biztosítás

Könnyű hibába esni
Mivel a családunkban én vagyok a garázsmester, így a szervizelési munkálatok menedzselésén kívül rám hárul az évenkénti kötelező biztosításokkal járó procedúrák terhe is. Mit is jelent ez? Minden évben egyszer megkereshetjük, hogy a piacon kínál-e kedvezőbb költséggel KGFB-t az autónkra más biztosító, vagy a jelenlegi a legjobb ajánlat. Amikor ezt idén újra megnéztem, akkor kiderült, hogy jóval olcsóbb ajánlatok is vannak, így majd érdemes lesz erre figyelnem. Igen ám, de akkor fel kell írni egy újabb időpontot, hiszen átkötni csak akkor érdemes, ha lejár az aktuális évforduló. Viszont az átkötés előtt 60 nappal erről tájékoztatni kell a biztosítót is, és fel kell mondani azt a szerződést. Sok-sok adminisztráció, és idő. De végre eljött a nagy nap, irány a kalkulátor, majd a legkedvezőbb ajánlatot megkötni. Igen ám, de valamiért az online rendszerükben sikerült elírni az email címet, amihez elég egy karakter, és máris búcsút mondhatunk a kommunikációnak a biztosítóval. Mivel a megkötés nem lett végleges, és emailt sem kaptam róla, abban a tudatban kötöttem újat, hogy az első megkötés nem sikerült. Na persze, ez nem így volt, mert szépen csendben az is elindult, és élő szerződéssé változott. Aztán megkötöttem a második biztosítást, és az már nem félre ütött email címmel hozzám is eljutott, mármint a visszaigazolás a biztosítótó, hogy a szerződés él, a díjat tessék befizetni. Aztán majdnem két hónap(!) múlva jött a hidegzuhany, hogy a másodjára kötött biztosítást lemondják, mert egy másik (az elrontott email címes), is élő szerződés, és mivel az volt az első megkötés, így a második már érvénytelen, és visszautalják a korábban befizetett díját is. Mivel az első biztosítás díja nem lett rendezve (email cím hiányában), ezért a biztosító fedezetlenségi díjat számít fel, közel két hónapra. Csendben kérdem, hogy ha a (téves) email cím mellett egy jól megadott telefonszám is szerepel, akkor egy ügyintéző a biztosítótól nem ért volna rá megkérdezni, hogy óhajtjuk e befizetni a díjat, vagy megszüntethetik a szerződést? (Bezzeg életbiztosításra, megtakarítás ajánlására, vagy bármilyen számomra felesleges telemarketingre jut erőforrás, legalábbis csak ebben a hónapban már három fáradt hangú „salses” hívott, hogy eladjon nekem egy szuper terméket.)

Miután kiderült, hogy párhuzamosan két szerződés élt, és nem maradhat a második aktív, végül mind a kettő törölve lett. Az első a befizetetlen összeg, a második pedig amiatt, hogy mivel az elrontott email címes előtt volt, így már nem lehet érvényes. És itt még nem voltam azzal tisztában, hogy egy befizetetlen díj miatti szerződésfelmondást követően újra szerződni csak ugyanezzel a biztosítóval lehet. Így újra megkötöttem a második számú biztosítónál a szerződést, mivel az email címes malőr után az elsőhöz már elvből nem akartam újra kötni. Slusszpoén: Az első biztosító hatvan nap türelmi időt adott a biztosítási díj beérkezésére, de a hatvanadik nap lejárta után több mint egy hetükbe tellett mire felbontották a szerződést, és erről értesítést küldtek. Itt újabb két hét telt el, mire ezt a biztosító észlelte, hogy náluk nem köthetünk szerződést, és visszairányítottak az elsőhöz. Így más választás híján újra kellett kötni a „szimpatikus” elsőnél a szerződést, ráadásnak pedig még tejszínhab gyanánt fedezetlenségi időre kiszámoltak több mint két hónapot, amiből napi kb. 1500 Ft-tal számolva egy szemmel is jól látható összeg keletkezett. Persze, hogy megpróbáltam normális stílusban elmondani az ügyfélszolgálatnak, hogy félre értés áldozata lettem, és kérnék méltányosságból büntetés csökkentést (nem eltörlést!) arra hivatkozva, hogy a második biztosítónál volt élő szerződés, aminek azonnal rendezve lett a díja, de persze ezt elutasították. Miért is lepődne meg ezen bárki, ugye?

Mi az a fedezetlenségi díj?
A kötelező azért kell, hogy ha balesetet okozunk, vagy nekünk okoznak kárt, akkor ez fedezze a károkat. A KGFB befizetésének határideje 60 nap, tehát a megkötéstől számítva bő két hónapunk van rá, hogy befizessük a díjat. Ha nem fizettük be a díjat, akkor erről a biztosító jelez nekünk (de a fenti példa alapján nem mindegyik biztosító, és nem próbálkozik mindegyik, az ügyfél által megadott kommunikációs csatornán). Ha letelik a 60 nap akkor a biztosítás díjnemfizetés miatt megszűnik. Ilyenkor már csak ugyanannál a biztosítónál lehet újra kötni a KGFB-t, ahol korábban megszűnt, és a biztosító fedezetlenségi díjat is felszámol majd a türelmi díj mellé. A türelmi időszakra vonatkozó díj azt a 60 napot takarja, amíg a biztosítást be kellett volna fizetni, a fedezetlenségi díj pedig a 60 nap lejárta után keletkezett minden napot felölel. Tehát itt komoly összegek is felmerülhetnek.

Tanulság?
Kipihenten kell szerződést kötni, és nem árt a stabil internetkapcsolat sem, hogy nehogy megszakadjon menet közben valami, mert ha úgy alakul, akkor lehet, hogy megkötünk valamit, amiről nem is tudunk. Ingyen leves továbbra sincs, a KGFB pedig a legtöbb biztosítónál egy szükséges rossz, amiért cserébe általában semmilyen „kényelmi” szolgáltatást nem kapunk. Gondolok itt papíralapú levelezésre vagy telefonon történő kommunikációra. Tehát magunkra számíthatunk, és ahogy az élet más területein is, itt sem árt figyelmesnek, és elővigyázatosnak maradni.