Mesél a szakértő – Jól áraznak a kereskedők | Autoszektor
használt autó vásárlás

Mesél a szakértő – Jól áraznak a kereskedők

2021.02.15.

S400 Hybrid Mercedes 2,5 millióért: megvan az oka!

Munkavégzésünk során rendszeresen törünk össze álmokat, de ez még mindig jobb és főleg olcsóbb, mint beszállni egy pénztemetőbe.

Még december elején érkezett használt autó vásárlás előtti átvizsgálásokkal foglalkozó vállalkozásunkhoz egy megrendelés, melyben egy 10 éves S-osztályos hibrid Mercedes vizsgálatát rendelték meg.

A hirdetésben korrekten leírták, hogy mire lehet számítani az autóval kapcsolatban:

„Az autó nem indul, elektromos hibával, mélyen, 3.500.000,- Ft-al áron alul eladó…. Garantált kilométer. Full extra! 5 hónapos kora óta Magyarországon egy család tulajdonában! Gyönyörű, megkímélt külső-belső állapot. Rendszeresen karbantartott! ….[extrák felsorolása]… Érdemes megnézni…”

A lágy hibrid S-osztály tehát nem indítható. Mielőtt tovább mennénk érdemes megismeri ennek a kivitelnek a technikai alapjait. A Mercedes-nél 11 éve úgy látták helyesnek, hogy az elektromos gépet a motor és a váltó közé építik be, ami a tulajdonképpen a főtengelyt képes meghajtani.

Ha már így van, gyorsan száműzték is a hagyományos indítómotort, a 3,5 literes V6-os motor indítását is villanymotor végzi. Ehhez a saját külön bejáratú lítium-ion akkumulátoráról szipkázza az áramot. De mi van, ha ez az akkumulátor tönkrement?

Márpedig tönkremehetett

A lítium akkumulátoroknak két nagy ellensége van. A teljes lemerülés és a túltöltés. Ez utóbbira nagyon vigyáz a vezérlőegység, viszont az előbbi könnyen előfordulhat. Ennek több oka is van, az egyik a természetes öregedeés, ami minden akkumulátor fenyeget, a másik pedig – akár az előzővel kombiálva – a hosszú ideig való töltetlenség, szóval a szép, lassú kisülés. Ezekben az esetekben az akkumulátor szerkezete fizikailag sérül, a hiba nem helyreállítható, az akkumulátor ki kell cserélni.

Kisebb-nagyobb lágy hibridek

Igazságügyi szakértői gyakorlatomban egyre gyakrabban érkeznek olyan ügyek a bíróságoktól, amelynek főszereplője valamilyen hibrid autó. Nemrégiben egy Honda Civic Hybrid hibás teljesítésről szóló perében segédkeztem, ahol a vásárlás után nem sokkal az IMA (Integrated Motor Assist) akkumulátor meghibásodását jelezte ki a jármű, és aztán a diagnosztikai lekérdezés is. A csöpp kis akkumulátor még utángyártott alkatrésszel pótolva is félmilliós nagyságrendű költséget jelent.

Aztán itt az Autószektornál jelentkezett egy olvasónk, hogy egy két éve álló és most árverésre kerülő Volvo V60 PHEV típusú autóra érdemes-e licitálni és hogy a leírtak alapján milyen költségek várhatók. Rövid utánanézéssel kiderült, hogy a Volvo V60 hibrid akksijának cseréje kb. 1,2 millió forint.

És akkor itt van ez a Mercedes, 2,5 millió forintért kirakva

Mielőtt elárulnám, hogy mennyibe kerül a javítás, ha csak a hibridrendszerhaez tartozó akkut kell kicserélni, nézzük meg, hogy a magyar piacon mennyibe kerül egy ugyanilyen, de kvázi hibamentes példány.

5 millió forintba. A hirdetés, amit találtam egy 2010. májusi, 295.000 km-t futott autó, ami az alábbi képek szerinti állapotban van. (A képekért köszönet az SRB Autó kereskedésnek!)

Az autó, amit meg kellett néznünk csak 159.000 km-t futott

A hibajelenségek alapján nagy tétben mernék rá fogadni, hogy ebben is ki kell cserélni a lítium-ion akkumulátort, amelynek nettó ára több, mint kétmillió forint, és amelyre 3 munkaórát ad a kalkulációs program. Ha csak 12.000,- Ft/órás nettó munkadíjjal számolunk, akkor „áfástul” 2.744.000,- Ft lesz a számla.

