Mesél a szakértő – Lehetetlen küldtetés 2. rész, 1. fejezet | Autoszektor
szakértő

Mesél a szakértő – Lehetetlen küldtetés 2. rész, 1. fejezet

2017.07.29.

Használt sportkocsi vásárlás: biztosan ezt szeretnéd?

Alapgondolatunk ma is a következő: a fokozott igénybevételnek kitett autótípusokat használtan megvenni fokozott kockázattal is jár. Több kivitelre érvényes ez a mondás, páldául a nemrégiben kivesézett családi egyterűeknél és persze ma terítékre kerülő sport-, vagy sportos autóknál is.

Mindenki 3-as BMW-t szeretne

A képre kattintva olvasható az esettanulmány a két darabból álló BMW-ről

Több éve vezeti a használt autó import listát a BMW 3-as sorozata. Jó példa ez a típus arra, hogy milyen kockázatokat rejt egy nagyteljesítményű autó. Tulajdonképpen egy sportos, vagány kocsiról van szó, amely hozza a márkára jellemző „feeling”-et, és 10 éves kor után – mint minden prémium márka – megfizethetőnek tűnik. Sok vevőben egy álom válik valósággá, amikor végre rákerül a neve a törzskönyvre és a gyermekkorban csodált járgány végre ott áll a ház előtt. Ekkor még kevesen tudják, hogy az álom könnyen rémálomba csaphat át, ha a kocsihoz méltó módon kívánjuk fenntartani az állapotát. Erre aztán sokaknak már nem jut rendesen pénze, és jönnek a silány minőségű, utángyártott alkatrészek, a kókány megoldások, a számla nélküli javítások, toldozás-foldozás.

Arra használták, amire való

Aki sportkocsit vesz, az arra vágyik, hogy ha odalép neki, akkor menjen rendesen. Nem nagypapás stílusban megy el a diszkontig és vissza, hanem full gázon teper lámpától lámpáig, vagy padlóig taposva gyorsítgat az autópályán – és évezi.

A sárvédő és a motorházfedél hézagját tessék figyelni!

Pontosan azt csinálja vele, amire készítették, szó sincs kímélésről, akkor vett volna valami egynégyes szürke kisautót. Persze nem minden sportkocsi tulajdonos van megáldva vezetési rutinnal és megfelelő tudással. Mindenki sokszor látja, hogy esetenként felelőtlenül, a megengedett sebességi korlátot jócskán átlépve repkednek egyik sávból a másikba. Az utóbbi időben több olyan városi balesetről is hallottunk, amelyben sportkocsi volt (az egyik) főszereplő.

Mindent nem lehet megúszni

Aki többet gondol vezetési képességeiről, mint amilyen az valójában, és csúcsra járatja a sportos vezetést, annak előbb-utóbb eljön az a pillanat, hogy „nem adja ki”. Lehet százból 99-szer valamilyen segítséggel, szerencsével nem lesz baleset egy veszélyhelyzetből, de ott van az az egy, amikor a többi közlekedő segítsége elmarad, nem elég a fékút, vagy egyszerűen csak túl gyorsan próbálják meg bevenni a kanyart.

Egész jól csinálom már ezt a homály-effektust, nem?

A fizika törvényei mindenre és mindenkire érvényesek, és aki a tűzzel játszik az előbb utóbb megégeti magát, magyarul összetöri az autót.

Alig találni sérülésmentes sportkocsit

Általánosan igaz az, hogy egy kocsit átlagosan kétévente ér olyan sérülés, amely után a karosszéria helyreállítására van szükség. Szerencsésebb esetben, kisebb ütközéseknél, vagy a garázsajtónak koccanáskor az autókon csak külső karosszériaelemek sérülnek, de a sportkocsik általában nem ilyen baleseteket szenvednek.

150 ezer körül van, ha tényleg rossz a jeladó, de ezt nem tudtuk kideríteni, mert nem engedték ki próbaútra a kocsit.

