Mesél a szakértő – Szervizkönyves? Igen. Miért nem? | Autoszektor

szakértő

Mesél a szakértő – Szervizkönyves? Igen. Miért nem?

2016.04.18.

Büszkén hirdetik: az eladó kocsihoz van szervizkönyv. Aztán kiderül, hogy mégsem.

Múlt héten vidéken jártunk egy Passat vásárlás előtti állapot felmérését elvégezni. Megbízónk az ország másik felében tűkön ülve várta az eredményt, megígértette velünk, hogy a vizsgálat után azonnal beszélünk telefonon, mert azt a néhány órát sem akarta elpazarolni, ami a vizsgálat és az írásos jelentés között eltelik.

Vevői vakság

Amikor beleszeretünk egy hirdetésben szereplő autóba sokan abba a hibába esünk, hogy amikor saját szemünkkel győződünk meg éppen a kocsi állapotáról és a hirdetésben leírtak valóságtartalmáról, akkor hajlamosak vagyunk felületesen vizsgálódni, mert a szerelem kérem szépen, vak.

2.0 PDTDI - 125 kW

Talán ezért jó valaki mást is magunkkal vinni, mert ő a szemle alatt nem a kanyargó erdős utakon autókázik képzeletben a géppel, hanem racionalista szemmel vizsgálódik, vagy csak nézelődik. Nagyon alattomos csapdát rejteget ilyen szempontból az „autóhoz tartozó” szervizkönyv. Általában annyit nézünk meg, hogy megfelel-e a jármű márkájának, és hogy bejegyzések sora hol (km és dátum) ér véget. Pedig a szervizkönyveknek van egy nagyon fontos, sőt elsődlegesen vizsgálandó része, mégpedig az, hogy melyik kocsihoz tartozik valójában.

Járműazonosítás

Autónk személyi száma című írásunkban már kiveséztük, hogy mire jó az alvázszám. Egy átlagos autóvásárlónak csak az jut eszébe, hogy ezt ellenőrzik az újabban erősen megkérdőjelezett hatékonyságú előzetes eredetvizsgálaton. Ennél azért sokkal fontosabb, például rengeteg információt hordoz már önmagában is a járműről, biztos tudatában pedig különböző szakértői programok közbeiktatásával a jármű teljes gyári kiviteli listája is lekérdezhető. (Többek között ilyen lekérdezésen akadt fenn nálam egy zöld Honda Accord, ami eredetileg kék színű volt…)

Éppen ezért soha nem maradhat ki az eredeti alvázszám és annak különböző helyeken megismételt bejegyzéseinek alapos vizsgálata, ha mi egyszer belefogunk egy teljes körű átvizsgálásba. Nem volt ez másképpen a mostani Passat esetében sem.

Ez a beütott alvázszám (a korrektség miatt kitakartam egy részét)

Amit még mindenképpen meg szoktunk keresni az a jármű típustáblája, amit olykor súlytáblának is neveznek, mert ezen találhatók a megengedett tengelyterhelések kilogramm adatai is. Az alvázszám ezen is fel van tüntetve, amelynek muszáj megegyeznie az előzővel.

A típustábla - bekarikáztam rajta a motorkódra vonatkozó részt

Eddig rendben vagyunk, lássuk a szervizkönyvet és azt a bizonyos azonosítást. A VW-csoport által kiadott szervizkönyvek első oldalán van beragasztva az úgy nevezett kódzászló, amelyen még több infót kapunk a kocsiról, az alvázszám mellett a motorkód, a teljesítmény és a felszereltség is megtalálható rajta kódolt formában. Ennek a típustáblának a VW-csoportos autókban van egy másolata a csomagtér fenéklemezére felragasztva. A másolatnak is –majdnem minden- elemében stimmelnie kell a szervizkönyvben lévő példánnyal. Előbb az tűnt fel, hogy a csomagtérben sehol sem találtam ezt a másolati példányt felragasztva.

