utánpótlás

Okosautót minden gyereknek

2019.01.17.

Kaszab Szilárd is a gyakorló apukák mindennapjait éli, aki kislányainak szeretne mindent megadni, hogy ők is boldogan emlékezhessenek majd vissza gyerekkorura. A különféle elektromos kisautókkal már biztosan mindenki találkozott. Na de olyannal, ami beszél, mutat, és interaktívan szórakoztat, olyannal már nem valószínű. Szilárd egy olyan játékot fejlesztett ki, ami már gyermekkorban a felelősségteljes közlekedésre nevel, és közben szórakoztat, élményt ad a gyermekeknek. Mostanra már nem csak saját lányát, hanem minden gyermeket szívesen megtanítana elektromos autóival arra, hogyan lehet játékos formában elsajátítani a KRESZ alapvető szabályait. Ismerjék meg ötleteit, terveit, és azt, hogyan tervezi a jövőt.

Elektromos kisautó felturbózva

Minden azzal az elektromos kisautóval kezdődött, amivel lányait lepte meg. Persze a gyerekek hamar ráunnak játékaikra, és ez sem volt kivétel. Kaszab Szilárd a Kleopatra Technologies ügyvezetőjeként, mint konstruktőr is sokat gondolkodott azon, hogyan is lehetne érdekessé tenni egy „mezei” elektromos kisautót. Mivel Szilárd magától kitanulta a szoftverprogramozás rejtelmeit, így nála szakmai ártalom volt az autó ilyen irányú erősítése.  Az általa fejlesztett elektronika egy interaktív játékban testesült meg. Ez, az önvezető autókhoz hasonlóan képes kommunikálni a kisautó központi egységével, így például felismeri a jármű körül lévő tárgyakat, és az innen érkező információt továbbítja a beépített komputerbe, ami akár a kisautó irányítását is képes átvenni, és az instrukcióknak megfelelően akár vezérelni is képest azt. Emellett mivel Szilárd a hardvertervezéshez is ért, egyértelmű volt számára, hogy az elektromos kisautóin a saját építésű számítógép saját fejlesztésű operációs rendszerrel működjön.

Máshogy nevelne a felelősségteljes közlekedésre

Szilárd szerint generációs probléma, hogy a gyermekekre nem tudunk elég időt fordítani, így a KRESZ-t sem tudjuk idejében az ő nyelvükre lefordítva megismertetni, és megszerettetni velük: „A gyerekek magányosak. A társadalom pedig igyekszik mindent megadni nekik, hogy a kor technikai színvonalát maximálisan kihasználva nőhessenek fel. Ők mégis egymagukban ülnek a 21. századi technika közepén. Hogy miért van ez? Mivel a gyerekek gyakorlatilag védelem nélkül kijutottak a netre, a net világában nagyon sokat léteznek, egyszerre félnek is mindentől, és nem félnek semmitől sem, ezáltal önmagukra veszélyesek lehetnek, ha a világképüket, a külvilághoz való viszonyulásukat, értékrendjüket, jórészt önállóan építik fel maguknak, tapasztalt felnőttek támogatása nélkül. Az olyan típusú játék-koncepciók mint az enyém is, abban segíthetnek, hogy a gyerekek eredendő tudásvágyát, kíváncsiságát, energiájukat lekössék, elfoglalják őket úgy, hogy észrevétlenül a részeseivé válnak a valóság gyerek-kompatibilis másolatának, megtalálják a helyüket, a szívesen játszott szerepüket a minivárosban, de ezalatt szintén észrevétlenül információkat sajátítanak el a játék közben, a legfontosabb, hogy mindezt ellenőrizhető biztonságos keretek között teszik. Amikor az autókkal és a KRESZ-parkkal kitelepülünk egy eseményre, akkor látszik igazán, hogy milyen ereje van egy óvodás csoportban a szabályok betartására való törekvésnek. Hiszen ha valaki nem áll meg a stop táblánál, akkor a többiek rászólnak, és piszkálják, mert a játékszabályt nem illik nem tudni. Egy gyermek még őszinte, persze, hogy ciki a játékszabályokat nem tudni, ezért szeretnék mindet megtanulni. Ez egyfajta ösztönös tanulás, hiszen a közösség ereje ebben a korban is nagyon erős, így mindenki szeretné a képességei szerint a legtöbbet nyújtani. Egyesek egész nap vezetnek, míg más gyermekek a rendőrlámpát működtetik. Semmit nem kell hosszasan magyarázni, hiszen adott, és kézenfekvő, elvégre minden ott van körülöttük, így sokkal jobban beleélik magukat, és talán a közlekedés sokszínűségét, és egymásra épülő alkotóelemeit is jobban átlátják. Ezáltal válhat hosszútávon az éltük részévé az, amit most még csak társasjátékként kezelnek. Viszont ha kikerülnek az életbe, akkor már egyszerűbben megértik a szabályrendszer kötelékeit. De csak akkor, ha lesz egy olyan testület, aki naprakész szabályok szerint meg is tanítja majd ezt nekik.” Szilárd szerint a KRESZT lehet jól is, és rosszul is oktatni. Az általa fejlesztett program például több nyelven is beszél. Amint egy táblához ér az autó, a táblát felismeri, és akár több nyelven elmondja, hogy a sofőr milyen közlekedési táblát lát, illetve mit kell csinálni, ha egy ilyen jelzéssel találkozik. Így oktat, és nevel is egyben, miközben interaktív, és mégsem akar sokkal többnek tűnni egy gyerekeknek szóló élethű társasjátéknál.  

