Mesél a szakértő – GeLKa, alias Mercedes-Benz GLK | Autoszektor
szakértő

Mesél a szakértő – GeLKa, alias Mercedes-Benz GLK

2016.05.30.

A Merci kicsinyített G-osztálya a használt autó piacon

Nem lepődnék meg, ha a címben említett „GELKA” szó a mai fiatalok (Jézusom, akkor én sem vagyok már az…) számára nem mondana az égvilágon semmit. Pedig a Gépipari Elektromos Karbantartó Vállalat látta el évtizedeken keresztül a tönkrement mosógépek és meghibásodott NDK turmixgépek gazdáit. Nekem két dolog miatt jutott most eszembe: egyrészt mert a múlt héten felültünk a retró hullámra, másrészt, mert a mai górcső alá vett típus három mássalhangzója éppen ebben a sorrendben szerepel ebben a mozaikszóban.

A GLK-osztály

2008-ban érdekes módon tudtam meg, hogy a Mercedes beszállt a crossover piacra. A moziban ekkor vetítették a Szex és New York moziváltozatának első részét és jó szokás szerint az amerikai filmekben mindig feltűnő, legújabb Mercedes modellel gördültek be a csajok a plázába, ez volt a GLK. Az üzenet: vagány, csajos luxuskocsi, amibe minden befér. (Muszáj még megjegyezni, hogy Mr. Big Mercedes-Benz S 550 L típusa is megdobogtatta a szívemet 8 éve…)

És tényleg: a Merci ezzel az emelt magasságú szabadidő kocsival 2008-ban is talált magának olyan szegmenset, amelyben szinte senki sem kínált megoldást. A nevét a legendás G-osztálytól kapta, amely a Geländewagen-től (terepjáró) lett éppen G. (Érdekesség, hogy ha a Google Fordítóhoz folyamodunk, akkor a fenti szép német kifejezésre a „SUV” fordítást kapjuk.) Az „L” és a „K” betűk a luxus és a kompakt szavakból jönnek, amelyek magyarra fordítása – azt hiszem – felesleges.

Katalógusfotón a crossover

És tudja, és tudja

Az eredeti G-osztály sok mindenről híres, például arról is, hogy üvegfelületein egyetlen hajlítás sincsen, gyakorlatilag sík, mint a Hortobágy. A GLK-ban ezt már nem lehetett elsütni, de a napjainkban megszokott erősen konvex, vagy éppen konkáv felületű üvegek miatt a GLK első szélvédője igen furcsának hat. Aztán ott van a hasmagasság, amitől terepjáró lesz egy terepjáróból kinézetre is. Nagyon fontos, hogy ne akadjunk le a tanyára menet, ezért a Merci ezt a kocsit jócskán megemelte, nem kell félni, hogy fennakadunk a garázsfeljárón.

A másik fontos dolog, ami egy terepjáróba kell, az az összkerékhajtás. Amint a mondás is tartja:

Az összkerekes kocsikkal olyan helyekre is eljuthatunk, ahonnan már biztosan nem tudunk kijönni.

Természetesen a Mercedes is tudja ezt és a GLK-hoz is kínálja 4matic rendszerét, de nem ragaszkodik hozzá, hogy a hobbiterepjáró valódi terepképességekkel rendelkezzen, ezért klasszikus hátsókerék-meghajtással is lehetett kérni – igaz, a mai napig ez a ritkább verzió.

Új megrendelés érkezett

Ilyen még nem volt! – sóhajtottam fel, amikor megérkezett honlapunkról a megrendelés, amelyben teljes körű átvizsgálását kérték egy 2011-es GLK 200 CDI-nek. Ebben a rovatban azt szokták meg az olvasók, hogy minden autón találunk valamit, ami inkább elveszi, mintsem meghozza a vásárló kedvét a kiszemelt kocsihoz. Előre megnyugtatok mindenkit: ez a kocsi remek állapotban volt. Akkor mégis miért születik róla cikk?

Azért vinném...

