WRC

Minden, amit tudni kell a 2022-es WRC szezonról és az új hibrid autókról

2022.01.21.

Évtizedek óta nem volt olyan jelentős szabálymódosítás a raliban, mint amit idén vezetett be az FIA, ráadásul a csapatok összetétele is változott. Összeszedtük a legfontosabb tudnivalókat.

Csütörtök este a monacói Kaszinó-téren tartott ünnepélyes rajtceremóniával és az utána megrendezett két gyorsasági szakasszal hivatalosan is elkezdődött a rali világbajnokság jubileumi, 50. szezonja. Nem csak a 2022-es évad kezdődik Monte-Carlóban, hanem a bajnokság új, hibrid korszaka is, amelyben a technikai szabályokat azzal a szándékkal alkotta meg a Nemzetközi Automobil-szövetség, hogy zöldebbé tegyék a sorozatot. A szabályváltozások sok kérdést vetnek fel a rohamtempóban kifejlesztett új autók megbízhatóságával kapcsolatban, és a pilótáknak is kihívás lesz az év, mert több feladat vár rájuk, mint korábban.

Kezdjük azzal, hogy a csúcskategóriában induló autókat már nem WRC-nek, hanem Rally1-eseknek hívják, ezzel is utalva arra, hogy alapjaiban változtak meg a 2017-től 2021-ig használt előző generációs autókhoz - amelyeket sokan modern B-csoportosoknak neveztek elképesztő sebességük miatt - képest. Mindhárom csapat, a Toyota, a Hyundai és az M-Sport is vadonatúj autókat tervezett 2022-re.

Az új Rally1 szabályzat

Vegyük sorba a műszaki változásokat. A legfontosabb az egységes plug-in hibrid rendszer bevezetése, amely minden autóban ugyanolyan. Egy, az ülések mögé beszerelt, 70 g-s ütközésnek is ütésálló, 95 kg tömegű, víz- és léghűtésű dobozról van szó, amely magába foglalja a 3,9 kWh-s, 750 V-os akkumulátort, az invertert, a vezérlő elektronikát és a 100 kW teljesítményű (136 LE) villanymotort. Utóbbi közvetlenül a kardántengelyt hajtja meg.

 

Az autók a szervizparkban és az összekötő szakaszok egy részén (főleg lakott területen) tisztán elektromos hajtással fognak közlekedni (a hatótávjuk kb. 20 km), de a hibrid rendszer a gyorsasági szakaszokon is szerepet kap, ugyanis a 380 lóerős benzinmotort kiegészítve időről időre bekapcsolódik a hajtásba. Amikor a belső égésű és az elektromos motor együtt hajt, közel 520 lóerővel gazdálkodhatnak a pilóták, ami elképesztő gyorsítási képességet jelent a kocsiknak, főleg a rajtok és a lassú kanyarokból történő kigyorsítások közben lesz nagy a különbség tavalyhoz képest.

Hogyan működik a plug-in hibrid rendszer?

Minden szakaszon kell hibrid energiát kell használni, a gázpedál aktiválja a teljesítménynövelést, amelyet a fékezés közbeni energia-visszanyerés (max. 30 kW) révén tudnak maguknak biztosítani a pilóták. Minden alkalommal 30 kilojoule energiát kell regenerálniuk, mielőtt egy újabb, 250 kJ-os hibrid rásegítést kapnak, amely a gázpedál érintésekor érkezik, maximum 3 másodpercig.

Három testre szabott, FIA által homologizált motor jelleggörbe (engine map) segítségével lehet felhasználni a plusz 136 lóerőt, a gyorsasági szakasz típusától és a körülményektől függően. Az egész szezonban ezt a hármat lehet használni, a szakaszok közben nem lehet változtatni. A hibrid hajtás mellett az is a zöldülést szolgálja, hogy autókat idéntől 100%-ban fenntartható, kőolajszármazék-mentes, részben bio üzemanyaggal hajtják meg.

Biztonságosabb térvázas konstrukció

Már nem a sorozatgyártású közúti autóéra épül a karosszériaváz, a csapatok tiszta lappal kezdhették a tervezést. Az FIA által szabályozott új, keményebb és biztonságosabb acél térváz képezi a Rally1 versenyautók alapját, idén először a minimális tengelytávot is megadták.

