Tóbiás és Balambér közlekedési kalandjai

Mikor szabad dudálni? A KRESZ szerint így használhatod a kürtöt

2024.11.17.

Számtalan helyzetben nyomjuk az autó dudáját, pedig a KRESZ szerint csak ritkán szabályos a használata. Tudnivalók a dudáról Tóbiás és Balambér közlekedési kalandjában. 

A dudálás az autózás megszokott velejárója: dudálunk, ha elbambul az előttünk várakozó a piros lámpánál, ha valaki elállja az utat, ha valamilyen balesetveszélyes helyzetre szeretnénk felhívni a figyelmet, vagy amikor megharagudtunk egy másik közlekedőre. Néha akkor is nyomjuk a kürtöt, ha megérkezünk valaki házához, és így jelzünk neki, hogy itt vagyunk, sőt, kisebb településeken az utcán sétáló ismerősöket is szokták tülköléssel köszönteni. Az autós nászmenetben pedig kötelező a kánonban dudálás. 

Látszik, hogy rengeteg helyzetben használjuk a dudát, és biztosan tudsz még jó néhány esetet. De milyen szabályok vonatkoznak rá? És hogyan lett a kocsik része a duda? Lássuk a legfontosabb tudnivalókat!

Az autóduda története

Ahogy a korai autómobilok elkezdték benépesíteni az utcákat a 19. század végén, megjelentek a dudák is a járműveken. Kezdetben ezek a hangjelző eszközök ahhoz hasonló légkürtök voltak, amelyeket a kerékpárokon is használtak: egy gumiból készült gömböt kellett megnyomni, majd ahogy a levegő áthaladt a kürt hangszerre emlékeztető fém csövön, megszólalt a duda.

Érdekesség, hogy innen ered az autóduda jele is, a légkürt jellegzetes formáját a mai napig használják a kocsikban annak jelzésére, hogy hol kell megnyomni a dudát. 

A kürtök csak az 1900-as évek elején váltak szabványos biztonsági kiegészítővé az autókon. Aztán Oliver Lucas brit feltaláló megalkotta az első elektromos autódudát. Találmánya jelentős előrelépést hozott a közlekedésbiztonság terén, mert Lucas dudája hangos és egyértelmű jelzést adott a többi közlekedőnek. Az elektromos autóduda gyorsan népszerűvé vált, és világszerte az autó alapfelszereltsége lett. 

Az autók kürtje fontos szerepet játszik abban, hogy a forgalom résztvevői és a gyalogosok nagyobb biztonságban legyenek. Veszélyes helyzetekben egy gyors dudaszó figyelmeztethet másokat a bajra, és segíthet a balesetek megelőzésében. Mivel a szóbeli kommunikáció az utakon nem lehetséges, a dudát úgy is felfoghatjuk, mint a kommunikáció egy különleges formáját. 

Ne dudálj!

Ahogy a cikk elején felsoroltuk, az autókürtöt számtalan helyzetben használják az autósok. Pedig a KRESZ egyértelműen – bár igen szűkszavúan – fogalmaz, hogy mikor szabad dudálni: 

Hangjelzést adni csak balesetveszély esetében, a baleset megelőzése érdekében, valamint – lakott területen kívül – az előzési szándék jelzése céljából szabad.

Arról valószínűleg csak kevesen tudnak, hogy országúton simán lehetne úgy előzni, hogy előtte dudálással jelzünk. Mondjuk nincs is elterjedve ez a szokás, és bizonyára a legtöbben meglepődnének – néhányan akár meg is ijednének –, ha a mögöttük érkező sofőr rátenyerelne a dudára, mielőtt belekezd az előzési manőverbe. Bizonyára csak keveseknek jutna eszébe, hogy az előzést jelezte a másik autós, inkább azon törnék a fejüket, mi nem tetszett neki, hogy dudált. 

Fotó: Police.hu

A másik lehetőség, hogy hangjelzést akkor használjuk, amikor ezzel elkerülhető egy baleset. Szerencsére ezt sok autós alkalmazza, bár lehet, hogy ösztönösen, és nem azért, mert pontosan tudják, hogy a KRESZ megengedi. De nem is ez a lényeg, hanem a baleset megelőzése, ami sokszor sikerül is egy jó ütemben elhangzó dudaszóval. 

Minden más esetben a hangjelzés használata indokolatlan, ami szabálysértésnek minősül. És azt se felejtsük el, hogy a dudálás nem kötelező, csak lehetőség, és nem tarthat a szükségesnél hosszabb ideig.

Dudálás az új KRESZ szerint

Régóta készül már az új KRESZ, és rendszeresen kiderülnek kisebb-nagyobb részletek arról, hogy mit tartalmaz majd a teljesen átírt közlekedési szabálygyűjtemény. Például részletesen kitér majd az elektromos rollerekre, de változik az is, hogy mikor lehet használni a dudát. 

A legutóbbi információk szerint az új KRESZ megengedi majd, hogy az autósok pusztán figyelemfelhívási célból rövid ideig dudálhassanak. Ez a változás gyakorlatilag igazodik ahhoz, ahogy a sofőrök jelenleg is használják a dudát a mindennapokban. 

Nektek is tetszett Tóbiás és Balambér meséje? Minden héten frissülő történetünket kövessétek itt az Autószektoron, naponta új játékokért, tanácsokért pedig lájkoljatok minket a Facebookon!

 

Az oldal fő támogatója

 

2025.12.21
Elcsépelt kijelentések, gyönyörű vonalak, Volkswagenes értékek. Semmi olyan újdonságra nem....
2025.12.21
Heti rajzunk készítője Kelemen István, karikatúrájának címe: Ünnepi szolgálat. ..
2025.12.21
Meghosszabbítanák alkatrészeik felhasználhatóságát, ezzel pedig érdemben javítanának autóik....
2025.12.21
Luxuskivitelű utasteret és erősebb, hathengeres dízelmotort is kapott az egyedileg épített példány....
2025.12.21
Friss és rendkívül pozitív Leapmotor tapasztalatokkal felvértezve, nagyon kíváncsi voltam, hogy....
2025.12.21
Látványosan gyors átalakulás zajlik a magyar autópiacon, amelyen a kínai márkák olcsóbb modelljei....
2025.12.21
A híd ünnepi díszkivilágítása 2025-ben december 26-ig látható: zöldbe boruló pilonok, fények és....
2025.12.21
A Leoni intézkedése a Leoni Wiring Systems aradi üzemét érinti. ..
2025.12.21
Bár az ünnepek előtt véget ér a Bubi második generációja, karácsony után is lehet majd tekerni a....
2025.12.21
Tóbiás és Balambér karácsony előtti közlekedési kalandjában ingyenes foglalkoztatókat, színezőket,....