Teszt

Nissan Note 1.5 dCi – Nota bene

2014.03.16.

A második generációs Note külső méreteiben szinte alig észrevehető mértékben változott. Minden egyéb módosítás és újítás azonban egyértelműen hirdeti, hogy a B-szegmens legjobb szereplője kíván lenni.

Kép és szöveg: Horváth Miklós

A Juke megjelenése óta három modellel is képviselteti magát a kisautók szegmensében a Nissan, nem rejtve véka alá ezzel világszintű piaci törekvéseit. A hagyományos formát kedvelőknek a Micra, a különcséget és egyediséget kedvelőknek a Juke, a praktikumot előnyben részesítő fiatal családok számára pedig a Note szerepel az immár teljes B-szegmenst lefedő kínálatban. Tesztünk főszereplőjének formavilágát a 2012-es genfi autószalonon bemutatott Invitation tanulmány által ismerhettük meg. A nagy áttörést az jelentette, hogy az addig csak „csúnyácska, de praktikus” városi autóként aposztrofált Note vonzóbb külsőt és határozottabb, megnyerőbb stílust kapott. Az új Note felépítménye a forradalmi V-platformra került, ami sokoldalúságával (V, mint Versatile) rengeteg plusz költség alól mentesíti a jövőben a gyárat. A hosszúság és a tengelytáv nem változott: előbbi 4100 mm maradt, utóbbi pedig változatlanul 2600 mm-es. A szélesség egy nem számottevő 5 mm-rel gyarapodott (1695 mm), a magasság azonban 15 mm-rel csökkent (1530 mm).

A képre kattintva galéria nyílik

Az új platformnak köszönhetően merevebb lett a kasztni, ennek folyományaként hatékonyabban működik a felfüggesztés, pontosabb a kormányzás és precízebb a kezelhetőség. A továbbfejlesztett praktikumhoz a stílusos csomagolást meglepő, hogy nem az aktuális hűtőrács dizájnnal kezdték, amit a jelenlegi Micra, Juke, Qashqai, X-Trail is hordoz, hanem egy teljesen más rajzolatúval. A fényszórók és a hűtőrács összefonódása azonban szerintem jól sikerült, csak nehezen látom meg benne azt, amit a sajtóközleményben erre vonatkozólag olvastam, miszerint az emberi szem ihlette ezt a frontrészt. Oldalnézetből a legszembetűnőbb változás az elődhöz képest a nem annyira meredeken emelkedő C-oszlop és a lejjebb helyezett hátsó lámpatest mellett az ajtók lemezeibe sajtolt „squash vonal”.

Az autó oldalába sajtolt vonalakat egy squash pályán cikázó labda röppályája ihlette

A beltérben használt anyagok, színvilág és kezelőszervek nagy része ismerős volt a tavaly frissített Micra-ból, mégis egy magasabb minőségi összbenyomást keltett bennem a Note utastere a házon belüli kategóriatársaihoz képest, a Juke-ot is beleértve. Miután túltettem magam azon a zavaró, de talán könnyen megszokható részleten, hogy a kormányt nem lehetett tengelyirányban állítani, hamar otthon éreztem magam a volán mögött. A műszeregység modernizálása abszolút jól sikerült, látszik, hogy sok időt és energiát fordított a formatervező és mérnök csapat az optimális hatás elérésére. Állítólag nagyon aprólékosan elemezték és tesztelték a megfelelő megvilágítás erősségét, a feliratok sűrűségét és a betűtípus kiválasztását. A nagy durranás azonban az kategóriában először alkalmazott, három biztonsági rendszer összekötésével működő Aktív Biztonsági Pajzs. A korábban költséges rendszereket egy csomagba tömörítették és egy valóban megfizethető áron kínálják, mindössze 345 ezer forintért. Az egyik ilyen a holttér figyelő rendszer, a másik az indokolatlan sávelhagyásra figyelmeztető rendszer, a harmadik pedig a tolatási útvonalat keresztező tárgyak észlelését végző rendszer.