Tényleg törtésmentes volt, csak a kormányszög jeladó miatt tiltott az ESP rendszer

A nagyobb sebességgel való karambolozás egyenes következménye, hogy a jármű tartóelemei, hegesztett szerkezete is deformálódik. Semmi baj nincs azzal, hogy ha egy kocsi néhány eleme fújva van, meg lehet azt szépen is csinálni. De amikor küszöbök és oszlopok sérülnek egy autón, az már a karosszéria merevségét befolyásolja, ha nincs tisztességesen megjavítva.

Költséghatékonyság

Igen ám, de mi számít tisztességes javításnak? Boros Jenő kollégám tavaly írt kimerítő cikket az oldalukon sérült Skodák visszajavítási technológiájáról, érdemes ránézni! A lényeg, hogy a tartó feladatot ellátó karosszériaelemek kalapáccsal és húzogatással a legritkább esetben állíthatók helyre úgy, hogy azok utána is ellássák eredeti feladatukat, azaz egy baleset során megfelelő védelmet biztosítsanak a bent ülők számára.

Lefúrni a hegesztéseket, (gyári ponton) kivágni az elemet, majd egy sérülésmenteset szakszerűen behegeszteni egyszerűen nem éri meg. Éppen ez az oka, hogy sokan törötten importálják ezeket az autókat, majd itthon a látványkonyhán megjavítják őket. Persze szó sincsen egy oszlopcsere esetén lefúrkálni a tetőlemezt stb., hanem szinte kizárólag a kulcsin helyreállításának szem előtt tartása mellett minél előbb a piacra kell dobni a verdát, különben áll benne a pénz.

Kereslet és kínálat találkozása

A hazai módszer azért működik, mert van rá igény, pontosabban erre van igény. Amíg az álomkergetők csapata nagyon olcsón szeretne sportkocsit venni, addig a kereskedők, lakatosok, fényezők remekül meg fognak élni belőle, hogy romhalmazból helyre pofozott autókkal látják el őket. Ennyire egyszerű. A valóban sérülésmentes és jó állapotnak örvendő sportkocsik ára használtan is nagyon magas. Ha nem tudunk elég pénzt áldozni a megvásárlásukra, talán bölcsebb elengedni a sportautó vásárlás gondolatát, mert csúnya ráfizetés lehet a vége.

Ennyit az általánosságokról, nemsokára jön a 2. fejezet, amelyben három sport(os) kocsi vizsgálatának konkrét tapasztalatait olvashatják. Csodát, addig se várjunk, bármilyen használt kocsit is szeretnének venni, erősen ajánlott az még a váráslás előtt átnézetni.

UPDATE: már mehetsz is tovább a 2. részre!

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.26
- Akkor és Most Jármű Expo néven rendeznek a hétvégén a régmúlt, illetve a jelen két- és négykerekű....
2024.04.26
Nico Hülkenberg, a Haas Forma-1-es csapatának német pilótája jövőre a Saubernél, majd annak....
2024.04.26
A #5-ös nevű elektromos SUV-modellt az európai piacra szánják. ..
2024.04.26
Hello Budapest! Hello Belváros! Az eddig is nyüzsgő Károly körút újabb nevezetességgel bővült, itt....
2024.04.26
- Lezárták az M7-es autópálya Letenye felé vezető oldalát Balatonvilágosnál, ahol egy teherautó és....
2024.04.26
A YouTube-on jelent meg egy nem mindennapi felvétel, amin rendkívüli zajhatások közepette "görgőzi....
2024.04.26
Leküzdi még az árvizet is.   ..
2024.04.26
Frontálisan karambolozott egy busz és egy személyautó Sopronnál, a 8518-as út 26-os....
2024.04.25
A HangZóna mai vendége Rusznák András igazságügyi járműszakértő. ..
2024.04.25
Április 25-én a pekingi Auto China 2024 járműipari konferencián mutatta be legújabb fejlesztését a....