Mesél a szakértő – GeLKa, alias Mercedes-Benz GLK | Autoszektor

szakértő

Mesél a szakértő – GeLKa, alias Mercedes-Benz GLK

2016.05.30.

A Merci kicsinyített G-osztálya a használt autó piacon

Nem lepődnék meg, ha a címben említett „GELKA” szó a mai fiatalok (Jézusom, akkor én sem vagyok már az…) számára nem mondana az égvilágon semmit. Pedig a Gépipari Elektromos Karbantartó Vállalat látta el évtizedeken keresztül a tönkrement mosógépek és meghibásodott NDK turmixgépek gazdáit. Nekem két dolog miatt jutott most eszembe: egyrészt mert a múlt héten felültünk a retró hullámra, másrészt, mert a mai górcső alá vett típus három mássalhangzója éppen ebben a sorrendben szerepel ebben a mozaikszóban.

A GLK-osztály

2008-ban érdekes módon tudtam meg, hogy a Mercedes beszállt a crossover piacra. A moziban ekkor vetítették a Szex és New York moziváltozatának első részét és jó szokás szerint az amerikai filmekben mindig feltűnő, legújabb Mercedes modellel gördültek be a csajok a plázába, ez volt a GLK. Az üzenet: vagány, csajos luxuskocsi, amibe minden befér. (Muszáj még megjegyezni, hogy Mr. Big Mercedes-Benz S 550 L típusa is megdobogtatta a szívemet 8 éve…)

És tényleg: a Merci ezzel az emelt magasságú szabadidő kocsival 2008-ban is talált magának olyan szegmenset, amelyben szinte senki sem kínált megoldást. A nevét a legendás G-osztálytól kapta, amely a Geländewagen-től (terepjáró) lett éppen G. (Érdekesség, hogy ha a Google Fordítóhoz folyamodunk, akkor a fenti szép német kifejezésre a „SUV” fordítást kapjuk.) Az „L” és a „K” betűk a luxus és a kompakt szavakból jönnek, amelyek magyarra fordítása – azt hiszem – felesleges.

Katalógusfotón a crossover

És tudja, és tudja

Az eredeti G-osztály sok mindenről híres, például arról is, hogy üvegfelületein egyetlen hajlítás sincsen, gyakorlatilag sík, mint a Hortobágy. A GLK-ban ezt már nem lehetett elsütni, de a napjainkban megszokott erősen konvex, vagy éppen konkáv felületű üvegek miatt a GLK első szélvédője igen furcsának hat. Aztán ott van a hasmagasság, amitől terepjáró lesz egy terepjáróból kinézetre is. Nagyon fontos, hogy ne akadjunk le a tanyára menet, ezért a Merci ezt a kocsit jócskán megemelte, nem kell félni, hogy fennakadunk a garázsfeljárón.

A másik fontos dolog, ami egy terepjáróba kell, az az összkerékhajtás. Amint a mondás is tartja:

Az összkerekes kocsikkal olyan helyekre is eljuthatunk, ahonnan már biztosan nem tudunk kijönni.

Természetesen a Mercedes is tudja ezt és a GLK-hoz is kínálja 4matic rendszerét, de nem ragaszkodik hozzá, hogy a hobbiterepjáró valódi terepképességekkel rendelkezzen, ezért klasszikus hátsókerék-meghajtással is lehetett kérni – igaz, a mai napig ez a ritkább verzió.

Új megrendelés érkezett

Ilyen még nem volt! – sóhajtottam fel, amikor megérkezett honlapunkról a megrendelés, amelyben teljes körű átvizsgálását kérték egy 2011-es GLK 200 CDI-nek. Ebben a rovatban azt szokták meg az olvasók, hogy minden autón találunk valamit, ami inkább elveszi, mintsem meghozza a vásárló kedvét a kiszemelt kocsihoz. Előre megnyugtatok mindenkit: ez a kocsi remek állapotban volt. Akkor mégis miért születik róla cikk?

Azért vinném...

