biztonsági öv

Miért nincs a buszokban biztonsági öv?

2023.01.04.

Az autókban kötelező, mégpedig 1976 óta. Életmentő szerepét nem lehet eléggé hangsúlyozni. Akkor a buszokban miért nincs? A válasz nem is annyira evidens.

 

A válasz nem egyszerűen az, hogy „mert a buszok lassabban haladnak”. Bár ez igaz, azért van itt más ok is, amiért hiányzik belőlük a biztonsági öv.

A buszok a kialakításuknál fogva óvnak. Az ütközésvédelmet a térelválasztás koncepciója biztosítja, ami azt jelenti, hogy az utasokat erős, egymás mellé szorosan elhelyezett ülések védik. Hogy ezt perspektívába helyezzük, gondoljunk arra, hogy a tojásokat hogyan védi a sérülésektől az, hogy elkülönítve és kis rekeszekbe osztva szállítjuk és tároljuk. A buszok kialakítása ehhez hasonló.

Ráadásul az ön előtt lévő ülés elég magas és általában jól párnázott ahhoz, hogy ütközés esetén megállítsa az ön előre irányuló mozgását. Ezek a támlák még energiaelnyelők is, segítenek abban, hogy egy esetleges erőteljes rázkódásból az utasok keveset érezzenek.

Szempont az is, hogy nincs hirtelen megállás, még vészfékezés esetén is, a busznak nullára lassítani jóval több idő, mint egy autónak, ezért engedélyezett, hogy állva is utazzanak az emberek.  

Fontos tény még, hogy az utasok meglehetősen magasan ülnek a talajtól, ami egy rendkívül fontos természetes biztonsági jellemző. Baleset esetén nagy valószínűséggel a becsapódást a busz fedélzete fogja elnyelni, nem pedig az utasok.

Plusz, a buszok nagyobbak és nehezebbek és másképp osztják el az ütközési erőket, mint a személygépkocsik és a könnyű tehergépkocsik.

Emellett a buszok lassabbak, mint más járművek, amelyek ugyanolyan méretűek, de kevesebb súly ül a kerekeiken, ezért ütközés esetén általában nem szenvednek nagy kárt.

Abban, hogy a buszokban nincs biztonsági öv, szerepet játszik még az az ok is, hogy vészhelyzetben az utasok a lehető leggyorsabban tudják elhagyni a fedélzetet.

És persze, a buszoknak van saját sávjuk, ami szintén hozzátesz a biztonsági faktorhoz. 

És a biztonság érzékeltetésére egy konkrét adat: az Egyesült Államok Nemzeti Közúti Közlekedésbiztonsági Hivatalának (NHTSA) ajánlása szerint éppen a fenti szempontok miatt jó választás az iskolabusz, az azzal való közlekedés számításuk szerint 70%-kal biztonságosabb, mint bármilyen más módon eljutni a tanintézménybe. 

Forrás: scienceabc.com

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2023.05.30
A motorsport szerelmesei mostantól testközelből tanulmányozhatják a Toyota egyedülálló versenyautó-....
2023.05.30
Ahogy változik a világunk, nem csak bennünk záródnak kapuk, de az autóiparban is. Ezért is üdítő,....
2023.05.30
A Citroën újabb lépést tesz az elektromos mobilitás elérhetőbbé tétele felé: a C5 Aircross....
2023.05.30
Nehéz időszak elé néznek az ukrán gazdák, hiszen több százezer hektárnyi földet aknáztak alá az....
2023.05.30
A nyári szezonra készülve az Európai Unió megkettőzi az erdő- és bozóttüzek oltására felkészített....
2023.05.30
A tisztán elektromos meghajtású BMW i7 csupán néhány hónapja gurult fel a luxusszegmens progresszív....
2023.05.30
2023-ban első alkalommal végzett felmérést kiadónk, az Autós Nagykoalíció a magyarországi független....
2023.05.30
A Daimler Truck Holding érdekeltségébe tartozó két japán leányvállalat és a Toyota száz százalékos....
2023.05.30
A Magyar Suzuki Zrt. Igazgatóságának ajánlása alapján a május végi közgyűlés úgy határozott, hogy....
2023.05.30
Feltehetően ittasan hajtott egy 40 éves férfi – írta a Győr-Moson-Sopron Vármegyei Rendőr-....