járműlogisztika

Nagy a nyomás a mexikói járműlogisztikán

2025.02.03.

Mexikóban hatalmas igény mutatkozik a kész járművek logisztikája iránt a növekvő hazai termelés és az importvolumenek növekvő tendenciája miatt. Az Automotive Logistics szaklap megkérdezte a helyi a kulcsszereplőket, hogyan elégítik ki a piaci keresletet.

Mexikó az elmúlt években az autóipar egyik forró vidékévé vált, az autógyártók és a logisztikai cégek egyaránt a közép-amerikai országba telepítettek létesítményeket az Egyesült Államokhoz és Kanadához való közelsége, a fejlődő vasúti hálózat, a javuló kikötői infrastruktúra és az elektromobilitás népszerűsége miatt.

Mexikó járműgyártása 2019-ben tért vissza a legutóbb látott szintre, és az ország tavaly valamivel több mint 3,3 millió személyautót exportált, ami 15,2 százalékos növekedést jelent 2022-hez képest a Nemzeti Statisztikai és Földrajzi Intézet (INEGI) adatai szerint. Ezzel a beáramló kereslettel és gyors növekedéssel, valamint a kanadai vasúti munkaerőhiány (és az esetleges amerikai kikötői sztrájkok) miatt a mexikói hálózatra nehezedő további nyomással a mexikói FVL-szolgáltatóknak meg kell találniuk az egyensúlyt a kapacitás és a kereslet között.

Nő a logisztikai kapacitás

Mexikó belföldi és exportpiaca egyaránt növekszik, és olyan nagy autógyártók telepedtek le, mint a BMW, a Volkswagen és a Tesla telepedtek le az országban, a logisztikai cégek pedig növelik beruházásaikat és kapacitásukat, hogy lépést tartsanak a növekvő piaccal.

A BMW a gyártás és az ellátási lánc terén a "helyi a helyiért" megközelítést alkalmazza Mexikóban és idén megkezdte egy 80 ezer négyzetméteres akkumulátorgyártó üzem építését a San Luis Potosi-i összeszerelő üzem mellett, ahol a tervek szerint 2027-től - a debreceni termelés elindulását követően - megkezdődik a Neue Klasse elektromos autók gyártása. A Volkswagen de México logisztikai partnereket keresett egy közös LTL-hálózat (less-than-truck-tload) létrehozásához Mexikóban és az Egyesült Államokban az észak-amerikai ellátási lánc megerősítése érdekében. És bár a tervek a közelmúltban elakadhattak, a Tesla 2023-ban közölte, hogy tervei között szerepel egy új gigagyár építése Mexikóban, a Nuevo Leon-i Monterrey közelében. Bár az amerikai elnökválasztási kampányok (és Donald Trump elnökjelölt ígérete, hogy magasabb vámokat vet ki a mexikói gyártású járművekre) közepette megakadt a Tesla előrelépése ezekkel a tervekkel kapcsolatban, mexikói kormányzati tisztviselők közölték, hogy Elon Musk cége 135 millió dollárnyi ösztönzőt kapott a gyár megépítéséhez.

A GM, a Nissan és a VW továbbra is járműveik mintegy 80 százalékát exportálja az országból, és Mexikóban is jelentősen megnőtt a járműimport, ami a piacot megcélzó kínai autógyártóknak köszönhető. A kínai márkák eladásai Mexikóban az elmúlt néhány évben 300 százalékkal nőttek, ami még nagyobb nyomást gyakorol az FVL hálózatára.

A mexikói piacra irányuló OEM-beruházásokkal párhuzamosan a logisztikai cégek is bázist építettek maguknak az országban. Az év elején a Schneider National új irodába költözött Mexikóvárosban, hogy könnyebben támogassa az ügyfelek számára az USA és Mexikó közötti, határokon átnyúló áruszállításokat. Más logisztikai cégek, köztük a Jack Cooper, amely 25 éve működik az országban, és a Grupo ATC járműlogisztikai részlege, a TLE Automotive, folyamatos és gyors növekedésről számoltak be a mexikói FVL-piacon nyújtott szolgáltatások tekintetében. Augusztusban a TLE megduplázta szállítóflottáját, és Mexikó egyik legnagyobb fuvarozó cégévé vált, a Jack Cooper pedig tavaly öt új telephelyet nyitott Mexikóban, és tizenkét új ügyféllel bővült.