Egyrészt azért mert a felmérés alapján tényleg üdítő kivételt képez a Merci, másrészt természetesen azért, mert mégis volt egy-két furcsaság…

Néhány szóban a külsőről

A GLK-t alaposan körbemértük. A festékréteg mérés eredményei alapján egyik elemen sem lehetett arra következtetni, hogy a gyári robotokon kívül bárki is festékpisztolyt fogott volna rá. A rétegek 110 és 150 mikron között alakultak, ráadásul a tengelyszimmetrikus pontokon néhány mikron eltéréssel megegyező vastagságokat mértünk. Persze a vészhárítókat odaütötték már a virágládákhoz, vagy oszlopokhoz, de ez melyik 5 éves autón ne fordulna elő? A motorház fedél első részén volt néhány kavicsnyom, ezt gondolom nem szerették volna lefújatni, mert – mi tagadás – csábítóbb egy korábbi sérülésektől mentes autó, mint bármilyen újrafényezett elemről magyarázni, hogy csak a kavicsnyomok, karcok miatt fújták le.

Az első szélvédő sem hordozta már a háromágú csillagot, helyette egy minőségi gyártó cseredarabját találtuk. Gondolom a kavicsokból az üvegre is jutott szép számmal, ezt meg mérni úgysem lehet, hát kicserélték - nagyon helyes!

Ezt nevezem gondos gazdának

A GLK-hoz már elektronikus szervizkönyv jár. Sok eladó nem gondoskodik arról értékesítés előtt, hogy kinyomtassa a márkaszervizben tárolt karbantartások listáját, de most nagyon kellemes meglepetésben volt részem, ugyanis minden beavatkozásról nyomtatott dokumentum állt rendelkezésre.

Amikor a gumiabroncsokat írtam fel a szemlelapra, feltűnt, hogy a gyári szerelésű Mercedes kerekek vannak rajta, amelyek DOT száma 0115, vagyis a tavalyi esztendő (2015) első hetében gyártották őket. Nem messze a DOT jelöléstől ott figyelt az „M0” felöntés is, amely nem azt jelenti, hogy a budapesti elkerülő gyorsforgalmi útra gyártották őket, hanem azt, hogy a Pirelli kifejezetten a gyártósori szereléshez készítette az abroncsot. Vagy azt, hogy a márkaszervizek számára készült sorozatról van szó. Az említett szervizlistákon meg is találtuk, hogy a wiesloch-i óriási Mercedes-Benz márkaszerviz tavaly szerelt fel új gumikat a kocsira.

El tudják képzeli, hogy itthon ez hányszor történt meg?

Diagnosztika

A számítógépes lekérdezés lassan több időt vesz igénybe nálunk, mint a kocsi teljes átvizsgálása kívül-belül, alul-felül, menetpróbával együtt. Ugyanis a korszerű vezérlőegységek annyi dolgot felügyelnek, és annyi adatot tárolnak, hogy azok szimpla végigböngészése is felér egy Háború és béke fejezettel. A bonyolult rendszer persze egy csomó meghibásodási lehetőséget is magában hordoz, és éppen ez történhetett a GLK-val is.

Vezérlőegységből kiolvasott futásteljesítményt még nem láttam alacsonyabbnak a kijelzettnél

A vezérlőegységből kiolvasott futásteljesítmény ugyanis 75 ezer kilométer körül mozgott, de a műszeregység által mutatott és az onnan kiolvasott szám 175 ezer volt nagyságrendileg. Ez véleményem szerint úgy fordulhatott elő, hogy 100.000-es futásteljesítmény környékén új, garanciális vezérlőegységet kapott a motor és nem tanították meg neki a futásteljesítményt. Bevallom nem értek hozzá, hogy hogyan kell kicserélni egy vezérlőt és nem is ismerem az ide vonatkozó márkaprotokollt, de rendre megtaláltuk a két értéket, és más magyarázatot nem találtam. A kijelzett 175 ezres értéket egyébként a márkaszerviz kinyomtatott bejegyzése is alátámasztotta, úgyhogy szerintem aggodalomra semmi ok. (Csúcs Merci CLK visszatekerési fogásunkat itt lehet elolvasni.)

A tévedés jogát fenntartjuk

A mi írásaink között is volt már szó arról, hogy miért kell a hirdetésekben a tévedés és az elírás jogát fenntartani. Miért nem nézi meg a készítőn kívül még egy alkalmazott, hogy van-e elírás a hirdetésben, illetve miért nem ellenőrzik le, hogy az elkészült felszereltség lista a valóságot takarja-e?

