Mesél a szakértő – V6 TDI Audit! Mindenáron? 1. rész | Autoszektor

használt autó vásárlás

Mesél a szakértő – V6 TDI Audit! Mindenáron? 1. rész

2020.09.26.

Három darab 3.000 köbcentis dízel Audi a terítéken

Nagyon kedves ügyfelünknek úgy tűnik egy vágya volt: mindenképpen háromliteres dízelmotorral szeretett volna Audit. Mindegy, hogy A4 vagy A6, csak jó nagy dízelmotorja legyen. Emellett persze csábító, hogy ezeknek az autónak általában a felszereltségük is magas, nagyfelniken állnak, az már kevésbé, hogy 8-10 éves korukra hemzsegnek a hibáktól és persze a korábbi „gondos gazdák” még át is alakítgatták őket helyenként. Mai mesém az első kiszemelt jármű vásárlás előtti használt autó átvizsgálási eredményeit részletezi!

A4 3.0 TDI Multitronic

A 4 millió forintért, gyönyörű állapotúnak, alkalmi vételként és külön kiemelve xenonlámpásként hirdetett autó érthető okokból ragadja meg egy vásárló fantáziáját. A 19 colos felnik annyira „megcsinálják” az amúgy is formás, méretében alsó-középkategóriás autót, hogy kevés autószerető ember akad, akinek erre legalább egy kicsit nem dobban nagyobbat a szíve.

Amúgy annyira szép

Nézzük gyorsan a felszereltséget! Impozáns listát írtunk össze a szemlelapra, az erős szériafelszereltség mellett 230V-os csatlakozó, aludekor-betételemek, fény- és esőszenzor, navigáció, színes info-kijelző van az autóban, és felírtuk a  xenon fényszórókat is.

Ezzel azonban volt egy kis bökkenő. A gázkisüléses lámpákhoz az Európai Unióban kötelező tartozék a fényszórómosó berendezés és az automatikus fényszóró magasságállítás is. A gyár nem is adott ki ezek nélkül xenonlámpás autókat. Ebben viszont a műszerfalon ott figyelt a manuális magasságállító tekerentyű, cserébe az első vészhárítóból hiányzott a mosóberendezések ablaka és nyilván maga a mosóberendezés és szintező sem volt a járműben.

Átalakították xenonosra, csak éppen szakszerűtlenül, szabálytalanul és engedély nélkül, pusztán a lámpatestek cseréjével. Biztosan sokkal jobban világít a sötétben, csak éppen azt ne tudjuk, hogy ez a kocsi így hogyan ment át a műszaki vizsgán. Illetve tudjuk…

Hogy újra szabályos legyen az autó, ki kellene szerelni a xenonlámpákat és a gyári kivitelnek megfelelő halogén fényszórókat beszerezni hozzá (150.000,- Ft/oldal az új, gyári fényszóró ára), vagy, kompletten átépíteni fényszórómosóval (hozzá való új vészhárítóval) és automata szintezőrendszerrel. Az eredeti állapot visszaállítása még mindig olcsóbb. Lenne, de kétségtelen, hogy senki nem fogja megcsinálni.

Mi ez az alkalmi?

Annak ellenére, hogy a kocsit alkalmi vételként hirdetik, itt is (mint ahogy itt is) szinte az összes jelentősebb kopó-forgó alkatrészt cserélni kell. Hőböröghetnek a „szakértő kollégák”, hogy mi ezen a meglepő és hogy mekkora nagy szakértelmet tanúsítunk, amikor ezeket a tételeket is felsoroljuk egy autó állapotánál, de az igazság az, hogy nem tekinthető evidenciának, hogy egy ügyfél magától meg tudja állapítani – és így számítani a költségre – hogy kopott a féktárcsa, a fékbetét, az összes gumi, adott esetben a kuplung stb.

Gumik

A 2 mm-es profilmélység alá kopott téli abroncsok még nyári közlekedésre is szinte alkalmatlanok. A 19-es felnik egyébként nem voltak gyárilag az autón, az alvázszám szerinti gyári kiviteli lekérdezésben 16-os alumínium kerekek szerepelnek. A felszerelt „Rotor” felnik azonban megfelelnek a gyári előírásoknak, a B8-as A4-eshez valóban kínálta ezeket a felniket a gyártó, így legalább paramétereiben (pl. a nagyon fontos ET szám) megfelelnek erre az autóra.

Ami a gumik pótlásának költségét illeti, a kocsin lévő, abszolút a belépő szintet képviselő, kínai gyártmányú Tristar gumik árát ne is nézzük. Illetve mégis: a kocsin lévő Ice Plus téli abroncs ebben a méretben 35.000 Ft körül kapható, persze darabonként. A kocsi presztízséhez és teljesítményéhez nyilván a prémium gumik illenének, de ezek mintázattól függően 50-70 ezer forintot kóstálnak darabonként. Középszintű, a kocsi minőségéhez mérten is elfogadható színvonalú gumiabroncs ebben a méretben, téli mintázattal legalább 45.000,- Ft és persze a szerelés, szóval azonnal 200.000 Ft-unk megy rá az egyik szezonra megfelelő gumiabroncs beszerzésére.

