WRC

Minden, amit tudni kell a 2022-es WRC szezonról és az új hibrid autókról

2022.01.21.

Évtizedek óta nem volt olyan jelentős szabálymódosítás a raliban, mint amit idén vezetett be az FIA, ráadásul a csapatok összetétele is változott. Összeszedtük a legfontosabb tudnivalókat.

Csütörtök este a monacói Kaszinó-téren tartott ünnepélyes rajtceremóniával és az utána megrendezett két gyorsasági szakasszal hivatalosan is elkezdődött a rali világbajnokság jubileumi, 50. szezonja. Nem csak a 2022-es évad kezdődik Monte-Carlóban, hanem a bajnokság új, hibrid korszaka is, amelyben a technikai szabályokat azzal a szándékkal alkotta meg a Nemzetközi Automobil-szövetség, hogy zöldebbé tegyék a sorozatot. A szabályváltozások sok kérdést vetnek fel a rohamtempóban kifejlesztett új autók megbízhatóságával kapcsolatban, és a pilótáknak is kihívás lesz az év, mert több feladat vár rájuk, mint korábban.

Kezdjük azzal, hogy a csúcskategóriában induló autókat már nem WRC-nek, hanem Rally1-eseknek hívják, ezzel is utalva arra, hogy alapjaiban változtak meg a 2017-től 2021-ig használt előző generációs autókhoz - amelyeket sokan modern B-csoportosoknak neveztek elképesztő sebességük miatt - képest. Mindhárom csapat, a Toyota, a Hyundai és az M-Sport is vadonatúj autókat tervezett 2022-re.

Az új Rally1 szabályzat

Vegyük sorba a műszaki változásokat. A legfontosabb az egységes plug-in hibrid rendszer bevezetése, amely minden autóban ugyanolyan. Egy, az ülések mögé beszerelt, 70 g-s ütközésnek is ütésálló, 95 kg tömegű, víz- és léghűtésű dobozról van szó, amely magába foglalja a 3,9 kWh-s, 750 V-os akkumulátort, az invertert, a vezérlő elektronikát és a 100 kW teljesítményű (136 LE) villanymotort. Utóbbi közvetlenül a kardántengelyt hajtja meg.

 

Az autók a szervizparkban és az összekötő szakaszok egy részén (főleg lakott területen) tisztán elektromos hajtással fognak közlekedni (a hatótávjuk kb. 20 km), de a hibrid rendszer a gyorsasági szakaszokon is szerepet kap, ugyanis a 380 lóerős benzinmotort kiegészítve időről időre bekapcsolódik a hajtásba. Amikor a belső égésű és az elektromos motor együtt hajt, közel 520 lóerővel gazdálkodhatnak a pilóták, ami elképesztő gyorsítási képességet jelent a kocsiknak, főleg a rajtok és a lassú kanyarokból történő kigyorsítások közben lesz nagy a különbség tavalyhoz képest.

Hogyan működik a plug-in hibrid rendszer?

Minden szakaszon kell hibrid energiát kell használni, a gázpedál aktiválja a teljesítménynövelést, amelyet a fékezés közbeni energia-visszanyerés (max. 30 kW) révén tudnak maguknak biztosítani a pilóták. Minden alkalommal 30 kilojoule energiát kell regenerálniuk, mielőtt egy újabb, 250 kJ-os hibrid rásegítést kapnak, amely a gázpedál érintésekor érkezik, maximum 3 másodpercig.

Három testre szabott, FIA által homologizált motor jelleggörbe (engine map) segítségével lehet felhasználni a plusz 136 lóerőt, a gyorsasági szakasz típusától és a körülményektől függően. Az egész szezonban ezt a hármat lehet használni, a szakaszok közben nem lehet változtatni. A hibrid hajtás mellett az is a zöldülést szolgálja, hogy autókat idéntől 100%-ban fenntartható, kőolajszármazék-mentes, részben bio üzemanyaggal hajtják meg.

Biztonságosabb térvázas konstrukció

Már nem a sorozatgyártású közúti autóéra épül a karosszériaváz, a csapatok tiszta lappal kezdhették a tervezést. Az FIA által szabályozott új, keményebb és biztonságosabb acél térváz képezi a Rally1 versenyautók alapját, idén először a minimális tengelytávot is megadták.

