Mesél a szakértő – Milyen lehet a többi? | Autoszektor

szakértő

Mesél a szakértő – Milyen lehet a többi?

2015.12.14.

…ha ezen a büszkén kiállított autón ennyi a furcsaság. És hány légzsákja van valójában?

Ezen a hétvégén egy vidéki nagyvárosban jártunk, igaz nem dolgozni mentünk, hanem pihenni, mégis sikerült egy kis munkát csempészni a szombat délutánomba. Történt ugyanis, hogy az egyik országos lefedettséggel rendelkező használt autó kereskedői hálózat kiállított a főutcára egy autót, én meg – szakmai ártalom – gyorsan megnéztem, amit kívülről meg lehetett nézni.

Gyönyörű szép, de tényleg

A kiállított kocsi egy Volkswagen Golf V. volt, hófehér színben, nagy alufelnikkel, és némi cicomával a díszléceknél. Tény, hogy a karosszérián – bár erősen sötétedett már – egyáltalán nem láttam sérülést, magyarul a laikus autókereső számára azonnali pozitív hatásként jelentkezik, hogy az autó nagyon szép.

Ő lenne az

Közelebb érve látszott, hogy alapos munkát végeztek a polírozók, tényleg karcmentes felületeket hagytak maguk után. Bár nálam volt a rétegmérőm, nem mertem előkapni és lemérni a verdát, mert a hostess-lány már jött is, hogy meggyőzzön a vásárlásról. Azért ha összegányolták volna a fényezést valamelyik elemen javítás közben, azt még szürkületben is észrevettem volna, de nem, semmi.

Adatok

Az első szélvédőn egy nagy lapon fel voltak tüntetve az alapvető adatok. Mindenek előtt az, hogy milyen autó is ez. Nos, kérem a papíros szerint ez egy VW Golf. Itt én legalább annyit várnék el vásárlóként, hogy megtudjam, melyik szériába is tartozik ez a kocsi. Mert ugye a Golf már a hetediknél tart, és aki nem bújja az autós újságokat, annak nyilván nem ugrik be elsőre, hogy ez éppen az ötödik.

De nyugodtan kiírhatták volna azt is, hogy melyik kivitelről van szó. Mert az 5. szériánál már bőven volt miből válogatni. Trendline, Comfortline, Sportline, Perfect, Atlanta, Premium, GTI, R32 és még az is lehet, hogy kihagytam valamit. Nekem van némi helyzeti előnyöm az ötös Golfokkal kapcsolatban, mert édesapám autója is az. Teljes nevén Volkswagen Golf V. 1.6 FSI Sportline. Ezek a fantázia nevek azért fontosak, mert a kivitel alapfelszereltsége egészen jól meghatározható a segítségükkel.

Minden rajta van?

Aki ismeri – vagy katalógus alapján megnézi – az alapfelszereltséget, annak például az is könnyen feltűnik, hogy ha a karosszérián, vagy az utastérben esetleg valami nem gyári kivitelű. Például összetörik egy kocsi elejét és javításkor nem a kivitelnek megfelelő díszrácsot tesznek rá. (Nem feltétlenül igénytelenségből, hanem azért mert éppen olyan nincs a bontóban – tehát igénytelenségből.) Ezt az információt itt viszont nem kapjuk meg, cserébe alul van egy szuper felsorolás arról, hogy mit tud a kocsi:

2 ZÓNÁS AUTOMATA KLÍMA, 10XLÉGZSÁK, ABS, EREDETI ALUFELNI, ASR, KÖZPONTI ZÁR, COMPUTER, KÖDLÁMPA, FŰTÖTT VISSZAPILANÓ TÜKRÖK, ISOFIX, EL. TÜKÖR, SZERVÓ, EL.ABLAK, SZERVIZ KÖNYV, RÁDIÓ, PÓTKERÉK (sic!)

Remélem a kereskedésnek helyesírási szótárat hozott a mikulás, mert a visszapilanó tükörről például fogalmam sincs, hogy micsoda, a szerviz bizony rövid i-vel írandó, ráadásul a könyvvel egyben. De térjünk vissza még a kivitelre egy mondat erejéig. Az előbb felsorolt nyolc kiviteli forma közül én Atlanta-ként próbálnám katalogizálni az autót, mert a körben megtalálható krómszínű kiegészítő díszcsíkok ezen a kései modellen jelentek meg. Most mondjátok meg nekem miért nem lehetett kiírni, hogy Volkswagen Golf 1.6 Atlanta?

10XLÉGZSÁK

Ami még jobban bosszantott az az volt, hogy a hirdetés készítő annyi szakmaiságot sem hajlandó magára ölteni, hogy pl. utána nézzen, hogy a légzsákokból valójában mennyi van. Másképpen fogalmazva: hogy tisztában legyen vele, hogy az utastérben talált „AIRBAG” feliratok száma, nem feltétlenül egyenlő a légzsákok számával.

