Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete MGE)
Megjegyezték, rendkívüli növekedés az elektromos autók terén látható, 47,8 százalékkal több elektromos autót regisztráltak Magyarországon, mint 2023-ban, amiben szerepe van a megújult állami támogatásnak és annak, hogy az egyre több az elektromos modell.
Ugyanakkor a regisztrált új autók mindössze 7 százaléka volt elektromos, ami európai vagy globális összehasonlításban továbbra is igen alacsony, a régióban átlagos arány.
Összefoglalójuk szerint a kishaszongépjárművek regisztrációjának száma is jelentősen emelkedett, 24 772 kishaszongépjárművet regisztráltak, szemben a 2023-as 20 744 darabbal. A kishaszonjárművek piaca minden negyedévben felülmúlta az egy évvel korábbi azonos időszakot, különösen a második negyedév volt erős idén - mutatott rá az egyesület.
Tavaly Magyarországon 5 281 darab nagyhaszonjárművet helyeztek forgalomba, ami 16,5 százalékos csökkenés 2023-hoz képest. Az egyesület szerint a visszaesés legfőbb oka a gazdasági bizonytalanság és a növekvő költségek.
Kitértek arra, hogy a forgalomba helyezett autóbuszok száma 416 darab volt, ami 50,4 százalékos visszaesés. Az autóbuszok piacán tapasztalt csökkenést elsősorban szintén az elmaradt beszerzések okozzák, valamint az aránylag magas bázis, amit a 2023-as év jelentett.
A közúti nehéz pótkocsik forgalma tavaly 17 százalékkal 3 028 darabra csökkent. A közúti pótkocsik piaca követte a nagyhaszonjárműveket, így a csökkenés természetes velejárója a nagyhaszonjárművek iránti kereslet visszaesésének - tették hozzá.
Tavaly 110 960 használt személyautót regisztráltak, ami 5 százalékos növekedés az előző évhez képest. Kifejezetten pozitív fejlemény, hogy több új személyautót regisztráltak 2024-ben, mint használtat, ami azt jelenti, hogy 2023 után 2024-ben is több új autó került a magyar utakra, mint használt.
Ez különösen pozitív fejlemény, ha figyelembe vesszük, hogy a magyar gépjárműpark kifejezetten idős autókból áll, ugyanis az átlagos magyar autó közel 16 éves - emelték ki.
Az egyesület 2025. évre a gépjármű-kategóriák döntő többségében a 2024. évi piaci teljesítménnyel megegyező eredményre számít.
Minimális növekedést várnak az elektromos autók piacán az állami ösztönzőknek köszönhetően, és legalább 5 százalékos emelkedést prognosztizálnak 2025-re a motorkerékpároknál.