Kegresse bemutatója (Forrás: Zsuppán István/Oldtimer Média Kft)

A képviselet a Királyi Magyar Automobil Club 25 éves jubileuma alkalmából, 1925. májusában megrendezett Budapesti Nemzetközi Autókiállításon saját standot bérelt: "A kocsikkal bőségesen ellátott stand egyik legérdekesebb tárgya a felvágott 10 LE Citroën kocsi, amely az európai Ford legbelsőbb titkait tárja elénk, illetve bizonyítja, hogy nincsenek titka, mert egy igen jól megszerkesztett és szolidan megépített kocsit mutat a metszet, s megérteti velünk annak nagy népszerűségét.

(Fortepan/84240)

1926. májusában már összesen 84 Citroën személyautót regisztráltak hazánk területén. Ebből 70 darab Budapesten, 14 pedig vidéken közlekedett.

A Dandy Automobil Rt és a hozzá tartozó cégek évek óta tartó pénzügyi nehézségeiről már 1926. nyarán megjelentek az első híradások. Az Rt Francia Automobilok Behozatalára élére új vezető került Farkas Kálmán személyében, aki korábban a Magyar Általános Hitelbank érdekeltségébe tartozó autókereskedő cégeknél tanulta ki a szakmát.

Végül 1927. októberében először Farkas Kálmán vált ki a cég kötelekéből, majd az Rt teljesen beszüntette működését. A Citroën képviseletet a Jelzáloghitelbankhoz tartozó Gépkocsi Import Rt vette át. Az új vállalkozás nagy üzembővítésre készült. Irodáikat a Jelzáloghitelbank épületébe költöztették át és tervbe vették az Andrássy út 67 alatti szalon helyett egy még fényűzőbb belvárosi "showroom" berendezését. A Tavaszmező utcai javítóműhely is a tulajdonukba került. Az új vállalkozás vezetői Wollemann István nyugalmazott hajóskapitány, a társasági élet elismert alakja és Rácz László, Honthy Hanna férje, nem mellékesen ambíciózus autókereskedő lettek.

(Forrás: Farnadi Zsolt)

A már bejáratott csatornákon kívül új lehetőségeket is kerestek, amelyre az éppen akkor rövidéletű virágkorát élő piacon több lehetőség is nyílott. Az egyik legkedveltebb társasági lap, a Színházi Élet autós pletykákkal foglalkozó, néhol enyhén reklámízű rovatában addig is fel-felbukkantak Citroën-nel kapcsolatos hírek, 1927. őszétől kezdve azonban minden héten felmerül valamilyen a francia márkával kapcsolatos esemény. Íme egy kisebb csokor a Színházi Életben 1927. szeptember és 1928. január között közölt hírekből:

- a héten sikerült 11 autót eladni

- Jouard francia katonai attasé Budapestre érkezett Citroën Berline gépkocsiján, amely "egész úton oly jól viselkedett, hogy Budapestig hozzá sem kellett nyúlni".

- Fischer Simon és Tsa Citroën teherkocsit vett a karosszériát maga Fischer Géza tervezte.

- Citroën reklámfilm készült a kor népszerű szinésznőjével, Posner Magdával a főszerepben.

Ekkor már Páger Antal és az akkori idők legismertebb magyar futballjátékosa, Orth György is Citroën kormányánál élvezte az automobil előnyeit. Az intenzív reklámhadjáratnak meg is lett az eredménye: míg 1927-ben 61, addig 1928-ban már 149 új Citroën talált gazdára

1928-ban a párizsi Citroën gyár igazgatói budapesti látogatást tettek európai képviselet-ellenőrzési kőrútjuk során. "Örömmel látták a Citroen magyarországi sikereiet és megelégedéssel azt a két Citroen kabrioletet, amely együttvéve 64000 kilométert szaladt be és most jött meg 3 nap alatt Párizsból" - írja a korabeli krónikás.

A Gépkocsi Import Rt az 1928. év végén Magyarországon is bemutatta az új C6 modellt, majd 1929. áprilisában a Kígyó tér 2-4 szám alatt megnyította "rendkívül izlésesen berendezett városi kiállítási szalonját, ahol hetenként változó kirakat csábítja a közönséget a gyönyörűen karosszált Citroën C4 és C6 autók vásárlására".

1929. májusának utolsó hétvégéjén került sor a Margitszigeten a II. Concours d'Elegance autós szépségversenyre, ahol többek között egy Nagy Géza-karosszériás Citroën C6 is szerepelt. A Wolleman Istvánné által vezetett autót, "amelyet tavasziasan könnyed világos bézs színezésével a világ legnyulánkabb Citroën-jének" titulált az egykori tudósító Charles Rocherand, a Citroën gyár propaganda igazgatója is megtekintette a Gépkocsi Import Rt vezetőinek társaságában. A rendezvényről végül egy ezüst szalaggal távozhatott a francia márka.

Citroën C6 Balatonbogláron (Forrás: Mészöly Nóra)

Sajnos az Amerikából begyűrüző gazdasági válság Magyarországot sem kímélte meg. A dicsőséges Concours d'Elegance után néhány hónappal az üzletbezárási hullámnak a Gépkocsi Import Rt is áldozatul esett. Wollemann István a hitelezők elöl Dél-Amerikába szökött.

Alig telt el két év s 1931. októberében már jelentették is az újságok, hogy Bárdi József átvette a Citroën képviseletet. Sajnos a gazdasági légkör nem kedvezett a Citroën által kínált típusoknak, így a Traction Avant sem terjedt el hazánkban. Ennek részben politikai okai is voltak, ugyanúgy, ahogy annak is, hogy 1937-ben a képviselet gazdát cserélt. Bárdi helyett a politikailag megbízhatóbbnak ítélt (!) Bolgár Aladár Szabadság téri autószalonjában kellették magukat egy rövid ideig a Traction Avant-k. Azonban a második világháború kitörését ez az üzlet sem úszta meg. Bolgár Aladár a háborúban elesett, vállalatát a háború után özvegye folytatta tovább – de már csak alkatrészekkel foglalkozott.

Út közben Citroënnel (Forrás: Farnadi Zsolt)

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.19
Ha ezt használja, megőrzi autója értékét.   ..
2024.04.19
A CX-60 után a vadonatúj Mazda CX-80 a második modell Európában, amelyet a Mazda nagy platformjára....
2024.04.19
Mostanában a szokásosnál is több szó esik a BMW legutóbbi 5-ös sorozatáról.  ..
2024.04.19
Az új BMW X3 a BMW Group dél-franciaországi, Miramasban működő tesztközpontjában a sorozatgyártás....
2024.04.19
A külső design alapján egy erőteljes és stílusos SUV rajzolódik ki, a frissítést követően a modell....
2024.04.19
Az idei első negyedévben megkötött teljes körű casco-szerződések átlagdíja 206 900 forint volt, 5,9....
2024.04.19
A kvalifikációt az első szakaszt követően negyedórára félbe kellett szakítani, mivel lángra kapott....
2024.04.19
A Mazda Motor megkezdte a MAZDA MX-30 e-SKYACTIV R-EV európai modelljének sorozatgyártását a....
2024.04.19
A hétvégén a Róma mellett található Vallelunga versenypályán kezdődik a túraautósok....
2024.04.19
A sanghaji aszfaltcsíkon öt év után rendeznek újra F1-es versenyt. ..