Mesél a szakértő – Ezt nevezem körültekintő vásárlásnak | Autoszektor

szakértő

Mesél a szakértő – Ezt nevezem körültekintő vásárlásnak

2019.11.27.

Végre egy ügyfél, aki nem sajnálta az időt és energiát, mielőtt megvásárolta volna az autóját.

Bár a vállalkozásunk Tudatos használt autó vásárók nevű Facebook csoportjába minden nap jelentkezik egy-két új tag, a tudatosság még mindig nem egy magától értetődő dolog, ha használt autó vásárlásról van szó.

Sajnos továbbra is tapasztalhatók a klasszikus hibás magatartások, úgy mint a szerelembe esés (autóval), a birtoklási vágy, a kapkodás, és persze a tájékozatlanság is. Azok, akik pedig már elindultak a tudatosság útján inkább a korábbi saját, vagy jobb esetben más kárán tanul óvatosságot.

Most azonban egy olyan vásárló-ügyfél kért segítséget, aki egy elejétől a végéig átgondolt autóvásárlást akart végrehajtani, úgyhogy mi is a szokásosnál is több ötlettel és segítséggel tudtunk szolgálni. Az eredmény egy jó műszaki állapotú, a legtöbb kockázatot nélkülöző beszerzés lett, ami bár jóval több időbe került, mint egy spontán vásárlás, de az is biztos, hogy a lehető legkevesebb kockázatot is hordoz.

Első lépés, a típus kiválasztása

Az ügyfél a felesége 15 éves, alapfelszereltségű Golf 5-ösét szerette volna egy korszerűbb járgányra cserélni. A márkát nem szerették volna leváltani, mert az öreg Golf műszakilag nagyon jónak bizonyult. (A VW Golf általában is jó választás, a korabeli modellek közül pedig a 4-es és 5-ös különösen jónak bizonyult. Mi sem bizonyítja ezt jobban, hogy 2005 körüli modellek (Golf 5 1.6; 1.6 FSI) még mindig bőven 1 millió Ft felett cserélnek gazdát.)

Visszatérve, nem csak a VW maradt, de a típust sem szerették volna leváltani. Ami a korszerűséget illeti, az utolsó szériás (7-es) Golf kínálatban már megtalálhatók a turbós benzines és dízel modellek mellett a tisztán elektromos (e-Golf – teszt itt) és a feltölthető hibrid (Golf GTE) változatok is. Ez utóbbi két variáns között még a vásárlás előtt sikerült megingatnom az ügyfelet, végül az eredeti elképzelés, a GTE mellett maradtak és kezdték el szűkíteni a kört.

Amíg a takaró ér

A vásárlásra szánt kb. 6 millió forintos keret azért sok mozgásteret enged a nézegetésre. Jelentősen szűkül azonban a kör, ha kifejezetten Golf GTE-t keresünk. A 2014-ben bemutatott modellből a következő évben csak Németországban több mint 17 ezer darabot értékesítettek. Ez az első évjárat (tehát a 2015-ös), amiből megfelelő kínálat van. A szűkítés végül azt adta, hogy a vásárlásra szánt pénzhez valószínűleg hozzá kell majd tenni, mert bőven hatmillió forint feletti kínálati árakkal találkoztak a legnépszerűbb használt autós portálon.

A 6.390.000,- Ft-os irányáron meghirdetett GTE km órája 115.000 km-t mutatott, küllemre a fotók alapján tökéletesnek bizonyult. Ez volt a sok közül az első lépés, amit ügyfelünk helyesen csinált. Jól lehet szűrni ugyanis a hirdetések megfogalmazása alapján, amelyet aztán tovább finomíthatunk egy telefonhívással.

Induljon a kockázatcsökkentés

Ahogyan minden ügyfelünknek javasoljuk, ha egy mód van rá, Gábor személyesen tekintette meg az autót. Fontos ugyanis, hogy testközelből is szimpatikus legyen a kocsi. Ez még nagyobb szerephez jut, ha előtte nem volt dolgunk a szóban forgó modellel.

Lehet, hogy nem férünk el benne, vagy nem tudjuk megfelelően beállítani az ülés, vagy a kormányt. Ezen kívül még laikusként is beleakadhat a szemünk esztétikai hibákba, vagy a kezünk egy nem működő ablakemelőbe, vagy tükörállításba, szakadt váltószoknyába, esetleg, repedt lámpatestekbe és így tovább.

A másik szempont az eladó személyének megismerése. „Vajon olyan ember, akitől szívesen vennék használt autót?” – és ez a kérdés egyaránt felmerülhet kereskedőnél és magánszemélynél is. Szóval elengedhetetlen a rokonszenv is.

Mivel a megtekintés és kipróbálás nem hozott olyan körülményt, ami alapján ne lehetne megvenni a GTE-t, Gábor hozzánk fordult segítségért, és rendelt egy teljes körű helyszíni állapotfelvételt. Ezt természetesen egyeztette az eladóval, akinek nem volt kifogása az átvizsgálás ellen és ez újabb jó pont mellette.

A vizsgálaton aztán az alapvetően pozitív tapasztalatok mellett néhány körülményre rá kellett világítanunk. A diagnosztikai lekérdezés alapján a jobb hátsó kerékfordulatszám jeladó nem elfogadható jelét mutatta ki, a hibát mechanikai hibának minősítette. Nem gondoltuk, hogy fatális hibáról lenne szó, hiszen a műszerfalon az ABS hibájára figyelmeztető jelzés nem világított, márpedig egy kerékfordulatszám jeladó meghibásodása a rendszer tiltását vonná maga után. A hibát törölni nem lehetett, ez lett az első dolog, amivel kezdeni kell valamit.

