makett

Nem benzines, nem elektromos és drágul, mi az?

2025.04.22.

Aranyáron mérik a kicsikéket, legyen az versenykocsi, busz, kamion.

Mániákus modellgyűjtő vagyok, bár sokszor megfogadtam, hogy elég, nem veszek többet, de továbbra sem tudok ellenállni, így folyamatosan gyarapodik kollekcióm. Mert amióta eszemet tudom autómániás vagyok és megszállottan gyűjtöm a maketteket.

Az elsőt még hatalmas sorbaállás után szereztem be egy nagykörúti játéküzletben, ahol ritkábban jött Matchbox, mint banán a csemege boltba. Az első nagy, pontosabban kisméretű szerzemény a Ford Zephyr volt 12 forintért, a második egy sárga Vauxhall Victor kombi 16 forintért, nyitható csomagtér ajtóval. A fiatalok kedvéért: akkoriban a benzin literjét 2 forint 50 fillérért mérték, igaz, csak 86 oktánosat.

A fecskefarkú zöld Ford első kerekei elfordultak és mind a négy rugózott. Ráadásul a Matchboxok akkoriban még Made England by Lesney felirattal Angliában készültek. Napjainkban a gyártóhely a távol-kelet, vagyis Kína, de gyártanak maketteket Hongkongban és Malajziában is.

Az eBay-en jelenleg 15-25 ezer forintnyi dollárért (plusz vám) lehet Matchbox Ford Zephyrt rendelni.

A rendkívül ritka 1960-as Matchbox kiadású piros Vauxhall Victor szedán ára jelenleg 5500 euró.  Ezekről már nem is álmodom, de eddig mindent megvettem, amit meg tudtam fizetni, és amit meg tudtam szerezni, mert ebben a műfajban sem minden eladó.

Kedvenceim a magyar járművek, hála az Atlasnak és a deAgostininek már van ötven Ikarusom, Csepelem, Rábám, próbálok megvenni, de nem könnyű, mert a sorozat eredetileg 4-6 ezer forintos darabjainak ára olykor öt-hatszorosára is felugrik. Például az Ikarus 55-ös Malév festésű változata, már a börzéken is ritkaság, annak ellenére, hogy öt éves megjelenése után néhány nappal már 25 ezer forintért kínálták a portálokon.

A mostani favorit egy nyerges vontató Škoda/LIAZ 706 RT, ami Karosa buszpótkocsit vontat. Ezt csak a makettsorozat előfizetői kapták, ami erősen korlátozott példányszámot és komoly árakat jelent, a börzéken már 30 ezer forintért sem lehet megszerezni. Sőt, jó néhány svihák ezzel csalt ki előlegeket a felizgult gyűjtőktől.

Igazán látványos lett a valóságban műanyag karosszériás Ikarus 526-os tűzoltóautó és a Csepel D352-es alvázra épített felsővezeték-szerelőműhelykocsi, melynek tetején minden olyan részletes, mint az eredetinek. Mindezekkel együtt darabjáért csak hatezer forintot kellett leszurkolni.

Újkori Made in Hungary darabok

Egyre több magyarországi gyártású autóból készült makett: az Ikarus sorozat darabjait három-négy éve még 2-3 ezer forintért lehetett megvenni az újságárusoknál, áruházakban, napjainkban némely értéke többszörösére nőtt. Különösen a farmotoros Ikarus és a vörös kabinos Csepel 352-es platós-ponyvás teherautó.

Napjaink és a korábbi magyarországi gyártású autók makettjei is beszerezhetőek. Finom kidolgozásúak az esztergomi Vitara modellek, egyre értékesebbek az első győri Audi TT-k, A3-as Limousine és Cabriolet makettek, ahogy a szentgotthárdi Astrák, melyek egyre jobban elfogynak az utakról is. Ahogy a Galamb József és Farkas Jenő részvételével konstruált T-Ford, mely már Matchbox King Size méretű makettben is ritkaságnak számít.

Elkezdtem összegyűjteni nagyméretű igazi autóm kicsinyített mását, megvan már a Wartburg Tourist és Limousine, két Lada Samara, a 850-es Fiat, a Škoda Scala és Karoq. Sajnos még nem sikerült beszereznem a Renault 19-est és Clio Grandtourt, valamint a Peugeot 306-ost szedánt.

Addig is a következő kollekcióból válogathatok. Itt vannak az újabb ajánlatok, a Mattei Forma 1-es é Ferrari sorozata, melyben több legendás darab 1:64-re kicsinyített változata lesz elérhető.

Érdekesen taktikázott a a Hot Wheels, amikor az év elején bemutatta Forma 1-es sorozatát, melyből hiányoztak az Aston Martin és a Ferrari versenyautói. A miértre mostanság jött válasz.