Itt szokott lenni... (ami ott van, az nem az)

Pedig tuti ott van a helye, egy másik vizsgált járműben pl. ott figyel a jobboldalon.

Jobbra lent, az a fehér négyzetalalú valami

Nézzük tartalmilag

Ami azonnal feltűnt, hogy a matricán lévő teljesítmény 147 kW, vagyis 200 lóerő. Ilyen PDTDI motor nem volt szerintem, bár nem ismerem az összes kivitelt. Cserébe ott van mindjárt  a motorkód („BWA”) amit egy három másodperces internetes keresés után kideríthetünk, hogy ez 2.0 TSFI motor. Ekkor már éltem a gyanúperrel, hogy valami nem stimmel, rápillantottam hát az alvázszáma is, ami teljesen más volt.

A lódszázló - megint karikázva a motorkód - az alvázszám sem stimmel

Pedig egyébként a kocsiról és a diagnosztikával is leolvasható futásteljesítmény (144.619 km) összevethető lett volna az utolsó bejegyzés, tehát, ha valaki csak felüti a szervizkönyvet és megnézi, hogy pl. 135 ezernél olajat cseréltek, az örömmel konstatálja, hogy rendben, a kocsit tisztességesen szervizelték.

A fenti kijelentés éppen az ellentéte azzal, amit megállapítottunk végül, vagyis, hogy a kocsihoz nem tartozik szervizkönyv. Persze nem kezdtem el a kereskedőnek beszámolni erről, mert mindig kapok valami történetet az előző kocsival összecserélt dokumentációról, vagy hasonlóról.

Máshol is ennyit tárolt a vezérlőegység

Egyébként

A vizsgálat során azért fény derült még néhány dologra, amit most a teljesség igénye nélkül idevetnék: 4 db erősen kopott, elöregedett, 1 mm-es gumiabroncs. A hátsó fékbetétek vastagsága is a gumik profilmélységével vetekedett – csere! A diagnosztikai lekérdezés 4 oldalnyi hibát tartalmazott, de törlés után csak a kiegészítő fűtőberendezés hibája maradt benne, de úgyis nyár jön, erre nem nagyon lesz szükség… (Majd télen nehezebben melegedik a kocsi…) A motorburkolat alul-felül egyaránt törött volt. Korábbi visszajavításokkal cserébe jól álltunk: csak a bal első sárvédő és a bal hátsó ajtó volt korábban szakszerűen átfényezve. A menetdinamikára sem lehetett panasz, 170 lóerővel úgy ment, mint a távirat.

 

Az oldal fő támogatója

 

2020.10.23
Pozitív lett a koronavírus-tesztje Lawrence Strollnak, a Forma-1-es Racing Point csapat....
2020.10.23
Hivatalosan is megerősítették, hogy 2021. január 11-én rántják le a leplet az új Le Mans-i....
2020.10.23
Zalaegerszeget az M7-es autópályával köti össze az első, közel 6 kilométeres szakasz. ..
2020.10.23
Az amerikai izomautó üzembentartója 200 ezer forintos bírságra számíthat a több mint 100 km/h-s....
2020.10.23
SUV és szedán is érkezik tisztán elektromos hajtáslánccal a Jaguar-Land Rovernél, ám a tervezetnél....
2020.10.22
Sokaknak családtag volt, és nemcsak autópótlékként szolgált, ma egyre ritkább, pláne veterán....
2020.10.22
Ivan Lazarevic Szerbiából küldte rajzát az Autós Nagykoalíció és az autoszektor.hu karikatúra....
2020.10.22
Az elkövetkező hetekben a közelgő mindenszentek és halottak napja alkalmából egyre többen....
2020.10.22
37.710 eurójába került idén a németeknek az újautó vásárlása, jelentősen többe, mint egy évvel....
2020.10.22
Álomkezdés öt csillaggal: az ID.3 a lehető legmagasabb minősítéssel zárta az Euro NCAP (European....