Miről beszélek? Azt írják „10X”, amit én úgy értelmezek, hogy 10 darab légzsák van az autóban. Azonnal el kell, hogy keserítsek mindenkit, a Golf ötöst ugyanis nem gyártották 10 légzsákkal. A nagyobb kivitelek – és ilyen az Atlanta is – összesen 6 légzsákot tartalmaztak alapfelszereltségként, és még kettőt lehetett rendelni hátra, amely nem más, mint a hátsó oldallégzsákok.

Ez a valóban 8 légzsákot tartalmazó Skoda a "másik" számítás szerint már 12 légzsákos lenne

Sajnos ismerek olyan kollégát (állapotfelvételeket készítő embert), aki – igaz a megrendelő kérésére – szintén a feliratokat számolja össze az autóban és a jegyzőkönyvében ez alapján tünteti fel a légzsákok számát. Bocsánat, de ki kell mondanom:

Ez a vásárlók ordas nagy megtévesztése – horribile dictu – átverése!

Hogyan jön ki a 10 és miért 6?

Amikor évtizedekkel ezelőtt kezdtek elterjedni a légzsákok, az első és legfontosabb légzsák a vezetőt illette, ennek a feliratát találjuk a kormányon (1) Aztán az anyóspajtások is biztonságba kerültek, az akkortájt divatos „dupla légzsák”-oknak köszönhetően, ezek feliratait találjuk a műszerfal burkolóelem jobboldalán (2). Fejlődni kellett és megjelentek az első oldallégzsákok. (Az elsőt itt kronológiai és a fizikai jelentése alapján is tessék figyelembe venni.) Gyártója válogatja, hogy az ülések oldalán, vagy az első ajtókon találjuk a feliratokat, minden esetre ezt már mindkét oldalra beépítették. (4)

Függönylégzsák

Amikor már rendesen bevédték az első utasokat elölről és oldalról, akkor felmerült, hogy szükség van még a fej védelmére is, ezért feltalálták a függönylégzsákokat. Az elnevezése abból ered, hogy amikor kinyílik, akkor az ablakok felületét belülről párnázza ki, és éppen úgy hullik alá, mint egy függöny, csak éppen a másodperc törtésze alatt ereszkedik le, hogy mire odaér a fejünk már nyitva legyen.

A függönylégzsákokat úgy alakították ki, hogy az utastér csaknem teljes hosszában nyíljanak, tehát ezek már nem csak az első üléseken utazókat védik, hanem a hátul ülőknek is némi védelmet adnak.

Az Atlanta kivitelre jellemző krómszínű díszléc a csomagtér ajtó élén

A légzsákokkal ellátott járműveknél viszont oda kell figyelni arra, hogy mit, és hogyan helyezünk el az utastérben. Nem lehet ugyanis semmit sem úgy berakni, hogy az, esetlegesen akadályozza a kinyíló légzsákokat. Ezért a legtöbb gyártó, ahol csak lehet, feltünteti, hogy ide bizony légzsák fog nyílni, ha baj van. Az összes többi légzsáknál elég egy felirat, de a függönylégzsákok esetében megismétlik a kiírást, ahol csak lehet. Ezért van, hogy akár három helyen is megtaláljuk oldalanként. A Volkswagen is ilyen kis előrelátó gyár, úgyhogy AIRBAG feliratokat találunk az A, a B és a C-oszlopok belső burkolatain egyaránt. Igen, oldalanként hármat.

Tehát a két frontlégzsák és a két oldalsó légzsák összesen négy feliratához hozzászámoljuk a függönylégzsákok összes feliratát (hatot), és megkapjuk a tök jól hangzó, de hazug, 10 légzsákos összeget.

Ha már itt tartunk

A Golfhoz 2008-ban már rendelhető volt a hátsó oldallégzsák is, így esetleg elérhettük volna a fizikailag 8 darabos számot, de egy évtizedes pályafutásom alatt én még Golf ötben nem láttam hátsó oldallégzsákot. Persze ez nem jelenti azt, hogy ebben sincs benne, ráadásul ki sem tudtam nyitni a kocsit, hogy megnézzem, de élnék a gyanúperrel, hogy nekem van igazam.

A függöny- után következtek a térdlégzsákok, megint csak előnyben részesítve a vezetőt. A Golf 5-ben ilyen még nem volt, de ma már a középkategóriás autók is hozzák. Sőt, a prémium kategóriában az első utasülésen ülő is ilyennek tud már ütközni. Természetesen ez is külön van jelölve a műszerfal burkolat alsó részén. (Értsd: ha van dupla front-, első oldal-, függöny-, hátsó oldal- és dupla térdlégzsák, akkor jöhet össze a valóban 10 db-os szám.)

Mit látunk még kívülről?

A csilli-villi karosszéria egy dolog. Jó, ha van, de ez még csak a külcsín. Mivel az autó zárva volt, megnéztem a hátsó keréktárcsa küllői között a féktárcsákat. Meg is tapogattam, és éreztem, hogy válla van, tehát egy normális szerviz ezt már cserére fogja javasolni rögtön az első átvizsgáláson, amire ugye mindenki elviszi frissen vásárolt használt autóját??? Két féktárcsa csere a szereléssel együtt még szerény minőségben is megvan 40.000,- Ft. Nem nagy dolog, csak gondoltam szólok.

Vállas...

