terv

A németeknek nem tetszik az öreg autók évenkénti műszaki vizsgájának terve

2025.05.19.

Az Európai Bizottság benyújtott egy javaslatot, amely előírja, hogy a tízéves és idősebb járműveket évente általános műszaki vizsgálatnak kell alávetni. Így reagáltak politikusok, egyesületek és autóklubok Németországban – írja az auto-motor-und-sport.de.

 

Brüsszel szerint az intézkedés célja az európai közúti biztonság növelése, a károsanyag-kibocsátás csökkentése és a járművek csalárd manipulációjának – például a futásteljesítmény tekintetében – jobb megelőzése. Németországban, ahol jelenleg kétéves műszaki vizsgálati kötelezettség van érvényben, a tervek jelentős ellenállásba ütköznek – mind a politikusok, mind az egyesületek és érdekcsoportok részéről.

A német portál cikke. Képernyőfotó

A Bizottság biztosítani szeretné, hogy az idősebb autók és a könnyű haszongépjárművek rendszeresebb műszaki vizsgálaton essenek át. Ezt a baleseti arányokkal magyarázzák, amelyek – a brüsszeli hatóság véleménye szerint – többek között műszaki hibáknak tudhatók be. Apostolos Tzitzikostas közlekedési biztos kijelentette: „Az EU szilárdan elkötelezett amellett, hogy 2030-ra 50 százalékkal csökkentse a közúti halálesetek és a súlyos sérülések számát.”

A tervezett kötelező általános műszaki vizsgálat mellett a javaslat további intézkedéseket is tartalmaz, például:



A digitális járműnyilvántartás bevezetése

A tagállamok közötti adatcsere javítása

A kilométeróra-manipuláció elleni védelem

A műszaki vizsgálatok megkönnyítése, ha a járműveket más uniós országokban használják

Az Európai Bizottság arra számít, hogy az intézkedés körülbelül egy százalékkal csökkenti a közúti halálesetek számát. Az indoklás szerint az idősebb járművek hajlamosabbak a meghibásodásokra, gyakrabban szenvednek balesetet, és több károsanyag-kibocsátást termelnek.

Markus Ferber, a CSU európai parlamenti képviselője kijelentette: „Mielőtt új terheket rónánk a polgárokra, alaposan meg kell vizsgálnunk, hogy a meglévő szabályozások nem elégségesek-e. A bürokráciát és a költségeket nem szabad szükségtelenül növelni.”

Jens Gieseke (CDU), az Európai Parlament közlekedéspolitikai szóvivője szintén túlzottnak tartja a javaslatot: „Ezt a javaslatot aránytalannak és sok polgár számára megterhelőnek tartom, különösen azok számára, akiknek régebbi, de jól karbantartott járműveik vannak. A jelenlegi rendszer bevált.”

Christian Bernreiter, bajor közlekedési miniszter (CSU) még tovább ment: „Az idősebb autók éves kötelező műszaki vizsgálatának követelése negatív példa arra, hogy az EU hogyan árasztja el az embereket bürokráciával. Ez szükségtelen, zaklatja az időseket, és indokolatlan terhet ró a családokra.” Siegbert Droese (AfD) szintén „a szabadság elleni támadásként” bírálta a terveket.

A Német Gépjárműkereskedelmi Központi Szövetség (ZDK) határozottan elutasítja a Bizottság terveit. Detlef Peter Grün, a ZDK alelnöke hangsúlyozta:

„Nem a fő ellenőrzések gyakorisága, hanem azok szakmai és műszaki minősége a döntő. [...] A közúti közlekedés költségei a járművezetők számára már így is rendkívül magasak – és a tulajdonosoknak is viselniük kellene ezeket a MOT-költségeket. Ezért egyértelműen elutasítjuk az idősebb autók éves MOT-kötelezettségét, a fogyasztóvédelem érdekében is.” Rámutatott a Németországban már amúgy is szigorított ellenőrzési eljárásokra is: „A németországi általános ellenőrzések kétéves ellenőrzési időszaka már részben meghaladja a vonatkozó uniós követelményeket, és magas szintű közúti biztonságot biztosít.”

