Modell

Modellautó futómű beállítása

2018.06.22.

Hobby modellezést tekintve, a futómű beállítása és ennek a témának a boncolgatása nem feltétlenül fontos, azonban amikor nem vagyunk elégedettek a modellünk úttartásával, irányíthatóságával, vagy egyszerűen csak kíváncsiak vagyunk, mi történik akkor, ha a gyári beállításokhoz képest eltekergetjük a futómű állítható pontjait, akkor mégis érdemes egy kicsit elmélyülni az egyes beállítások hatásainak vizsgálatában. Versenykörülmények között viszont nagyon is életbevágó egy, az adott pályára jól beállított modell, hiszen, ha nem variálunk a beállításokkal, semmilyen esélyünk nem marad arra, hogy előkelő helyen végezzünk.

Azt is meg kell jegyezni, hogy futóműállítás ide, futóműállítás oda, mindennek alapja a jó gumiválasztás, ezzel nyerhetjük a legtöbbet, de ettől még a futóművel is foglalkozunk kell.

Mivel a beállítások megváltoztatása alapvetően hasonló hatást gyakorol egy pályaautó és egy off-road buggy esetében is, általánosan igazak lesznek a működésre gyakorolt hatásokkal kapcsolatos információk.

Meg kell jegyeznem, nem vagyok futóműállító szakember, de azért lassan 20 éve autómodellezem, versenyzem, így talán ragadt rám valami. Az is lehet, hogy nem tökéletes és teljesen szakszerű az anyag, de abban biztos vagyok, hogy segíti az alapok megértését, és az állítgatások során mindenki megtapasztalhatja, hogy mi mivel függ össze és miért úgy működik vagy nem működik egy beállítás.

Ez mind száraz elmélet, mindenkinek a pályán kell kikísérleteznie, hogy a vezetési stílusához milyen beállítások passzolnak. Hiszen egy adott beállítás ami jó az egyiknek, nem biztos, hogy jó a másik versenyzőnek. Van aki nem szereti az agresszív beállításokkal működő autót vezetni, van aki csak azt. És még sorolhatnám… no de kezdjünk is neki!

A legtöbb modellautóhoz a jobb márkák esetében, függetlenül attól, hogy RTR vagy KIT verziót veszünk, nem csak szerelési útmutatót, hanem legtöbbször egy komoly kis kézikönyvet kapunk, melyben vannak tippek a beállításokkal kapcsolatosan is. Ezek legtöbbször azonban angol nyelvűek, így a következő varázsszavakkal találkozhatunk.

Kerék összetartás (toe)

Azt jelenti, hogy az autó kerekei hogyan állnak az autó hosszanti tengelyéhez képest. Beszélhetünk összetartásról (toe in), széttartásról (toe out) és semleges (neutral) állapotról, ekkor a kerekek teljesen párhuzamosan állnak az alvázzal. Az összetartás mértékét fokban szokás jelölni.

Ha az autót menetirány szerint hátulról nézzük és a kerekek hozzánk közelebbi részei távolabb vannak egymástól, mint a tőlünk távolabbi részei, akkor összetartásról beszélünk. Ellenkező esetben széttartás van. Ez így elég nyakatekert, ezért álljon itt egy sokkal könnyebben megjegyezhető, és érthető módszer. Tekintsünk le lábfejünkre!

 

Első kerekek Nagyobb összetartás Könnyebb teszi az autó irányítását
  Kisebb összetartás Csökkenti az alulkormányozottságot

 

Növeli a kormányozhatóságot a kanyar bejáratnál

Gyorsabbá teszi kormány reakciót

Csökkenti a stabilitást gyorsításkor

Nehezebbé teszi az autó irányítását

Hátsó kerekek Nagyobb összetartás Növeli az alulkormányozottságot

Nagyobb stabilitás ad a kanyar kijáratnál és fékezéskor

Növeli a hátsó kerekek tapadását

Csökkenti a végsebességet
  Kisebb összetartás Csökkenti a stabilitást a kanyar kijáratánál és fékezéskor

Csökkenti a hátsó kerekek tapadását

Növeli a végsebességet

Kezdetnek érdemes a hátsó kerekeket pár fokos összetartásra, az elsőket pedig pár fokos széttartásra állítani. Majd kísérletezni.