Az FIA tesztjei és kutatásai szerint az oldalütközéseknél 51 százalékkal, frontális ütközésnél 70 százalékkal csökkentették a szilárd tárgyak behatolásának esélyét az utascellába, a tetőrész pedig akár 115 százalékkal jobban képes elnyelni az energiát, mint a korábbi, hagyományos bukókerettel megerősített WRC karosszéria.

Nehezebb autók

70 kilogrammal lesznek nehezebbek az versenyautók elődeiknél, ami elsősorban a hibrid rendszernek köszönhető. A Rally1-es csúcsgépek minimum 1260 kg-ot nyomnak.

Csökkentett aerodinamika

Az új szabályozás eltörölt egy sor aerodinamikai eszközt, például a karosszériára rögzített apró szárnyakat, a hátsó kerékjáratokban kialakított légcsatornákat vagy a diffúzort. A létrejövő összes leszorítóerő körülbelül 15 százalékkal csökkent az előző generációs WRC autókhoz képest.

Egyszerűbb hajtás és futómű

A kezelhetőség finomhangolására használt trükkös, aktív középső differenciálműveket betiltották, az egyszerűbb, mechanikus első és hátsó részlegesen önzáró differenciálművek 50:50 arányú nyomatékelosztást kínálnak az első és a hátsó tengely között. Ezért aszfalton jelentős alulkormányzottságra kell számítani, és az is megnehezíti a pilóták dolgát, hogy már nem lehet a kormányon lévő fülekkel sebességet váltani, le kell nyúlni jobb kézzel a karhoz. A felfüggesztés rugóútja 270 mm-re csökkent, a különbséget nem aszfalton, hanem a durvább murvás ralikon lehet majd észrevenni.

Erősebb gumiabroncsok és fékek

Az autók többletsúlya miatt a Pirelli megváltoztatta abroncsai szerkezetét, hogy ellensúlyozza az extra terhelés és kopás hatásait. Belső hűtéses 370 mm-es féktárcsákat használnak majd az aszfaltos ralikon, és 300 mm-es tárcsákat a murvás versenyeken.

A 2022-es szezon versenyei

Régen volt olyan hosszú a szezon, mint idén. Összesen 13 versenyt tervez az FIA, tavalyhoz képest újdonság lesz, hogy Svédországba, Új-Zélandra és Japánba is ellátogat a mezőny, egy augusztusi aszfaltos verseny helyszínét még nem döntötték el. A magyarok rajongóknak az áprilisi Horvát-ralira lesz a legkönnyebb ellátogatni Zágrábba.

Január 20-23 - Monte-Carlo

Február 24-27 - Svédország

Április 21-24 - Horvátország

Május 19-22 - Portugalia

Június 2-5 - Olaszország, Szardínia

Június 23-26 - Kenya

Július 14-17 - Észtország

Augusztus 4-7 - Finnország

Augusztus 18-21 - aszfaltos rali

Szeptember 8-11 - Görögország

Szeptember 29 - Október 2 - Új-Zéland

Október 20-23 - Spanyolország

November 10-13 - Japán

 

Csapatok és versenyzők

Toyota Gazoo Racing

Párosok: #33 Elfyn Evans/Scott Martin, #69 Kalle Rovanpera/Jonne Halttunen, #1 Sebastien Ogier/Benjamin Veillas/#4 Esapekka Lappi/Janne Ferm (megosztott harmadik autó) #18 Takamoto Katsuta/Aaron Johnston

Nem volt kérdés, hogy a Rally1-es versenyautót az új GR Yaris köré fejleszti a Toyota. A nyolcszoros világbajnok Ogier visszavonult, a vb-címért nem fog küzdeni, de néhány versenyen még megméretteti magát, például a Monte-Carlo-ralin is. Hiánya azt jelenti, hogy a többieknek jelentősen nőnek majd az esélyei a bajnoki címre.

Az elmúlt két év második helyezettje, Elfyn Evans maradt a Toyotánál a kétszeres futamgyőztes Kalle Rovanpera mellett, míg Esapekka Lappi visszatért, és Ogierrel megosztva a harmadik GR Yarist fogja vezetni. Lappi mindmáig egyetlen WRC-győzelmét Toyotával szerezte 2017-ben, Finnországban. Takamoto Katsuta a Toyota félgyárinak mondott negyedik autójában folytatja, miután tavaly dobogós helyezést ért el a Szafari-ralin.

