Mesél a szakértő – Mégis mit vártál, ennyiért? | Autoszektor
Anyukám is érteni fogja

Mesél a szakértő – Mégis mit vártál, ennyiért?

2017.04.05.

Van olyan kocsi a kínálatban, amit inkább a bontóba kellene vinni, ehelyett Magyarországra hozzák és árusítják.

Persze az is előfordulhat, hogy itt Magyarországon, a honfitárs tulajdonos alatt használódik le az autó annyira, hogy épp ésszel nem érdemes már költeni rá. Nemrég megjelent írásunkban azt boncolgattuk, hogy nem is feltétlenül kell – mondjuk – összetörni egy autót, hogy az tulajdonképpen gazdasági totálkáros legyen. Foglalkozzunk most az amúgy is olcsón eladásra kínált kocsikkal…

Értékvesztés

Típusa válogatja, de könnyebb összeszámolni azokat a gyártmányokat, amelyek viszonylag jól tartják az értéküket. Általában biztos tipp a Volkswagen Golf, ami persze tagadhatatlanul minőségi gépjármű és a saját magáról elnevezett kategória letaszíthatatlan királya, de nyilvánvaló, hogy az itthoni nagyon kedvező megítélés kicsit feljebb magasztalja annál, mint amit a piaci tényezők mutatnak.

Az értékvesztés piaci alapú megítélésében a különleges kocsik, illetve az esetleg kultikus értékkel is megáldott autók alkotják a legértékállóbb autók listájának tetejét. Egy 2015-ös felmérésben az első 10 helyezett felét a Porsche-k tették ki. Akkoriban a Mini Cooper győzött, de remekül tartja az értékét például a Dacia Sandero-ja is.

Példás értéktartás a Sandero-tól

Fontos még kiemelni, hogy a különleges funkcióra tervezett járművek is jó értéktartással rendelkeznek. Tipikusan ilyen autók az igazi terepjárók, amelyek értéke nem nagyon függ a koruktól, mert öregen pont olyan jól járják az erdőt-hegyet, mint újonnan. Tessék csak megnézni a kínálatot akár a Lada Niva, akár a Mercedes-Benz G-osztály esetében…

Sajnos azonban a legtöbb modell nem ilyen szerencsés. A divatautók, az egynyári slágerek bizony jelentősen veszítenek az értékükből. Egy Fiat Bravo-Brava-Stilo példány olyan gyorsan dobálta le magáról a tízezreseket, hogy mire észbe kapott a tulajdonos, 10 éves korára egykori értékének csupán 22%-át produkálta. Ugyanezt hozza például a Ford Ka. (Egy Golf 10 éves korában új értékének 34%-át éri még.) A felső-középkategóriás autók értékvesztéséről és hibáiról korábban itt írtunk.

1 millió forint alatti autók országa

Mindenki szeret vagy szeretne autóval járni. Nagyon sokat járok kereskedésekben. Általában az alatt az egy-másfél óra alatt, amit ott töltök egy járművizsgálaton, mindig megfordul néhány érdeklődő a telephelyen. 6-700 ezer forint körüli kocsikat keresnek. Több kereskedő is azt mondja, hogy olyan gyorsan viszik el az ebbe az ár kategóriába tartozó autókat, hogy még aznap vehetik is le a hirdetést.

Ezek a kocsik a legritkább esetben számítanak már műszakilag megfelelőnek. Nem is kell ezen csodálkozni, hiszen az alsó, vagy alsó-közép kategóriába tartozó kocsik nem is arra vannak kitalálva, hogy még 15 évesen is menjenek, egyszerűen nem is éri meg egy idő után talpon tartani őket.

Üres trélerek tartanak nyugatra, majd megrakodva térnek vissza (Forrás: hungarokamion.hu Fotó: Karsai Attila)

Tisztelet a kivételnek, azért ismeretségi körömben nem egy, akár 20 év körüli járgány fut még, és amelyikre áldoznak, bizony sokszor jobb állapotban van, mint fele annyi idős társaik. De ezeket nem is akarják eladni. A piacon lévő, bőven egymillió forint alatti felhozatal látszólag két csatornán érkezik a kereskedésekbe. Az egyik, hogy drágább autó vásárlásakor beszámítják a kocsit. Ha egy ilyen autó ára a piacon is kevés, akkor a kereskedő ezeket szinte nevetségesen alacsony áron számítja be, egyszerűen azért, mert tíz-húsz ezer forint haszonért nem is éri meg letárolni a verdát. Amit 300.000-ért kínál, azért korábban legfeljebb a felét adta a vásárlójának. Ez van, ők ebből élnek…

