Terepjárás

Miért akarták felborítani a csehek buszát?

2021.05.25.

A különleges terepjáró három focicsapatnyi embert képes feljuttatni a csúcsra, legalább is földrajzilag, mert a bajnokság megnyerésére ez még nem elég.

BL 4x4

A terepjárók Bajnokok Ligájában biztos nyerő a Torsus, mely nem csak strapabíró, de tágas is, márpedig ezt kevés modellre jellemző. Mert ugye vannak a SUV-ként vagy crossoverként elhíresült darabok, melyekkel anyuka gyerekeket szállít a közeli oviba, de amikkel szinte soha nem térnek le az aszfaltos útról, ami jobb is, mert ezeket divatból veszik. mert tényleg dögösek és más belőlük a kilátás, hála a magas üléspozíciónak. De itt aztán véget is ér szerepük, ezért tulajdonosaik nem is költenek komoly képességű terepabroncsokra, így jobb is ha csak kiépített utakon autóznak velük.

Torsus Pretorian                                Forrás: Gyártó

Kínai versenyzők

Szóval vannak a szalongépek, amiket városi terepjáróként ismerünk és vannak az igazi offroad járművek, melyek bárhová elviszik utasaikat, ha kell, három focicsapatnyit is egyszerre, akár a vulkán tetejére, miközben átgázolnak a legkeményebb terepen.

Az 5-7 személyesek mezőnye egyre népesebb, mert a kínaiak ezen a fronton is támadják a klasszikusokat, legyen az amerikai, brit, japán, koreai, vagy német.

Kínai Haval terepjáró                              Forrás: Gyártó 

Nagy falat Haval

A Sanghaji Nemzetközi autókiállításon szinte valamennyi hazai márka bemutatott 4x4-es modellt, némelyiket elektromos hajtással, ám az igazán strapabírókat továbbra is dízelmotorral gyártják. A nyomaték kedvéért.

Mint például a Great Wall márka Poer Baja Snake nevű modelljét, melyet a legendás versenyre készítettek fel. Nem kevésbé robusztus a Haval terepjárója sem, ami azért közelebb áll az amerikai modellekhez és a kínai ízléshez.

Még egy bazi nagy kínai, a Great Wall kigyója                     Forrás: Gyártó

Eredeti cseh mű

Igazán egyedi géppel a csehek álltak elő: a klasszikus Torsus is összkerékhajtású, ám van amiben sokkal többet tud vetélytársainál. A sokkal több itt szó szerint, vagyis inkább számszerűen értendő, mert 35 utast képes bármilyen terepen szállítani.

A Torsus Praetorian egy alaposan megerősített német MAN alvázra épül, motorja 290 lóerős, 1150 Nm-es, hathengeres dízel, amivel akár 65 százalékos (33°) emelkedőt is képes megmászni, vagy kilencven centis vízen átgázolni. A magasépítésű jármű stabilitását, kritikus dőléspontját és borulási határát először speciális próbapadon, majd terepen tesztelték: szóval azért borítgatták a cseh Torsust, hogy megfeleljen a biztonsági előírásoknak.

Dőlésteszten a Praetorian                        Forrás: Torsus

Automata tűzoltó

Terepre hangolt automata sebességváltója a magyarországi gyártóbázist és tesztpályát működtető Alllisontól származik, az amerikai márka nehéz-teherautók és harckocsik beszállítója. Katonai járművekre fejlesztett hadászati specifikációjú Michelin XZL abroncsainak nyomása a műszerfalról állítható.

A hátsó légféket a vezető gombnyomásra rögzítheti, így tartós leálláskor sem kell terhelni az üzemi féket. A biztonságot szolgálja a BlazeCut automata tűzoltó-berendezés, mely vész esetén többek között az üzemanyagtartálynál, a motortérben és kabinban elhelyezett hőérzékelők jeleire lép működésbe, lokalizálva a tűzet és megakadályozva a lángok terjedését.

Jól vizsgázott a laborban, és .....                           Forrás: Torsus

Vigyázat, az ajtók záródnak!

Oldalsó utasajtaja 3 km/óra sebességnél automatikusan becsukódik, a nyitás/zárás 8 másodpercet vesz igényeb, becsípődésgátlója megóv a sérüléstől. A ki- és beszállást előbújó lépcsők és korlátok teszik kényelmesebbé, vészhelyzetben pedig az ajtókba és a tetőbe beépített, belülről és kívülről nyitható vészkijáratokon át lehet elhagyni a járművet. Középen tisztán mechanikus, hátul pedig kétszárnyú ajtókat helyeztek el.

...és terepen is                                      Forrás: Torsus

Fényszórás körbe

A vezető és az utasok kényelmét szolgálja a Webasto rendszere, mely 50°C-os külső hőmérsékletnél is képes megfelelő klímát varázsolni a kabinban, az ülések fölött kialakított befúvók hatékonyságát jelzi, hogy a 60°C-ra felhevült utasteret 15 perc alatt képes 20°C-ra hűteni, szükség esetén pedig a motor kiegészítő hűtésére is alkalmas.

A kényelmes ülések mindegyikének háttámlájába színes monitort szereltek, a falakat és a tetőt hőszigetelő anyaggal borították, továbbá opcióként fali fűtőberendezéssel is felszerelik.

A LED-es fényszórók és busz tetejére szerelhető kiegészítő reflektorok 4100 lumenes fénye mellett a járművet szórt és szúrólámpákkal is felszerelték, a kiegészítőkkel a busz környezete ezer lumenes fényerővel akár 360 fokban megvilágítható.

Covidmentesített ülések                                          Forrás:Torsus

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!

 

Az oldal fő támogatója

 

2021.09.19
Még csak ismerkedünk a villanyautókkal, gyűjtögetjük a tapasztalatokat – például arról, hogy....
2021.09.19
A védelmi ipari szakképzés infrastrukturális feltételeit teremti meg a Zalaegerszegi Szakképzési....
2021.09.19
Facebookos ismerőseinek akart dicsekedni sportkocsijával egy 70 éves olasz autós, ehelyett a....
2021.09.19
A heti rajzunk készítője Kelemen István. Rajzának címe: Megyünk egy kört? ..
2021.09.19
A Müncheni Autószalonon bemutatott Cupra Tavascan Extreme E Concept az idén indult Extreme E....
2021.09.19
A napenergiával közlekedő és működő lakóautó prototípusának neve Stella Vita, és egy 17....
2021.09.19
Üzembe helyezte a hétvégén az ausztriai Villachban 1,6 milliárd eurós beruházással készült....
2021.09.19
A J.D. Power közvélemény-kutató intézet arra kérte az új autók tulajdonosait, hogy értékeljék,....
2021.09.19
Fokozott közlekedésrendészeti és mélységi migrációs ellenőrzést tartottak az autópálya Szabolcs-....
2021.09.19
Tedd le az autót, és válts aktív közlekedési formára! Tippek az Európai Mobilitási Hét alkalmából....