Önvezető autók

Önvezető kamionok az M1-esen

2017.09.23.

Ugyan a járművek szerelmesei ezekben a napokban a Frankfurti Autószalon hírei figyeltek elsősorban, a nagyjárműves területen is izgalmas történéseknek lehetettünk szemtanúi. Talán túlzás nélkül állítható, hogy történelmi jelentőségű esemény zajlott az M1-as autópályán Lébény térségében szeptember 15-én. Éles üzemben indult útjára Magyarországon először úgynevezett platooning kamion-konvoj.

Mi is az a platooning, teheti fel jogosan a kérdést az, aki kevésbé járatos a nagyjárművek és az önvezető járművek világában? Ez egy olyan fejlesztési irány, amely elsősorban a hosszútávú árufuvarozás területén keres megoldást arra, hogy több áru legyen szállítható kevesebb üzemanyag felhasználásával, valamint adott időben képes legyen egy gépkocsivezető egyszerre akár három járművet irányítani. A gyakorlatban ez azt jelenti, hogy az egy konvojban haladó három, 16,5 méter hosszú nyerges járműszerelvény közül csak az elsőt irányítja a vezető. A járművek vezeték nélküli állandó kapcsolatban állnak egymással, így az első kamion minden „mozdulatát” azonnal képesek követni. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogyha az első kocsiban ülő vezető fékez, a másik két jármű, szinte nulla reakcióidővel követi a manővert és lassítani kezd. A platooning technika emellett képes az első jármű irányváltási manővereit is követni, így kanyarodni, sávot váltani is. A követő járművekben természetesen még szükséges a gépkocsivezető jelenléte, de a zárt konvojban való haladás – az elképzelések szerint – lehetővé teszi azt, hogy a követő járművekben ülő csak felügyelje járműve mozgását és közben pihenőidejét töltheti. A fuvarozásban kevésbé jártas olvasóknak érdemes tudnia azt, hogy a hivatásos gépjárművezetők egyszerre legfeljebb 4,5 órát vezethetnek megszakítás nélkül, utána 45 perc pihenőt kell tartaniuk, és ez után, az adott napon már csak ismét 4,5 óra vezetési idejük marad.

Ezzel a technikával elviekben elkerülhetőek a hosszú állásidők, hiszen, ha az első járműben ülő vezető ideje lejár, a konvojban lévő járművek helyet cserélhetnek, és a vezető szerepet egy addig pihenőidőt töltő pilóta veheti át. A mai jogszabályi környezet ugyan erre még nem ad lehetőséget, hiszen a követő járművekben ülő vezető a mai szabályozás szerint a legjobb esetben is egyéb munkavégzést végez, ami nem pihenőidő. A konvojozás, tehát a platooning előnye még az, hogy a járművek akár fél másodperces követési idővel is képesek folyamatosan haladni, ami akár 10-20 százalékos üzemanyag megtakarítást is eredményezhet a légellenállási tényezők változása miatt.

Idén tavasszal több gyártó hasonló konvoja utazott végig Európa több országán és látogatott el Brüsszelbe, bemutatva az uniós döntéshozóknak ezt a lehetőséget. Ezen kívül másutt, éles körülmények között nem vett részt a forgalomban ilyen járműkonvoj.

A valós forgalmi körülmények között létrejött bemutató a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium, a Waberer’s International NyRt. és a Volvo Trucks együttműködésével valósulhatott meg. A jogi előkészítés és a szükséges engedélyek megszerzése mindössze két hónapot vett igénybe. Ennek különös jelentősége van, hiszen a közúti jogszabályok országonként eltérő módon ugyan, de szigorúan előírják például azt, hogy a járművek, különösen a nehéz-tehergépjárművek milyen követési távolságot kell, hogy tartsanak egymás mögött. A fél másodperces követési idő – ez 80 km/órás tempónál mindössze 11 méter – természetesen sehol sem megengedett, de ez csak egy példa arra, hogy az új technikai megoldások ugyan rendelkezésre állnak, sok esetben a jogi környezet nem áll készen ezek fogadására.

A három speciálisan erre a célra felkészített Volvo FH vontatóból és félpótkocsikból álló konvoj a lébényi csomóponttól az M1-es autópályán haladt az M86-os útig, ott arra rátérve a rábapatonyai leágazásnál fordult vissza, és hajtott vissza Lébényig, tervszerűen, váratlan helyzetek nélkül. Természetesen mindhárom járműben ült vezető, de a követő járműveket csak felügyelték, azok, az első jármű parancsait követve hajtották végre a megfelelő manővereket.

A próbát megelőző sajtótájékoztatón, többek között részt vett Homolya Róbert közlekedéspolitikáért felelős államtitkár is, aki hangsúlyozta, Magyarország letette voksát amellet, hogy a térség járműipari fejlesztő központjává váljon. Ezért is kezdődött meg a zalaegerszegi tesztpálya építése, amely 2018-tól képes fogadni a járműgyártókat, a teljes beruházás 2020-ra készül el. Ezzel párhuzamosan az M7-es autópálya és a város között építendő M76-os gyorsforgalmi utat is úgy tervezik, hogy azon önvezető járművek is tesztelhetőek legyenek.

Homolya Róbert

A platooning technika jó példája annak az útkeresésnek, amely a járműgyártók mai fejlesztéseit jellemzi. A hús-vér járművezető még ott ül a fülkében, a valós irányítás az övé, de mögötte már két teljesen automatizált jármű követi a mozdulatait. A gyáriak szerint a közeljövőben zárt területeken, például logisztikai központokban történő járműmozgatáshoz alkalmazható ez a technika, így a fel és lerakóhelyek között egy sofőr is elég ahhoz, hogy három szerelvényt mozgasson. Annak, hogy van-e létjogosultsága pont ennek a megoldásnak, néhány év és kiderül, de az bizonyos, az egyre komolyabban teret nyerő elektromos járművek mellett, azok vezetését sem feltétlenül emberekre kívánja bízni a valamikori, talán nem is túl távoli jövőben az autóipar.

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.25
Április 25-én a pekingi Auto China 2024 járműipari konferencián mutatta be legújabb fejlesztését a....
2024.04.25
Megszólalásig hasonlít a Citroen C5 Aircrossra és osztozik is majd technikai alapjain az új Opel....
2024.04.25
Több mint egy tucat elektromos autó hirtelen lángra lobbant egy Eibesbrunn melletti cég telephelyén....
2024.04.25
Több mint 20 év után megújult a márka logója és vizuális arculata – írja honlapján a német....
2024.04.25
Tudja mi a különbség a sales maneger, a business development manager és account manager munkakörök....
2024.04.25
A Porsche újabb változattal teszi teljessé a 2023-ban teljes modellfrissítésen átesett Cayenne....
2024.04.25
A Magyarországon működő járműipari vállalatok, beleértve a nagy autógyárakat és azok széles....
2024.04.25
A BMW Group debreceni gyára és a Lufthansa együttműködése révén kapacitás bővítés valósult meg a....
2024.04.25
A Hyundai Motor Company a németországi Nürburgring versenypályán tesztelte az IONIQ 5 N - a márka....
2024.04.25
A Blaha Lujza téri állomáson végeznek műszaki mentést a tűzoltók - írta a Katasztrófavédelem....