Íme a sok-sok munkaóra gyümölcse

Természetesen benne volt a tesztautónkban a 360 fokos kameraképet biztosító rendszer is, de az Aktív Biztonsági Pajzs lelke valójában a csomagtér ajtón elhelyezett nagy látószögű tolatókamera. Az ABP mindhárom elemének működése az említett kamera által továbbított információkon alapszik. Az optika és a mögötte lévő szoftver érdekessége, hogy a sávelhagyás figyelésére használt szélvédőre helyezett kamera és radar rendszer nélkül is képes észlelni és jelezni a sodródást és a sávelhagyást. További érdekessége még a rendszernek, hogy a kamera lencséjének tisztán tartása érdekében egy másodpercenként 15 millió képpontot feldolgozó szoftver is keményen dolgozik azon, hogy a látképet semmi ne torzítsa. A lencse tisztán tartása érdekében egy mosó és sűrített levegős szárító berendezést is alkalmaz a rendszer, attól függően, hogy esős vagy csak poros körülmények között került szennyeződés a lencsére.

A start/stop rendszer és a kipörgésgátló alapáron jár, a kőrkörös védelmet biztosító pajzs mindössze 345 ezer forintba kerül

Az első ülések kényelme átlagos, a hátsó tologatható üléssor azonban az előző generációból is ismert módon már-már nagyobb szedánokat is zavarba ejtő lábtérrel kecsegtet. A tervezők szerint a 160 mm-en mozgatható üléssor és az általa rendelkezésre álló 639 mm-es lábtér a legfontosabb eleme a praktikus és élhető utastérnek. Ez persze jól hangzik egy promóciós szövegben, de ne felejtsük el, hogy itt még messze nem kényelmi faktorról beszélünk. A korrektség megkívánja, hogy kiemeljük a Note-ot és ne menjünk el szó nélkül a kategóriájában tényleg pazar helykínálata mellett, de azért kényelem terén még van hova fejlődnie. A csomagtér 15 literrel lett nagyobb a korábbihoz képest, így most alaphelyzetben 295 literes. Ehhez hozzá kell még adjunk 30 liternyi teret, ami a padló alatti terület és még 85 litert, ami a hátsó ülés teljes előretolásából keletkezik. A fentieket összegezve tehát 411 literes csomagtérrel számolhatunk, azonban az üléstámlák előredöntésével és teljes utastér raktérré alakításával, két köbmétert meghaladó térrel gazdálkodhatunk.

Minden a helyén...sajnos a kormány is, tengelyirányban fixen

Az első futómű tekercsrugókkal szerelt McPherson felfüggesztéssel operál, a hátsó pedig egy egyszerű, de kis helyigényű kompakt torziós tengelyt kapott. Mindkét futómű felfüggesztését segédkeretre helyezték a menetzajok és rezgések csillapítása érdekében és a futóművet finomhangolták a jobb úttartás és a kényelem érdekében. Az Renault-Nissan közös fejlesztésű egyötöséről pedig csakis szuperlatívuszokban tudok nyilatkozni. Ha valamiért szerettem a Note-tal úttalan utakon autózni, akkor az ennek az erőforrásnak és a hozzákapcsolt ötfokozatú váltónak volt köszönhető. Persze kedvemre volt az is, hogy majdnem kilencven fokban nyílnak a hátsó ajtók és könnyen hozzáférek a gyerekülés beszereléshez. No meg az is tetszett, hogy meglepő csend honolt az utastérben menet közben, és olyan könnyed a vezetés, hogy ha akarom, a forgalomra koncentrálok, de ha úgy tetszik a műszerfalon elhelyezett eco-pedált nézem, és a spórolásra figyelek. Egyszóval nem igényli az autó, hogy mindig rá figyeljek. Jelzett, ha valaki a holtteremben haladt, segített a parkolásnál a 360 fokos kamera és kb. két percbe telt kiismerni magam a menürendszerben. De bevallom férfiasan, hogy az tetszett a legjobban, hogy ilyen olcsón csak a Nissan Leaf-fel autóztam az utóbbi egy évben.

Az egyik adu a hátsó térkínálat

Ezennel tehát kihirdetem, hogy az autoszektor.hu eddig tesztelt autói közül a Nissan Note nyerte a fogyasztási versenyt. Egyrészt azért, mert a gyárilag megadott 3,6 literes átlagot fedélzeti szerint csak egy tizeddel léptem túl, amikor öregesen, kilencvenes tempóval közlekedtem a Zsámbék környéki mellékutakon, majd amikor a fővárosba értem 4,1-re ugrott az átlag. Másrészt pedig azért, mert amikor a fotózás miatt sokat járattam állóhelyben a verdát és utána vágtam neki a városi csúcsforgalomnak, akkor is csak 5,2-vel tetőztem a teljes átlagot. A teszthét végén pedig abszolút fülig ért a szám, ugyanis egy majdnem 500 km-es főleg budapesti, és egy-két főváros környéki mellékúton furikázás csak 22 liter gázolajamba került, ami 4,4 literes vegyes átlagot jelentett.