A műhelyek tapasztalatai szerint az idősebb járművek nem mutatnak jelentősen több biztonsági hibát. A szakműhelyek által végzett éves ellenőrzések szintén hozzájárulnak a biztonsághoz, hangsúlyozta Grün: „Ezt a tényt is figyelembe kell venni ahelyett, hogy az általános ellenőrzési intervallum lerövidítését fontolgatnák.” Németország legnagyobb autóklubja, az ADAC szintén kifejezte ellenzését: „Kritikusan viszonyulunk a régebbi járművek éves általános műszaki vizsgálatának szükségességéhez Németországban. A meglévő rendszer a maga ellenőrzési intervallumaival hatékonynak bizonyult.” A követelmények szigorítása veszélyeztetheti a közvélemény elfogadottságát – figyelmeztetett a klub.

A Német Autóklub (AvD) hasonló álláspontot képvisel: Lutz Leif Linden, az AvD elnöke: „Sok járműtulajdonos nem tud új autót vásárolni az állandóan emelkedő árak miatt. Adataink egyértelműen azt mutatják, hogy az idősebb járművek nem romlanak el gyakrabban, mint az újabb modellek – épp ellenkezőleg. Ezért az AvD szempontjából a rövidebb ellenőrzési időközökre vonatkozó felhívások teljesen elrugaszkodtak a valóságtól, és csak szükségtelen többletköltségeket okoznának!”

Besorolás: Már most is szigorú szabályozások Németországban

Jelenleg Németországban az autókat általában kétévente kell általános műszaki vizsga alá vetni, az új autókat pedig 36 hónap elteltével. Aki elmulasztja a határidőt, bírsággal sújtható. Sok más EU-országban azonban már most is rövidebb ellenőrzési időközök vannak az idősebb járművekre.

A Szövetségi Gépjármű-közlekedési Hatóság szerint a kilenc évnél idősebb járművek hibásodási aránya jelentősen magasabb: 2023-ban ezeknek az autóknak csak 54 százaléka ment át gond nélkül az műszaki vizsgán. A járművek több mint egynegyedénél jelentős hibákat találtak.

Mi a következő lépés?

A Bizottság javaslatát még meg kell vitatnia és el kell fogadnia az Európai Parlamentnek és az uniós tagállamok Tanácsának. A további folyamat során lehetőség van egyes pontok módosítására vagy elutasítására. Ha az éves műszaki vizsga valóban bevezetésre kerül Európa-szerte, Németországnak is módosítania kellene a meglévő rendszerét.

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2025.06.23
Januárban és februárban 19 ezer 700 új személygépkocsit helyeztek forgalomba Magyarországon, 4,8....
2025.06.23
Nézze meg a videót! ..
2025.06.23
A több száz család megélhetését biztosító gyár bezárása súlyos csapás a helyi közösségnek, és egy....
2025.06.23
A Continental ismét megerősítette vezető pozícióját a független nyári abroncsteszteken: a prémium....
2025.06.23
Két stájer férfi is megsérült szombaton légi balesetben. Egy 46 éves siklóernyős magyar pilóta....
2025.06.22
Szöveges és térképes figyelmeztető előrejelzést adott ki Magyarország területére 2025. 06. 23.....
2025.06.22
Egy szín története a valóság és a legenda között – írja honlapján a német tulajdonban levő olasz....
2025.06.22
A jövő héten Forma–1-es autóval tesztel a Red Bull 17 éves védence, Arvid Lindblad. A....
2025.06.22
A BMW olyan, természetes összetevőket tartalmazó anyagot fejlesztett ki, amely sok tekintetben....
2025.06.22
Várnai Antal törzszászlós szolgálati kocsival jár munkába is. No, nem akármilyennel, hanem egy....