Glickenhaus
Érdekes ördögi körre hívja fel a figyelmet a Road & Track magazin egyik interjú anyaga, amiben a kezdő autógyártó Glickenhaus és a szintén alacsony volumenű autók gyártására szakosodott, ám rendkívül nagy múlttal rendelkező McLaren is nyilatkozott egy eddig kevésbé ismert nehézségükről. Ki gondolná, hogy nem a törésteszten való megfelelés okoz fejfájást a „butik” autógyártóknak, azaz a kezdőknek. Még csak nem is a károsanyag-kibocsátási normáknak való megfelelés. Hanem a légzsákok. Legalábbis erre hívja fel a figyelmet az interjú során Jesse Glickenhaus, a Scuderia Cameron Glickenhaus (SCG) friss autógyár alapítójának fia.
Pedig mondhatjuk, hogy a Glickenhaus nagyban játszik, hiszen rögtön a Le Mans-i 24 órás csúcskategóriájába szállnak be az idéntől életbe lépő Hypercar szabályrendszernek köszönhetően. Ugyanakkor nem szeretnének megállni a versenypályákon, az élesben tanultakat szeretnék az utcákon is kamatoztatni. Van már több szupersportautójuk, egy hiperautójuk, de a terepezéssel is kacérkodnak. Mindez viszont mit sem ér, ha egyszer árajánlatra sem méltátják őket a beszállítók. Legyen szó légzsákról vagy menetstabilizáló rendszerről, a legtöbb beszállító szóba sem áll a kis gyártókkal – inkább rámennek a több millió dolláros üzletekre a nagyokkal.
„Teljesítjük az FIA hiperautó kategóriájának biztonsági feltételeit, amely során frontálisan és hátulról is 150 km/h-val ütköztek az autóink.” – tette hozzá Jesse Glickenhaus. „Szóval tudjuk, hogyan kell megfelelni a szabályoknak, ráadásul egyszer 12 g-s becsapódást is túléltek a versenyautónkban, szóval az utcán való megfelelés sem lehet túl nagy falat.” Azonban az autóiparban több alázatra van szükség, hiszen a törésteszteken való részvétel kötelező minden modell számára. Ami nem olcsó mulatság. A Glickenhaus körülbelül 1 millió dollárt szán a töréstesztekre, míg a McLaren körülbelül 3 millió dollárt költ minden egyes modelljének az ütköztetésére. És ebben még nincs is benne az autók ára.
A McLaren úgy spórol, hogy a töréstesztek között újjáépítik az autót. A Glickenhaus még ennél is tovább megy: ők is egy autóval tervezik végig csinálni a folyamatot, de még csak újra sem fogják építeni azt. Megbíznak autójukban annyira, hogy többszöri ütés is megvédi az utasait majd. Méghozzá légzsákok nélkül. Több tárgyalás után ugyanis megtalálták a kiskaput Amerikában. Csak akkor kötelezőek a légzsákok elöl, ha az első ülések két oldalt helyezkednek el. A 004-es kódú hiperautójuk viszont központi üléses, szóval nem előírás a légzsák számára. Szóval megkapták a homologizációt, és az NHTSA is elismerte, hogy ezenfelül mindent megtett a Glickenhaus, hogy rendkívül biztos autót gyártson.
Viszont az ördögi kör ettől még megmarad: a szabályok azt írják elő, hogy egyetlen autó eladásához is szükség van légzsákra, ugyanakkor a beszállítók pedig csak akkor fognak neked légzsákot eladni, ha már többezer autót eladtál.
További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!