utánpótlás

Mesteremberek – Az autószerelő (2. rész) Beteg Scudo, bonyolult autók, és sok adminisztráció

2023.06.06.

Újra visszatérek az autószerelő műhelybe, mert ez szívemnek egy olyan kedves hely, ahol napokat is el tudnék tölteni. Egy ilyen műhelynek sajátos miliője van: a gépszag, a szerszámok, az emelő, és a félkész autók csodás varázsa. Az autószerelő pedig mindig varázsol, és a végén az ügyfél elégedetten távozik. Persze, a valóság ettől sokkal összetettebb, sok olyan problémával kell megküzdeniük a mestereknek, amit mi, az ügyfelek a másik oldalról nem látunk, és el sem tudjuk képzelni. Ma az árnyoldalról is beszélünk, ha pedig elolvasná, az előző részt itt találja. Kantárost fel, irány a műhely, ahol ma is Zsebe József tulajdonos, és szervizvezető látott vendégül.

Most sokkal bonyolultabbak az autók. 2023-ban mit csinál az autószerelő? Sokaknak elképzelésük sincs, hogy ez egy milyen összetett szakma

Nagyon sok mindenre kell figyelni, folyamatosan képezni kell magunkat, mégis sokszor még ez a tudás is kevés. Nagyon jó példa erre a lassan már egy hónapja itt álló Scudo. Ez az autó lábon jött a szervizbe azzal a problémával, hogy nem húz eléggé. Egy kétezres dízelmotorral szerelt modellről van szó. Na, akkor merre induljunk? Nézzük meg a hibakódokat, miért nem veszi fel a fordulatot? Itt jegyezném meg, hogy nagyon rossz például az, hogy nincs referenciaérték. Azért nem jó mindent csinálni, mert ha mindent csinálsz, akkor nem alakul ki az, mint ami nálunk a futómű állitásnál, hogy tudom, hogy ez nem jó érték. Itt egyáltalán nincs referenciaérték, mert hiába nézem a diagnosztikában a referencia adatokat, mert nincs mihez tartani, így nem tudom, hogy jó e vagy sem. A lényeg, hogy valamiért nem ment rendesen. Levettük a gázolajszűrőt, ami tele volt fémreszelékkel, de kb. két kávéskanálnyi reszelék volt benn. Na, mondom, ennek a motornak itt vége van. Aztán levettük a nagynyomású szivattyút, hogy megnézzük, abban van e fémreszelék. Mivel abban vannak szűrők, sem szemmel, sem nagyítóval nem lehetett látni semmilyen szennyeződést, fémreszeléket. Viszont el volt törve a vezérműtengely vége, a meghajtórész. Gondoltuk, hogy anyaghiba lesz, megcsináltattuk, hozattam másik vezérműtengelyt, összeraktuk. Közben kiderült, hogy ezer kilométer van a 180 ezer kilométeres vezérlés cseréig, így ha már szét van szedve, akkor azt a szervizmunkát is végezzük el. Miután mindent megcsináltunk, az autó ugyanolyan kuka maradt. De már benne van csak alkatrészben 200.000 Forint. Akkor újra elkezdtünk gondolkodni, hogy juthatott be a fémreszelék, miért nem veszi fel a fordulatszámot.

