utánpótlás

Mesteremberek – Az autószerelő 4. rész (dízelolaj, a legnagyobb mumus)

2023.12.07.

Elköszönök lassan vendéglátómtól Zsebe József autószerelő mestertől, a mai alkalommal hozom a vele készült interjúsorozat utolsó részét. Ha nem követte korábban, akkor az előző részeket itt, itt, és itt pótolhatja. Megint egy olyan békebeli szaki tart pályája vége felé, akitől sokat lehet tanulni, és aki munkáját precízen, hitelesen, és lelkiismeretesen végzi, ezzel alapozta meg autószervize sikerességét. Az interjú sorozat utolsó részében kiderül, mit kedvel a legkevésbé szakmájában, és az is, hogyan látja a jövőt, illetve mit tanácsol fiatal, pályakezdő kollégáinak.

Az előző részben a házi barkácsolók által okozott károkról beszéltünk. Kevesen tudják, hogy még egy olajcserét is el lehet rontani. Például, ha lesarkalják az olajleeresztő csavart.

Az még a kisebb baj, mert inkább a túlhúzással van baj. Elég azt, főleg olajszűrőnél csak kézzel meghúzni, különben besül a tömítés. Aztán ott vannak a műanyag házas szűrők, azt is éppen csak érzésre kell: 25 Nm-rel kell lehúzni, az nagyon kevés, egy 10-es kulccsal könnyen lehet oldani. De amikor a nagy menetemelkedést valaki túlhúzza, akkor eldeformálja a házat, és az legközelebb folyni fog. Nem nagy dolgok lennénk ezek, de ha nem tudja, az ember sok kárt okozhat főleg annak, aki utána legközelebb szereli az autót. Szerintem ilyenek nem csak ebben, hanem minden más szakmában is megvannak.

Persze, de itt válik el, hogy ki a jó szakember, mert akit ez érdekel, az elmondja az ügyfélnek, odafigyel az ügyfél autójára, és érezteti vele, hogy fontos neki, hogy jó legyen a kocsi. Az igazi szerelő szívvel-lélekkel dolgozik, rátermett, és érdekli, az ügyfele nem csak faarccal mondja, hogy hatszázezer lett a javítás százezer helyett.

Én mindig abból indulok ki, hogy nekem egy ilyen, hogy esne. Emiatt sokszor akár magam ellen alkudozok, amikor kimondom a végösszeget, mert én magam is sokallom.

Mi van most az autószerelő szakmával, van elég jó szakember, lesz utánpótlás? Korábban már mondta, hogy hat-hét éve nincs tanulója.

Igen, mert az utóbbi két-három nagyon kutyaütő volt. Az egyiket az iskolával közös megegyezéssel beszéltük meg, hogy elengedjük a kezét, mert nem csak itt nálam, hanem az iskolában a tanulással is gond volt. Az nyilvánvaló, hogy ha ő valaki nem akarja, akkor azzal nem lehet mit kezdeni.

Nem népszerű a fialatok körében ez a szakma?

Nem igazán, azért ez mégiscsak egy koszos szakma. A fékpor, kuplungpor, de a legrosszabb a dízelolaj. Ha a dízelolaj belemegy az ember kezébe, azt nem bírja semmivel sem lemosni. Vagy Volkswagennél az EGR tengelyénél szépen csöpög kifelé. Na, most abba benne kell nyúlkálni. Kesztyűt egy nap akár három, négy darabot is el lehetne használni, de sokan nem szeretnem abban dolgozni, mert abban nem érzik jól magukat. Így meg folyamatosan éri a kezét az olaj, kosz, ami pár nap alatt úgy beleeszi magát a bőrébe, hogy nem is tudja lemosni. Most gondolj bele, hogy egy huszonéves, ha elmegy csajozni, akkor igencsak az asztal alá kell tenni a kezét. Ha meg mosogatja, akkor meg a mosószertől töredezik a bőre. et egy nap el lehet használni. Ha nem lenne ennyire összetett, és ekkora szerszámozottságot igénylő szakma, amit ráadásul brutális beruházás elindítani, felépíteni, kialakítani, akkor szerintem többen csinálnák. Most érettségi, és még két év szakmai gyakorlat, tehát ez 5 éves képzés. De nagyon kevés az olyan, aki dolgozni akar benne.

Pedig, ha belegondol az ember, minden család életében fontos ember az autószerelő, mert ma már mindenhol két autó áll a garázsban, és fontos, hogy mindegyik működjön!

Van egy olyan haverom, aki azt mondja, neki két fontos barátja van, egyik az autószerelő, a másik meg a háziorvosa. Bizalmi szakma ez mindenképpen. Kigurul a szervizből az autó, beül a család, felmennek a pályára és 130-140 km/h-val mennek, ott mindennek rendeltetésszerűen működnie kell, nem lehet hiba.