Ekkor reménykedhetünk benne, hogy az autó beindul. Minden más hiba csak ezután következik. Tehát összesen több mint ötmillió forint lenne az autó bekerülési ára, akkor, ha szerencsénk van és mást nem kell megcsináltatni rajta. (De meg kell…)

Simán átlépjük a működőképes állapotú, fenti képeken látható autó árát, amelyben jó eséllyel már egy cserélt lítium-ion akkumulátor teljesít szolgálatot.

Ha működött volna a kocsi

Alapesetben az általunk átvizsgált, elektromos hajtással (is) rendelkező járműveknél mindig ellenőrizzük a diagnosztikai műszer segítségével, hogy milyen állapotnak örvend a hibrid akkumulátorpakk. Erről egyébként nemrég írtam részletesen egy Lexus RX400h átvizsgálása kapcsán.

Mondanom sem kell, hogy az autót ügyfelünk nem vásárolta meg, az viszont érdekes lehet, hogy kicsivel több, mint egy hónap után a kocsi hirdetése már nem található meg az interneten… Ezek szerint valaki látott benne fantáziát.

Az S400 Bluehybrid a korabeli sajtófotón

Bár az ügyfelünknek már a vásárlás előtti átvizsgálás előtt is felhívtuk erre a figyelmét, ő nem gondolta meg magát, hanem ragaszkodott a vizsgálathoz. Szerencséje volt, hogy nem ment bele az üzletbe átvizsgálás nélkül.

Jól áraznak a kereskedők

Használt autó átvizsgálással töltött több mint egy évtizedem alatt azt tapasztaltam, hogy egy kereskedő legalább 300.000,- Ft-ot szeretne keresni egy autón. A kocsikra költött pénz (pl. takarítás, polírozás, kisebb hibák kijavítása), a telephelyi költségek és a munkatársak fizetése megköveteli ezt az összeget, és akkor még nem beszéltünk arról, hogy egy vállalkozás profitot is akar termelni.

Az árak vizsgálatánál a legtöbb esetben arra jutunk, hogy az árcédulán szereplő összeg, a fenti árrést is beleértve, híven tükrözi az autó értékét. A kereskedő jól ismeri a saját portékáját, ha ez a Mercedes 2 millió forintból javítható lenne, akkor megtette volna ő és működőképes állapotban hirdeti meg a kocsit, az ismert piaci áron.

Tegnap összetört egy álom…

.. énekelte Pierrot. Talán csalódás az ügyfélnek, hogy nem lesz töredékáron S-Mercije, de (talán sose tudja meg mekkora) könnyebbség számára, hogy nem fut bele egy iszonyú drága induló javításba.

A kellemetlen meglepetések elkerülése végett minden használt autó vásárlónak csak javasolni tudom, hogy még a vásárlás előtt vizsgáltassa át a kiszemelt autót! Tudunk segíteni!

További autós tartalmakért látogassanak el az Autószektor Facebook oldalára.

 

Az oldal fő támogatója

 

2021.07.30
"Houston, van egy lakóautónk!" Tom Hanks eladja földi "űrkabinját", amely 30 éven át hűségesen....
2021.07.30
Európa legnagyobb autógyártója, a Volkswagen AG azt közölte, hogy rekordnagyságú, 11,4 milliárd....
2021.07.30
Max Verstappen, a Red Bull holland versenyzője érte el a legjobb köridőt a Forma-1-es Magyar....
2021.07.30
A magyar Alpine Center megnyitását a közelgő Formula-1es Magyar Nagydíj gálaestjén jelentette be a....
2021.07.30
Az európai autóbeszállítók szövetségének (Clepa) főtitkára, Sigrid de Vries kemény hangú....
2021.07.30
Megnövekedett a várakozási idő a személyforgalomban péntek délelőttre a Csongrád-Csanád megyei....
2021.07.30
Itt az új BMW R 18 Transcontinental és az R 18 B. A „Big Boxer" jó választás az igazi Grand....
2021.07.30
Bicske térségében, a főváros felé vezető oldalon a balesetnél forgalmi akadály alakult ki. ..
2021.07.30
Péntektől megváltozott forgalmi rendre kell készülni az M3-as autópályán, Mogyoródon és környékén a....
2021.07.30
A Csongrád-Csanád Megyei Rendőr-főkapitányság munkatársai spanyol hatóságok által körözött....