Kerékdőlés (camber)

Azt jelenti, hogy az autó kerekei a függőlegeshez képest merre dőlnek. Pozitív (positive camber), negatív (negative camber) és semleges (netural camber) dőlésről beszélhetünk. A mértékét szintén fokban szokás megadni.

Ha a képen látható módon nézzük kerekünket és a kerék teteje az autótól távolabb van, mint az alja, akkor beszélünk pozitív kerékdőlésről. Ellenkező esetben pedig természetesen negatív kerékdőlésről.

A kerékdőlés alapvetően határozza meg a kerekeink tapadását és kopását. Általában elől és hátul is pár fokos negatív dőlés javasolt. Sajnos a helyes beállítást csak hosszútávon tapasztaljuk ki. Úgy állítsuk be elől, hogy a kerekeink egyenletesen simára kopjanak, hátul pedig kicsit befelé kúposan.

Figyelem, ha állítunk a casteren picit állítanunk kell az első kerekek dőlésén is.

Utánfutás (caster )

A caster az a szög, amit az első futómű alsó és felső pontja közötti egyenes bezár a függőlegessel. Minél nagyobb ez a szög, annál nagyobb szögű casterról beszélünk.

Az alapvető dolga az, hogy önmagát egyenesbe hozza a futómű. Talán a bevásárló kocsik kerekeiről egy picikét ismerős lehet a dolog.

Alapvetően jól tapadó pályán érdemes kisebb szögű (függőlegeshez közelebbi) castert használni, csúszósabb terepen, pedig nagyobb szögűt (függőlegestől jobban eltérő).

Kisebb caster szög Csökkenti az egyenes futást

Növeli a kanyarodást a kanyar bejáratoknál

Növeli a rugózás hatékonyságát

Csökkenti a kanyarodást a kanyarban és a kanyar kijáratoknál
Nagyobb caster szög Növeli az egyenes futást

Csökkenti a kanyarodást a kanyar bejáratoknál

Növeli a kanyarodást a kanyarban és a kanyar kijáratoknál

Stabilabbá teszi az autót hepehupás terepen

Tengelytáv

Az első és hátsó kerekek távolságát jelöli egymástól.

Nagyobb tengelytáv Nehezebbé teszi az autó kanyarodását szűk fordulókban

Növeli a stabilitást

Jobb irányíthatóság hepehupás terepen

Széles, nagy kanyarokat és hosszú egyeneseket tartalmazó pályára ajánlott
Kisebb tengelytáv Könnyebbé teszi az autó kanyarodását szűk fordulókban

Gyorsabbá teszi a kormány reakciót

Szűk, technikás pályára ajánlott

Stabilizátor

Segít elosztani a kerekekre jutó súlyterhelést, ezáltal növeli az autó tapadását.

Hatékonysága nagyban függ az autó alvázának merevségétől. A merevebb alvázú autók sokkal érzékenyebben reagálnak a stabilizátor beállítások változására.

Az első stabilizátor főként a kanyar bejáratoknál történő, tehát gáz nélküli kanyarodásra van hatással. A hátsó stabilizátor főként a kanyar közepén és kijáratánál történő, tehát gyorsítás alatti kanyarodásra van hatással.

Elöl Puhább stabilizátor Növeli az első kerekek tapadását

Csökkenti a hátsó kerekek tapadását

Növeli a kormányozhatóságot a kanyar kijáratoknál

(Túlkormányozottságot okozhat a kanyar kijáratoknál)
  Keményebb stabilizátor Csökkenti az első kerekek tapadását

Növeli a hátsó kerekek tapadását

Csökkenti az irányíthatóságot a kanyar bejáratoknál (alulkormányozottság)

Gyorsabbá teszi a kormány reakciót
Hátul Puhább stabilizátor Növeli a hátsó kerekek tapadását

Csökkenti az első kerekek tapadását

Csökkenti az irányíthatóságot a kanyar kijáratoknál (alulkormányozottságot)
  Keményebb stabilizátor Csökkenti a hátsó kerekek tapadását

