Peugeot

Negyven éves a Peugeot Sport

2021.12.17.

A Peugeot ott volt az autóversenyzés bölcsőjénél, és az évtizedek során számos meghatározó győzelmet aratott szerte a világban. Ezekben a sikerekben is minőségi változást hozott azonban, amikor az autógyártó szervezeti kereteket adott motorsport-tevékenységeinek.

A világ első, hivatalosan is bejegyzett autóversenyétől (Párizs-Bordeaux, 1895) az Indianapolis-i 500 mérföldes futamig (1912), a Coupe des Voiturettes széria francia bajnoki futamaitól (1909) a kelet-afrikai Szafari-raliig (1960-as évek) évtizedeken át zengett a Peugeot neve a világ legkülönbözőbb pontjain és versenyein. A francia márka innovatív technikai megoldásainak, a konvenciókkal merészen dacoló mérnökeinek és eredendően robusztus konstrukcióinak köszönhetően a márka mindig is ott volt a motorsport élvonalában – és ami nem kevésbé fontos, a nagyközönség tudatában, mint modern, megbízható típusokat gyártó cég.

Amikor tehát az 1980-as évek elején egy minden korábbinál összetettebb feladatot kellett megoldania a Peugeot marketing szakembereinek, ösztönösen nyúltak az autóversenyzéshez.

A cégcsoport 1979. január elsejével magához csatolta ugyanis a Talbot márkát: az egykor elismert, de a gyorsan fejlődő autóiparban magának nehezen helyet találó autógyártót. Volt azonban a Talbot-nak egy szuperképessége: korábbi tulajdonosai (a francia Simca és a brit Rootes-csoport) révén komoly tapasztalattal rendelkezett a kisautók fejlesztése terén.

Ez kapóra jött a Peugeot számára: a Talbot mérnökeivel karöltve megkezdték egy városi mini, a későbbi 205 fejlesztését, és hogy előkészítsék annak motorsport-részvételét (ami akkoriban kötelező gyakorlatnak számított a cégnél), villámgyorsan benevezték a Talbot-t a rali világbajnokságba. A csapat harmadik évében, 1981-ben konstruktőri első és egyéni második helyezést ért el Guy Fréquelin pilóta és navigátora, Jean Todt jóvoltából.

Todt 1981-ben visszavonult az aktív versenyzéstől, a Peugeot pedig nyomban felkérte, hogy szervezze meg a cégcsoport vadonatúj, hivatalos sportprogramját.

A Peugeot Talbot Sport nevében összekötötte a frissen világbajnokká koronázott márkát a Peugeot-val, amely azután hamarosan átvette a stafétát a Talbot-tól, és átadta azt a B-csoportos Peugeot 205 Turbo 16-nak.

A Peugeot és a Talbot kapcsolata hamarosan zátonyra futott, a sportprogram viszont diadalmasan folytatódott. Két rali világbajnoki cím, négy első helyezés a Párizs-Dakar terepralin, és hogy egy kis egzotikumot is csempésszenek a programba, az észak-amerikai Pikes Peak hegyi felfutón aratott két győzelem fémjelezte a Peugeot Talbot Sport tevékenységét az 1980-as években.

A következő évtizedben a márka a hosszú távú autóversenyzésre koncentrált, nem is eredménytelenül: mindössze három év leforgása alatt egy világbajnoki ezüst- és egy aranyéremmel, valamint két Le Mans-i futamgyőzelemmel gyarapították a Peugeot Sport trófeáinak számát. Ezeket a sikereket a 2007 és 2010 közötti szezonokban megismételte a márka.

Ezzel párhuzamosan újabb rali világbajnoki címeket (2000-2002), egy ralikrossz világbajnoki címet (2015), továbbá három Dakar-győzelmet (2016-2018) ért el a Peugeot, 2013-ban pedig Sebastien Loeb közreműködésével olyan időt futott a Peugeot a Pikes Peak-i hegyi felfutó versenyen, amelyet belső égésű motorral azóta sem tudott – és valószínűleg soha nem is fog már tudni – senki felülmúlni.

Az idén negyven éves Peugeot Sport nem csak a márkának szerzett elévülhetetlen érdemeket, de a motorsport egyetemes világát is feledhetetlen, felülmúlhatatlan nevekkel gazdagította, legyen szó versenyautókról vagy pilótákról. A Peugeot 205 és 405 T16, a Peugeot 206 WRC és a Peugeot 306 Maxi a ralisportban váltak etalonná; a Peugeot 905 és 908 említése a hosszú távú autóversenyzés legszebb éveit idézi, hogy az olyan, újabb kori legendákról meg ne feledkezzünk, mint a 208 T16 Pikes Peak, vagy a 2008 és 3008 DKR sivatagi terepversenyautók.

Az évek során a motorsport legkiválóbb versenyigazgatóinak - Jean Todt, Corrado Provera, Bruno Famin – irányítása alatt olyan emblematikus pilóták szereztek dicsőséget a Peugeot-nak, mint Timo Salonen, Juha Kankkunen, Marcus Grönholm, Ari Vatanen, Stéphane Peterhansel vagy Carlos Sainz.

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!

 

Az oldal fő támogatója

 

2022.05.18
Minden évben lehetne írni arról, hogy készüljünk fel a motorosokra az utakon, mert minden évben (....
2022.05.18
Mladá Boleslavban a ŠKODA AUTO megkezdi a Volkswagen-csoport Moduláris elektromos platformjának (....
2022.05.18
Több logisztikai szolgáltató figyelmeztető sztrájkja miatt átmenetileg leálltak a gyártósorok a....
2022.05.18
A brit gyártó akadályokat nem ismerő 4x4-es modellcsaládja tovább bővül a legtágasabb Defender 130....
2022.05.18
Januártól márciusig a Daimler Truck a vártnál sokkal jobban teljesített. A haszonjármű-gyártó most....
2022.05.18
Kamion és busz ütközött az M1-es autópályán - írja a Katasztrófavédelem. A busz kigyulladt, a....
2022.05.18
A hazai bevásárlóközpontok közül elsőként a Westend tette lehetővé a teljesen automatizált, okos....
2022.05.18
Biatorbágy térségében, az M0-ás autóút csomópontja közelében, a főváros felé vezető oldalon....
2022.05.18
A következő öt évben 150 millió forintnak megfelelő összeget költ méhek, pillangók, bogarak,....
2022.05.18
Az ellátási láncokkal kapcsolatos problémák hatással voltak a Schaeffler első negyedévi eredményére....