Mesél a szakértő – 20 éves állatorvosi ló | Autoszektor

használt autó vásárlás

Mesél a szakértő – 20 éves állatorvosi ló

2021.10.22.

Ha nem vársz sokat, nem fogsz csalódni.

Alacsony költségvetés, terepjáró igények. Nagyjából így tudnám röviden jellemezni ügyfelünk elvárásait, amit használt autó vásárlás előtt megfogalmazott. A mai mese főhőse egy 20 éves Subaru Forester, ami már harmadik autó volt az ügyfél által megrendelt vásárlás előtti használt autó átvizsgálások sorában.

A Foresteren kívül volt még egy másik Subaru és egy Toyota Land Cruiser, amiről úgy pattanunk le, mint gumilabda a betonfalról, amikor megláttuk, hogy néznek ki a kocsik és/vagy kiderült, hogy nem kell Máté Péternek lennünk ahhoz, hogy a kijelzett futásteljesítmény és a valóság közötti különbséget zongorázni tudjuk.

Kissé megviselt kasztni

A használt autó vásárlóknak két legnagyobb félelme van. Bár könnyű kitalálni ezeket, mégis leírom. Az egyik, hogy az autóban nem annyi a kilométer, mint amennyivel hirdetik, hanem korábban visszatekerték az óráját.

Az óratekerés persze átverés, de legnagyobb kockázatát mégsem abban látom, hogy szimplán kevesebbet mutat az óra, hiszen a futásteljesítmény mellé mindig társul valamilyen állapot is. Ha ez az állapot egyébként megfelelő, akkor majdnem mindegym mennyit mutat az óra. Azonban a kilométerek számával az egyes alkatrészek, vagy főegységek meghibásodásának kockázata is növekszik, másképp fogalmazva, közelebb van az a pont, ahol már költeni kell majd az autóra.

A korábbi sérülések, pontosabban azok visszajavítása, is kétféle megítélés alá eshet. Az egyik, hogy akár mérhetően, akár láthatóan volt korábbi sérülése az autónak, azokat jó minőségben, megfelelő technológiát választva és esztétikailag is elfogadható módon javították ki.

Egy autó átlagosan két évente szenved el olyan sérülést, amellyel már javítóhoz kell, vagy érdemes fordulni. Ne nagyon várjuk hát egy 10-20 év közötti autótól, hogy sérülésmentes lesz, ez nagyon ritka. De nem is szabad elfordulni egy 5-6 fényezett, javított elemmel rendelkező autótól, ha az láthatóan jó minőségű és szép, valamint a sérülés nem érintette a karosszéria főbb tartó-merevítő elemeit, amelyek jellemzően a küszöbök és az oszlopok.

A Foresteren bőven találtunk korábbi visszajavításra utaló nyomokat, hogy mást ne is említsek, vegyük a jobb első sárvédőn mérhető 3.600 mikrométeres (ezredmilliméteres) festékréteg bevonat vastagságot. A gyári, japán autóknál 100-130 mikronos rétegvastagság helyett mértük ennek a 30-35-szörös mértékét. Ez azt jelenti, hogy jelentős deformációt szenvedett el az elem, amit annak ellenére javítottak, hogy csavarozható, és egy cserével sokkal jobb minőség lett volna elérhető.

De mi a baj azzal, hogy javítják?

Semmi. Csak az, hogy ilyen mértékű deformációnál a kitöltőanyag zömítése is nehézkes, főleg, ha a megelőző lakatosmunka is hanyag. A légbuborékok – még ha nagyon kicsik is – mentén elindul a korrózió, amely a következő képen látható állapothoz vezet akár már néhány hónappal a javítás után.

És ebből nem egy volt az autón. De, hogy ne csak a szembeötlő tényekről beszéljünk, említsük meg a kicsit rejtettebb rozsdásodásokat is! A kipufogódob külső héja is sérült már, igaz, ez még nem sokat jelent, hiszen a belső szerkezet ettől majdnem független. De csak majdnem, és ha a külső rész így fest, nem kergethetünk hiú ábrándokat a belső állapottal kapcsolatban sem.

A futómű elemek és alváz is eléggé megfáradt már. Ha vesszük a fáradságot – és mi mindig vesszük, ha használt autó átvizsgálásról van szó – és alánézünk az autónak, akkor észrevehetjük a küszöb belső részének előrehaladott korrózióját.

Az tehát biztos, hogy ha emellett az autó mellett döntünk, akkor százezres nagyságrendben kell majd arra költeni, hogy az alvázon megállítsuk a rozsdát, azt pedig megtippelni sem szeretném, hogy a karosszériaelemek helyreállítása mennyi pénzünket emésztené fel. Már akkor, persze, ha erre megvan az igény a leendő tulajdonosban.

Kisebb, de bosszantó dolgok

Az első szélvédő jobb felső sarkában majdnem észrevétlenül bújik meg egy pár centis repedés. Ha magunk, segítség nélkül megyünk autót nézni, könnyen előfordulhat, hogy észre sem vesszük, hiszen belülről nem látható sérülésről van szó. Mi észrevettük és bár a kocsi nem ázik be, vagy ilyesmi, milyen bosszantó lesz ha hetekkel később mi magunk, vagy egy barátunk veszi észre a sérülést.

A szélvédővel hiába megyünk vissza, az eladó nem fog velünk komolyan szóba állni, hiszen azért a „megtekintett állapotban” frázisba – lássuk be – egy törött szélvédő bőven belefér. Hogy miért nem cserélteti ki? Az egymilliós autón egyszerűen nem fog 50-70 ezerért üveget cserélni nekünk a kereskedő.

