autógumi

Nehéz autók, súlyos költségek a gumifronton

2025.06.29.

Tüdőnkre és pénztárcánkra támadnak a kórokozók.

 

A folyamatos méretnövekedés mellett a legjelentősebb autóhízást az elektromosítás okozza, van már olyan modell, aminek benzines változatát még személyautós jogsivak lehet vezetni, de az újabb elektromosok tömegnövekedése miatt némelyik jármű összgördülő tömege terhelten ( 5 személy plusz csomag) meghaladhatja a 3,5 tonnát, ehhez pedig már nem elég a B-kategóriás jogsi, vagyis az úrvezetői engedély.

Az elektromos autók terjedésével megnőtt a gumiabroncsok kopása, mert a vevők az ár mellett továbbra is a nagy kapacitású akkukat preferálják, ám az egy töltéssel 500-600 km-es útra képes modellek már 2-4 tonnás tömegűek és súlyuk negyedét az akkupakk adja. Emiatt viszont gyorsabban kopnak az abroncsok, a felére csökkent biztonságos futásteljesítmény mellett a káros mikroszemcsék is szennyezik a környezetet. A drága gumicserékről már nem is beszélve, hiszen ez ma egy közepes modellnél is félmillió forintnál nagyobb tételt jelenthet.

Fokozottabb a kopásjelenség a terepjáróknál és az egyre szaporodó kamionoknál, melyekből az elektromosok után már autonóm változatok is közútra hajthattak.

Az autók hízása újabb árcsatát hozhat a gumifronton, mert a tömegnövekedés minden kategóriában gyorsabb kopással jár, de ami még rosszabb, hogy a nehezebb elektromos autók miatt megnő az emberi szervezetre káros szállópor. Az már a tulajdonos, üzemeltető baja, hogy gyakrabban kell cserélni az egyre drágább gumikat. A sűrűbb cserék ellenére tavaly még csökkent a kereslet: az Európai Gumiabroncs- és Gumigyártók Szövetsége (European Tyre and Rubber Manufacturers' Association - ETRMA) adatai szerint második negyedévében értékesített 49,593 millió személyautó-abroncs 12 százalékkal marad el az előző negyedévitől.

Pedig gyorsabban kopnak és az alapanyagok miatt is egyre drágábbak a az abroncsok. Az autózás költségeit növelheti, a választékot pedig szűkítheti egy új szabályozás. Az EU törvényalkotói is felismerték, hogy a mikroműanyag-kibocsátás nagy része az autógumikból származik.

Az abroncsok kopása már az Euro 7-es szabványban is szerepel, bevezetése után már ezt a tényezőt is mérik az autók környezetszennyezése szempontjából.

A tanulmány szerint a túl szigorú szabályozás esetén csak a drágább prémium abroncsok felelnének meg az előírásoknak, ami kizárná a megfizethető modelleket a piacról. Ez pedig nem csak társadalmi, de biztonsági szempontból is aggályos, mivel néhány alacsony kopású abroncs a teszteken nem ment át biztonsági kritériumokon, melyek között sávváltási manőver és fékezés is szerepel.

A német autóklub (ADAC) 2023. óta több mint 160 abroncsot tesztelt, a 84 nyári, 60 téli és 16 négyévszakos értékelésekor jelentős különbségek mutatkoztak teljesítményben és tartósságban.

Az ADAC tesztelési módszerei valós körülményeken alapulnak: 15 ezer kilométeres futásteljesítmény mellett közúti forgalomban és kopásmérő padon egyaránt vizsgálták az abroncsokat. A kopás mértékét a gumiabroncs tömegének változása alapján határozták meg, de figyelembe vették a futófelület kopási mintázatát is, amely a teljes élettartamra utaló jelzéseket ad.

A Michelin kiemelkedik alacsony kopású abroncsaival, míg a Hankook, a Continental és a Goodyear is jól szerepeltek. Ezzel szemben a Pirelli és a Bridgestone a prémium kategóriában is meglepően magas kopási értékeket produkáltak.

