ICDP
De mit is értünk disztribúció alatt? Röviden forgalmazást jelent, a termék eljuttatását a termelés helyétől egészen a vásárlóig. Mit is jelent ez autóipari szempontból? Az autóipari disztribúciós költségek három elemből állnak össze:
Egyrészt maga a logisztika, a járművek szállítása, raktározása és az ezzel kapcsolatos költségek. Miután az autókat kiszállították, valahogyan értékesíteni is kell őket, így szintén a disztribúciós költségek részét képezi a nagybani vagy hagyományos kereskedelem költségei, vagyis az adott országban működő márkaképviselet és a kereskedői hálózat. A költségek harmadik részét a vásárlók bevonzására fordított összegek adják, vagyis a marketing és a promóciók költségei.
Ezen költségek egy része fix, nem igazán lehet azt csökkenteni változatlan autó mennyiség mellett: ilyen például a készleten tartott autók értéke valamint a gyártó által tulajdonolt kereskedések épületeinek költsége. A fix költségek mellett ugyanakkor vannak változóak is, a marketing és promóciós költségeket például olyan modelleknél kell alkalmazni, amelyek esetében a kínálat meghaladja a keresletet, tehát ha a kínálati oldalról csökkenne a mennyiség, a költségek is csökkenthetőek lennének.
Lehetséges-e, hogy a disztribúció is elinduljon egy olyan irányba, mint a gyártás és a tervezés? Bár maga a költség nem csökkent, de a vásárlók jobb, biztonságosabb, megbízhatóbb és erősebb motorral szerelt autókban ülhetnek, tehát többet kapnak a pénzükért. Ezzel szemben az a vásárlói élmény, amit például a kereskedések nyújtanak, gyakorlatilag változatlanok az utóbbi évtizedekben, mégis, amikor autót vásárolunk, a kifizetett összeg jelentős része ennek fenntartására megy el.
Sajnos válaszunk nincs a kérdésre, néhány másik kérdés segíthet választ találni. Miért kerül ennyibe egy adott autó? Mekkora a valódi kereslet, promóciók, akciók nélkül? Megéri folyamatosan növelni a kínálatot és a készletet, már a kereslet megjelenése előtt? A vásárló szempontjából mekkora hozzáadott értéke van egy kereskedésnek?
A Tesla jó példa arra, amikor egy gyártó eltér a hagyományos disztribúciós csatornáktól. Nem tartanak autókat készleten, a kereskedők pedig kimaradnak az értékesítésből olyan szempontból, hogy egészen az átadásig a Tesla tulajdonolja a járművet. Így sem olcsó egy Tesla, de gondoljunk bele, mennyivel drágább lenne, ha nem spórolnának ennyit a disztribúciós költségeken!
Minden bizonnyal több gyártó is el fog indulni egy hasonló úton, például az online értékesítésből könnyen ki lehet hagyni a kereskedőket. Kiváncsian várjuk, melyik gyártó milyen átalakuláson megy át a következő években.