Egyrészt azért mert a felmérés alapján tényleg üdítő kivételt képez a Merci, másrészt természetesen azért, mert mégis volt egy-két furcsaság…

Néhány szóban a külsőről

A GLK-t alaposan körbemértük. A festékréteg mérés eredményei alapján egyik elemen sem lehetett arra következtetni, hogy a gyári robotokon kívül bárki is festékpisztolyt fogott volna rá. A rétegek 110 és 150 mikron között alakultak, ráadásul a tengelyszimmetrikus pontokon néhány mikron eltéréssel megegyező vastagságokat mértünk. Persze a vészhárítókat odaütötték már a virágládákhoz, vagy oszlopokhoz, de ez melyik 5 éves autón ne fordulna elő? A motorház fedél első részén volt néhány kavicsnyom, ezt gondolom nem szerették volna lefújatni, mert – mi tagadás – csábítóbb egy korábbi sérülésektől mentes autó, mint bármilyen újrafényezett elemről magyarázni, hogy csak a kavicsnyomok, karcok miatt fújták le.

Az első szélvédő sem hordozta már a háromágú csillagot, helyette egy minőségi gyártó cseredarabját találtuk. Gondolom a kavicsokból az üvegre is jutott szép számmal, ezt meg mérni úgysem lehet, hát kicserélték - nagyon helyes!

Ezt nevezem gondos gazdának

A GLK-hoz már elektronikus szervizkönyv jár. Sok eladó nem gondoskodik arról értékesítés előtt, hogy kinyomtassa a márkaszervizben tárolt karbantartások listáját, de most nagyon kellemes meglepetésben volt részem, ugyanis minden beavatkozásról nyomtatott dokumentum állt rendelkezésre.

Amikor a gumiabroncsokat írtam fel a szemlelapra, feltűnt, hogy a gyári szerelésű Mercedes kerekek vannak rajta, amelyek DOT száma 0115, vagyis a tavalyi esztendő (2015) első hetében gyártották őket. Nem messze a DOT jelöléstől ott figyelt az „M0” felöntés is, amely nem azt jelenti, hogy a budapesti elkerülő gyorsforgalmi útra gyártották őket, hanem azt, hogy a Pirelli kifejezetten a gyártósori szereléshez készítette az abroncsot. Vagy azt, hogy a márkaszervizek számára készült sorozatról van szó. Az említett szervizlistákon meg is találtuk, hogy a wiesloch-i óriási Mercedes-Benz márkaszerviz tavaly szerelt fel új gumikat a kocsira.

El tudják képzeli, hogy itthon ez hányszor történt meg?

Diagnosztika

A számítógépes lekérdezés lassan több időt vesz igénybe nálunk, mint a kocsi teljes átvizsgálása kívül-belül, alul-felül, menetpróbával együtt. Ugyanis a korszerű vezérlőegységek annyi dolgot felügyelnek, és annyi adatot tárolnak, hogy azok szimpla végigböngészése is felér egy Háború és béke fejezettel. A bonyolult rendszer persze egy csomó meghibásodási lehetőséget is magában hordoz, és éppen ez történhetett a GLK-val is.

Vezérlőegységből kiolvasott futásteljesítményt még nem láttam alacsonyabbnak a kijelzettnél

A vezérlőegységből kiolvasott futásteljesítmény ugyanis 75 ezer kilométer körül mozgott, de a műszeregység által mutatott és az onnan kiolvasott szám 175 ezer volt nagyságrendileg. Ez véleményem szerint úgy fordulhatott elő, hogy 100.000-es futásteljesítmény környékén új, garanciális vezérlőegységet kapott a motor és nem tanították meg neki a futásteljesítményt. Bevallom nem értek hozzá, hogy hogyan kell kicserélni egy vezérlőt és nem is ismerem az ide vonatkozó márkaprotokollt, de rendre megtaláltuk a két értéket, és más magyarázatot nem találtam. A kijelzett 175 ezres értéket egyébként a márkaszerviz kinyomtatott bejegyzése is alátámasztotta, úgyhogy szerintem aggodalomra semmi ok. (Csúcs Merci CLK visszatekerési fogásunkat itt lehet elolvasni.)

A tévedés jogát fenntartjuk

A mi írásaink között is volt már szó arról, hogy miért kell a hirdetésekben a tévedés és az elírás jogát fenntartani. Miért nem nézi meg a készítőn kívül még egy alkalmazott, hogy van-e elírás a hirdetésben, illetve miért nem ellenőrzik le, hogy az elkészült felszereltség lista a valóságot takarja-e?