Az anyóspajtás pedig erős bagós lehetett, hogy nem bírt várni a megérkezésig és sajnos sikerült kiégetni az ülését.

A kilométer is kétséges

A leolvasott 184.000 km valóságtartalma sem 100%. Gondoljunk csak bele! 20 évvel számolva ez 9 ezer kilométeres éves futásteljesítmény lenne. Ezt még egy nagypapa is könnyen átlépni szimplán templomba-, vagy piacra járással és a hétvégi házba való kiszaladgálásokkal.

Sajnos – mivel 20 éves kocsiról beszélünk – a diagnosztika nem szolgáltatott semmilyen futásadatot, de azért is másba tudunk kapaszkodni a vásárlás előtti átvizsgálásainkon. Észrevettük, hogy a motor vezérlésburkolatán az egyik oldalon egy „2017.01”-es, a másikon pedig egy „200.000”-es felirat volt a szervizben rendszeresített jelölőtollal felírva.

Ennek alapján arra következtethetünk, hogy a motorban 2017 januárjában, 200.000 km-es futás mellett cseréltek vezérlést. Az azóta eltelt négy esztendő futását figyelembe véve itt inkább beszélhetünk 250 ezeres futásteljesítményről. Ez persze nem 100%, lehet, hogy a motort valamiért meg kellett bontani és éppen egy ilyen feliratú bontott alkatrésszel javították meg. Minden lehetséges…

Gyártás, vagy forgalomba helyezés

Az autó hirdetése alapján ez a kocsi 2002. szeptemberében gördült ki a szalonból. Ez az adat megegyezik a forgalmi engedély „B” pontjában található adattal, viszont eltér a „Q” pont, vagyis a gyártási év adattól. Utóbbi ugyanis a forgalmiban 2001-es, tehát egy kis, talán megbocsátható, trükkel sikerült legalább egy évet fiatalítani az autón. Ügyes.

De ez mind nem baj!

Hogyhogy? Mégis, mit várunk egy 20 éves autótól? Ahhoz, hogy egy átlagosan használt, ilyen korú autó jó állapotban legyen, az évek során súlyos milliókat kellett volna rákölteni, amit nyilvánvalóan nem tettek meg. De nem is várható el! Talán az ügyfél nem is tudja, mi várható el egy ilyen korú autótól és általában egy egymillió forintért árult kocsitól. Pontosan ez!

Úgyhogy, ha nincs lakatosműhely a szomszédunkban, vagy nem vagyunk mi magunk feketeöves karosszérialakatos-, fényező szakemberek, akkor ez az autó felejtős, máskülönben nagyon nehezen fogjuk fogadni a szakműhely, autó árával vetekedő árajánlatát a javításra.

Talán éppen ezért vizsgáltatott

Ha máshonnan nem, hát tőlünk megtudta az ügyfél ezeket az általános információkat is, amit 2-3 hasonló kaliberű autó vizsgálati eredményeinek tükrében talán már maga is belátott.

Tehát a használt autó vásárlás előtti vizsgálatokra fordított összeg egyáltalán nem volt ablakon kidobott pénz.

Facebook és Youtube

Idén nyáron kezdtük el rendszeresíteni Facebook oldalunkon az élő kérdezz-felelek videókat. Minden pénteken, valamikor ebédidő környékén jelentkeztünk élő adásokkal, amelyekben nem csak a használt autó vásárlás előtti átvizsgálás szolgáltatásunkról lehet élőben kérdezni, hanem bármiről, ami a használtautó vásárlással kapcsolatos, sőt, minden adásban hozunk egy-egy esettanulmányt is.

Október elején pedig elindítottuk Youtube csatornánkat is a jobb elérhetőség és minőség reményében. A közeljövőben mindkét csatornán párhuzamosan adjuk majd élő adásainkat, idővel pedig a videós főhadiszállásunk a Youtube lesz. Az adások természetesen visszanézhetők.

Érdemes feliratkozni az új Youtube csatornára, mert akik követik a videókat, azok év végéig egy kuponkód segítségével még a régi áron rendelhetnek vásárlás előtti használt autó átvizsgálást.

Ezen a héten is így volt, a videó visszanézhető a Facebook oldalunkon, vagy alább, a Youtube csatornánkról beágyazott videóban.

További autós tartalmakért pedig kövesd az Autószektor Facebook oldalát!

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.03.28
Második évtizede viselhetik a büszke jelzőt Győrben: az Audi Hungaria üzemelteti a világ legnagyobb....
2024.03.28
Az új Toyota Yaris a kifinomult technológia és a vezetési élmény legfrissebb példája, mely a hibrid....
2024.03.28
Az érintett útszakaszon forgalomkorlátozásra lehet számítani - írja a Katasztrófavédelem. ..
2024.03.28
Idén januártól elektromos Peugeot e-Partneren érkezik a segítség azokhoz a dél-ausztráliai....
2024.03.28
Dr. Szászi István, a Bosch csoport vezetője Magyarországon és az Adria régióban volt a vendége a....
2024.03.28
A jelenlegi Fiat 500-as modellt nem tervezik átalakítani a júliusi szabályzások szerint, az EV-....
2024.03.28
Halálra gázolta egy kisbusz sofőrje Nagykálló térségében nyírbátori mérnökségünk kollégáját, Tibort....
2024.03.28
Károkozás (25%), türelmetlenség és akadályoztatás (23%), fizetős, vagy ingyenes (10%) - leginkább....
2024.03.28
Nem csak a gyorsan hajtó autósok, hanem a motorosok is nagy kockázatot vállalnak – írja a Kronen....
2024.03.28
Kedden tragikus kimenetelű közúti baleset történt, amely során egy BMW és egy Nissan ütközött....