Néztünk nyomásokat, és teszt közben észrevettük, hogy egy darabig megy fel a nyomás, és egyszer csak, mint akit elvágnak, visszaesik. Ezután ment egy körtelefon a kollégáknak, -főleg akik ilyen dízelből már többet is javítottak, hogy segítsenek, merre menjünk tovább. Az egyik helyi szerelőt is felhívtam, akiről tudtam, hogy sok ilyet szerel, de kiderült, hogy ha lehet, inkább lepasszolja őket, mert olyan költségekkel lehet helyreállítani, hogy az ügyfelei nem hiszik el. De azért adott egy tippet: azért törhetett el a vezérműtengely, mert megszorult a szivattyú. De nevetve hozzátette, hogy itt készülj arra, hogy a tankot majd le kell venni, a csöveket átmosni. A nagynyomású szivattyú szorult meg, de ezt ennél a motornál a vezérmű tengely hajtja egyik oldalról, viszont itt hátulról van feltéve, és a vezérműtengely végén van, bevágás megy a meghajtó részhez, ami eltörött. Szóval hajtott ez valamennyit, de azt hittük, hogy ez lesz a baja, végül kiderült: nem ez volt. Ezután megnéztük a porlasztó csúcsokat, egy műszerrel bemértük, mert a porlasztási képből már látható, hogy szükséges-e a felújíttatás. Ebben az esetben mind a négyet küldeni kellett volna felújításra, aminek a végeredménye kétséges, mivel nagy az áramfelvétele, melegszik, tehát egy menetzárlat miatt a felújított is felmondhatja a szolgálatot. Így a nagynyomású szivattyút, a csöveket, rail csövet, közös nyomócsövet küldtük el javításra, ezeket 300.000 Ft-ért újították fel. De a porlasztócsúcsok beszerzése ránk maradt.

Na, de 180.000 km van az autóban

Szerintem nem, mert valószínűleg meg van tekerve. A lényeg az, hogy akkor már 500.000 Ft. állt alkatrészben, és még nem volt porlasztócsúcsunk.  Mivel az országban fél napos keresés után sem találtam ilyen cikkszámú porlasztócsúcsot, végül Csehországban leltem meg egy forgalmazót, akinek volt. De mondom a lényeget, 120.000 Ft volt, darabja! Akkor ott vagyunk, hogy 500 ezer, meg ezzel újabb 500 ezer, és mi meg már dolgoztunk rajta négy, négy és fél napot.

Itt jön az, hogy lassan az autó piaci értékénél járunk

Igen, amikor ilyen eset van, akkor mindig felhívom a gazdát, és mondom neki, hogy először üljön le. Ezt egyébként sok kollégánál nem látom, megcsinálják, aztán a végén bemondják az összeget, az ügyfél meg csak kapkodja a levegőt. Ha úgy válunk el, hogy egy százasból meglesz, akkor a végén mit fog szólni a háromszázezres végösszeghez? Szóval a Scudos ügyfélnél is vázoltam, hogy éppen hol tart a végösszeg, és mindig mondta, hogy rendben kell lennie az autónak, csináljuk! Ezért nem jók ezek a nagy munkák, amiknek nem lehet látni a végét.

Na, és mi lett a Scudo vége?

Most már össze van rakva, várjuk a négy porlasztócsúcsot, és vár még ránk egy három, négy óra hosszas munka, mire átmossuk a csöveket.

Eszméletlen, hogy mennyire könnyen bele lehet csúszni egy megoldhatatlannak tűnő esetbe. Illetve az is, hogy milyen mennyiségű műszerre van szükség: hibakódolvasók, különböző gyártói szoftverek is kellenek, amiknek működését mind ismerni kell az autószerelőnek. Ezt szerintem az átlag autós biztosan nem tudja.

Illetve azt is tegyük hozzá, hogy nekem még nem is a legprofibb műszereim vannak, de ezek előfizetési díja így is negyedmillió forint. Az Autodata előfizetés szintén ugyanennyi. És ha már a költségek, akkor ide hozhatjuk a munkavédelmet, az üzemorvost, az emelőgépet, a tűzoltókészülékeket. Ezek olyan mennyiségű pénzt visznek el, hogy sokszor csak pislogok. A veszélyes hulladékkezelés is megváltozott, többet kell fizetni minden flakonért, olajszűrőért, és papírnak kell lennie arról, hogy elszállították, amit jelenteni kell. Ezt biztosan nem tudják sokan, hogy egy autószerelőnek még arra is figyelnie kell, hogy a veszélyes hulladékot megfelelően, a törvényi kereteket betartva semmisítse meg. Persze ismerek én is olyan kollégát, aki nem foglalkozott ezzel, és kapott egy ellenőrzést, és közel 1 millió Forint bírságot fizetett a szabálytalan tárolásért. Még a megfelelő űrtartalmú kármentő kialakítására is figyelni kell.

