amerikai autók

Meseautótól a Merkurig 49. rész – Kisebb amerikai márkák Magyarországon I.

2020.05.19.

Az 1920-as és 1930-as években az amerikai autóipar színe-java megjelent a hazai autópiacon.

Az 1920-as és 1930-as években az amerikai autóipar színe-java megjelent a hazai autópiacon.

Auburn

A Peugeot hazai történetéről szóló részben megemlékeztünk Landy István munkásságáról. Ő 1926-1928. között a nyolchengeres Auburn luxusautókat is árusította Köztelek utcai garázsában. 1930-ra már 61 darab Auburn szaladt Magyarország útjain, de a képviselet megszűnt.

Landy István és felesége Auburn autójuk előtt (Forrás: Színházi Élet/ADT)

Chandler

1926. júniusában Zirner Ágoston, a Zirner Zsigmond & Tsa ékszerész vállalat beltagja a családi vagyon egy részéből autókereskedést alapított. Kezdetben Budán az Alkotás utca 35 alatt, majd Pesten a József tér 1 szám alatt volt a bemutatóterem, ahol a francia Mathis mellett az amerikai Chandler túrakocsikat is árusította. Alig néhány darabot sikerült eladnia, majd 1929-ben csődbe ment. Az üzemet a Hupp vállalat vásárolta meg.

Cleveland

A Chandler olcsóbb testvéréből a Tichy fivérek hoztak be két mintadarabot Liszt Ferenc téri üzletükbe, de vásárlót nem sikerült találni.

Durant

Miután Willy Durant-t 1921-ben kiebrudalták az általa alapított General Motors éléről új autógyárat alapított. A Durant a kor tipikus terméke volt. Magyarországon 1928-1930. között a korábban a Morris-szal foglalkozó, de elsősorban mezőgazdasági gépeket árusító Fehér Miklós Gépgyár foglalkozott a márkával – legjobb évük 1930-ban volt, ekkor 12 Durant-t értékesítettek.

Durant valahol Magyarországon az 1930-as években (Forrás: Fortepan)

Elcar

Az 1915-1931 között létező Elcar leginkább a New York városának szállított taxik révén volt ismert. A kedvező árfekvés miatt 1925-1928 között három különböző cég, Adorján János, a Halmos Testvérek és a Farm Gazdaságfelszerelő Rt is próbálkozott a hazai képviselettel, de vásárló alig akadt. Különösen a Farm Gazdaságfelszerelő Rt az érdekes, amelyet gróf Andrássy Imre alapított a Standard olajtársaság képviseletére. Ezen kívül amerikai traktorokkal is foglalkoztak, s az Elcar-t is reklámozták.

Franklin

Franklin automobilok bemutatója 1928-ban (Forrás: Autó/ADT)

Az egykor nagy hírű Misura Mihály Kocsigyár az első világháború után nem tudott talpraállni. A lófogatú járművekből már, az autókarosszériákból még nem akadt elég megrendelés. Utolsó mentsvárként megpróbálkoztak az autókereskedéssel. Dörfler Nándor, aki korábban a Városi Villamosvasutak főműhelyfőnöke volt 1928-ban megszerezte nekik a léghűtéses, hathengeres Franklin gépkocsik képviseletét. A Midor (Misura-Dörfler) a lehető legrosszabb pillanatban kezdte meg működését, s 1931-ben csődöt jelentettek. Ugyan csupán néhány Franklint sikerült értékesíteni, de a vásárlók között az autórajongásáról ismert Habsburg József főherceg is szerepelt.

 

Graham-Paige

A Graham fivérek üveggyártással szerezték vagyonukat. A pénz egy részét az 1920-as évek elején teherautók gyártásába invesztálták. A Graham Brothers márkanevű járművek Dodge motort kaptak, s a Dodge kereskedők árusították azokat. Miután a Chrysler megvásárolta a Dodge tulajdonjogát, a Graham testvérek úgy döntöttek, hogy önállósítják magukat. Megvásárolták a Paige-Detroit autógyárat, s az új típusokat már Graham-Paige márkajelzéssel kínálták. Az 1932-es modellév során bemutatott Blue Streak modell az amrikai autóipar egyik kulcsfontosságú típusa, amelynek számos vonását, így a zárt sárvédőket más cégek is átvették.

