Mesél a szakértő – Csernus-módszer használtautó-vásárlónak | Autoszektor

használt autó vásárlás

Mesél a szakértő – Csernus-módszer használtautó-vásárlónak

2020.07.24.

A képedbe kapod az igazságot

Csernus Imre pszichiáter munkásságát ellentmondások övezik. A médiában sajnos mind ritkábban feltűnő orvos módszereinek hatásosságáról, azt hiszem, megoszlanak a vélemények mind a szakmabeliek, mind pedig a téma iránt érdeklődők körében. Én nem tudom, nem értek hozzá, de az, amit a TV műsorban láttunk tőle biztos, hogy sok embernél sikeres.

Én most valamit ilyesmit próbálok leírni. Rövid úton szeretném ugyanis eloszlatni a használt autó vásárlásról legtöbbször tapasztalt tévhitet.

Hotel Mentor

A Facebook-on magánszemélyként meghívást kaptam egy Hotel Mentor nevű csoportba. Itt a tagok azt vállalják, hogy azokban a témákban, amihez a legjobban értenek felajánlják önzetlen segítségüket a csoport egyéb tagjainak, cserébe számíthatnak arra, hogy ők is ingyenesen kapnak támogatást másoktól.

Beléptem, és posztomban a használt autó vásárlás előtti tanácsadást ajánlottam fel, hiszen igazságügyi gépjármű szakértői praxisom mellett, ebben tevékenykedek a legtöbbet.

Nem is kellett sokat várni az első felkérésre. A fiatal családanya egy rémes, de sajnos annál gyakoribb élethelyzetben kért tanácsot tőlem. Online videóbeszélgetésben vettük fel a kapcsolatot.

A 4. használt autóval is befürödtek

Dóra rövid helyzetvázolásából megtudtam, hogy a két gyermeket nevelő család autója már a negyedik olyan használt autó, ami már rövid idővel a vásárlás után jelentős meghibásodásokat produkál.

Egy árulkodó fotó a Halálhörgés, siralom című cikkünkből, amely a képre kattintva olvasható

Sok ügyfél, akivel például telefonon konzultálok az ügyes-bajos autós dolgairól sokszor elfelejti elárulni, hogy milyen autóról is van szó. Érdeklődő kérésemre Dóra elmondta, hogy egy Fiat Punto-ról beszélünk, amit 400.000,- Ft-ért vásároltak. Sajnos már nem emlékszem pontosan, hogy milyen meghibásodás miatt lett üzemképtelen a kocsi, a lényeg, hogy nem tudják használni, áll a szervizben és a javítás reménytelenül drága.

Mit javaslok?

Arra jutottak, hogy nem kívánják tovább használni a Fiatot, új (pontosabban másik) autót szeretnének venni. A terv az, hogy ezt a kocsit talpra állítják, eladják, hozzátesznek egy kis pénzt és félmillió forintos keretben keresnek valamilyen autót.

Itt szakítottam félbe először Dórát. Azt ugyanis, hogy erre a reménytelen autóra még egy forintot is ráköltsenek, hogy aztán 200.000 helyett talán 300.000-ért adják el, egyáltalán nem tartottam jó ötletnek. Egyrészt egy ilyen öreg autó mondjuk egy 100.000 Ft-os javítástól nem lesz hirtelen sokkal többet érő a piacon, másrészt addig sincsen autójuk, amíg a javítás tart, ez sokáig el is húzódhat.

Első javaslatom, hogy hibás járműként értékesítsék a Punto-t Tulajdonképpen mindegy mennyiért, induljanak el egy eleve vonzó árról és ha nincs jelentkező, hetente csökkentsék azt egy érzékelhető összeggel. Nyerjenek időt és spóroljanak bosszúságot!

Üljön össze a családi kupaktanács

Ezt követően írják össze az új autóval kapcsolatos igényeket. Mire fogják használni? Mennyit mennek majd egy évben? Mekkora helyre van szükségük? Együtt gyorsan össze is szedtük ezeket, ami alapján hamar körvonalazódott az alsó-középkategória, azt szűkítettük le néhány közkedvelt és megbízható típusra. Mindegy melyekre.

Ezután tértünk rá az anyagi lehetőségekre.

És itt jött a Csernus-módszer

Dóra ötszázezer forintban jelölte meg a lehetőségeik határát. Rövid hatásszünet után azt kellett mondanom, hogy akkor inkább engedjék el az autóvásárlás ötletét. Egészen egyszerűen azért, mert ennyi pénzből nem lehet egy középtávon is megbízható autót vásárolni.

Ebben a szegmensben jellemzően szegmensben olyan autókat találunk, amelyek a következő 500.000-et már az első együtt töltött évben felemésztik.

