Teszt

Nyomokban vasat is tartalmaz – Jaguar XF 3.0 V6 S/C AWD

2016.12.25.

A teljes megújuláson átesett felső középkategóriás vadmacskával vélhetően visszaszerzi a Jaguar azt a pozícióját, amit méltán birtokolt egykor – legalábbis ez a márka deklarált célja az idén érkezett három újdonsággal (XE, XF és F-Pace). Nem csalás, nem ámítás, a dinamikus külső egy ízig-vérig sportlimuzint takar, hogy ezért az atletikus hajlamért nem kell a kényelemről sem lemondani, pedig csak hab a tortán. A legmagasabb felszereltségű, csúcsmotorral és összkerék-hajtással felvértezett XF-nek végre több aduásza is van a mandzsettás ing ujjába rejtve, de a játszmát eldöntő lap csak a volán mögé ülve kerül elő.

Kép és szöveg: Horváth Miklós

Érdekes, hogy az „N” karakterrel kezdődő rendszámot és a lámpatesteket kitakarva csak avatott szemeknek tűnik fel első blikkre, hogy ez már az új, 75 százalékban alumínium karosszériás sorozat. Ennek oka egyszerű: a kupészerű dizájn nem változott, viszont a külső méretek a sportosság kihangsúlyozása érdekében mérséklődtek, de csak annyira, hogy az elegancián ne essen csorba. Csökkent a teljes hossz (7 mm-rel) és a magasság (3 mm-rel), rövidebbek lettek az első-hátsó túlnyúlások, valamint a légellenállási együttható is lényegesen jobb lett, 0,29-ről 0,26-ra módosult. A zsírleszívás többek között változatlan térkínálatot és erőteljesebb kisugárzást hozott az XF-nek, és ha kiderül, mi rejlik a motortérben, nem kérdés, hogy akár pályakörülmények között is megállná a helyét az elegáns sportlimuzin.

Az S-Type utódjaként 2007-ben bemutatkozó XF a nagy változások mérföldköve volt, a második generáció viszont csak egy dologban egyezik az elődmodellel: a castle bromwich-i gyártási hely - képre kattintva galéria nyílik

A formáról még csak annyit, hogy a második generációs XF megjelenésével a Jaguar is beállt az uniformizált modellpalettát kínálók sorába, mint ahogy ezt megtette a legtöbb prémium és nem prémium kategóriás autógyár is az elmúlt években. Mostantól tehát matrjoska baba-szerűen fognak hasonlítani egymásra a kékvérűek autói is, szerencsére azonban még nem annyira összetéveszthető a középkategóriás XE a zászlóshajóval (XJL), mint például a C-osztály az S-osztállyal. És most jöjjön, hogy mitől nagy durranás az XF, mert ahhoz, hogy a forma által sugallt élményt kapjuk, nem elég az ütős hajtáslánc és a jó futómű. A jól megkonstruált kasztni az alapja mindennek, amivel tudom, nem mondtam újat, de itt abszolút és elvont értelemben is vehetjük a kasztnit a Jaguar mindenének. Ennek köszönhető a közel 50-50 százalékos súlyeloszlás, ami a kategóriában egyedülálló, valamint a mérlegelésnél szembetűnő közel kétmázsás megtakarítás egy felöltöztetett, kétliteres dízelmotorral szerelt verzió esetében.

Az üres karosszéria tömege 282 kg, amely érték általában a kompakt autókra (VW Golf, vagy Opel Astra) jellemző. H/Sz/M (mm): 4954/1880/1457, a tengelytáv 2960 mm-es

A háromnegyed rész alumínium váz és a hozzá kapcsolódó extra szilárdságú bóracél elemek még 28 százaléknyi javulást is hoztak a merevségben, így nem csoda, ha az elődmodell (a 2011-es XF) – melynek futóművét és alvázát az Aston Martin Vanquish-hez tervezett modulokból építették – is kalapot emel az új XF előtt. A karosszéria elemek egy részét ragasztva, egy másik részét pedig 2500 db szegeccsel rögzítették. Acélból az ajtók, a csomagtér alja, valamint a középső tetőoszlop készült csupán az ideális súlyeloszlás és a biztonság érdekében. A fentiek már csak azért is lényeges részletek, mert az XF-nél beikszelhető az adaptív lengéscsillapító opció, ahol nagyon is számít a kasztnimerevség, ugyanis ennél az opciónál az elektronika egy másodperc alatt 500-szor ellenőrzi a kerekek és 100-szor a karosszéria mozgását, amihez aztán a csillapítás keménységét igazítja a rendszer.