 

Hyundai Motorsport

Párosok: #11 Thierry Neuville/Martijn Wydaeghe, #8 Ott Tanak/Martin Jarveoja, #2 Oliver Solberg/Elliott Edmondson/#6 Dani Sordo/Candido Carrera (megosztott harmadik autó)

A Hyundai az új i20 N-t választotta a Rally1 versenyautó alapjául, de a szezon elején vélhetően hátrányban lesz, mert később kezdte a fejlesztést, mint a többiek. A világbajnoki címre az alzenaui alakulatnál elsősorban a Thierry Neuville/Martijn Wydaeghe és az Ott Tänak/Martin Järveoja párosoknak van esélye, mivel az Oliver Solberg/Elliott Edmondson és a Dani Sordo/Cándido Carrera párosok egy autón osztoznak a 13 versenyen.

A már négyszer vb-másodikként végzett Neuville eddig 15 WRC-győzelemmel büszkélkedhet, mindet Hyundai-jal szerezte. A 2019-es világbajnok (Toyotával) Tänak páros a Hyundai csapattal még csak a harmadik szezonját kezdi, 2020-ban és 2021-ben összesen két győzelmet és nyolc dobogós helyezést szerzett, ami tőle csalódás.

Nem kezdődött jól az év a csapatnak, ugyanis Neuville hatalmas balesetet szenvedett tesztelés közben Franciaországban az egyik prototípussal, egy 30 méter mély szakadékba esett. Szerencsére ő és navigátora, Martijn Wydaeghe sértetlenül szálltak ki az autóból, amely azonban totálkáros lett. Szintén nem segítette a csapat zökkenőmentes felkészülését, hogy a karizmatikus csapatfőnök, az olasz Andrea Adamo 2021 végén távozott a Hyundai-tól.

 

M-Sport Ford

Párosok: #42 Craig Breen/Paul Nagle, #44 Gus Greensmith/Jonas Andersson, #16 Adrien Fourmaux/Alexandre Coria, #19 Sebastien Loeb/Isabelle Galmiche (csak Monte-Carlo)

A félgyárinak tekinthető brit csapat idén több segítséget kapott a Ford gyári sportrészlegétől, a Ford Performance-tól az autó kifejlesztéséhez, mint korábban. Feláldozták az egész tavalyi évét azért, hogy az új Puma Rally1 versenyképesebb legyen, mint a régi Fiesta WRC. Főtámogatónak megnyerték a Red Bullt, így a biztos anyagi háttérnek köszönhetően már három autóval indulnak a szezonban, sőt, a Monte-Carlo-ralin néggyel, mert a hétszeres győztes Sébastien Loeb is részt vesz a versenyen.

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!

 

Az oldal fő támogatója

 

2025.12.12
A SEAT hivatalosan is megkezdte két ikonikus modellje, az új Ibiza és Arona gyártását barcelonai....
2025.12.12
Presztízs réteggyártóként elgondolkozhat az Alpine néhány tető nélküli változat bevezetésén is. ..
2025.12.12
Próbarepülést végzett Kínában két olyan új, nagy teherbírású drón, amelyet a civil áruszállításban....
2025.12.11
Üdvözlünk az Autószektor podcast csatornáján, ez a HangZóna! Vendégünk: Piri András, az Inter Cars....
2025.12.11
Miközben folytatódik a párbeszéd Kína és az Európai Unió (EU) között a kereskedelmi....
2025.12.11
Miről is van szó pontosan?   ..
2025.12.11
De a nyolc versenyautó közül csak három lesz a legújabb, kilencedik generációs utcai Hiluxra....
2025.12.11
2028-tól a brit villanyautósok már nem csak töltenek, hanem minden megtett távolság után fizetnek....
2025.12.11
Ötszáznál több munkahelyet szüntet meg Bosch Global Business Services – írja az economedia.ro a....
2025.12.11
Mivel az elektromos autók egyre nagyobb számban özönlenek a piacra, a német autóklub, az ADAC....