A vasút az első

"Folyamatosan növekvő volument tapasztalunk a mexikói eladások, valamint a főként az Egyesült Államokba irányuló export tekintetében" - nyilatkozta a szaklapnak José Luis Martínez, a Transport Marva FVL cég értékesítési vezetője. A vállalat 1976 óta működik Mexikóban, és azóta több mexikói autóipari vállalatot is kiszolgál, akár a mexikói kikötőkön keresztüli, akár az Egyesült Államokkal közös határon keresztüli fuvarozással.

Martínez szerint az FVL-ben nagy a jelenlét a határon keresztüli vasúti és a rövid távú tengeri szállításon keresztül. "Úgy érezzük, hogy az új márkák, főként az ázsiai és kínai OEM-ek behatolása teljesen megváltoztatta az iparágat" - mondta. "Úgy érezzük, hogy most egy törésponton vagyunk."

A 2024-es év második felére a Marva még nagyobb volument prognosztizál, de Martínez nem aggódik, mert bőséges vasúti szállítási kapacitás áll rendelkezésre. "A piac növekszik, de több kapacitásunk van a vasúton és általában az autószállítóknál" - mondja.

A Canadian Pacific Kansas City (CPKC) vasúttársaság szintén beruházott mexikói infrastruktúrájába. A Mexikóba irányuló és onnan kiinduló, határokon átnyúló szállítást nyújtó vállalat új nemzetközi vasúti hidat épít a Rio Grande folyón a texasi Laredo és a mexikói Nuevo Laredo (Tamaulipas) között. Ez az új építési projekt, amelynek befejezését 2024 vége előtt tervezik, megduplázza a vasúti kapacitást a Laredo--Nuevo Laredo határátkelőn. A meglévő vasúti híd mellett épülő új egyvágányú vasúti híd lehetővé teszi, hogy a vonatok mindkét irányban egyszerre közlekedjenek, jelentősen növelve a kapacitást és a hatékonyságot a határon. A második hídfő lehetővé teszi a folyamatos vonatforgalom északi vagy déli irányú közlekedését, és közel napi 70 vonatra növeli a kapacitást.

fotó: Automotive Logistics

"A globális ellátási láncok Ázsiából Mexikó felé történő elmozdulásának vagyunk tanúi a vállalatok Mexikóba költözésével és az ellátási láncok észak-amerikai integrációjának fejlődésével" - mondta a CPKC szóvivője. "A világjárvány arra kényszerített bennünket, hogy csökkentsük az ellátási láncok kockázatát, és a folyamatban lévő nearshoring (információtechnológiai folyamatok kiszervezése - a szerk) ezt a kockázatcsökkentést tükrözi. Mexikó jelenleg az USA legnagyobb kereskedelmi partnere, és rekordmennyiségű közvetlen külföldi befektetéssel bír. A CPKC hálózata rendelkezik a pályakapacitással, az intermodális és az átrakodási hálózattal, valamint a kulcsfontosságú partnerségekkel a folyamatos közvetlen külföldi befektetések támogatásához."

A szóvivő hozzátette: "A CPKC egy olyan autóipari ökoszisztémát épített ki, amely olyan versenyt, szolgáltatást és kapacitásbiztonságot nyújt, amely a mexikói hálózatban soha nem létezett. Ez az ökoszisztéma kihasználja a Mexikóban, Ontarióban és az USA stratégiai piacain kiszolgált üzemeket, és beköti ezeket az üzemeket az USA és Kanada kulcsfontosságú célpiacaihoz, kiépítve egy iparágvezető zártkörű hálózatot és egyvonalas hálózatot."

Kikötői beruházás a mexikói export számára

Martínez kollégája és a Transportes Marva kereskedelmi igazgatója, Jan von Feilitzen szerint a belföldi piac ígéretes növekedést mutat, míg az USA-ba és Kanadába irányuló export állandó.

"Több termelés érkezik Mexikóba amiatt, mert az autógyártók folyamatosan növelik gyártási kapacitásaikat az USA-ban. Ám mivel a hagyományos belső égésű motorokról EV gyártósorokra állnak át, több termelést áttesznek Mexikóba. Nemcsak a hagyományos, de az EV gyártást is, és ez önmagában továbbra is nagy nyomást gyakorol a beszállítókra" - mondja. "Az exportpiacon a vasút az elsődleges szállítási mód, de amit látunk, és amit ma tapasztalunk, az az, hogy a mexikói kikötőrendszerben rengeteg rövid távú szállítás történik."