A tartalom és forma az XF-nél most nagyon jól fedik egymást, nincsenek felesleges vonalak, kamu beömlők és kipufogóvégek… - „What you see is what you get”

A futóműről tehát elmondhatjuk, hogy bolondbiztos. Sportosan kemény, ha kell, de a lágy, méltóságteljes vonulás sem áll tőle távol. A torque vectoring és az AWD pedig csak hab a tortán. Utóbbinál egy többlemezes tengelykapcsolót nyit és zár egy elektromotor, előbbinél pedig a kerekek különböző arányú fékezésével asszisztál a rendszer a pontos elforduláshoz. A kormány mindeközben nem fukarkodik a visszajelzésekkel, ami igencsak meglepő a kis energiaigényű elektromos szervók világában. No de a menettapasztalatok kitárgyalása előtt pillantsunk bele az utastérbe, merthogy itt a legszembetűnőbb, hogy a tervezésnél a Gyűrűk Urából ismert Zsákos Frodó küldetéstudatával megáldott mérnökök álltak csatasorba.

A villanyrostély és a kiemelkedő fokozatválasztó tárcsa a látványnak szól, a 17 hangszórós Meridian hangrendszerrel viszont az akusztikai élmény sem marad el. A helykínálat és az ergonómia a kategóriában megszokott átlagot hozza

És ha már szóba került Középfölde, érdemes megemlíteni, hogy a fedélzeti szolgáltatások terén – különösen a prémium kategóriában - olyan kemény harc vár az itt meccset vállalókra, mint a hobbitokra Mordorban. Látszik is a végeredményen, hogy a britek komolyan vették ezt a részét is az autónak. Nincsenek tolakodó részletek, trendiség és egyediség uralja a belteret, akár az üléseket borító bőrről, akár az indítás után felnyíló szellőzőrostélyokról vagy a kecsesen kiemelkedő váltókorongról beszélünk. A háromliteres, V6-os kompresszoros erőforrás akusztikai élménye és dinamikája pedig mindent bearanyoz. A fedélzeti asszisztensek terén legalább akkorát lépett előre a modell, mint a műszerfali kijelzők dizájnjában és az infotainment kezelésében, átláthatóságában.

Ilyen egy mainstream irányzattól eltérő műszeregység Sport-üzemmódban

Tesztautónkban a sávtartó és holttérfigyelő mellett a táblafelismerő, araszoló funkcióval ellátott távolságtartó tempomat, a keresztirányú forgalmat figyelő rendszer, a 360 fokos kamerarendszer és a parkoló asszisztens is jelen volt. Azonban mit sem érne az egész, ha a felsoroltak kontrollálása nem egy kiváló grafikával és szép hátterekkel rendelkező kijelzőn keresztül történne. Ez utóbbi részlet a leköszönő modellben már igencsak ódivatúnak számított, így nem csoda, ha az új XF-ben a mozgó elemek mellett a hagyományos órák helyett hadrendbe állított 12,3 hüvelykes TFT monitor és a 10,2 colos dual-view monitor a műszerfal legexponáltabb részlete. Utóbbi ficsör, miszerint a vezetőnek és az utasnak más képet mutat ugyanaz a kijelző, eddig csak a Range Roveresek kiváltsága volt, ennek köszönhetően a Jag felhozatalában eggyel több dolog szerepel, ami a konkurens modellek egyikében sem.