Mi lesz, ha a békebeli szakik kikopnak, Mert szerelők is azt mondják, hogy nincs itt a megfelelő utánpótlás.

Ezt én is így látom főleg, hogy holnaptól már hivatalosan nyugdíjas vagyok. Nem mondom, hogy ennyire rossz a helyzet, mert van egy-két fiatalabb, aki belefogott, és felépített egy jó műhelyt, csak ők vannak kevesebben. Ahhoz, hogy valaki kiépítsen egy szervizet, nagyon sok mindenre szüksége lesz. És a legfontosabb, hogy magát is folyamatosan fejlesztenie kell, meg a gépeket is, amivel dolgozik. Nagyon sok pénzbe kerül a legális üzemeltetés. De még a tanulókra visszatérve, azzal is tele volt a hócipőm, hogy amikor itt voltak a tanulók, akkor minden szerv folyamatosan jött hozzám ellenőrizni, volt itt KÖJÁL, a kamara is, meg még nem tudom milyen szervezettől jöttek ellenőrzésre. De persze ennek is van egy jó oldala, mert nem hagyja egy bizonyos szint alá menni az embert, hogy a műhely mindig tipp-topp legyen.

Én mindig azt szoktam mondani, hogy elindítani egy fodrászatot, vagy egy autószervizet nem ugyanaz

A festőkre szoktam ezt mondani, mert régen feltették a létrát a biciklire, vödörben ecset, és úgy mentek festeni. De manapság is belefér minden szerszámuk egy autó csomagtartójába, amivel odamegy, és megcsinálja a munkát, aztán olyan pénzeket kérnek el, hogy az ember csak kamillázik. Ha meg hozzánk bejön az ügyfél, akkor vakaródzik, ha 20-30 ezerrel több lett a végösszeg. Pedig drágult a szoftver, az energia, a munkabérek, egyszóval minden. Pont ma volt egy autó hátsó fékbetét cserén anyag-munka, műszaki vizsgadíj, vizsgára szállítás, mindez került 59 ezer forintba. Aztán Subaruhoz kell rendelnem fékbetét, ami 47 ezer forint, és nem is a legjobb minőségben. Hihetetlen milyen összegek vannak.

Ár érzékeny a magyar. Ebből élnek a feketézők, erről mi a véleménye?

És milyen áron dolgoznak! Olyanokat hallunk néha: az ismerős ismerőse csinálta, és olyan árat mondd, hogy mi nem kérünk annyit hivatalosan, számlával. Szóval nem, hogy olcsóbban, hanem még drágábban dolgoznak, mint mi, és mennyi munka van utánuk. Néha nem értem, hogy van az emberek arcán annyi bőr. Ennek legjobban a hivatalos műhelyek isszák meg a levét: a feketéző sok pénzt elkér, nem is fizet adót, és egyéb kiadást, de mégis vállal munkákat. Persze tudjuk, hogy az a legtisztább, de ezzel azt bántja, aki legálisan, normálisan csinálná. Annak idején az Autóklubban akkor kerestünk a legjobban, amikor kaptunk egy hivatalos fizetést, adtak jattot az ügyfelek, meg kicsemegéztük a jó munkákat, ahol jó óradíjjal tudtunk keresni.

Ma is működik az Autóklub rendszer?

Van, de amikor mi voltunk akkor volt 3-6 ezer forint tagsági díj egy évre. Nem tudom honnan szedtek össze támogatást, de abból tudtak ilyen olcsók, lenni. Ez folyamatosan romlott lefelé, rengetek járművet fenn kellett tartani a segélyszolgálatnál, mert klubtagoknak az első alkalommal ingyenes a segélyszolgálat. De fenntartani az országos bázis, hát elég komoly kiadás. A mai autókat nem is lehet már a helyszínen javítani azon kívül, hogy rábikázol az akksira. Szerszám, komoly diagnosztika kell, de még így sem lehet egy összetett hibát az út szélén elhárítani. Annak idején a 80-as évek végén volt Gyöngyös után a Szőlőskertnél egy bázis, ott egy sárga angyalos csapat napi 12 órában teljesített szolgálatot. Egyszer valaki megtankolta a benzinkúton a Trabantját es nem indult. Kivonult a segélyszolgálatos, lökdöste, taszigálta, de rossz volt a tűszelep, és befolyt a forgattyús házba a keverék. Ahogy ment lefelé a dugattyú az a benzint felnyomta felülre, de mivel ott zárt volt a rendszer, mikor a hajtókar jött fel, elhajlította a hajtókart. Szakértő megállapította, hogy a szerelőnek ezt a jelekből tudnia kellett volna, így a javítás költségét ráterhelték szegény szerelő srácra. Csak azért meséltem el ezt a történetet, hogy abban is időben is nagy volt a felelősség a szerelőkön.