Von Feilitzen úgy véli, hogy az elmúlt évek kikötői beruházásai segítettek kiegyensúlyozni ezt a keresletet és kínálatot, mielőtt az átcsapott volna kritikus kapacitáshiányba. "Öt évvel ezelőtt Veracruz volt Mexikó legnagyobb autóipari kikötője, de ha megnézzük a mai képet, akkor azt látjuk, hogy Mexikó nyugati partján két kikötő is jelentősen megnőtt" - mondja. A kikötői beruházás lehetővé tette, hogy az olyan kikötők, mint a Lázaro Cárdenas kikötő (a legnagyobb mexikói tengeri kikötő) és a Mazatlán kikötő enyhítsenek a nyomáson. A Mexikói-öböl partján, Veracruz mellett Altamira és Tuxpan kikötői is kritikus és fontos kikötőkké váltak.

Mennyire biztonságos Mexikó?

A mexikói FVL-piacot folyamatosan érintő egyik probléma a biztonság, mivel az ország kormányának a lopások és a kábítószer-kereskedelem miatt tengerészgyalogosokat kellett bevetnie a kikötők és terminálok védelmére. A határokon és a kikötőkben szigorú biztonsági ellenőrzésnek vetik alá a rakományt, ami a várakozási és szállítási idők növekedéséhez vezetett, a közúti és vasúti FVL-szállítás pedig ki van téve a lopás veszélyének. Ennek leküzdésére katonai támogatású konvojokat használnak a gyakran támadásnak kitett útvonalakon.

Az olyan logisztikai cégeknek, mint a TLEA, saját biztonsági intézkedéseket kellett hozniuk, és a kockázat csökkentése érdekében technológiát és képzési programokat kellett alkalmazniuk. Martínez Martínez, a Transportes Marva munkatársa szerint a biztonság továbbra is "nagy kihívás" Mexikó számára. Elmondta, hogy a csoport szorosan együttműködik a hatóságokkal és a rivális cégekkel, hogy felderítsék, mely útvonalakon a legnagyobb a kockázat. A más FVL-cégekkel való összefogás valójában mindenki számára előnyösnek bizonyult.

"Együttműködtünk kamionos kollégáinkkal annak érdekében, hogy bizonyos útvonalakon bizonyos időpontokban, öt-tíz kamionból álló konvojokban haladjunk át ezeken a veszélyes területeken egyszerre, és legtöbbször a Guardia Nacional, az autópályák nemzeti biztonsági hatóságai által őrizve" - mondja. "Rengeteg kommunikáció folyik a hatóságokkal, minden eseményt nagyon gyorsan jelentenek, majd azonnal reagálnak is. Természetesen van egy határ, amit megtehetünk, de megtesszük a tőlünk telhető lépéseket."

Az FVL szolgáltató Vascor is szembesült ezzel a problémával. Nick Thompson, a Vascor észak-amerikai járműlogisztikai vállalat alelnöke szerint a csoport számos megoldást dolgozott ki a létesítmények, a járművek és a személyzet védelmére.

"Nagy hangsúlyt fektetünk az embereink és termékeink biztonságára, többek között extra őrzéssel a helyi rendőrkapitányságokkal való együttműködéssel és kamerás megfigyeléssel" - mondja. "Mexikóban ez egy nagy kihívás, amellyel kapcsolatban igyekszünk segíteni ügyfeleinknek, bár idén ez nem okozott akkora gondot, mint az elmúlt néhány évben. Olyan cégekkel dolgozunk együtt, mint a Stellantis és a Toyota Mexikóban, és sok műveletet végzünk számukra."

Hogyan változtatja meg a villamosítás a mexikói FVL-ágazatot?

A kapacitási és biztonsági kihívások ellenére Mexikó FVL-piaca az elektromos járművek számára virágzik, mivel az országban egyre nő az elektromos járművek gyártása. "Mexikóban növekedést tapasztalunk az EV-k terén, ez egy friss változás a tavalyi évhez képest, amikor nem sok EV-t gyártottak az országban" - nyilatkozta Martínez, a Transportes Marva munkatársa. "Tavaly csak egy üzemben gyártottunk EV-ket, míg most sok üzemben gyártunk."