Az FIA tesztjei és kutatásai szerint az oldalütközéseknél 51 százalékkal, frontális ütközésnél 70 százalékkal csökkentették a szilárd tárgyak behatolásának esélyét az utascellába, a tetőrész pedig akár 115 százalékkal jobban képes elnyelni az energiát, mint a korábbi, hagyományos bukókerettel megerősített WRC karosszéria.

Nehezebb autók

70 kilogrammal lesznek nehezebbek az versenyautók elődeiknél, ami elsősorban a hibrid rendszernek köszönhető. A Rally1-es csúcsgépek minimum 1260 kg-ot nyomnak.

Csökkentett aerodinamika

Az új szabályozás eltörölt egy sor aerodinamikai eszközt, például a karosszériára rögzített apró szárnyakat, a hátsó kerékjáratokban kialakított légcsatornákat vagy a diffúzort. A létrejövő összes leszorítóerő körülbelül 15 százalékkal csökkent az előző generációs WRC autókhoz képest.

Egyszerűbb hajtás és futómű

A kezelhetőség finomhangolására használt trükkös, aktív középső differenciálműveket betiltották, az egyszerűbb, mechanikus első és hátsó részlegesen önzáró differenciálművek 50:50 arányú nyomatékelosztást kínálnak az első és a hátsó tengely között. Ezért aszfalton jelentős alulkormányzottságra kell számítani, és az is megnehezíti a pilóták dolgát, hogy már nem lehet a kormányon lévő fülekkel sebességet váltani, le kell nyúlni jobb kézzel a karhoz. A felfüggesztés rugóútja 270 mm-re csökkent, a különbséget nem aszfalton, hanem a durvább murvás ralikon lehet majd észrevenni.

Erősebb gumiabroncsok és fékek

Az autók többletsúlya miatt a Pirelli megváltoztatta abroncsai szerkezetét, hogy ellensúlyozza az extra terhelés és kopás hatásait. Belső hűtéses 370 mm-es féktárcsákat használnak majd az aszfaltos ralikon, és 300 mm-es tárcsákat a murvás versenyeken.

A 2022-es szezon versenyei

Régen volt olyan hosszú a szezon, mint idén. Összesen 13 versenyt tervez az FIA, tavalyhoz képest újdonság lesz, hogy Svédországba, Új-Zélandra és Japánba is ellátogat a mezőny, egy augusztusi aszfaltos verseny helyszínét még nem döntötték el. A magyarok rajongóknak az áprilisi Horvát-ralira lesz a legkönnyebb ellátogatni Zágrábba.

Január 20-23 - Monte-Carlo

Február 24-27 - Svédország

Április 21-24 - Horvátország

Május 19-22 - Portugalia

Június 2-5 - Olaszország, Szardínia

Június 23-26 - Kenya

Július 14-17 - Észtország

Augusztus 4-7 - Finnország

Augusztus 18-21 - aszfaltos rali

Szeptember 8-11 - Görögország

Szeptember 29 - Október 2 - Új-Zéland

Október 20-23 - Spanyolország

November 10-13 - Japán

 

Csapatok és versenyzők

Toyota Gazoo Racing

Párosok: #33 Elfyn Evans/Scott Martin, #69 Kalle Rovanpera/Jonne Halttunen, #1 Sebastien Ogier/Benjamin Veillas/#4 Esapekka Lappi/Janne Ferm (megosztott harmadik autó) #18 Takamoto Katsuta/Aaron Johnston

Nem volt kérdés, hogy a Rally1-es versenyautót az új GR Yaris köré fejleszti a Toyota. A nyolcszoros világbajnok Ogier visszavonult, a vb-címért nem fog küzdeni, de néhány versenyen még megméretteti magát, például a Monte-Carlo-ralin is. Hiánya azt jelenti, hogy a többieknek jelentősen nőnek majd az esélyei a bajnoki címre.

Az elmúlt két év második helyezettje, Elfyn Evans maradt a Toyotánál a kétszeres futamgyőztes Kalle Rovanpera mellett, míg Esapekka Lappi visszatért, és Ogierrel megosztva a harmadik GR Yarist fogja vezetni. Lappi mindmáig egyetlen WRC-győzelmét Toyotával szerezte 2017-ben, Finnországban. Takamoto Katsuta a Toyota félgyárinak mondott negyedik autójában folytatja, miután tavaly dobogós helyezést ért el a Szafari-ralin.