Milyen lesz a jövő az autóiparban, öt, tíz év múlva?

Elektromos autó az lesz, mert ezt erőltetik, bár szerintem ennek nincs igazán jövője. Gondoljunk csak bele, ha minden autó elektromos lenne, és este mindenki feltenné töltőre, akkor ide nem Paks2 kellene, hanem ki tudja micsoda. Ha kigyullad, egy elektromos autó azt nem lehet csak úgy eloltani, Svájcban mar más biztosítást kalkulálnak rájuk. Szerintem a hidrogén hajtás lehetne a jövő, csak ott meg a hidrogént előállítani, tárolni drága, lefejteni meg körülményes. Volt egyszer egy kísérlet Pécs környékén, hogy egy eredetileg benzines autóba utólagos hidrogénbefecskendezést terveztek, ezáltal javult az égés, jobb lett a hatásfok, kevesebbet fogyasztott, és környezetbarátabb is volt.

Hogy lehet valaki jó szakember, és mit tanácsol a fiatal olvasóinknak, akik autószerelőnek tanulnak?

Alapértelmezetten lelkiismeretes embernek lennie, mert ha egy svihák, és nem érdekli, akkor ezzel a szakmával foglalkozni felesleges. Tudni kell, hogy az a jó ügyfél, aki másodszor, és még sokkal többször is visszajön, és bizony mindig meg kell hallgatni, mert így lesz elégedett, és ad munkát hosszú időn keresztül. Ebben a szakmában is sokat számít az emberi hozzáállás, és ahogy már korábban is mondtam, tudni kell úgy dolgozni, hogy a másik, az ügyfél oldalát is átlássuk, megértsük.

Na de ha reggeltől estig ezt csinálja bele lehet unni ennyi évtized után?

Három hétre bezárunk, tavaly volt ilyen először. De nincs már ilyen, hogy két hét után szerelési kényszerem van. Kérdezték már mások is, hogy mennyire szeretem ezt a szakmát, és arra mindig azt válaszoltam, hogy lehet szeretni, de ha évtizedekig foglalkozol valamivel, akkor megváltozik a hozzáállásod. A kihívások persze mindennaposak, ez ad az ember önérzetnek, ebből lehet töltekezni. Mert az ügyfél boldog, látom rajta az örömét, hogy megjavítottuk neki az autóját.

Ha nem a műhelyben dolgozik, akkor mivel tud kikapcsolódni?

Régebben peca volt, a vízparton csak azzal is elvagyok 1-2 órát, hogy nézem a vizet. De a műhely miatt kopott a horgászat is, végül már csak esténként szaladtam le pár órára. Most, hogy jön a nyugdíj, és kevesebb munkát tervezek, talán erre is több idő jut. Csónakot már vettem az unokákkal vízre szállunk. Aztán mennyi idő lesz rá? Majd a munka után kiderül, hogy mennyi idő marad.

Innen is köszönöm Józsefnek, hogy kinyitotta nekem a műhely ajtaját, és vendégül látott. Nagyon nagy élmény volt egy újabb szakember birodalmában hallgatni az évtizedes történeteket. Ahogy végignézek rajta, és pedáns, tiszta szervizén, azt mondhatom, hogy az igényes, tisztességes szakemberekre minden időben megvan az igény, és aki ebben a szemléletben vette fel reggel a kantárost, az biztosan nyugodtan, és elégedetten dőlhet hátra nem csak egy nap, hanem karrierje vége felé is.

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.21
A nyolcszoros világbajnok akkor állt az élre az utolsó napon, amikor mindkét versenytársa hibázott....
2024.04.21
Kölykök, szülők csodálták, amikor megjött, ma hűlt helye van, de nem azért mert mélyhűtött árukat....
2024.04.21
A heti rajzunk készítője Kelemen István. Rajzának címe: Autó és a szép nők. ..
2024.04.21
Damiano, a világhírű Måneskin rockegyüttes frontembere ezúttal színészként jelenik meg a....
2024.04.21
A címvédő Michelisz Norbert a hetedik helyen zárt a vasárnapi második futamon a túraautósok....
2024.04.21
Pár hete adódott egy lehetőség, hogy kipróbálhassam milyen vezetni egy autóbuszt, persze csak zárt....
2024.04.21
- Folytatódnak a budapesti Liszt Ferenc-repülőtér megközelíthetőségét is érintő útfelújítási munkák....
2024.04.21
Csökkent a forgalomba helyezett új autók száma márciusban az egy évvel korábbihoz képest az Európai....
2024.04.21
Thierry Neuville vezet, de Elfyn Evans és Sébastien Ogier ott lohol a nyomában. A belga 108 km....
2024.04.21
Elfogatóparancsot adtak ki a Ferihegyi úton történt közlekedési baleset feltételezett okozója ellen....