Növeli az első kerekek tapadását

Növeli a kormányozhatóságot a kanyar kijáratoknál

(Túlkormányozottságot okozhat a kanyar kijáratoknál)

Gyorsabbá teszi a kormány reakciót nagy sebességnél

 

Differenciálművek keménysége

Ez ugye nem futómű alkatrész, hanem a hajtáslánc egyik kiemelten fontos darabja,  mégis erősen befolyásolja az autó irányíthatóságát, így szót ejtenék erről is. A keménységet úgy befolyásolhatjuk, hogy a bolygóműbe sűrűbb, vagy hígabb olajat teszünk. Sűrűbb olaj esetén difink nehezebben fog “működésbe lépni”, ezáltal “keményebb” lesz.

Elöl Puhább difi Gyorsabbá teszi a kormány reakciót

Csökkenti a stabilitást fékezéskor, növeli a fordulékonyságot

Alulkormányozottá teszi az autót a kanyar kijáratoknál
  Keményebb difi Lassítja a kormány reakciót

Nagyobb stabilitást ad fékezéskor, de csökkenti a fordulékonyságot

Növeli a fordulékonyságot a kanyar kijáratoknál
Hátul Puhább difi Növeli a stabilitást a kanyarban és a kanyar kijáratoknál

Alulkormányozottságot okoz gyorsításkor

Kevéssé tapadó pályára ajánlott
  Keményebb difi Kis alulkormányozottságot okoz a kanyarbejáratoknál, de nehezíti az irányíthatóságot a kanyarkijáratoknál (erőcsúsztatás)

Javítja a kormányozhatóságot gyorsításkor

Jól tapadó pályára ajánlott

 

A futómű beállítás alapjai a fentiek. Ennél még sokkal mélyebbre is mehetnénk ebben a tudományban, ez csak a felszín, de a többség számára ez elegendő ahhoz, hogy a beállítások megváltoztatásával felfedezze modelljén is a változásokat.

Az állítások azonnal érezhető hatással vannak a modell úttartására, kezelhetőségére. Mindezzel hobby szinten is érdemes foglalkozni, kiváló tanulóterep az igazi autók viselkedésének, működésének megértéséhez egy modellautó beállítása és működésének megfigyelése.  Versenykörülmények között, a modell adott versenypályához való beállítása, (ennél még több beállítás megváltoztatása) a kulcs a jó eredmény eléréséhez. Ott esélyünk sincs egy jól beállított autó ellen. No persze, – ahogy szoktuk mondani-, ismerünk pár versenyzőt, aki egy négykerekű zsíroskenyérrel is bucira verné a mezőnyt…. de mi csak ilyen átlagos versenyzők vagyunk, ezért futóművet kell állítanunk...! 

Jó kísérletezést!

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2020.12.04
Halálos baleset történt péntek reggel Jászárokszállásnál, a 3203-as út 23-as kilométerénél, ahol....
2020.12.04
Hegemónia a hibridek körében, dominancia a pickupok mezőnyében, győzelem a crossoverek piacán és....
2020.12.04
A 38 éves férfi a gyanú szerint Budapesten, a 61-es villamoson támadta meg a szerelvény vezetőjét....
2020.12.04
Az új Land Rover Defendert két díjjal is kitüntették a világszerte elismert TopGear.com Awards-on:....
2020.12.04
A C-Prémium kategóriába 2021-ben érkező DS 4 modell a francia luxus és a high-tech találkozása egy....
2020.12.04
Alighogy megjelent a színen, nyomban egy rendkívül értékes elismeréssel kezdte karrierjét a Peugeot....
2020.12.04
Az Audi folytatja elektromos offenzíváját a Q3 45 TFSI e és a Q3 Sportback 45 TFSI e modellek....
2020.12.04
A Volkswagen konszernhez tartozó brit Bentley autógyár felkészült arra az esetre, ha Nagy-Britannia....
2020.12.04
A Dunántúli-középhegységben és a nyugati tájakon, még tartósan fagypont alatt maradhat a....
2020.12.03
1920-1930. Tündöklés és bukás. Újabb érdekességgel jelentkezünk, hogyha már a koronavírus először....