Hiányérzet

A szép kiírásról – nekem legalább is – rettentően hiányzott a kocsi futásteljesítménye. Saját, nem reprezentatív felmérésem alapján mondhatom, hogy a TOP 3-ban van a vásárlók körében az az aggodalom, hogy a kocsi túl sokat futott, esetleg a KM-óra nem a valós állást mutatja. (Pontosítanék: a lap alján van valami KM bejegyzés, majd utána a 88-as szám szerepel, ez nem tudom micsoda.)

Azt gondolom, hogy óraállás nélkül hirdetni egy kocsit olyan, mint társkereső hirdetést feladni a nemi hovatartozás megjelölése nélkül.

Műszaki

Ott volt még az adatlapon, hogy a Golf műszaki vizsgája 2016 áprilisáig érvényes. Az írd és mondd öt hónap! A fél éven belül lejáró műszaki érvényességre minden szakértői kalkulációban már levonás jár 4 évnél öregebb autók esetében. Újabb húszas, amit nagyon gyorsan ki kell majd adni a vásárlást követően. Nem nagy dolog, csak gondoltam szólok.

És akkor még mindig ott van az ár

Lássuk előbb, mit mond a katalógus! Azt mondja, hogy az idén decemberben 93 hónapos Golf az átlagos használat mellett 120.900 km-t futna. Ezt az értéket használva, eladási (a magasabb) értéken számolva alapkivitelben 1.892.000,- Ft-ra becsli az árat. Ebből ugye nagyon gyorsan realizálunk 20 ezer forintnyi műszaki vizsga költséget.

És akkor még nem számoltunk a korábbi tulajdonosok számával, a javítanivalókkal, stb... (Forrás: Eurotax)

A feljebb felsorolt felszereltségek közül a fedélzeti számítógép és az automata klímaberendezést kell a széria mellé felvenni, ezek, a katalógus szerint 19.000,- forintot érnek. Persze azt még nem tudjuk, hogy valójában mi van az autóban és ezek közül mi működik, de ha a kopott féktárcsákat is beleszámoljuk, akkor durván 1.850.000,- Ft-ot ér ez az autó.

Nézzünk rá a piacra is!

A Golf népszerű modell. A kategóriakirály 2008-as, Atlanta modelljeire keresve nekem 6 találat adódott. A legolcsóbb az előbb kalkulált 1,85 millió, és összesen 4 db van 2 millió alatt. 2,2 és 2,3 millió volt a maradék két találat. Az autók 120 és 170 ezer KM között futottak.

A legolcsóbban kínált 2008-as Golf 1.6 Atlanta (Forrás: hasznaltauto.hu)

Ezzel szemben a közszemlére bocsátott példány ára 2,4 millió Ft, tehát messze a legdrágább az összes közül. Aki – teszem azt – nem keresgél a neten, hanem besétál a külsőleg tipp-topp kereskedésbe és meglátja ezt az autót, az nem fog tudni mihez viszonyítani.

A legdrágábban kínált 2008-as Golf 1.6 Atlanta (Forrás: hasznaltauto.hu)

(A legnagyobb hazai használt autó hirdezési portálon nem találtam meg a konkrét autót.)

Kiírták még, hogy szervizkönyvvel rendelkezik. Rendben, de milyennel? Vezették, nem vezették, márkaszervizbe hordták, vagy a sarki sufniba? Nem írták, hogy törésmentes-e a kocsi – lehet, hogy tetőre tették korábban?

Muszáj lenne még beleülni és kipróbálni, körbemérni és diagnosztikát kapcsolni rá, netán alulról is megnézni, egyszóval teljes körűen átvizsgálni,  hogy nehogy belefussunk valami olyanba, amit vásárlás után már nagyon nehéz lesz számon kérni az eladón.

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.06.17
A címvédő Nagy Norbert nyerte az autós hegyi Eb németországi állomását és továbbra is vezet. ..
2024.06.17
Egymást érik a súlyos esetek az M3-as autópályán: Mezőkövesd térségében baleset, Bagnál autótűz....
2024.06.17
Jet-ski élménynappal, mentett kutyák strandolásával, és vegán ebéddel ajándékozza meg a Jet Power....
2024.06.17
A BMW 2-es Coupé párját ritkítja a kompakt szegmensben, hiszen extrovertált sportosságát és mérnöki....
2024.06.17
Megérkezett az első Budapesten összeszerelendő CAF-villamos kocsiszekrénye a megrendelt és gyártás....
2024.06.17
Kisteherautóval karambolozott egy terepjáró az M7-esen, Székesfehérvár és Pákozd között, közölte a....
2024.06.17
Csaknem másfél millió kilométert futott hat év alatt egy Toyota Tundra motorgenerál nélkül. Az autó....
2024.06.16
Ötven vadonatúj csuklós dízelautóbuszból álló flotta érkezik jövőre a fővárosba. A modern,....
2024.06.16
A Monacói Nagydíjon leleplezett Purespeed Speedster a limitált szériás, exkluzív Mythos sorozat....
2024.06.16
A heti rajzunk készítője Kelemen István. Rajzának címe: Gyógymód. ..