Mesél a szakértő – Melyiket szeressem? | Autoszektor

használt autó vásárlás

Mesél a szakértő – Melyiket szeressem?

2020.02.11.

Az ügyfél Ford S-Max-ra vágyott, két kiszemelt autó versenyzett érte.

Jó állapotú családi egyterűt venni használtan az egyik küldetés, ami ebben a műfajban szinte lehetetlen. Erről korábban már részletesen írtunk. Érdemes visszalapozni, mert az ilyen autók leharcolt állapotáról egészen hosszú indoklást adtunk.

Mivel a helyzet finoman szólva sem egyszerű, megrendeléseink egészen nagy hányadát képviselik ilyen autók. Mint például nem is olyan régen az az ügyfelünk, aki majdnem elbukott 300.000,- Ft-ot, mert saját megtekintés után lefoglalózott egy VW Sharant. Végül 240.000,- Ft-ot visszakapott, de a kálvária, amit megjárt érte biztosan megért volna egy helyszíni állapot felvételt.

Mai mesémben Ford S-Maxokat fogunk üldözni, szerencsére nem hosszan, mert a második nekifutásra már egészen jó állapotú autót fogott ki ügyfelünk.

193.000 km-el, 2007-ből

A Ford családi egyterűjéből a kétliteres dízelváltozat volt kiszemelve. Az első példány egy 2007-ben gyártott, de hazánkban csak 2010-ben regisztrált, vagyis külföldről származó autó volt. Szervizkönyv ugyan tartozott hozzá, de annak utolsó bejegyzése több mint hatvanezer kilométerrel és hat évvel ezelőtt volt. Egy használt autó vásárlása után egyébként is alapvető a motorolaj és szűrő csere, meg ami még elő van írva, sőt, az igazi hardcore arcok, akarom mondani felelős járműtulajdonosok azonnal cseréltetik az egész vezérlést is. Éppen ezért ezt a tételt ne is írjuk fel költségnek.

Messziről szép, de a széptől messze van

Turbó probléma

Minden járművizsgálatunk részét képezi a számítógépes diagnosztikai lekérdezés. A motorvezérlés egy töltőnyomás állító helyzetérzékelő hibát írt. Talán nem egetverő költséggel javítható hiba, de mindenképpen szét kell szedni a turbófeltöltő környékét, mert csak úgy lehet javítani. Ilyen hibával csak nagyon indokolt esetben vegyünk autót, vagy akkor, ha feketeöves autószerelők vagyunk.

Karosszéria

Használt autó vásárláskor kihagyhatatlan vizsgálati elem a karosszéria festékréteg mérése. Emlékeztetőül, ezekből az adatokból lehet korábbi törésekre és a visszajavítás minőségére következtetni. „Egyeskénél” az első szekciót biztosan javították korábban, mert a motorház fedél és mindkét első sárvédő értékei elrugaszkodtak a gyári átlagtól. A javítás szakszerűnek mondható, a rétegek 200 és 270 mikrométer között változtak a gyárinak számító 110-140-hez képest.

A motorház fedél belső hő- és zajvédő burkolata hiányzott. Az elem belső részének vizsgálata közben tűnt fel, hogy az ablakmosó fúvókák fűtésének tápellátását biztosító vezetékeket elvágták, vagy azok a korábba baleset (vagy javítás) során elszakadtak. Jó hát nem dől össze a világ, ha 10 perccel később olvadnak ki a spricnik, de a hiba ettől még hiba marad.

Ami viszont költségesebb mutatvány lenne, az a kasztni rendbe tétele. Az első lökhárító törött volt. A bal hátsó ajtó jelentősen deformált, értsd horpadt. Folytatásában, hátrafelé a bal hátsó sárvédő kerékjárati domborítását is végig húzták, az ív első-alsó része szintén benyomva, sőt, a már a hátsó síkra hajló részén is deformált volt. A jobb hátsó kerékjárati íven szintén volt egy kisebb horpadás, a jobb hátsó ajtó éle leverve, a jobb első ajtón pedig, jó hosszú és mély karcolás volt. Gyors fejszámolással a lakatosmunkát 50, a fényezést 150 ezer nettó forint adódik.