És mi van még, amiben a fősodrástól eltér az XF? Elsők között említendő a vezetési élmény, aminek a hátterében a már említett karosszéria konstrukció és a ritkaságnak számító, kompresszoros, 35t-jelzésű motor áll. A mechanikus Vortex feltöltővel ellátott blokk egyik nagy előnye, hogy minden fordulatszám tartományban egy lineáris teljesítmény-leadást produkál, amiből a pilóta csak annyit érzékel, hogy késlekedés nélkül reagál az autó minden gázpedál mozdulatra. A soros és az egy vagy több turbóval felszerelt motorokhoz képest a V-elrendezésből eredő motorkarakter is nagyban hozzájárul ahhoz, hogy szuperlatívuszokban beszéljünk az autó szívéről. Ezt azonban lehet, hogy meghagynám az 5.0 V8 Superchargered-os XJ-nek, bőven elég az is, hogy lelkesen tolja a szekeret a 3 literes aggregát, és még mesterséges hanggenerátorra sincs szüksége. Mivel az erőforráshoz kapcsolódó 8 fokozatú ZF váltó már egy ismert darab, nem is méltatnám különösebben, hogy kifogástalan összhangban dolgozik együtt a motorral, ez már természetes. A kormány mögötti fülekkel történő beavatkozás, a legális sebességhatárok betartása mellett, egyáltalán nem indokolt, sőt! A dinamikus autózás vámja erős városi használat mellett is csak 11,4 liter volt, konszolidált tempójú haladással pedig 9-10 liter közötti értéket számoltunk, ami egy 340 lóerős, majdnem 18 mázsás, AWD-s sport szedánnál nagyon is kedvezőnek mondható.

A 35t jelzésű aggregát 340 lóerőt és 450 Nm-es nyomatékot ad le AWD erőátvitel esetén. Hátsókerék-hajtásnál 40 lóerő plusszal számolhatunk, amiben szintén egyedülállónak nevezhető a Jaguar háromliteres véhatosa a piacon lévő motorokkal szemben. A nagyobb teljesítményszint esetében figyelemre méltó a 126,8 lóerős literteljesítmény

Európa más országaiban már elkezdődött, hazánkban pedig éppen felfutóban van, hogy a flottapiacon jelentősebb osztályrésze legyen a Jaguarnak. Az év első felében megjelent XE, majd az XF és a SUV-boom által életre hívott F-Pace térnyerése minden bizonnyal a céges ajánlatokon múlik. A hazai képviselet azonban egy elég kecsegtető árazással és akcióval szólítja meg a magánvásárlókat is. Most minden Jaghoz ajándékba adják az összkerék-hajtást és egy 3 évre szóló, ingyenes karbantartási csomagot, amihez ha hozzáadjuk, hogy ezáltal már 13,1 milliós áron hazavihetünk egy 2 literes, 180 LE-s dízelmotorral szerelt AWD-s XF-et, nem kérdés, hogy ezzel az aduásszal igencsak megszorongatható bármelyik (német) konkurens modell. Tesztautónk a legmagasabb (Portfolio) felszereltséget kapta, melynek akciós ára 20,1 millió forint.

A puttony térfogata nem változott, 540 literes maradt

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.25
Több mint egy tucat elektromos autó hirtelen lángra lobbant egy Eibesbrunn melletti cég telephelyén....
2024.04.25
Több mint 20 év után megújult a márka logója és vizuális arculata – írja honlapján a német....
2024.04.25
Tudja mi a különbség a sales maneger, a business development manager és account manager munkakörök....
2024.04.25
A Porsche újabb változattal teszi teljessé a 2023-ban teljes modellfrissítésen átesett Cayenne....
2024.04.25
A Magyarországon működő járműipari vállalatok, beleértve a nagy autógyárakat és azok széles....
2024.04.25
A BMW Group debreceni gyára és a Lufthansa együttműködése révén kapacitás bővítés valósult meg a....
2024.04.25
A Hyundai Motor Company a németországi Nürburgring versenypályán tesztelte az IONIQ 5 N - a márka....
2024.04.25
A Blaha Lujza téri állomáson végeznek műszaki mentést a tűzoltók - írta a Katasztrófavédelem....
2024.04.25
Komoly mérnöki feladatot könnyít meg a két vállalat közös fejlesztése: a villamosenergia-....
2024.04.25
Július 1-jétől Achim Grewe Dr. Patrick Heineckétől veszi át az igazgatóság Pénzügy, IT, Beszerzés....