Fékrendszer

Stallone váll betét "nélkül"

Egy használt autó teljes körű vásárlás előtti átvizsgálásánál nem maradhat el a fékrendszer átnézése. A féktárcsák és fékbetétek is cserére szorulnak elöl-hátul. Az utángyártott féktárcsák körében is igen nagy szórással találunk termékeket 30-tól 60 ezer forintig darabonként előre, 25-45 ezer között hátra. Az első fékbetét készletek 35-75 ezer között, a hátsók 25 és 50 ezer forint között kaphatók. (Gyári alkatrészekről megint csak ne tegyünk említést.) Mindenből a közepes árszínvonalút választva fék alkatrészekre elköltünk negyedmilliót és még minimum két munkaórát kifizetünk a szervizben.


A gumiabroncsok és a fékrendszer két olyan alapvető biztonságkritikus főegység a járművekben, amelyek állapotával kapcsolatban nem ajánlott kompromisszumokat kötni. A fenti összeget biztosan rá kell szánni a kocsira!

Na, és a motor?

A központi szívósor szivárog. Erről az alkatrészről egyszer már írtunk a dízelmotorok kapcsán. A mozgó alkatrészeket, csappantyúkat is tartalmazó egység a használat közben belülről szennyeződik, a csappantyúk és tengelyeik kopnak, amely – ha végül letörik – végzetes lehet a motor számára. Az észlelt szivárgás persze nem utal feltétlenül arra, hogy a szívócsövet (165.000,- Ft a gyári alkatrész ára) feltétlenül cserélni kell, de 200.000 km felett azért van esély arra, hogy erősen megkopott állapotban találja a szerelő, amikor a tömítéscseréhez leszereli.

A jobb hengersornál (V-motor van az autóban) szivárogtak a porlasztócsúcsok, vélhetően a réz tömítőgyűrűket kell cserélni, ami hála Istennek – ha simán ki lehet szedni a csúcsokat – nem egy eget rengető anyagi tétel, mondjuk tízezerből simán megvan.

Viszont a jobboldali nagynyomású tüzelőanyag elosztócső (common-rail) is szivárog, itt lehet hiba a csőcsatlakozásoknál, ha valamelyik kifolyó ág csövét cserélni kell, akkor darabonként 20.000,- az alkatrész, de szivároghat a nyomásszabályzó szelep és a nyomásérzékelő, vagy ezek tömítései. Remélhetőleg csak ez utóbbi, mert a szelep ára önmagában meghaladja a 150.000,- Ft-ot.

A karosszéria

Végre egy elvárt állapotú rész. A használat során gyűjtött kisebb fénysérüléseken és deformációkon kívül a baloldali ajtók és első sárvédő korábbi, szakszerű javítását tudtuk regisztrálni a festékréteg mérés során, ezek alapján a karosszériával kapcsolatban különösebb költséget nem említenék.

Belül rendben volt, egy ilyen autóbelsőnek meg sem kottyan 200.000 km

Adjuk össze!

Fékrendszer 270K, gumik 200K, fényszóró csere 300K, motor, na az még képlékeny, de minimum 50K, ha megússzuk a tömítések cseréjével és a kapcsolódó munkadíjjal. Több, mint 800.000,- Ft, hogy a kocsi megbízható és menetkész, nem utolsó sorban biztonságos legyen.

Mivel előre beharangoztam, hogy három Audit néztünk az ügyfélnek, a szemfüles olvasó már kitalálhatta, hogy nem ez lett végül a befutó. A cikk írásának időpontjában még mindig aktív a hirdetés, igaz, egy hónap alatt már 50.000,- Ft-al lejjebb ment a kínálati ár.

Mi a jobb? Tudni ezekről a költségekről előre és nem a vizsgabázison lepattanni, hogy szabálytalan a xenon fényszóró, alkalmatlanok a gumiabroncsok és kopottak a fékek, vagy vásárlás előtt átvizsgáltatni a kiszemelt kocsit? Tudunk segíteni.

 

Az oldal fő támogatója

 

2020.10.26
Megint autók az Aeroparkban: a Zsiguli dombvidéken felépült Volgai Autógyár termékeiből félszáz....
2020.10.26
Lehet valami egyszerre elegáns és vulgáris? Megfér egy testben az arisztokratikus kifinomultság és....
2020.10.26
Alexander Galaganov Oroszországból küldte rajzát az Autós Nagykoalíció és az autoszektor.hu....
2020.10.26
Az autóbusz töltőberendezés-gyártóknak és -forgalmazóknak hétfőtől megnyílt a lehetőségük arra,....
2020.10.26
A Kecskeméti Rendőrkapitányság Közlekedésrendészeti Osztályának munkatársai az állampolgárok....
2020.10.26
Bevezető áron használhatják a villanyautósok az E.ON november 24-től fizetőssé váló elektromos....
2020.10.26
1910-1920. A tömeggyártás kezdete, avagy út a luxustól a szükségesig. A nagy sorozatú termelés....
2020.10.26
Baleset miatt több kilométeres torlódás alakult ki az M1-es autópálya Hegyeshalom felé vezető....
2020.10.26
A világ vezető környezetbarát prémium autógyártója, az Európában immáron 80%-ban (Nyugat-Európában....
2020.10.26
Magyarország területén a 2020. október 22-én 0 órától 2020. október 25-én 24 óráig a rendőrök 148....