Az Automotive Logistics cikke szerint jelenleg Mexikóban négy elektromos modellt gyártanak, köztük a Ford Mustang Mach-E-t Cuautitlán Izcalliban, a Chevrolet Blazert, a Chevrolet Equinoxot és a Honda Prologue-ot Ramos Arizpe-ban. "Az EV-gyártás Mexikóban az elmúlt négy évben 0-ról 4,5 százalékra nőtt a teljes járműgyártáson belül" - mondta Manuel Lastiri, a Transportes Marva kereskedelmi igazgatója. "Bár ez még mindig csak egy kis százalékos arány, az EV-gyártás a tervek szerint a következő öt évben tovább fog növekedni."

Bár az EV-piac növekedése ígéretes, az FVL-ágazat számára új akadályt jelent. A villanyautók nehezebbek, mint a belső égésű járművek, az akkumulátorok tömege 300-500 kilogramm körül van, ami megterheli az utak kapacitását.

Az átállásra készülve a Transportes Marva speciális, megerősített pótkocsi-berendezéseket tervezett, hogy megoldja a 100 százalékban elektromos hajtású kisteherautók (jellemzően pickupok) megfelelő szállítását. "Ez nyilvánvalóan megváltoztatja a közlekedés módját, mivel az EV-k tömege megváltoztatja a terhelési tényezőt" - mondta Martínez. "És ez természetesen hatással van az iparágra, mert több teherautóra van szükségünk, hogy szembe tudjunk nézni ezzel az EV-növekedéssel."

Ez a következő néhány évben problémákat okozhat, mivel a mexikói teherautó-flották elöregednek, és cserére, illetve korszerűsítésre szorulnak. A mexikói teherautó-flották, különösen Mexikóvárosban, általában kicsik. Az UN Habitat szerint a 100-nál kevesebb járművel rendelkező magánflották mintájában a cégek kétharmada három vagy annál kevesebb teherautóval rendelkezik. Ez tovább nehezíti az ország elöregedő kamionparkjának problémáját, mivel a mexikói flották teherautóinak átlagéletkora a 100-500 teherautó közötti nagyobb flották esetében hat-hét év, de ez a szám a kisebb flották esetében a tizenöt év fölé szökik.

A mexikói FVL-flottáknak a következő években korszerűsítésre lesz szükségük, de a közeljövőben Jan von Feilitzen, a Transportes Marva munkatársa optimista a piacot illetően: "Nagyon pozitívan látjuk, hogy mi történik a mexikói autópiacon, a termelés növekedése és a belföldi piac nagyon pozitív tendenciát mutat" - mondta. A TLEA hasonlóan pozitívan ítéli meg a piacot, és a nagy kereslet arra késztette a vállalatot, hogy növelje flottáját és szolgáltatásokkal bővítse a hálózat további erősítése érdekében.

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2025.02.10
A Széchenyi István Egyetem meghatározó szereplője az élenjáró járműipari technológiák....
2025.02.10
Michael Breme, igazgatóságunk elnöke és Achim Grewe, vállalatunk pénzügy, IT, beszerzés, compliance....
2025.02.10
Egyre többször és egyre nagyobb mennyiségben érik el Magyarországot is a Szaharából induló....
2025.02.10
Nem csak nálunk, Ausztriában is lopják a közlekedési táblákat.   ..
2025.02.09
A japán gyártó elektrifikált hajtásláncos autóinak értékesítése 23,2 százalékkal nőtt világszerte,....
2025.02.09
A Kia legkelendőbb autója a K4 volt januárban.  ..
2025.02.09
Heti rajzunk készítője Kelemen István, karikatúrájának címe: Erzsi néni a grátisz tolatásjelző az....
2025.02.09
Először látható igazi fotókon a Vanwall első modernkori utcai autója, ami történetesen egy....
2025.02.09
Az Ariya NISMO nagyobb teljesítményt és feszesebb kormányozhatóságot kínál. ..
2025.02.09
Négy nap leforgása alatt ötvenezer megrendelés érkezett Japánban az ötajtós Suzuki Jimny Nomade....