A másik forrás: a kereskedők is tisztában vannak tehát azzal, hogy itthon a legnagyobb kereslet ezekre a kocsikra van. Azt gondolhatnánk, hogy ezekből már nem nagyon hoznak be külföldről, de ez tévedés. A kintiek (tőlünk nyugatra) minden áron szabadulni akarnak ezektől a kocsiktól, párszáz euróért el is lehet hozni őket, úgyhogy amíg kereslet lesz, ezeket is látjuk majd keletre tartani az M1-esen, a T4-es Transporter után kötve.

Használt Fiat Stilo 1.9-es dízelmotorral már 350 Eurótól (Forrás: autoscout24)

A képen nyilván a kínálat eleje látszik, aztán a legtöbb kínált kocsi 600,- Euróba, vagyis 185.000,- Forintba kerül.

Feltámasztják a sírból

Amikor hozzánk megrendelés érkezik, mindig lementjük annak a hirdetését is. Ez azzal jár, hogy vetünk is rá egy pillantást, mit írnak róla. Amikor 6 jegyű árcédulát látok mindig elfog a rettegés. Előre tudom, hogy én, vagy kollégáim egy egész kisregényt fogunk írni, hiszen az a célunk, hogy az ügyfeleink minden hibáról értesüljenek, ne a szerelőnél jöjjenek rá: Anyám, én nem ilyen lovat akartam.

A hazai kínálat közepe 2002-es Stilo-kból (eltűnik a benzin-dízel árkülönbözet is)

A példában szereplő Fiat Stilo 1.9 JTD-k 2002-ből itthon már 5-7 százezerért mennek (ez a kínálat közepe), igaz, hogy a kereskedők kijavítják a legfőbb hibákat. Ha kell, tesznek rá turbót, ha kell, kap egy új kuplungot. Szerválnak rá valami gumit, ami legalább messziről jónak tűnik. A hirdetésekben úgy tűnik, friss műszaki van a kocsin, persze a vizsgáztatás csak akkor indul majd, amikor megvan a tuti vevő.

A feltámasztott autók az elmúlt 15 év minden nyűgjét magukon hordozzák, röviden szólva soha nem lesznek már jók. Jellemzően egy-két évet bírnak még, ha addig nem történik valami olyan meghibásodás, ami miatt megy a bontóba az egész.

Mit lehet tanácsolni?

Leginkább azt mondanám, hogy akinek csak 5-7 százezer forintja van arra, hogy autót vegyen, az ne vegyen. Ennyi pénzből 100-szor áttaxizhatunk Budapesten, 40-szer mehetünk el Bécsig a príma RailJet-tel, vagy kijön 50 havi teljes áru Budapest bérlet a BKK járataira.

Sok vonatozás jön ki ennyi pénzből

Továbbá, ha nincs több pénz a vásárlásra, akkor valószínűleg nem lesz a fenntartására sem. Lesz egy füstölő, állandóan rossz, megbízhatatlan, környezetszennyező roncsunk, amitől előbb-utóbb mi is csak szabadulni szeretnénk. Hát kell ez valakinek?

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.20
Rendkívül izgalmasan alakul a rali-vb szezon második aszfaltos versenye, ugyanis még Ogier is....
2024.04.20
Megközelítette az 1500-at a hazánkban a tavaly eladott kínai autók száma és ebbe nem számoltuk bele....
2024.04.20
Azt gondolta, jó ötlet felmászni a méregdrága szupersportkocsira. ..
2024.04.20
A negyedik helyről rajtoló Max Verstappen, a Red Bull címvédő és háromszoros világbajnok....
2024.04.20
Németországnak nem sikerült elérnie kitűzött klímaterveit, úgyhogy egészen szokatlan tervekkel....
2024.04.19
A debreceni autógyárát érintő társasági szerződést kötött a BMW Group a Lufthansa légitársasággal,....
2024.04.19
Koldus vagy királyfi, aki belépett? Örök dilemma ez ékszerüzletben, autókereskedésben,....
2024.04.19
Nagy esemény a MINI háza táján: a tisztán elektromos meghajtású MINI Aceman a 2024-es Pekingi....
2024.04.19
Ha ezt használja, megőrzi autója értékét.   ..
2024.04.19
A CX-60 után a vadonatúj Mazda CX-80 a második modell Európában, amelyet a Mazda nagy platformjára....