175 ezer km után is makulátlan a belseje - éppen ezért tekergetik vissza őket - tisztelet a kivételnek!

A xenon fényszórók hiánya már akkor feltűnt, amikor messziről betekintettünk a kereskedésbe. Ezt a hiányt a megrendelőnk is észlelte, és amikor jelezte, hogy ez bizony sima halogén fényszóró, akkor bölcs belátással nyugtatott a kereskedő: igen, ezt elírtuk, valóban nem xenon. Megnéztem a katalógusban: ez az extra az autó új korában 560.000,- Ft-ba került volna és még ma is érne vagy 150 ezret. Zagson!

Aztán beszállva feltűnt, hogy a hirdetésben szereplő automatikusan sötétedő tükör sem teljesen oké. Az egyszerűség kedvéért: a sötétedés azt a célt szolgálja, hogy a mögöttem haladó kocsi fényszórójának fénye ne vakítson engem. Ezt a hagyományos tükröknél egy kar elfordításával lehetett megoldani, amelyik tükör magától sötétedik, az ezt a mozdulatot spórolja meg nekünk. Az automata tükrökön tehát nincs kis kar. És többet nem is mondok.

Ez a kis leffentyű árulkodik, hogy nem automata a tükör

Az ár

A katalógusban gyorsan összeraktam egy ilyen autót, igaz kellett némi korrekció, mert kis hazánkban csak később kezdték forgalmazni ezt a kivitelt, mint Németországban. Eladási áron nekem, a legfontosabb felszereltségek figyelembe vételével és a megtalált sérülések javítási költségének hanyagolásával 6 millió 13 ezer forint jött ki és láss csodát, a jármű „kikiáltási” ára 5.990.000 Ft volt.

Nem tudom, hogy így volt-e, de amikor az érdeklődő észlelte, hogy hiányzik a xenon lámpa, akkor mea culpáztak egyet és azonnal engedtek két kilót az árból. Istenem, elírtuk, tök igaz, akkor az új ár, 5,8. Nézzük csak: az eladó nem bukott semmit, hiszen eleve túlárazta a hiányzó extrával - véletlenül. A vevő örül, mert azonnal talált majdnem 4%-ot. Innentől már pofátlanság lenne alkudozni, nem?

A csavarok rozsdásodnak, amit nem nagyon értek, a felni emblémája pedig sajnos hiányzik

Persze a fenti sorok – hangsúlyozom – mindössze egy nem teljesen jó indulatú hipotézisen alapulnak, de talán nem jutnának az ember eszébe ilyenek, ha nem találna lépten-nyomon elírásokat…

A hátsókerekes Merci cserébe tényleg elég jó állapotban volt, úgyhogy mindenkinek azt kívánom, hogy elsőre ilyen autót válasszon az internetről, de továbbra is ajánlom magunkat, mert a hirdetésekben elírások lehetnek…

 

Az oldal fő támogatója

 

2022.07.05
A Schaeffler család növelte részesedését a Vitesco autóipari beszállítóban – írja az automobilwoche....
2022.07.05
Várhatóan 14 óráig szünetel a vonatközlekedés a Budapest-Cegléd vonalon, mert Üllő és Vecsés között....
2022.07.05
Függetlenül attól, hogy hónapok óta 400 forint körül mozog a forint-euró árfolyam, folyamatosan....
2022.07.05
Az Audi Hungaria Általános Művelődési Központban érettségiző diákok és a szakképzési tagozat....
2022.07.05
Közel három évtizede működtet Szegeden Suzuki márkakereskedést Veszprémi Károly, ugyanott, ahol....
2022.07.05
A 450 millió dolláros közös tőkebefektetéssel Észak-Amerika legnagyobb nyilvános e-töltő....
2022.07.05
A Bosch és a Volkswagen a tervek szerint együttműködhet az autonóm vezetés témakörében. A....
2022.07.05
Ahogy 2007 óta minden évben, úgy idén is összegyűlnek az Alfa Romeo tulajdonosok és az olasz autók....
2022.07.05
Több mint 13 órán át tartó repülés után egy szuperjumbo nagy lyukkal landolt a betonon. A sérült....
2022.07.04
Az 53-as főúton két kamion és egy traktor ütközött össze, a teherautók kigyulladtak - a rendőrség....