Felni

A szervizkönyvben megtalálható volt a kivitel fantázianeve: Titanium. Ez a Fordnál a legmagasabb felszereltségi szintek egyike, biztosan járt hozzá anno könnyűfém keréktárcsa. Ez nem tudjuk hova lett, de a szemlén dísztárcsa nélküli acélkerekek jelent meg az autó és nem említették, hogy nyári szett is tartozna hozzá. (Persze ettől még simán lehet, hogy van.)

A felszerelt téli abroncsok DOT szám alapján megállapított gyártási éve 2013., szerencsére még bőven volt rajta profil és az egyik legjobb teszteredményekkel büszkélkedő gyártó prémium abroncsáról volt szó. El kell viselnünk, hogy a gumis mindig megjegyzést fog tenni a korára, de láthatóan nem volt még kirepedezve, illetve, nem volt a túlzott öregedésre mutató jel rajta. Szódával elmegy – szokták mondani.

Belső értékek

Tényleg csak nagyon röviden: amolyan jó Fordos szokás szerint a váltógomb kataszrófálisra kopott. Amellett, hogy nagyon csúnya így, a kezet is egyfolytában irritálja leváló réteg, jobb lenne cserélni, vagy újrabőröztetni. És ha már bőrösnél járunk, kérjünk gyorsan ajánlatot a kormányra is, az sincsen ugyanis a legjobb állapotban.

A döntés

A kiült vezetőülés, az elszennyeződött kárpitok, körben összetörött autó, a hiányos szervizkönyv, a hiányzó alufelnik és még sorolhatnám nem szóltak az autó mellett. Ügyfelünk a vizsgálati eredmények tudatában könnyen döntött amellett, hogy ezt az autót nem kívánja megvásárolni, de egy hét múlva befutott az újabb megrendelés.

Lássuk

Egy évvel fiatalabb, 2008-as példány került górcső alá. Ez a kocsi túlvolt a 250 ezredik kilométerén, cserébe hazai forgalomba helyezésű. Az adminisztratív adatoknál maradva a szervizkönyvről csak ígéretünk volt, az az eladó nyilatkozata szerint nem volt éppen a helyszínen. Ezzel pedig úgy vagyunk: „Hiszem, ha látom!” – de még akkor is érhetnek meglepetések, mint a két évvel ezelőtt megénekelt Citroën esetében.

Nem látszik, de ezen a krómcsíkos kilincsek vannak, de még enélkül is sokkal üdébb, mit a komor fekete

Ne siessünk annyira az autóhoz, előbb jegyezzük meg, hogy a teljes kulcskészlet is ígéret maradt, mert a szemlén csak egyet mutattak be. Ilyet is addig fogadtunk el bemondásra, amíg az egyik alkalommal ki nem derült, hogy a megvásárolt Mazda másik kulcsa nem ahhoz az autóhoz való. Kulcskérdésekben is értekeztünk már korábban.

Sok kicsi, sokra megy

Ezen az autón nem voltak nagyobb sérülések, mint az előzőn a törött lökhárító, meg a keményen benyomódott hátsó ajtó, viszont csaknem inden oldalelemen éktelenkedett néhány rányitásos sérülés. Több ajtó és a csomagtér ajtó éle is le volt verve. De ezek a kisebb sérülések – ha nem 20 centiről vizslatjuk a kocsit – nem látszottak. Röviden: sokkal jobb benyomást keltett, mint az előző.

A rétegmérés itt is kimutatta ugyan a motorház fedél és két jobboldali elem korábbi javítását, de itt sem szökkentek az égbe az értékek. Mindig mondjuk, ne várjunk 10-plusz éves javításmentes autót!