Átlagos gumiabroncs-kopás

(mg/km)

Gyártó Kopás

Michelin 52

Hankook 62

Continental 63

Goodyear 65

Kumho 70

Falken 72

Dunlop 73

Semperit 73

Vredestein 73

Pirelli 76

Bridgestone 78

Firestone 82

Forrás: ADAC

Bőséges fekete forrás

Az Európába (EU-27 és az Egyesült Királyság) behozott személygépkocsi- és kisteherautó-abroncsok terén folytatódott a korábbi trend: 2025 első két hónapjában 12%-kal nőtt az import. Emlékeztetőül: tavaly a Kínából származó mennyiség 18%-kal nőtt az előző évhez képest, és így elérte a 118 millió abroncsot. Korea 22 millió darabot szállított (30%-os növekedés), Japán viszont mindössze 5 millió darabot (2%-os csökkenés). Ugyanezt a mennyiséget küldte Európába India is, de ez az ő esetükben 34%-os bővülést jelent.

A tehergépkocsi- és autóbusz-abroncsok (EU27+UK) Európán kívülről érkező importja 8%-kal nőtt 2025 első két hónapjában, amelynek 60%-át délkelet-ázsiai országok képviselik. A vezető szállító Thaiföld és Vietnam, Kína ebben a mezőnyben csak a harmadik. Egyiptom a negyedik, Korea az ötödik. Az összmennyiség – összehasonlítva a személyautó abroncsokéval – relatíve csekély: a lista első öt helyezettje 2024-ben összesen 6,8 millió darabot szállított Európába.

Mi történik a használt abroncsokkal?

Az Astutus Research becslései szerint 2024-ben Európában (EU27, valamint Egyesült Királyság, Norvégia és Svájc; de Törökország nélkül) közel 4,5 millió tonna használt gumiabroncs keletkezett. A személygépkocsi- és kisteherautó-abroncsok részesedése stabilan 64%-os, a teherautó- és buszabroncsoké 27%-os, a speciális abroncsoké pedig 9%. A használt abroncsok 90%-a a normál abroncscsere kapcsán keletkezett, a maradék 10% az életciklusuk végére ért járművekkel együtt kerül a bontókba. Az Európában keletkezett 4,5 millió tonna használt gumiabroncsból mintegy 600 ezer tonnát hasznosítottak vagy futóztak újra.

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!

 

Az oldal fő támogatója

 

2025.07.13
Szöveges és térképes figyelmeztető előrejelzést adott ki Magyarország területére 2025. 07. 13.....
2025.07.12
Az 1970-es években az IKARUS a világ egyik legnagyobb autóbusz gyára volt. Történetéhez számos....
2025.07.12
A balesetek megelőzése érdekében 42 balatoni vasúti átjáróban készült el a figyelmeztető....
2025.07.12
Kifizetődőbb a Kínában sikeres modellek európaisítani és onnan importálni őket még az extra vám....
2025.07.12
A Szlovák Vasutak (ŽSR) alkalmazottai pénteken arról tájékoztattak, hogy a következő hetekben....
2025.07.12
Az Xpeng is ugyanolyan álmokat szöveget, mint jó néhány autógyártó Kínában: le akarja taszítani a....
2025.07.12
Informatikai rendszerprobléma merült fel 2025. július 12-én 11 óra 30 perctől a közúti....
2025.07.12
Immár hatodik alkalommal díjazták Családbarát Munkahely címmel a tatabányai Bridgestone-t. A „....
2025.07.12
A HUMDA Országos Ralibajnokság márkakupája a Peugeot Kupa, melyet a Peugeot magyarországi....
2025.07.12
Mi a közös a 37 fogú emberben, a világ leghosszabb orrában és egy 101 ütéses labdamenetben? Az,....