terv
Brüsszel szerint az intézkedés célja az európai közúti biztonság növelése, a károsanyag-kibocsátás csökkentése és a járművek csalárd manipulációjának – például a futásteljesítmény tekintetében – jobb megelőzése. Németországban, ahol jelenleg kétéves műszaki vizsgálati kötelezettség van érvényben, a tervek jelentős ellenállásba ütköznek – mind a politikusok, mind az egyesületek és érdekcsoportok részéről.
A német portál cikke. Képernyőfotó
A Bizottság biztosítani szeretné, hogy az idősebb autók és a könnyű haszongépjárművek rendszeresebb műszaki vizsgálaton essenek át. Ezt a baleseti arányokkal magyarázzák, amelyek – a brüsszeli hatóság véleménye szerint – többek között műszaki hibáknak tudhatók be. Apostolos Tzitzikostas közlekedési biztos kijelentette: „Az EU szilárdan elkötelezett amellett, hogy 2030-ra 50 százalékkal csökkentse a közúti halálesetek és a súlyos sérülések számát.”
A tervezett kötelező általános műszaki vizsgálat mellett a javaslat további intézkedéseket is tartalmaz, például:
A digitális járműnyilvántartás bevezetése
A tagállamok közötti adatcsere javítása
A kilométeróra-manipuláció elleni védelem
A műszaki vizsgálatok megkönnyítése, ha a járműveket más uniós országokban használják
Az Európai Bizottság arra számít, hogy az intézkedés körülbelül egy százalékkal csökkenti a közúti halálesetek számát. Az indoklás szerint az idősebb járművek hajlamosabbak a meghibásodásokra, gyakrabban szenvednek balesetet, és több károsanyag-kibocsátást termelnek.
Markus Ferber, a CSU európai parlamenti képviselője kijelentette: „Mielőtt új terheket rónánk a polgárokra, alaposan meg kell vizsgálnunk, hogy a meglévő szabályozások nem elégségesek-e. A bürokráciát és a költségeket nem szabad szükségtelenül növelni.”
Jens Gieseke (CDU), az Európai Parlament közlekedéspolitikai szóvivője szintén túlzottnak tartja a javaslatot: „Ezt a javaslatot aránytalannak és sok polgár számára megterhelőnek tartom, különösen azok számára, akiknek régebbi, de jól karbantartott járműveik vannak. A jelenlegi rendszer bevált.”
Christian Bernreiter, bajor közlekedési miniszter (CSU) még tovább ment: „Az idősebb autók éves kötelező műszaki vizsgálatának követelése negatív példa arra, hogy az EU hogyan árasztja el az embereket bürokráciával. Ez szükségtelen, zaklatja az időseket, és indokolatlan terhet ró a családokra.” Siegbert Droese (AfD) szintén „a szabadság elleni támadásként” bírálta a terveket.
A Német Gépjárműkereskedelmi Központi Szövetség (ZDK) határozottan elutasítja a Bizottság terveit. Detlef Peter Grün, a ZDK alelnöke hangsúlyozta:
„Nem a fő ellenőrzések gyakorisága, hanem azok szakmai és műszaki minősége a döntő. [...] A közúti közlekedés költségei a járművezetők számára már így is rendkívül magasak – és a tulajdonosoknak is viselniük kellene ezeket a MOT-költségeket. Ezért egyértelműen elutasítjuk az idősebb autók éves MOT-kötelezettségét, a fogyasztóvédelem érdekében is.” Rámutatott a Németországban már amúgy is szigorított ellenőrzési eljárásokra is: „A németországi általános ellenőrzések kétéves ellenőrzési időszaka már részben meghaladja a vonatkozó uniós követelményeket, és magas szintű közúti biztonságot biztosít.”
A műhelyek tapasztalatai szerint az idősebb járművek nem mutatnak jelentősen több biztonsági hibát. A szakműhelyek által végzett éves ellenőrzések szintén hozzájárulnak a biztonsághoz, hangsúlyozta Grün: „Ezt a tényt is figyelembe kell venni ahelyett, hogy az általános ellenőrzési intervallum lerövidítését fontolgatnák.” Németország legnagyobb autóklubja, az ADAC szintén kifejezte ellenzését: „Kritikusan viszonyulunk a régebbi járművek éves általános műszaki vizsgálatának szükségességéhez Németországban. A meglévő rendszer a maga ellenőrzési intervallumaival hatékonynak bizonyult.” A követelmények szigorítása veszélyeztetheti a közvélemény elfogadottságát – figyelmeztetett a klub.
A Német Autóklub (AvD) hasonló álláspontot képvisel: Lutz Leif Linden, az AvD elnöke: „Sok járműtulajdonos nem tud új autót vásárolni az állandóan emelkedő árak miatt. Adataink egyértelműen azt mutatják, hogy az idősebb járművek nem romlanak el gyakrabban, mint az újabb modellek – épp ellenkezőleg. Ezért az AvD szempontjából a rövidebb ellenőrzési időközökre vonatkozó felhívások teljesen elrugaszkodtak a valóságtól, és csak szükségtelen többletköltségeket okoznának!”
Besorolás: Már most is szigorú szabályozások Németországban
Jelenleg Németországban az autókat általában kétévente kell általános műszaki vizsga alá vetni, az új autókat pedig 36 hónap elteltével. Aki elmulasztja a határidőt, bírsággal sújtható. Sok más EU-országban azonban már most is rövidebb ellenőrzési időközök vannak az idősebb járművekre.
A Szövetségi Gépjármű-közlekedési Hatóság szerint a kilenc évnél idősebb járművek hibásodási aránya jelentősen magasabb: 2023-ban ezeknek az autóknak csak 54 százaléka ment át gond nélkül az műszaki vizsgán. A járművek több mint egynegyedénél jelentős hibákat találtak.
Mi a következő lépés?
A Bizottság javaslatát még meg kell vitatnia és el kell fogadnia az Európai Parlamentnek és az uniós tagállamok Tanácsának. A további folyamat során lehetőség van egyes pontok módosítására vagy elutasítására. Ha az éves műszaki vizsga valóban bevezetésre kerül Európa-szerte, Németországnak is módosítania kellene a meglévő rendszerét.