Mi legyen akkor, hiszen autó kell? OK, gondoltam, hiszen, ezért a konzultáció. Én azt mondtam, hogy a körvonalazódott kategóriában egy és másfél millió forint között vannak azok a példányok, amelyekre jó szívvel ki is mennénk egy vásárlás előtti átvizsgálásra.

Ami az anyagiakat illeti, felvetettem a hitel lehetőségét. Egy másfél milliós, 10 éves autóra 500.000,- Ft önerő mellett 1 millió hitelt kell felvenni. Ez 36 hónapos futamidővel havi 33-35 ezer forintra jön ki, kb 22% THM-mel. Így – ha sikerült egy viszonylag kockázatmentes járművet vásárolni – tervezhető lesz az autóra való ráfordítás mértéke, tehát váratóan nem kell majd nagygenerálra költeni.

Elmondtam Dórának még azt is, hogy akárki nézi meg vásárlás előtt az autót, azzal (mármint a kocsival) a későbbiekben bármi történhet, erre nincs garancia és figyelembe kell venni azt is, hogy az autózás bizony mindig hoz magával további költségeket, valamint ráfordítást igényelnek a kopó-forgó alkatrészek is, úgy mint kuplung, fék, költséghely lesz az időszakos karbantartás és az abroncsok előbb utóbbi cseréje is.

Ha ezt nem tudják vállalni, inkább bele se fogjanak

A felsorolt költségeken kívül biztosan rengeteg egyéb költeni valót is fel lehetne sorolni, hiszen az autót biztosítani kell, súlyadót kell fizetni és akkor még nem mentünk vele egy métert sem, lehet tankolni, autópálya díjat fizetni, parkolódíjat fizetni, időnként a legnagyobb odafigyelés mellett is becsúszik egy-egy büntetés, hadd ne soroljam tovább.

Az a bátor és okos, tudatos vásárló, aki ezekkel a tényekkel még az autóvásárlás előtt képes szembenézni és ha úgy látja, hogy felelősséggel nem tudja vállalni a költségeket, akkor inkább kivár, gyűjtöget, vagy lemond az autózás „élményéről”.

Már-már csodaszámba is menő kivételek is akadnak: ezt a 17 éves Stilo-t 73.000 km-el árulták 400.000,- Ft-ért és csaknem hibátlannak bizonyult az átvizsgálálsunkaon. Igaz, hogy ügyfelünk egy kedves ismerősétől vásárolta meg.

Mennyien nem így tesznek!

Azért szaladgál az utakon annyi füstokádó, lógó kipufogós, betört szélvédős és egyéb műszaki, illetve esztétikai hibát magán hordozó autó, mert tulajdonosaik nem számoltak ezekkel a költségekkel, és a hibák kijavítására egyszerűen nincs pénzük. Vagy ha számoltak vele és mégis autót vettek, akkor – ahogy mondani szokták – könnyelműen bíztak cselekményük következményének elmaradásában. Röviden: gondatlanok voltak.

Ez is egy szakma

Az autós iparágban dolgozók azonban tisztában vannak egy jármű méltó fenntartásának költségeivel. Jobb rájuk hallgatni és mindent figyelembe véve meghozni a felelősségteljes döntést. Ezek nélkül az információk nélkül csak idealista képzelgés az autófenntartás, ezért minden használt autó vásárlás előtt álló olvasónak azt javaslom, hogy nagyon részletesen foglalkozzon ezekkel a kérdésekkel. Tegye ezt azt megelőzően, hogy az interneten autót keres és talál, mert a hőn áhított menő autónkba már egy hirdetés alapján is képesek vagyunk beleszeretni, és a szerelem – mint az közismert – vak.

Önnek tudunk segíteni?

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.24
- A kormány felszólítja az üzemanyag-forgalmazókat, hogy áraikat önkéntes alapon igazítsák a régiós....
2024.04.24
A Ford 1965 példányt fog gyártani a Mustangból a debütálás évének emlékére ..
2024.04.24
A bajor prémiumgyártó a tisztán elektromos meghajtású BMW i4 és a BMW 4-es Gran Coupé....
2024.04.24
A második napon, péntek délután már csúcsra járt a HUMDA Zöld Életre Valók komplex e-mobilitási....
2024.04.24
Két, egymástól független flottapiaci szavazáson a Toyota Professional három típusa ért el....
2024.04.24
Keddről szerdára virradó éjjel egy személyautó megcsúszott a tiszai Huszár Mátyás rakparton és....
2024.04.24
Bár az elektromos autók iránti kereslet továbbra is növekszik, a növekedés üteme közel sem olyan....
2024.04.24
Az M0-s autóút déli szektorán, az M5-ös autópálya felé vezető oldalon, a 6-os főúti csomópontnál....
2024.04.24
- Áprilisban tíznapos amerikai egyesült államokbeli szakmai úton vettek részt a magyar....
2024.04.24
Értékes bajnoki pontokat veszített Losonczy Levente az elmúlt hétvégén a túraautós TCR Europe....