biztonsági öv

Miért nincs a buszokban biztonsági öv?

2023.01.04.

Az autókban kötelező, mégpedig 1976 óta. Életmentő szerepét nem lehet eléggé hangsúlyozni. Akkor a buszokban miért nincs? A válasz nem is annyira evidens.

 

A válasz nem egyszerűen az, hogy „mert a buszok lassabban haladnak”. Bár ez igaz, azért van itt más ok is, amiért hiányzik belőlük a biztonsági öv.

A buszok a kialakításuknál fogva óvnak. Az ütközésvédelmet a térelválasztás koncepciója biztosítja, ami azt jelenti, hogy az utasokat erős, egymás mellé szorosan elhelyezett ülések védik. Hogy ezt perspektívába helyezzük, gondoljunk arra, hogy a tojásokat hogyan védi a sérülésektől az, hogy elkülönítve és kis rekeszekbe osztva szállítjuk és tároljuk. A buszok kialakítása ehhez hasonló.

Ráadásul az ön előtt lévő ülés elég magas és általában jól párnázott ahhoz, hogy ütközés esetén megállítsa az ön előre irányuló mozgását. Ezek a támlák még energiaelnyelők is, segítenek abban, hogy egy esetleges erőteljes rázkódásból az utasok keveset érezzenek.

Szempont az is, hogy nincs hirtelen megállás, még vészfékezés esetén is, a busznak nullára lassítani jóval több idő, mint egy autónak, ezért engedélyezett, hogy állva is utazzanak az emberek.  

Fontos tény még, hogy az utasok meglehetősen magasan ülnek a talajtól, ami egy rendkívül fontos természetes biztonsági jellemző. Baleset esetén nagy valószínűséggel a becsapódást a busz fedélzete fogja elnyelni, nem pedig az utasok.

Plusz, a buszok nagyobbak és nehezebbek és másképp osztják el az ütközési erőket, mint a személygépkocsik és a könnyű tehergépkocsik.

Emellett a buszok lassabbak, mint más járművek, amelyek ugyanolyan méretűek, de kevesebb súly ül a kerekeiken, ezért ütközés esetén általában nem szenvednek nagy kárt.

Abban, hogy a buszokban nincs biztonsági öv, szerepet játszik még az az ok is, hogy vészhelyzetben az utasok a lehető leggyorsabban tudják elhagyni a fedélzetet.

És persze, a buszoknak van saját sávjuk, ami szintén hozzátesz a biztonsági faktorhoz. 

És a biztonság érzékeltetésére egy konkrét adat: az Egyesült Államok Nemzeti Közúti Közlekedésbiztonsági Hivatalának (NHTSA) ajánlása szerint éppen a fenti szempontok miatt jó választás az iskolabusz, az azzal való közlekedés számításuk szerint 70%-kal biztonságosabb, mint bármilyen más módon eljutni a tanintézménybe. 

Forrás: scienceabc.com

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.19
A debreceni autógyárát érintő társasági szerződést kötött a BMW Group a Lufthansa légitársasággal,....
2024.04.19
Koldus vagy királyfi, aki belépett? Örök dilemma ez ékszerüzletben, autókereskedésben,....
2024.04.19
Nagy esemény a MINI háza táján: a tisztán elektromos meghajtású MINI Aceman a 2024-es Pekingi....
2024.04.19
Ha ezt használja, megőrzi autója értékét.   ..
2024.04.19
A CX-60 után a vadonatúj Mazda CX-80 a második modell Európában, amelyet a Mazda nagy platformjára....
2024.04.19
Mostanában a szokásosnál is több szó esik a BMW legutóbbi 5-ös sorozatáról.  ..
2024.04.19
Az új BMW X3 a BMW Group dél-franciaországi, Miramasban működő tesztközpontjában a sorozatgyártás....
2024.04.19
A külső design alapján egy erőteljes és stílusos SUV rajzolódik ki, a frissítést követően a modell....
2024.04.19
Az idei első negyedévben megkötött teljes körű casco-szerződések átlagdíja 206 900 forint volt, 5,9....
2024.04.19
A kvalifikációt az első szakaszt követően negyedórára félbe kellett szakítani, mivel lángra kapott....