A Graham Brothers teherautókat Toldy Szabó László képviselte, akinek kalandos életéről a Dodge képviselet kapcsán már írtunk. A Graham-Paige személyautókat 1928-1929. folyamán a Ford-képviselő Hahn Arthur cég által alapított Apart, majd 1937-ben Cserépfalvi László árusította.

Az oldtimer Graham-Paige az 1970-es években (Forrás: MMKM)

Az 1960-as években, amikor a hazai oldtimer mozgalom éledezett, többek között egy, az 1930-as években gyártott Graham-Paige autó is előkerült. Ennek az előtörténete homályos, valószínűleg az amerikai hadsereg hozta be 1945. táján. Egy időben az eredeti motor helyett GAZ erőforrást rejtett a hosszú motorháztető. Jelenlegi tulajdonosa a helyreállításon dolgozik.

Hudson-Essex

(Forrás: Fortepan/id. Konok Tamás)

Bárdi József, a magyar autókereskedelem egyik központi alakja 1924-ben profilt váltott: „Bárdi József, aki eddig a Mercedes, Voisin és Wanderer autókon kívül a Wanderer kerékpárokat is képviselte, uj képviseleteket hozott Magyarországra. A francia Mathis-képviseletet feladta és helyette az amerikai Hudson- és Essex-kocsik képviseletét szerezte meg” tudósított a Nemzeti Sport.

Az 1909-ben alapított Hudson érdekessége, hogy a vállalatnál az 1910-es évektől a Fekete Istvánként született Stephen I Fekete töltötte be a főmérnöki posztot. A kor igényeinek megfelelő túrakocsikat készítő Hudson és olcsóbb Essex márkajelzésű testvére az 1924-ben megkötött amerikai-magyar kereskedelmi egyezménynek köszönhetően jutott el Magyarországra.

Bárdi főleg az olcsó Essex-szel ért el sikereket: 1926-ban 50 Essex és 16 Hudson talált gazdára. A legjobb év 1928 volt, akkor 115 Hudson és Essex kelt el. Ettől kezdve az eladások folyamatosan csökkentek. Bárdi József 1933-ban búcsúzott el a Hudsontól. 1934-ben a Blumenthal testvérek a német Hansa mellett a Hudsonnal is próbálkoztak – vajmi kevés eredménnyel.

(Forrás: Fortepan/MMKM/Pölös István)

A második világháború után a korábban említett amerikai autóbehozatali manőverek során néhány Hudson is az országba érkezett. A Magyar Köztársaság Elnöki Hivatalának autóállományáról szóló 1948. december 31-én keletkezett jelentésből kiderül, hogy a hivatali állományba 5 Hudson tartozott.

Életkép a Nyugati pályaudvarnál 1949-ben. Elöl egy Hudson (Forrás: Fortepan/Magyar Rendőr)

Hupmobile

A detroiti Hupp Motor Company 1909-ben készítette el első automobilját. A Hupp 20 kisautóról még Henry Ford is elismerően nyilatkozott. Két évvel később szintén a Hupp volt az első autógyár, amely sajtolt elemekből készült fémkarosszériával látta el modelljeit.

Magyarországon 1913-ban a Himler Garage, majd egy évvel később a tűzoltó-fecskendőkre szakosodott Köhler István fia, ifjabb Köhler István vette át a képviseletet, akinek „rövid idő alatt máris több kocsit sikerült elhelyezni elhelyezni, ami érthető is, mivel a Hupmobile kocsik könnyű kivitelüknél fogva olcsók, tartósak, kevés benzint, olajat, pneumatikot fogyasztanak”.

Az első világháború után a Hupp jól teljesített, majd az 1926-os hathengeres modell segítségével addig sosem látott sikereket értek el. A gazdasági válság után azonban több rosz döntés született. Ugyan az 1930-as évek második felében izgalmas formavilágú modellekkel próbáltak visszakapaszkodni, ám végül 1940-ben beszűntették a gyártást.