Természetesen már vannak hosszútávú tervek

Amikor terveiről kérdeztem Szilárdot, nem nagy meglepegetésemre máris vázolta, hogyan képzeli a jövőt: „Ha megérkezne végre egy nagyobb érdeklődés, akkor tovább lehetne tökéletesíteni a rendszert, hiszen külföldön már több befektető is érdeklődik a lehetőség iránt.” Viszont már az is pozitív fejlemény, hogy a KRESZ-park hosszú idő után végre állandó kiállítási helyszínt kapott a Borsod megyei Harsány településtől, egy volt termelőszövetkezet épületében. Szilárd itt megemlíti a község polgármesterét Szabó Gergő polgármester urat, aki nagyon sokat segített az állandó helyszín létrehozásában. Szilárdnak, és támogatóinak a beköltözés előtt sokáig tartó, és fáradságos munkával sikerült elérni, hogy mára már jó körülmények között, szinte bármikor fogadhassák, és oktathassák a gyermekeket. De persze itt nem állnak meg, már megvan a következő terv: Az épület felső szintjére már megálmodott egy üzemet, ahol komplett KRESZ-parkot lehetne gyártani, és értékesíteni belföldre, és külföldre egyaránt. Néhány svájci óvodába már tervezi is a bemutatót, és bízik benne, hogy ha sikerül külföldre értékesíteni, akkor talán Magyarországon is meglátják majd a lehetőséget, de egyelőre a hazai érdeklődés várat magára. Éppen emiatt először külföldre tervezi az eladást, nem Magyarországra, mivel ott már konkrét érdeklődők vannak, akik türelmesen várják, hogy tökéletesedjen a KRESZ-park. Ha megnyílna a játszóház, étteremmel, műsorokkal, és egyéb készségfejlesztő programokkal, akár messzebbről is érkezhetnek óvodás, kisiskolás csoportok, talán úgy válhatna igazán népszerűvé és hasznossá az elképzelés. Fiskálisan nézve a dolgokat, a jelenleg befektetett tőke 5-10 szerese kellene ahhoz, hogy a KRESZ-park látványosan jobbá, és még színvonalasabbá váljon a jelenlegi állapotától. Bár tény, hogy nem feltétlenül a rentábilis üzemeltetés van tervei középpontjában. Inkább a boldogság, és öröm, amit a KRESZ-parkkal tud adni a gyerekeknek.  „A lányaimon, és minden résztvevőn keresztül látom meg, hogy milyen rövid idő alatt, milyen mennyiségű tudásanyagot tudnak magukba szívni egy-egy ilyen KRESZ  nap alkalmával. Sőt nem csak, hogy megtanulják, hanem mélyen el is raktározzák ezt a tudást magukba. Vannak azért pozitív meglepetések is, hiszen a közlekedik a család Ózdi állomásán már visszatérő meghívottak vagyunk, így az emberek, és gyerekek, ott már állandó vendégként várnak bennünket és a KRESZ-parkot. Hatalmas eredmény az, hogy teljes egészében saját erőforrásból sikerült eljutni erre a szintre. Igaz, ez nagyon sok anyagi ráfordítást, és munkát igényelt, és kaptam azért segítséget, hiszen például Knezsik István, és az Autós Nagykoalíció is kiemelten pártolja a munkámat, például nekik köszönhetem, hogy a KRESZ-parkunk az AMTS-en is jelen lehet, mint kiállító. „