A másik pedig a pénztárcabarát fogyasztás

Ismerve tehát a háromhengeres benzineseket és a CVT váltót, nem kérdés, hogy pillanatnyilag egyik konfiguráció sem vetekszik az 1.5 dCi-vel és az ötös manuállal házon belül. És mivel helykínálatban más márkák felhozatala sem számít igazán vetélytársnak, tényleg érdemes számolni a Note-tal annak, aki kiscsaládos és trendi kis-nagyautó vásárlást tervez. A Nissan a saját anyagaiban a Ford Fiestát és a VW Polót tartja első és második számú kihívóként számon, de sajnos – vagy szerencsére – ezek térkínálatuk és vételáruk miatt nem rúgnak labdába. A Ford Fiesta 1,5 TDCI (75 LE) gázolajosa 4 165 000 forintba kerül, a VW Polo 1,6 TDI-je (90 LE) pedig 4 283 000 forintot kóstál. A Ford B-Max és az Opel Meriva nagyobb méreteik miatt nem tekinthetők vetélytársaknak, a Hyundai ix20 és a Honda Jazz viszont már sokkal inkább, de utóbbiak is csak külső méreteik miatt. A Hyundai ix20 77 lóerős, 1,4 CRDi-je 4 199 000 forintba kerül, a Honda Jazz-hez pedig jelenleg nem kapható dízelmotor, csak egykettes és egynégyes benzines (a felsorolt árak természetesen listaárak).

Harmadik adunak szánták a kategóriában először alkalmazott 360 fokos kamerarésndszert és az Aktív Biztonsági Pajzsot

A Note belépő modellje az 1,2 benzines, 80 lóerős motorral szerelt verziója 3 199 000 forintba kerül. Ennek alapfelszereltsége a hat légzsák, blokkolásgátló, ESP, Isofix, központi zár, első ablakok és tükrök elektromos mozgatása, elektromos szervokormány, abroncsnyomás-ellenőrző rendszer és a fedélzeti számítógép, valamint a tempomat és a start/stop rendszer. A dízelmotorért plusz 700 ezret kér az importőr, tehát 3,9 millióról indulunk. A tesztautó Tekna, azaz a legmagasabb felszereltséggel 5 119 000 forintról indul, de itt már a képeken is látható digitklíma, félbőr ülések és minden földi jó megtalálható, tehát kicsivel 5,5 millió feletti árcédulával számolhatunk. Összegezve tehát a fentieket, elmondható, hogy egy elfogadható alapfelszereltségű dízel Note 250-400 ezer forinttal olcsóbb a hasonló motorizáltságú vetélytársakhoz képest. A versenyképes ár/érték arányhoz pedig hozzátartozik, hogy a bevált dízel és az osztályelső térkínálat azonban mostantól egy stílusosabb külsővel párosul.

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.26
Frontálisan karambolozott egy busz és egy személyautó Sopronnál, a 8518-as út 26-os....
2024.04.25
A HangZóna mai vendége Rusznák András igazságügyi járműszakértő. ..
2024.04.25
Április 25-én a pekingi Auto China 2024 járműipari konferencián mutatta be legújabb fejlesztését a....
2024.04.25
Megszólalásig hasonlít a Citroen C5 Aircrossra és osztozik is majd technikai alapjain az új Opel....
2024.04.25
Több mint egy tucat elektromos autó hirtelen lángra lobbant egy Eibesbrunn melletti cég telephelyén....
2024.04.25
Több mint 20 év után megújult a márka logója és vizuális arculata – írja honlapján a német....
2024.04.25
Tudja mi a különbség a sales maneger, a business development manager és account manager munkakörök....
2024.04.25
A Porsche újabb változattal teszi teljessé a 2023-ban teljes modellfrissítésen átesett Cayenne....
2024.04.25
A Magyarországon működő járműipari vállalatok, beleértve a nagy autógyárakat és azok széles....
2024.04.25
A BMW Group debreceni gyára és a Lufthansa együttműködése révén kapacitás bővítés valósult meg a....