Mesél a szakértő – V6 Audit! Mindenáron? 2. rész | Autoszektor

használt autó vásárlás

Mesél a szakértő – V6 Audit! Mindenáron? 2. rész

2020.10.23.

Próbáljunk rá egy A6-os-ra, majd gyorsan nyergeljünk vissza A4-re!

Ügyfelünk nem feltétlenül a kasztni, inkább a motor méretében szabott határokat. Nemrég részletesen számoltunk be arról, hogyan pattant le első kiszemelt autójáról, egy Audi A4 3.0 V6 TDI-ről, most egy rövid kitérővel mutatjuk, végül mit vett meg.

Nagyon rövid kitérővel

Az első megrendelés „kudarca” után az ügyfél újabb megbízása nagyon gyorsan megérkezett. Csak most nem A4, hanem a nagytestvér A6 volt a célkeresztben. Abból is egy gyönyörű bordó színű példányhoz mentünk ki, amiben szintén háromliteres V6-os motor teljesít szolgálatot, csak ez éppen benzines (TFSI) kivitel.

A 3 millió forintért hirdetett, tízéves szedán annyira megnyerő volt a fotókon, hogy szinte sajnáltam, hogy nem nekem, hanem egy kollégámnak jutott ez a feladat. Arra nem is gondoltam, hogy tulajdonképpen nem is lesz vizsgálat.

Pedig így lett. A kiszálló kollégának az autó mellett állva feltűnt, hogy vannak színárnyalati eltérések az elemek között, és egy-két hézag sem fut párhuzamosan az autó, ezért azonnal a festékréteg mérőhöz nyúlt. A műszer pedig nem hazudik. Nem csak a külső burkolati elemeken, hanem sajnos néhány, a karosszéria merevségéért felelős szerkezeti elemen is bőven 1.000 mikrométer fölé ugrott a kijelzett érték. A kolléga már a helyszínen bemutatta ezeket a mérési eredményeket és árulkodó nyomokat az ügyfélnek, aki a részeredmények ismeretében már nem is kívánta tovább vizsgáltatni az autót.

Maradjunk akkor az A4-eseknél

Félmillió forinttal feljebb, egy szintén tíz éves és ismét egy dízel V6-os A4-est talált az ügyfél. Már másnap kint voltunk az autó mellett, amit ezúttal teljes körűen vetettünk alá a használt autó vásárlás előtti megvizsgálási metódusunknak.

A diagnosztikai lekérdezés során k. ezer kilométerrel ezelőtt regisztrálva a 3. és 5. hengerek izzítógyertyáinak áramköri hibáit mutatta a gép. Az izzítógyertyák meghibásodását elvileg a műszerfalon is jelzik a dízelek, itt ilyen hibaüzenettel nem találkoztunk, de érdemes lesz a jövőben odafigyelni ezekre a gyertyákra és működésükre, hiszen jön a tél, amikor a hidegben alapvető fontosságú, hogy megfelelően működjenek. A hibakódok nem voltak törölhetők, de szerencsére nem szakadást (izzítógyertya csere…) hanem áramköri hibát jeleztek. Előbbivel volt már dolgunk nem is egyszer és korábban leírtam, hogy miért nagyon veszélyes és milyen kockázatokat hordoz, ha vásárlás után azonnal izzítógyertya cserével kell kezdenünk.

Még mindig a diagnosztikánál maradva, megerősítést nyert a kocsi által kiírt futásteljesítmény is. Nem csak a kombinált műszerből lehetett megfelelő értéket kiolvasni, hanem a tárolt hibákhoz tartozó paraméterek között is a helyes szám szerepelt. Ezen kívül érdemes megemlíteni, hogy a jármű központi nyilvántartásban szereplő adatai 2014-től „folyamatosan monoton növekvő” futásteljesítmény függvényt rajzolnak ki. Újonnan magyarországi üzembe helyezésű autónál ezt a lépést kötelező megtenni!

Az EGR (kipufogógáz visszavezető szelep) is tartogathat meglepetéseket, ugyanis bár a CHECK ENGINE lámpát még nem gyújtotta ki a műszerfalon a hiba, de a diagnosztikai már hozza, hogy az átáramlás túl alacsony, vagyis dízelekben jól ismert kormos trutyi kezdi eltömíteni a szelepet, ezzel is foglalkozni kell.

