car sharing
Ha az autózás csak racionális döntéseken alapulna, senki nem venne magának sok millió forintos új autót, amelyik aztán naphosszat ott áll a lakás vagy a munkahely közelében, és úgy olvad az értéke, mint a tűző napra tett jégkocka. De nem vagyunk rideg észlények, különösen nem, ha a gépkocsiról van szó, amely minden férfiember személyes megmutatkozásának, önmárkájának egyik legfontosabb eleme. Csakhogy az átlagos magyar háztartásba 2008 óta nem került új gépkocsi, a hazai flotta átlagéletkora közelíti a 14 évet. Valamit tenni kell tehát előbb vagy utóbb: lemondani az autóról, másikat (újat vagy használtat) venni, vagy valami más megoldást találni. Ha van félretett pénz, el lehet gondolkodni az autócserén, de sok embernek még a banki finanszírozás igénylése is komoly akadályt jelent. Vagyis egy új vagy fiatal használt kocsiba „beszállni” komoly vállalkozás és elköteleződés.
Visszafogott megjelenés, korszerű tartalom jellemzi a VW e-Up autókat
Az ilyen helyzetben lévő autósnak érthetően felcsillan a szeme, ha meglátja a Greengo szerte a fővárosban parkoló VW e-Up-jait. Könnyű beszállni: elég egyszer bemenni a cég központi irodájába és szerződést kötni. Könnyű az okostelefonos applikációval megtalálni a legközelebbi kocsit, és nem nehéz megtanulni a protokollt, amivel be lehet jutni az autóba és be lehet indítani. Megértem, hogy azok, akik a használati utasítást olvasgatják, elsőre tartanak a többszörös kódbeírástól, de higyjék el nekem, másodikra már magától megy, aztán nem is kell nagyon odafigyelni. Tehát könnyű a kormánykerék mögé kerülni. Mindez nem is kerül sokba: az egyszeri regisztrációs díj 5000, a havidíj jelképes, ezresnél olcsóbb. Jöhet maga a közlekedés. Az e-Up kisautó, de ne becsüljük le, németesen megcsinált, korrekt gépkocsi, és az első két ülésben tágas jól áttekinthető. Nem fapados: automata sebességváltó, automata légkondi, vezetést segítő rendszerek, led-fények vannak benne. Érthetően sok energiatakarékos fedélzeti megoldást vonultat fel, a műszerfal világítása lehet minimalista és csilivili, sőt a panel alsó határvonalát kék derengéssel is fel lehet dobni. A sebváltó is okos jószág, az első kigyorsításban nincs párja az e-Upnak, de 50 km/h körül kicsit visszafogja a robogást. Van olyan állása a választókarnak, amikor motorféket imitál, azaz ha levesszük a lábunk a pedálról, hatásosan fékez: ilyenkor visszatáplálja a helyzeti energiát az akkumulátorokba.
Minden új ügyfél kap egy kis ismertetőt, ami végigvezeti a beüzemelés lépésein
Az elektromos Up ideális városi kisautó, nagyon jól gyorsul, fordulékony, könnyű vele parkolni. Emellett kifejezetten komfortos, amelynek alapvető eleme, hogy hiányzik belőle a robbanómotor zaja, rezonanciája. A Greengo autójából visszaülve saját tizenéves benzines járgányomba úgy éreztem, mintha egy korábbi korba repültem volna.
Van néhány dolog, amire azért oda kell figyelni. A teszt hideg téli időben zajlott, a hatótáv folyamatosan korlátot szabott a használatnak. A telefonos applikáción látható, hogy melyik autóban mennyi kilométer van. A töltés egyébként a rendszer üzemeltetőjének a feladata. Tapasztalatom szerint „csutkára töltött” kocsit nehéz találni, annál több a félig-harmadig lefogyasztott Up. A hideg miatt ráadásul a feltüntetett hatótáv felével számolhatunk csak, az 50 kilométeres autó 25-öt tud. Ezt figyelembe kell venni, amikor tervezi az utat a használó. A másik korlátozás területi: csak a megszabott zónán belül szabad kiszállni a használatból, ellenkező esetben a beszállítás költsége a felhasználót terheli.
Az applikáción lehet kiválasztani, lefoglalni, aztán kinyitni az autót. A töltöttséget mutató adat csak tájékoztató jellegű
Az, hogy az jármű épségét, tisztaságát, műszaki állapotát meg kell őrizni, az természetes kívánalom. Aki baleset okoz, az fizeti a casco önrészét, ez sem okozhat meglepetést. De mi van, ha kisebb sérülést okoz valaki – karcolásokra gondolok, vagy a beltérben törésre, szakadásra – és nem jelenti be? Nos, a következő felhasználót mindig felszólítja a kommunikációs panel, hogy értékelje a kocsi külső-belső állapotát, és ennek keretében fotót is lehet küldeni, ami bizonyítja, hogy megtörtént a sérülés. A hanyag egyént így meg lehet találni és a kárt vele meg lehet téríttetni.
A végére hagytam a szolgáltatás árát és a fizetést. Roppant egyszerű a képlet, percenként 56 forint a díj, parkolás közben 15. A szolgáltató a pénzt a használat után automatikusan levonja a megadott bankszámláról. Aki napi félórát autózik, annak havonta nagyságrendileg 50 ezer forintjába kerül a Greengo. Egy saját gépkocsi fenntartása – törlesztőrészletek nélkül – és használata talán valamivel kevesebből kijön, de annak az árát egyszer ki kellett fizetni. Cserébe viszont az elektromos autóval nem lehet nyaralni vinni a családot, sőt még az agglomerációba tett kiruccanások is megfontolandók mind a költségek, mind a jármű hatótávja miatt.
Vagyis ha a családi batárt teljes értékűen nem is tudja helyettesíteni a carsharing, a belvárosi ügyintézésekre, lótásra-futásra nagyon is megfelel. Bizonyos élethelyzetekben, fiatal párok, egyedülállók rábízhatják magukat hosszabb távon is, családoknak pedig, ha a város belső részein laknak, dolgoznak, teljes mértékben helyettesítheti a második autót.
Jámbor Gyula