Motor és váltó

Ami motort illeti, nem volt tárolt hibakód a rendszerben, szépen járt az erőforrás és a porlasztók korrekciós értékei is határon belül mozogtak. Az utolsó olajcsere a vezérlőegység által letárolt adatok szerint 20.000 km-el ezelőtt volt, tehát is mindenképpen indokolt egy időszakos karbantartás.

Az erőátvitelben enyhe kopottság volt érezhető a kuplungon, és sajnos érkezett valami rezonancia és zaj a kuplung felől, ami akár a kettőstömegű lendítőkerék kezdődő hibájára is utalhat. Beírtuk a szemlelapra, de hogy meddig bírja, azt csak az idő mutatja majd meg és persze nagyban függ a következő tulajdonos vezetési stílusától is.

Felni

Ennek az autónak a felszereltségi szintje a helyszínen nem derült ki, de én a cikk írásához csináltam egy gyári kiviteli lekérdezést. (Ez sajnos pénzbe kerül, de mindent az olvasóért- a szolgáltatásunk árában ez nincs benne.) Néhány kattintás és kiderült, szintén Titanium kivitelről van szó, úgyhogy fájó pontként, de újra meg kell jegyeznünk, hogy a gyári 17-es alufelnik helyett megint csak 16-os acél kereket kapunk.

Összehasonlítva

Látható, hogy hasonló ár színvonalon, nagyjából hasonló autókat találunk a piacon. Az ördög a részletekben lakozik. Két teljes körű, vásárlás előtti állapotfelméréssel a zsebében már az ügyfél is tudott dönteni. Azt már korábban elárultam, hogy az elsőt elengedte.

Ha fogalmunk sincs, hogy milyen felszereltséggel állunk szemben a Ford 2004-2010 közötti modelljeinél, akkor a Convers+ műszerfal árulkodhat a magas felszereltségről, szerényebb kivitelekbe szinte soha nem rendelték meg az extrát. Bónusz: ez a műszeregység remekül magyarítható.

A kevesebbet futott autó körben össze volt törve, és nem mutatta korábbi gondos gazda jelét. Ráadásul sok-sok apró dologból végül tisztességes hibalista állt össze, amit a vevő már nem tudott tolerálni. A másik kocsiban kicsit több kilométer volt, de sokkal jobban egyben maradt, mint a fekete társa. Felni már egyik autóhoz sem tartozott, de a „Ketteskére” legalább szereztek dísztárcsát.

Tehát érdemes vizsgálni és/vagy vizsgáltatni vásárlás előtt. Minél részletesebben, annál kisebb lesz a vásárlással járó kockázat.

Tudunk segíteni?

 

Az oldal fő támogatója

 

2020.02.27
A fejlesztőknek immáron van szoftveres megoldása a nemlineáris, többskálás tulajdonságú anyagokhoz....
2020.02.27
Shahrokh Heidari Franciaországból küldte rajzát az Autós Nagykoalíció és az autoszektor.hu....
2020.02.27
Egy Mondeo kombinál több egy méterrel hosszabb áruszállítóval beállni a parkolóhelyre egy zsúfolt....
2020.02.27
Több éve az európai uniós átlag csaknem kétszeresével nő a magyar lízingpiac - közölte a Magyar....
2020.02.27
A Genfi Autószalonon (2020. március 5-15.) az új Touareg R világpremierjével a Volkswagen 2020-ban....
2020.02.27
Az idei Genfi Nemzetközi Autószalon számos új és izgalmas jármű és fejlesztés találkahelye lesz,....
2020.02.27
Az új technológiák sokszor annyira fellelkesítik az érdeklődőket, hogy egy minimális előrelépés egy....
2020.02.27
A Japánba visszatéréssel egy fontos piacon folytatja exportoffenzíváját az Opel. Jövő évtől,....
2020.02.27
A magas vezetési pozíció, a széles kilátás és az első osztályú kényelem aerodinamikai és műszaki....
2020.02.27
Összeütközött egy gépkocsival és felborult egy mentőautó a XX. kerületben, a Nagysándor József utca....