Kiaknázatlan lehetőség az autómárkák számára

Szilárd egy elgondolkodtató dologra is felhívta a figyelmet, mert érdekesnek tartja, hogy a nagy autómárkák nem ismerték fel a KRESZ-parkban rejlő lehetőséget. „Hogyan találkozunk életünkben először egy autóval? Mennyire fontos egy márkának, hogy akár már gyermekkorban megismerkedhessenek egy kurrens modell kicsinyített másával, amit akár már gyermekként vezethetnek, így az autózás varázsát már nagyon kicsi korban megismerhetik, és köthetik is egy adott márkához?”  Gondolatait hallgatva valóban van rá esély, hogy ez a mély kötelék hozzásegítené a legkisebb generációt ahhoz, hogy később felnőttként egy adott márka kínálatából válasszanak maguknak járművet. Eddig azonban még egyik autógyár sem kapott az alkalmon, de Szilárd tervezi, hogy mindegyiknek felhívja a figyelmét a lehetőségre. Kérdés, vajon felismerik e a potenciált, amiben jó alkalom lenne a márkahűséghez vezető úthoz a KRESZ-park járműflottáját biztosítani.  

Szilárd büszke rá, hogy már népszerű előadók is tiszteletüket teszik a KRESZ parkban. LOLA az első meghívott vendég, aki koncertjével emelte az est hangulatát.

Bízom benne, hogy Szilárd kitartása továbbra is ilyen erős marad, és az akadályok ellenére hosszútávú tervei megvalósulnak, hogy KRESZ-parkjának, és elektromos kisautóinak köszönhetően felnőhessen végre az a generáció, akiket már kisgyermekkortól a felelősségteljes, és biztonságos közlekedésre nevelnek.

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2021.10.17
Halálos kimenetelű közlekedési baleset történt a Nemeskeresztúr és Jánosháza közötti útszakaszon -....
2021.10.17
Nagyon ritka és egyre ritkább lesz a jövőben igazi gyöngyszemet találni. A Lexus LC500 minden....
2021.10.17
A friss háromszoros Európa-bajnok Kiss Norbert, a Révész Racing versenyzője vasárnap....
2021.10.17
Egyre izgalmasabb az autóipari verseny az Egyesült Államokban, és van esély rá, hogy nem a General....
2021.10.17
A heti rajzunk készítője Kelemen István. Rajzának címe: Biztos, ami biztos. ..
2021.10.17
A moszkvai közlekedési hatóság vezetője, Maxim Likszutov bejelentette, hogy az autonóm technológiák....
2021.10.17
Fantasztikus versenyzéssel idei legjobb helyezését érte el a HUMDA Magyar Autó-Motorsport....
2021.10.17
Az érintett útszakaszon félpályán halad a forgalom - írja a Katasztrófavédelem honlapja. ..
2021.10.17
A magyar rendőrök a belga hatóságok által körözött Audit foglaltak le, ezúttal a Röszke autópálya....
2021.10.17
Üzbegisztánban megkezdődött a Renault-ok összeszerelése orosz pótalkatrészekből. Kaptur és Arkana....