Az autószerelőnek figyelnie kell a környezetvédelemre. De vajon akik idejönnek azok is jó gazdáik az autóiknak? Mert ha nem megfelelő műszaki állapotban közlekedik az autó, az is elég környezetszennyező. Milyen extrém esetekkel találkozott? Van, hogy csak a két műszaki vizsga között érkezik a szervizbe a jármű?

Rengeteg. Igen gyakori eset ez azoknál főleg, akik kevesebbet mennek. De nekem nagyon lepukkant autó azért kevés van az ügyfélkörömben. Sokan hagyják, hogy teljesen leamortizálódjon az autójuk. Volt egy olyan eset, amikor a szerelő olyan féktárcsát vett le, aminek tizedmiliméter volt csak a vastagsága, na azt már kézzel is el lehetett hajlítani. Van egy kollegám - akivel régebben dolgoztam, ő kevesebb pénzt kér a javításokért, így az ilyen autók inkább oda kerülnek. De a túl olcsó sem jó- ez ugyanolyan, mint egy drágább albérlet, oda általában jobbak mennek.

Nagyobb, elhúzódó munkákkal, például motorgenerállal is foglalkoznak?

Nem, már nem, mert igény sincs rá a költségek miatt. Manapság a gyárban a henger részét jó minőségben megcsinálják, így, ha jó olajjal használja valaki akkor még 400.000 kilométernél is lehet látni a gyári hónolást. Inkább a hengerfejekkel szokott probléma adódni, mert főleg a dízeleknél előfordul a repedés, amit hegeszteni kell. Viszont ezek az utólagos javítások sem örökéletűek, sokszor már hatvanezer kilométer után lehet kezdeni elölről. Az utángyártott hengerfejeknél az alumínium minősége nem megfelelő, és így nem olyan tartós. Így, ha lehet, ezt a megoldást inkább kerülöm.

Tehát, ha beesik egy ilyen, akkor inkább a komplett blokkcsere?

Ha egy visszajáró, régi ügyfél, akkor nyilván neki ezt meg kell csinálni. De a beesőnek nem. Nekik csak alap dolgokat csinálunk. De most jó példa erre a Scudo, mivel ő egy visszajáró ügyfél, aki már hosszú évek óta jár hozzánk, neki mindent el kell vállalnom.

Visszaélnek ezzel az ügyfelek? Sokszor akár jobban tudják, mint a szerelőjük? Erről is beszélgetek majd az interjúsorozat következő részében Józseffel, tartsanak velünk akkor is.

További autós tartalmakért kövessen minket Facebook oldalunkon is!

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.05.28
Áprilisban a DataHouse adatai szerint mintegy 80 900 személygépkocsi cserélt gazdát, 21 százalékkal....
2024.05.28
Múzeumi darabokat idéző klasszikus műveket mutatnak be a Mester tanítványai. ..
2024.05.28
Ketten meghaltak, amikor frontálisan ütközött két autó a 48-as főúton, Haláp és Vámospércs között....
2024.05.28
Az amerikai közúti közlekedésbiztonsági hivatal (NHTSA) vizsgálatot idított Waymo vállalat ötödik....
2024.05.28
Farkas Kevin megtörte a jeget, és megszerezte első pontjait a 2024-es szezonban Le Mans-ban, a Red....
2024.05.28
Hazánkban is bemutatkozott a Suzuki Swift negyedik generációja. A teljesen új modell az elődök....
2024.05.28
A 67-es főút Látrány elkerülő szakaszának bővítése keretében átadott több mint 10 kilométeres....
2024.05.28
Véget ért egy jókora dugókkal járó munka, mostantól az autósok és a gyalogosok is örülhetnek. ..
2024.05.28
Az elmúlt héten a megengedett sebességhatárokat regisztráltan 2926-an lépték át Bács-Kiskun....
2024.05.28
Balesetek, torlódások, rendkívüli közlekedési események az Útinform jelentése alapján. ..