A kötelező költségek itt is jelentkeznek

Azt mondják elektronikus nyilvántartású szervizkönyve van az autónak, de én ezt fenntartásokkal fogadnám, mert az e-szervizkönyvek az autó gyártási évében még nem nagyon voltak divatban, ha volt is ilyen, inkább párhuzamosan futtatták a két nyilvántartást. Megerősíti a gyanút, hogy az ügyfél részére elsőként átvizsgált példányának is volt nyomtatott szervizkönyve. Na, mindegy…

Ha még meg is lenne a szervizkönyv, a kötelező olaj, olajszűrő, levegő-és pollenszűrő cserét akkor sem tanácsos kihagyni. Továbbmenve, mivel automataváltós kocsiról van szó érdemes az első szervizlátogatáskor a váltóolaj minőségéről, mennyiségéről és cseréjének szükségességéről is érdeklődni.

Kopottas öregedő abroncsokon kiállítva

Sajnos majdnem minden használt autónál azonnali kötelező teendő a fékek és a gumiabroncsok cseréje. Az eladósorba érkező kocsikon a tulajdonos már nem cserélteti le ezeket a kopó-forgó alkatrészeket, viszont, mivel biztonságkritikus dolgokról van szó, egy magára valamit is adó használt autó vásárló ezeken szinten nem akarhat spórolni.

Összeségében ezen a 3,5 milliós A4-esen is van hozzávetőleg a vételár 10-15%-át kitevő azonnali költség, de aki erre nem készül használt autó vásárláskor azt nagy csalódás fogja érni, ha volt vásárlás előtti átvizsgálás, ha nem.

Persze ezt is javították ár

Sokszor elhangzik a szakmába vágó írásokban, hogy nem az a baj, ha fújva volt a kocsi korábban. Mivel egy átlagos autó Magyarországon kétévente megsérül kisebb-nagyobb mértékben, ne várjuk egy tízéves autótól, hogy sérülés-, pontosabban javításmentes legyen.

A lényeg az, hogy hol és milyen mértékben sérült, és hogy a javítást milyen minőségben végezték el. Mert lehet, hogy korábban akár jelentősebben is sérült a kocsi, de ha azt gyári technológiával állították helyre és a sérülés a szerkezeti tartóelemet nem érintett, akkor nem vállalunk túl nagy kockázatot.

Ennél az Audinál is ez volt a helyzet. Bár a kocsi csaknem minden oldalsó elemét javították már korábban, ez a javítás nem érintette az oszlopokat és a küszöböket, tehát joggal számíthatunk arra, hogy a karosszéria olyan biztonságot nyújt az utazóknak, mint újkorában.

Egyedüli félelmünk a bal hátsó sárvédőn kicsivel 1,5 mm fölé emelkedő rétegérték miatt lehet, itt esetleg előfordulhat a jövőben, hogy a vastag réteg megreped majd az elemen, ami azután korróziót okozhat, de ennek egyelőre nyoma sincs.

Csoda nem történt, de az ügyfél tudja mit vett meg

A háromátvizsgált Audi közül, kétségkívül ez a kocsi hordozta a legalacsonyabb kockázatot és zömében javítható hibát. Egy vásárlás előtti használt autó átvizsgálás nem csak az ügyfelet, a kereskedőt is védi valamilyen szinten. Persze a szavatosság keretében a később felmerülő rejtett hibákért így is helyt kell állnia a törvények szerint, de egy ilyen vizsgálat eredményei – például a várható izzítógyertya probléma – már nem rejtett hiba többé, hiszen előzetesen fel lett fedve.

Tudunk segíteni

 

Az oldal fő támogatója

 

2020.12.03
1920-1930. Tündöklés és bukás. Újabb érdekességgel jelentkezünk, hogyha már a koronavírus először....
2020.12.03
Jia Meng Kínából küldte rajzát az Autós Nagykoalíció és az autoszektor.hu karikatúra pályázatára....
2020.12.03
Nem kell elfogadni, hogy évente hatszázan halnak meg Magyarországon közlekedési balesetben - mondta....
2020.12.03
A Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) külön engedélyének köszönhetően részt vehet a fiatal Forma-1....
2020.12.03
Nem véletlen, hogy a Teslát még csak meg sem említi a Daimler vezérigazgatója, hiszen az európai....
2020.12.03
Egyedülálló hidat építettek indiai szakemberek egy forgalmas főút fölött, hogy segítsenek a....
2020.12.03
A Rail Cargo Hungaria 1,5  milliárd forintot meghaladó értékű beruházással lecseréli vagonjainak....
2020.12.03
Rekordszámú elődás, nemzetközi szinten is értékes kutatási eredmények hangzottak el az autonóm....
2020.12.03
Sipőcz Győző, a Goodyear Hungary Kft. kelet-európai kiskereskedelmi operatív vezetője váltotta a....
2020.12.03
Gyászos a mai nap mérlege közlekedésbiztonsági szempontból. A BM Katasztrófavédelmi....