Magyarországon 1924-ben a francia márkákra koncentráló Velox Automobilkereskedelmi Rt jelentette be, hogy a Hupmobile-t is árusítani fogják. 1926-ban 26, 1927-ben 19 darabot sikerült értékesíteni. A Velox átszervezését követően a Hupmobile eltűnt a kínálatból. 1929-1930. folyamán a Kölber kocsigyár, amely a korábban említett Misurához hasonlóan szintén súlyos nehézségekkel küzdött a Hupmobile-tól remélte sorsa jobbra fordulását. Ez azonban nem következett be.

Jeep

Jeep a budapesti utcán 1945-ben (Forrás: Magyar Nemzeti Múzeum Történeti Fényképtára)

A Bantam által kifejlesztett, s a Willys és a Ford által nagy tömegben előállított Jeepből a másoik világháború után számos példány maradt Magyarországon. Egy időben a rendőrség is dzsipeket használt. Még 1960-ban is 86 Jeep viselt rendszámot, ebből 51 volt állami tulajdonban.

Győr, 1947. május 1 felvonulás (Forrás: Fortepan/Id. Konok Tamás)

 

Jordan

Edward S „Ned” Jordan volt az egyik legelső szakember, aki reklámkampány segítségével megpróbált egy közönséges autót, mint a menő életmód szimbólumát értékesíteni. Az 1919-ben bemutatott Playboy már nevében elárulta célközönségét. Jordan azt szerette volna, ha a vásárlók a menő ruhákhoz hasonlóan „viselik” az autót. Jordan egészen az 1929-es gazdasági válságig folytatta működését. Magyarországra 1927. tavaszán, a beszédes nevű Pneumatik Árusító Rt Andrássy út 27 alatti szalonjába érkezett meg a Jordan Playboy, ahol egy évig maradt az NSU autók és motorok mellett. A tucatnyi hazai Jordan tulaj közül a Hungária Kőszénbánya és a szeszes italok gyártásában érdekelt lovag Gottschlig Tasziló említhetők.

Az Automobil és Pneumatik Árusító Rt standja egy 1927-es kiállításon. Elöl egy Jordan (Forrás: National Archives)

Lincoln

A Ford kereskedésekről szóló cikkünkben szerepelt Haltenberger Vilmos, aki 1924-ben, illetve az Automobil- és Traktorkereskedelmi Kft, amely 1927-1928. folyamán a Lincoln luxusautóit is szerepeltette kínálatában.

Lincoln az 1927-es Magyar Túraúton (Forrás: National Archives)

 

Az oldal fő támogatója

 

2020.07.15
Az elsuvosodó autópiacon kevés limuzin, illetve kombi tartja még a frontot. A germán hősök egyike a....
2020.07.15
Az új villanyautókban három villanymotor több mint 500 lóerős teljesítményt hoz össze. ..
2020.07.15
Daniel Aduardo Valera Argentínából küldte rajzát az Autós Nagykoalíció és az autoszektor.hu....
2020.07.15
Balesetben meghalt egy ember az M1-es autópályán szerda délután; Győr térségében, a főváros felé....
2020.07.15
- A Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér júniusi utasforgalma 94 százalékkal esett vissza az előző év....
2020.07.15
- Újabb hatvanhárom speciális gépjármű állt a katasztrófavédelem szolgálatába, az új eszközöket....
2020.07.15
A Ferraritól az idény végén távozó, négyszeres Forma-1-es világbajnok Sebastian Vettel azt mondta,....
2020.07.15
- Távozik a Volánbusz Zrt. éléről Dávid Ilona a rábízott feladat sikeres teljesítése után, a....
2020.07.15
Az autóipar minden szektora megszenvedte a járványt. Bár a koronavírus még nagyon is aktuális,....
2020.07.15
Európa egyik legfontosabb autós magazinja felkérte olvasóit, szavazzák meg a lap fennállásának....