autó

Autók a zongoragyártótól

2020.12.09.

Kétkerekű csodagépek születnek patinás autógyártók árnyékában, miközben egyre több motorkerékpármárka száll be az autóbizniszbe.

 

Bringás múlt

Nem mindegyiknek jött be, de többen is megpróbálkoztak a recepttel: biciklikkel kezdett a Peugeot, az Opel és a Škoda őse, a Laurint & Klement, napjainkban is gyárt motorkerékpárokat és autókat a BMW, a Honda meg a Suzuki. Érdekelt a kétkerekűek világában az Audi és a Daimler, de a fordítottjára is van példa.

Az osztrák KTM 2007-ben mutatta be első négykerekűjét: a Reiter Engineering céggel közösen fejlesztett nyitott az X-Bow modell még nagyon crosszos fazonú volt, de aztán jött a kabinos és karbonvázas sportgép, melyet Audi motor hajtott. És hogy még színesebb legyen a kép: az Audi anyacégéhez, a VW konszernhez tartozó Porsche kéthengeres V-motort tervezett a Harley-Davidsonnak.

KTM X-Bow                                                                                            Forrás: Gyártó

X-akta helyett GTX

A frappáns nevű és mindössze 700 kilogrammos X-Bow modell után majd másfél évtizeddel mutatta be legújabb négykerekűjét a KTM. A karbonkompozit váznak és karosszériának köszönhetően igencsak könnyű lett a GTX és ami nem kevésbé fontos, hogy 1048 kilójára 530 lóerőnyi teljesítmény jut, hála a 2,5 literes, öthengeres Audi motornak. A 750 newtonméteres nyomaték hatfokozatú - soros kapcsolású - sebességváltón át jut a hátsó kerekekhez. Látványos a beszállás az igencsak lapos kocsiba: az egész tető felemelkedés e után szabad a pálya a negyedmillió euróba kerülő KTM GTX-be.

KTM GTX                                                                                                     Forrás: Gyártó

Beszállt a zongoragyártó

Többnyire csak kétkerekűiről ismert a három hangvillás jelvényű Yamaha, mely zongoragyártóként kezdte, de már negyedszázada beszállt az autóbizniszbe. Sikeres darab volt a Ford Fiestába fejlesztett Z-tech motorja és a japán cég tevékenyen részt vett több másik autós projektben is.

Az 1955-ben alapított Yamaha Motor Corporation igazán tapasztalt a négykerekű műfajban, mivel résztulajdonosa az ATV-nek, mely quad terepgépeiről híres. Kevéssé ismert, de tulajdonostársi kapcsolata is van a Toyotával, mellyel közösen fejlesztette az Altezza RS200-as, a Celica, az MR2-es és a RAV4-es 3S-GE kódú változó vezérlésű titánium szelepes, négyhengeresét. Szerepe volt több Lexus motor, így az LFA 4,8 literes V10 hengeresének fésülésében. A márka 1989-1997 részt vett több Forma 1-es motor fejlesztésében. A Yamaha 1961-ben saját jelvénnyel mutatta be az YX-30-as tanulmánymodellt, majd 1992-ben a Ferrari fazonú OX-99-es sportkocsit és 2017-ben, Tokióban a Cross Hub koncepciót.

Yamaha OX99                                                                                                    Forrás: YMC

Yamaha szív a Bond autóban

A japánok együttműködésének legemlékezetesebb példája a James Bond filmben is főszereplő Toyota 2000GT, melyből három év alatt csak 351 készült, így minden darabja kincs. Kevésbé lett világsiker a Yamaha és a Volvo közösen fejlesztett, az XC90-esbe keresztben beépített V8-hengerese, mely a B8444S kódot kapta., ahogy a Ford Taurushoz fejlesztett SHO V6 hengeres, amivel az 1992-es Mustangot is gyártották.

A Forma 1-ben egykor sikeres McLaren versenyautókat tervező Gordon Murray a Yamahával együttműködve 2013-ban építette a Motiv.e nevű minit, ám ez nem került sorozatgyártásra, ahogy több más japán próbálkozás is.

Yamaha Cross Hub                                                                                        Forrás: YMC

Autógyártók két keréken és fordítva

A márkák több frontos csatájába beszállt az Aston Martin is, mely kooperáció keretében a kevéssé ismert, ám nagyon is patinás Brough Superiort alkotta meg. Ismét gyárt kétkerekűeket a Seat.