A 18 colos könnyűfém keréktárcsák nem voltak kifogástalan állapotban. Hát igen, ekkora kerék nem magyar utakra való, könnyen sérülnek a peremek. Persze, jobb esetben nyilván „csupán” esztétikai hibáról van szó, azonban egy nagyobb ütés könnyen okozhat ovalitást a felnin, ezt majd legkésőbb egy gumisműhelyben ellenőrizni kell.

Mivel kevesebb, mint 100 km hiányzott a 120.000-es futásteljesítményhez felhívtuk ügyfelünk figyelmét, hogy a közelgő (az ajtón dörömbölő) időszakos karbantartás nem egy szimpla olajcsere lesz.

Cserélni kell a vezérlést, a gyújtógyertyákat, az összes szűrőt, a DSG váltó olaját és így tovább. Az olcsóbb helyeken is inkább 200 ezer forintos költségről lehet beszélni, érdemes ezt figyelembe venni, ha az árról tárgyalunk.

A titkos információ

Miután lezárult a vizsgálat és minden eredménye az ügyfélnél volt, telefonon egyeztettünk a teendőkről. Gábor nyugtalanította az ABS jeladó hibája. Azt találtuk jó megoldásnak, hogy az eladó vizsgáltassa, sőt, szükség esetén javíttassa is ki a hibát. A későbbi viták elkerülése érdekében ezt meg is ígérte, sőt, meg is tette és úgy tűnik, megnyugtatóan rendeződik ez a része az ügyletnek.

Mindeközben az ügyfél valahogyan kiderítette, hogy ez az autó hivatalos márkaszervizben csak egyszer járt életében, mégpedig a 60.000 km-es nagyszervizen. A szervizkönyv bejegyzései egyébként a „Volkswagen Partner” feliratot mutató pecséttel kerültek bejegyzésre. A két évvel ezelőtti Citroen-es ügyünk után azt javasoltam az ügyfélnek, hogy nézze meg az interneten, létezik-e ilyen cég. A keresés pozitív eredménnyel szolgált, a szerviz él és virul (létezik).

Csak azt nem értem, hogy a 60.000-nél elvégzett (DSG váltóolaj cserét is tartalmazó) karbantartás miért volt elérhető adatbázisban és a többi miért nem, ha egyszer ugyanaz a szerviz csinálta? Jó kérdés…

Áll az alku

A mozaikok végül összeálltak és szép lassan kiderült, hogy minden erőfeszítésünk (az ügyfél és a mi erőfeszítéseinkről beszélünk) ezzel az autóval nincs egetverő kockázatunk, úgyhogy elindult az alku folyamata.

Úgy tűnik, hogy az eladó sem árulni, hanem értékesíteni szerette volna a portékát. Ezt mutatta a példás hozzáállása, hogy első szóra hajlandó volt foglalkozni fennálló hibával, sőt az időszakos szerviz költségét is javarészt elengedte a vételárból.

Így végül 6.150.000,- Ft-ban állapodtak meg.

Az átvétel öröme

Hogy még egy pirospontot beírjunk az eladónak, a kocsit Gáborék lakása elé vitte, így történt meg az átadás-átvétel. Ügyfelünk még egy képet is küldött, ahogyan a GTE elfoglalta új helyét a teremgarázsban, ahová már megkezdték a gyorstöltő telepítésének szervezését.

Azt hiszem mindenkinek csak ilyen autóvásárlást kívánhatok. Soha nincs 100%-os biztonság, hogy nem fog hibát tartalmazni az autó – ezt talán még új autó esetében sem jelenthetnénk ki. Azonban az, hogy egy vásárló minden tőle telhetőt megtesz azért, hogy kizárja a bizonytalan tényezőket a tranzakcióból nagyon helyes magatartás.

Így persze tovább tart az autóvásárlás, de sokkal nyugodtabban aludhatunk. Örülünk, ha segíthettünk!

 

Az oldal fő támogatója

 

2020.07.11
Fennállása eddigi legeredményesebb júniusi értékesítési eredményét könyvelhette el idén a BMW....
2020.07.11
A gyorsaság nem boszorkányság, szól a mondás – de nagyon drága. Érdekes eltűnődni rajta, hogy....
2020.07.11
A GTI GTC nevű túraautó az Africa’s Global Touring Car bajnokságban vesz majd részt. ..
2020.07.11
Ivailo Cvetkov Bulgáriából küldte rajzát az Autós Nagykoalíció és az autoszektor.hu karikatúra....
2020.07.11
A címvédő és hatszoros világbajnok Lewis Hamilton, a Mercedes brit versenyzője nyerte a Forma-1-es....
2020.07.11
Iveco gyártmányú gázüzemű autóbuszt tesztel a Volánbusz Zalaegerszegen a Danube Truck Magyarország....
2020.07.11
A győri rendőrök elfogtak egy fiatal járművezetőt, aki az egyik belvárosi körforgalomban....
2020.07.11
Elkészült a 4-es számú főúton a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér 2. termináljához vezető új,....
2020.07.11
Amikor nálam járt a Peugeot 208, még nem tudtam, hogy hamarosan megválasztják Európa Év Autójának.....
2020.07.11
A hálózatról tölthető BMW és MINI modellekből az előző év első hat havi teljesítményéhez képest 3,4....