A Nürnbergi Nemzetközi Játékvásáron jelentette be a Mattel, hogy évtizedes kihagyás után ismét partnerségre lép az olasz márkával, a megállapodás keretében Hot Wheels kilenc Ferrari versenyautó 1:64 arányú modelljét mutatja be. A kollekcióban lesznek utcai sportkocsik és versenyautók.

Először két limitált szériás autóból álló csomaggal lépnek piacra: a Ferrari 312 P és a Ferrari 499P Modificata modellekkel. Előbbi a Hot Wheels márka legelső, 1970-ben kiadott Ferrari kisautóját idézi, utóbbi pedig a Le Mans-i 24 órás autóverseny 2024-es győztesét.

Része lesz a kollekciónak távirányítható az F50-es, SF90 Stradale Assetto Fiorano RC és 250 GTO. Ősszel jelenik meg LaFerrari: a Hot Wheels Premium darab öntött fémkarosszériát, alvázat és Real Riders kerekeket kap.

Ezer forintosok és drágaságok

Szélsőséges a makettvilág, vannak méregdrága darabok, ám ezeket már inkább a gazdag felnőtteknek szánták. A Matchbox kínál ezer forintos játékot és félmillióért James Bond modell Aston Martnt.

A világ legtökéletesebb autójának kikiáltott Rolls-Royce 1:8-as léptékű makettjét, a 67 centis Cullinant 12 millió forintnyi fontért kínálták a márka shopjában. Az ezer alkatrészből álló modell 450 munkaóra alatt készült el, ez kétszerese az igazi Cullinan gyártási és összeszerelési idejének.

Ne bontsd fel, mert…

A modelleket azért szeretjük, mert szépek, jól mutatnak íróasztal ön, polcon, sokszor jelennek meg így filmekben is a kisautók, vonatok, repülők, rakéták. Jól mutatnak, de sajnos porosodnak és qtisztitásuk pepecselő meló, amivel kárt szenvedhet a műremek: letörhet visszapillantó tükre, sérülhet lökhárítója. Sajna vitrinben is porosodnak, igaz, vannak légmentesen záró méregdrága üvegszekrények, ám erre kevesen áldoznak.

A legtökéletesebb védelem az eredeti csomagolás, ám ebben kevésbé mutatós a makett, igaz, ezek így sok év után is többet érnek, ráadásul nem porosodnak. Az eredeti csomagolásban kevésbé sérült makettek ára többszöröse a meztelen darabokban, egy tízezer forintos kis Matchbox az eredeti épp dobozzal a kétszeresét éri.

Ferrari a Zsolnay negyedből

Állandóan keresettek a pécsi Zsolnay negyedben készülő makettek. A 2015-ös alapításakor még húsz képzett mester után idén már hatvan művész készít aprólékos munkával autóműveket. Minden darab számozott, a regisztrációs táblán szerepel a készítés dátuma és alkotójának neve.

Az 1:8-as léptékű és ezer alkatrészből álló Formula 1-es Ferrarikból elsőre tízet raktak össze, egyenként háromszáz órányi kézimunkával. A limitált sorozat minden darabja háromezer eurónál drágább, vagyis az immár több mint hat éve működő magyarországi Amalgam Collection termékei nemcsak minőségben, de árban is a legmagasabb szintet jelentik, legyen az GT, F1-es versenyautó, vagy repülőgép.

Több mint 3,5 millió forintba kerül a legendás Ferrari 250 GT miniatűr változata. Az 1:8 méretarányú, 54 centiméteres makett elkészítéséhez Maranellóból, a Ferrari szakembereitől kapott segítséget a Zsolnay negyedben alkotó csapat.

Minden darabhoz jár fehér kesztyű és miniszerszám az ajtó nyitásához, a karosszériaelemek emeléséhez.

És hogy kik az ügyfelek? Az Amalgam Collection által készített makettek megjelenésükben pontos lekicsinyített másai a Formula 1-es, ésb GT sportautóknak, melyek magángyűjtők vagy versenyekben résztvevő pilóták gyűjteményébe kerülnek

Tizennyolc karátos autó egymilliárdért

A világ legdrágább makettjét évtizede mutatták be a Frankfurti Nemzetközi Autókiállításon (IAA), ahol már Guiness rekorderként csodálhatták a látogatók, persze kellő távolságból és biztonsági intézkedések mellett. Indokolt volt a szigorú védelem, mert a nemes fémekből és drágakövekből kreált hatvan centis Lamborghini Aventador LP 700-4-es modell ára egymilliárd forintra ment fel egy aukción. A fél kilónyi (18 és 24 karátos) arany mellett jelentős mennyiségű platinát és ezüstöt is felhasználtak a maketthez: az alkotó Rober Gülten szerint csak az anyagköltség kétmillió euró volt, erre jött még a másfél millió eurónyi munkadíj.