 

Hyundai Motorsport

Párosok: #11 Thierry Neuville/Martijn Wydaeghe, #8 Ott Tanak/Martin Jarveoja, #2 Oliver Solberg/Elliott Edmondson/#6 Dani Sordo/Candido Carrera (megosztott harmadik autó)

A Hyundai az új i20 N-t választotta a Rally1 versenyautó alapjául, de a szezon elején vélhetően hátrányban lesz, mert később kezdte a fejlesztést, mint a többiek. A világbajnoki címre az alzenaui alakulatnál elsősorban a Thierry Neuville/Martijn Wydaeghe és az Ott Tänak/Martin Järveoja párosoknak van esélye, mivel az Oliver Solberg/Elliott Edmondson és a Dani Sordo/Cándido Carrera párosok egy autón osztoznak a 13 versenyen.

A már négyszer vb-másodikként végzett Neuville eddig 15 WRC-győzelemmel büszkélkedhet, mindet Hyundai-jal szerezte. A 2019-es világbajnok (Toyotával) Tänak páros a Hyundai csapattal még csak a harmadik szezonját kezdi, 2020-ban és 2021-ben összesen két győzelmet és nyolc dobogós helyezést szerzett, ami tőle csalódás.

Nem kezdődött jól az év a csapatnak, ugyanis Neuville hatalmas balesetet szenvedett tesztelés közben Franciaországban az egyik prototípussal, egy 30 méter mély szakadékba esett. Szerencsére ő és navigátora, Martijn Wydaeghe sértetlenül szálltak ki az autóból, amely azonban totálkáros lett. Szintén nem segítette a csapat zökkenőmentes felkészülését, hogy a karizmatikus csapatfőnök, az olasz Andrea Adamo 2021 végén távozott a Hyundai-tól.

 

M-Sport Ford

Párosok: #42 Craig Breen/Paul Nagle, #44 Gus Greensmith/Jonas Andersson, #16 Adrien Fourmaux/Alexandre Coria, #19 Sebastien Loeb/Isabelle Galmiche (csak Monte-Carlo)

A félgyárinak tekinthető brit csapat idén több segítséget kapott a Ford gyári sportrészlegétől, a Ford Performance-tól az autó kifejlesztéséhez, mint korábban. Feláldozták az egész tavalyi évét azért, hogy az új Puma Rally1 versenyképesebb legyen, mint a régi Fiesta WRC. Főtámogatónak megnyerték a Red Bullt, így a biztos anyagi háttérnek köszönhetően már három autóval indulnak a szezonban, sőt, a Monte-Carlo-ralin néggyel, mert a hétszeres győztes Sébastien Loeb is részt vesz a versenyen.

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.03.28
Halálra gázolta egy kisbusz sofőrje Nagykálló térségében nyírbátori mérnökségünk kollégáját, Tibort....
2024.03.28
Károkozás (25%), türelmetlenség és akadályoztatás (23%), fizetős, vagy ingyenes (10%) - leginkább....
2024.03.28
Nem csak a gyorsan hajtó autósok, hanem a motorosok is nagy kockázatot vállalnak – írja a Kronen....
2024.03.28
Kedden tragikus kimenetelű közúti baleset történt, amely során egy BMW és egy Nissan ütközött....
2024.03.27
Új módszerrel küzdenek a gyorshajtók ellen Ausztriában: elkobozzák autójukat. Gondoljunk bele, hogy....
2024.03.27
- A Volkswagen-csoporthoz tartozó tömegmárkák (Core csoport) összesített árbevétele tavaly 21....
2024.03.27
- Országszerte nagy területen megerősödik a szél csütörtökön, és leginkább a Dunántúlon és az....
2024.03.27
A BMW 8400 eurós bónuszt fizet az alkalmazottaknak – írja az automobilwoche.de.   ..
2024.03.27
Érdemes megtervezni a húsvéti utazást - közölte a vasúttársaság szerdán az MTI-vel a közlekedési....
2024.03.27
A cikk a „bogárhátú korszakot” összeveti az autó fejlődésének kezdeti időszakával.  Elemzi a....