MGE
2023 változatos év volt az autókereskedelemben. Az ellátási láncból eredő kihívások miatt meghosszabbodott szállítási idők az év első felében továbbra is problémát jelentettek, ám a harmadik negyedévre nagy részben sikerült megoldani ezeket a nehézségeket. Szintén jelentős kihívás volt a magas infláció, ami az új autók áraiban is visszaköszönt, ugyanakkor a magasabb árak és a negatív kamatkörnyezet ellenére is aránylag jól teljesített a magyar autópiac.
Az energiaárak és kamatok jelentős növekedése miatt sokan halasztották el az autóvásárlást, ami természetes ebben a bizonytalan időszakban, ugyanakkor kétséges, hogy hosszútávon megéri a halasztás a folyamosan növekvő listaárak mellett. "2023-ban fontosnak tartottuk, hogy bemutassuk a márkaszervizek munkáját, ugyanis az egyre bonyolultabb járművek javításához elengedhetetlen a gyártói támogatás. Ezt szem előtt tartva indította el az Magyar Gépjárműimportőrök Szövetsége az Autós Nagykoalícióval és az Autószerelők Országos Szövetségével karöltve az Autós Szakmák Tanulmányi Versenyét" - írta közleményében az MGE.
A 2023-as év minimális visszaesést hozott a személygépjármű piacon. 107.720 darab személygépjármű került forgalomba. A kishaszonjárművek piaca ezzel szemben jelentős növekedést mutat, majdnem ötödével több kihaszonjármű került forgalomba 2023-ban, mint 2022-ben.
Az elektromos autók száma szegmensen belül jelentősen növekszik, közel 25 százalékkal több ilyen autót helyeztek forgalomba 2023-ban, mint 2022-ben. Ennek ellenére a regisztrált új autók mindössze 5,4 százaléka tisztán elektromos hajtású és hasonló arányt képviselnek a tölthető hibrid modellek. Ez az összességében 11 százalékos piaci részésedés, amelyet a tisztán elektromos vagy tölthető hibrid autók adnak európai összevetésben aránylag alacsony eredmény, de a közép-kelet-európai régiót tekintve ideális adatnak tekinthető.
A szegmensek tekintetében a legnépszerűbb továbbra is az alsó-közép kategória, minden negyedik autó ebből a szegmensből kerül ki. A nemzetközi trendeknek megfelelően Magyarszágon is rendkívül népszerűek a városi terepjárók, ezek közül a legkisebb, B-kategóriás modellek a legkelendőbbek, de a többi méretet is figyelembe véve az SUV modellek a piac majdnem felét adják 49,5 százalékos részesedéssel.
Tavaly 17,5 százalékkal több, 20 749 kishaszonjárművet helyeztek forgalomba. A nagyhaszonjárművek piaca pedig 11,3 százalékkal nőtt (6344 darab) egy év alatt. A közúti nehéz pótkocsik piaca ennél kisebb ütemben, 8,8 százalékkal (3649 darab) emelkedett. Tavaly 820 autóbuszt helyzetek forgalomba, amely 17,5 százalékkal haladja meg a 2022-es értéket. A motorkerékpár piac negyedével (26 százalék) bővült, 6549 darabot helyeztek forgalomba.
A motorkerékpárok piaca jelentősen növekedett 2023-ban, negyedével több járművet helyeztek forgalomba, mint egy évvel korábban. AZ MGE továbbra is szükségesnek látja a robogók azonosításának megoldását regisztrációval vagy KGFB plakettel.
A tájékoztatás szerint a használt autók esetében az újautó piacnál is nagyobb visszaesést mérték: 2023-ban 105 667 használt személyautót helyeztek forgalomba Magyarországon, ami 16,2 százalékos csökkenés egy év alatt. Megjegyezték: a használtautó-import növekedésével párhuzamosan folyamatosan emelkedik a magyarországi járműpark átlagéletkora, amely meghaladja a 15 évet.
A használt kishaszonjárműveknél ennél magasabb, 19,3 százalékos csökkenést produkált a magyar piac, az értékesített volumen tízezer alá (9138) esett.
2024-re százezer új személyautó forgalomba helyezésére számít az MGE, ami nem jelent komoly változást az idei adatokhoz képest. "Jelentős növekedésre számítunk ugyanakkor az elektromos autók iránti keresletben. Jelenleg 7500 elektromos autó forgalomba helyezésére számítunk, de ez természetesen változhat az elektromos autók vásárlását támogató állami program függvényében" - hangsúlyozta a sajtóközéeményt jegyző Knezsik István.
Az MGE elnöke hozzátette, olyan szegmensekben, amelyek esetében a kereslet egyik fő alakítója az építőipar aktuális helyzete, stagnálás várható. "Reményeink szerint a csökkenő kamatok és a javuló gazdasági környezet 2024-ben segíti az autókereskedelmet és a nehezebb évek után újra elkezd növekedni a járműpiac" - fogalmazott.
További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!