A karbon elemekre ötszáz órányi kézimunkával ezredmilliméternyi arany réteget futtattak, ahogy a beltérre is, a keréktárcsák platinából készültek, az üléseket 14 ezer drágakővel „kárpitozták”. Az árverésen feltornászott összeg 15 százalékát jótékonysági célokra utalták.

Prototípus aranyáron

Az egykor néhány dollár értékű darab kopottan is értékes lesz. A nemes anyagokból és rengeteg munkaórával készült makettek mellett olykor prózai játékok és tömegmodellek is csillagászati árakon kelnek el. Az 1970-ben 12-18 forintba kerülő Matchboxok ritka és épp darabjai akár 50-60 ezer forintot is megérnek, értéknövelő tényező és akár tízezer forintot is elkérnek az ötvenéves darabok hibátlan dobozaiért, amennyiben eredeti, mert már hamisítják is. Az egykori brit klasszikus újkori vetélytársa a Hot Wheels darabjai is egyre értékesebbek: egyetlen játékgyári prototípus, a Chevrolet Camaro makett harmincmillió forintnak megfelelő összegért kelt el, mert csak ez az egy maradt meg a tizenhat darabos fekete tetős fehér színű próbaszériából.

Mini Bond-autók

A brit Corgi Toys cég tízmilliónál több kicsinyített DB5-öst adott el 1965-ben, a Goldfinger című Bond premierje után. A James Bond DB5-ös 1:43 kicsinyítésű változata 13 250 forintba, az 1:18-as léptékű 15 840 forintba kerül: természetesen ezüst színben, üléskatapultálóval és forgatható rendszámmal. Az eredeti Aston Martinok ma is az Egyesült Királyságban, Gaydonban készülnek, az ugyancsak kézimunkával gyártott Minichamps maketteket viszont Made in China felírat fémjelzi.

A Bond autó Lego változata 1290 részes, megjelenésekor a készlet negyvenezer forintba került, ma ennek csak többszöröséért lehet megszerezni. A modell hossza 34 cm, szélessége 12 cm, magassága 10 cm és az eredetihez hasonlóan ezüstnyír színű Aston Martin DB5-ös: vágott fényszórók, öntött ezüstküllős keréktárcsák, első, hátsó szárnyak és a felnyitható motorháztető alatt hathengeres motor lapul, az utastérbe beépítettek radarkövetőt, valamint rejtett telefont.

Trumpi vámcsapás a játékokra

Az autómakettek és játékok többsége Kínában készül, a 145 százalékos vámtarifa sok amerikai családnak elérhetetlenné teszi az eddig megfizethető darabokat. A CNN-nek nyilatkozó Játékszövetség (Toy Association) elnöke, Isaac Larian szerint az eladott játékok közel 80 százalékát Kínában gyártják, a cégek azért települtek külföldre, mer sok játék még rengeteg aprólékos kézimunkát igényel, és az USA-ban nem találtak megfelelő és megfizethető munkaerőt. Emiatt költöztek Kínába az európai klasszikusok is.

Fotók forrása: Atlas, Amalgam Collection, Corgy Toys, deAgostini, Hot Wheels/ Mattei, LSB, Matchbox, Rolls-Royce, Boros Jenő

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is! 

 

Az oldal fő támogatója

 

2025.05.23
A Kia EV3 a legmagasabb, ötcsillagos biztonsági minősítést kapta az Euro NCAP vizsgálatait követően....
2025.05.23
Soha nem költözött el szülőhelyéről, mégis két világrendben élt.  ..
2025.05.23
Az első két edzésen Ferrari-pilóta volt a leggyorsabb.   ..
2025.05.23
Megbecsülés övezi azokat az autós műhelyeket, amelyek valamilyen indíttatásból patinás modellek....
2025.05.23
Az Autós Nagykoalíció (ANK), a Zöldjárműipar.hu és a Járműipar.hu által szervezett verseny hatodik....
2025.05.23
Kiadós eső, sok karambol, nagy dugók – rendkívüli közlekedési események az Útinform jelentése....
2025.05.23
Ismét jó hangulatú sajtónapot tartott a Ford Magyarország, ezúttal az elektromos Pumát ismerhették....
2025.05.23
A kínai BYD áprilisban először előzte meg a Teslát a kizárólag akkumulátorról üzemelő elektromos....
2025.05.23
A vadonatúj Mazda6e a Jinba Ittai filozófia evolúcióját képviseli az elektromos hajtás korszakában....
2025.05.23
A Magyar Honvédség látványos képességbemutatókkal és eszközarzenállal várja az érdeklődőket....