A Ducati az év végén mutatta be a mindössze 630 darabos szériában készülő Diavel modellt, mely a Lamborghini Sian stílusában készült, a motor és autómárka is a VW konszern része.

Nem maradt kétkerekű nélkül a Mercedes: az anyacég Daimler az AMG-n keresztül huszonöt százalékos részesedéssel bevásárolta magát az MV Augustába. Az egykori Cagiva csoport 1945-ben alapított és immár utolsó működő márkája a többszörös gyorsasági világbajnok MV Augusta igazi legenda, a motorkerékpárok Ferrarija, mely már nem bírta a versenyt a japán és német márkákkal az egyre szűkülő európai prémiummotor-piacon. A 260 főt foglakoztató olasz cégnek mentőövet jelentett a németek harmincmillió eurós befektetése.

A BMW továbbra is gyárt kettő és négykerekűeket, de a bajorok kollekcióból kikerült a főleg terepmotorjairól ismert svéd Husquarna, melytől költségcsökkentés jegyében szabadultak meg.

VW családtagok: Ducati és Lamborghini                                                    Forrás: Ducati

Kétkerekű Aston Martin projekt

A Brough Superior és az Aston Martin együttműködésének eredménye az AMB 001 kódú futurisztikus kétkerekű, mely egy sorozat előfutára. A száz darabos széria minden példánya műalkotás, mert formája egy olyan autógyár mérnökeinek munkája, mely mindig is egyedi modelljeiről volt híres, a műszaki részt pedig a legendás motorkerékpár márka szakemberei tervezték. A brit versenyautók világát idézi a matt Stirling zöld alapszín, a Lime díszcsík és a matt fekete kerék, a tankon látható szárnyas embléma kilenc mikron vastag acéllemezét lakkozás fedi és a Valkyrie szuper-sportautótól származik.

Aston Martin Brough Superior                                                                      Forrás: AMC

Diétás cél

A jármű fejlesztésekor a fő cél a tömegcsökkentés volt, ezért a karbon, a titán és az alumínium dominál, ennek ellentétes technológiája a kézzel varrt bőrbevonatú ülés. Szélvédelem alig jut a motorosnak: az orr kialakításánál az aerodinamika diktált, mert a csak versenypályán használható motorkerékpár esetében a leszorító-erőt növelése volt a cél. A 180 kg tömegű gépet a Brough Superior márka első turbós V2-es blokkja 997 köbcentis, hengerenként négyszelepes és 180 lóerős teljesítményű, a feltöltő változó geometriás, így széles a használható fordulatszám-tartomány. Vagyis minden lóerőre csak egyetlen kilogramm jut, persze erre jön még a versenyző súlya. Több karosszériaelem és a motorblokk egyben vázszerkezet tartó elem. A 108 ezer eurós AMB 001-est a Brough Superior toulousei üzemében gyártják, az első darabokat 2020 tavaszán vehetik át a megrendelők.

KTM GTX                                                                                            Forrás: Gyártó

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!

 

 



 

 

Az oldal fő támogatója

 

2022.08.12
Mit hallgattunk és mit mondunk ma az autózásról? ..
2022.08.12
Nem nyitnak ki a Független Benzinkutak Szövetségéhez (FBSZ) tartozó és támogató benzinkutak....
2022.08.12
Tagadhatatlanul a világ egyik legbrutálisabb profi átépítése Ryan Tuerck V10-motoros Toyota GR....
2022.08.12
A Magyarországgal szomszédos Burgenland tartományban pánikba estek az autósok, amikor a vonuló....
2022.08.12
Nézze meg a videót! ..
2022.08.12
Év végéig több mint 1000 kilométernyi szakaszt újíthat fel a Magyar Közút az általa kezelt, főként....
2022.08.12
Magyarország történetének eddigi legnagyobb beruházása valósul meg Debrecenben, ahol a kínai....
2022.08.12
Elképesztő pillanatokat rögzített néhány napja a Magyar Közút kamerája az M3-as autópályán. A....
2022.08.12
Balesetek miatt nagy a torlódás az M7-es autópályán mindkét irányban, egy-egy szakaszon péntek....
2022.08.12
Több mint 5.000 tonna öntvény előállításával Magyarország legnagyobb vasöntödéje szinte a teljes....