175 ezer km után is makulátlan a belseje - éppen ezért tekergetik vissza őket - tisztelet a kivételnek!

A xenon fényszórók hiánya már akkor feltűnt, amikor messziről betekintettünk a kereskedésbe. Ezt a hiányt a megrendelőnk is észlelte, és amikor jelezte, hogy ez bizony sima halogén fényszóró, akkor bölcs belátással nyugtatott a kereskedő: igen, ezt elírtuk, valóban nem xenon. Megnéztem a katalógusban: ez az extra az autó új korában 560.000,- Ft-ba került volna és még ma is érne vagy 150 ezret. Zagson!

Aztán beszállva feltűnt, hogy a hirdetésben szereplő automatikusan sötétedő tükör sem teljesen oké. Az egyszerűség kedvéért: a sötétedés azt a célt szolgálja, hogy a mögöttem haladó kocsi fényszórójának fénye ne vakítson engem. Ezt a hagyományos tükröknél egy kar elfordításával lehetett megoldani, amelyik tükör magától sötétedik, az ezt a mozdulatot spórolja meg nekünk. Az automata tükrökön tehát nincs kis kar. És többet nem is mondok.

Ez a kis leffentyű árulkodik, hogy nem automata a tükör

Az ár

A katalógusban gyorsan összeraktam egy ilyen autót, igaz kellett némi korrekció, mert kis hazánkban csak később kezdték forgalmazni ezt a kivitelt, mint Németországban. Eladási áron nekem, a legfontosabb felszereltségek figyelembe vételével és a megtalált sérülések javítási költségének hanyagolásával 6 millió 13 ezer forint jött ki és láss csodát, a jármű „kikiáltási” ára 5.990.000 Ft volt.

Nem tudom, hogy így volt-e, de amikor az érdeklődő észlelte, hogy hiányzik a xenon lámpa, akkor mea culpáztak egyet és azonnal engedtek két kilót az árból. Istenem, elírtuk, tök igaz, akkor az új ár, 5,8. Nézzük csak: az eladó nem bukott semmit, hiszen eleve túlárazta a hiányzó extrával - véletlenül. A vevő örül, mert azonnal talált majdnem 4%-ot. Innentől már pofátlanság lenne alkudozni, nem?

A csavarok rozsdásodnak, amit nem nagyon értek, a felni emblémája pedig sajnos hiányzik

Persze a fenti sorok – hangsúlyozom – mindössze egy nem teljesen jó indulatú hipotézisen alapulnak, de talán nem jutnának az ember eszébe ilyenek, ha nem találna lépten-nyomon elírásokat…

A hátsókerekes Merci cserébe tényleg elég jó állapotban volt, úgyhogy mindenkinek azt kívánom, hogy elsőre ilyen autót válasszon az internetről, de továbbra is ajánlom magunkat, mert a hirdetésekben elírások lehetnek…

 

Az oldal fő támogatója

 

2020.10.23
Hivatalosan is megerősítették, hogy 2021. január 11-én rántják le a leplet az új Le Mans-i....
2020.10.23
Zalaegerszeget az M7-es autópályával köti össze az első, közel 6 kilométeres szakasz. ..
2020.10.23
Az amerikai izomautó üzembentartója 200 ezer forintos bírságra számíthat a több mint 100 km/h-s....
2020.10.23
SUV és szedán is érkezik tisztán elektromos hajtáslánccal a Jaguar-Land Rovernél, ám a tervezetnél....
2020.10.22
Sokaknak családtag volt, és nemcsak autópótlékként szolgált, ma egyre ritkább, pláne veterán....
2020.10.22
Ivan Lazarevic Szerbiából küldte rajzát az Autós Nagykoalíció és az autoszektor.hu karikatúra....
2020.10.22
Az elkövetkező hetekben a közelgő mindenszentek és halottak napja alkalmából egyre többen....
2020.10.22
37.710 eurójába került idén a németeknek az újautó vásárlása, jelentősen többe, mint egy évvel....
2020.10.22
Álomkezdés öt csillaggal: az ID.3 a lehető legmagasabb minősítéssel zárta az Euro NCAP (European....
2020.10.22
Tíz év után először fordult elő Németországban, hogy nem egy járműipari cég végzett a....