elektromos autó

Óriási kutatás indult: így hasznosítanák az elektromos autókat a háztartásokban

2024.05.26.

Egy olyan rendszerről van szó, amelyben egy elektromos autóval rendelkező ház el tudja tárolni a nappal megtermelt energiát az autó akkumulátorában, és este, mikor már nem süt a nap, akkor kinyerni azt az autóból, elkerülve azt, hogy alacsony áron vissza kelljen tölteni a villamos hálózatba a többlet energiát.

Az innovatív nemzetközi V4Grid projekt közel 2,4 millió eurós támogatást kapott az Interreg Central Europe programban. Ezt az ambiciózus kezdeményezést egy 11 partnerből álló konzorcium viszi véghez, amely különböző iparági szereplőket tömörít magába, úgy mint: energetika, autóipar, töltőberendezés gyártó, jog, szoftver fejlesztő, mesterséges intelligencia fejlesztő, akadémiai illetve K+F területek képviselői Csehországból, Lengyelországból, Magyarországról és Szlovákiából.

A V4Grid projekt célja, hogy Közép-Kelet-Európában egy minden szempontból működőképes szolgáltatássá alakítsa át az elektromos járművek elektromos hálózatba integrálását elősegítő, már meglévő úgynevezett Vehicle-to-Everything (V2X) technológiát. A nemzetközi együttműködést kihasználva a V4Grid konzorcium a V2X technológiában rejlő üzleti szolgáltatások illetve lehetőségeinek maximalizálására fog törekedni, amely magában foglalja a Vehicle-to-Grid (V2G), Vehicle-to-Building (V2B) és Vehicle-to-Home (V2H) funkciókat.

A V2H egy olyan rendszer, amelyben egy elektromos autóval rendelkező ház el tudja tárolni a nappal megtermelt energiát az autó akkumulátorában, és este, mikor már nem süt a nap, akkor kinyerni azt az autóból, elkerülve azt, hogy alacsony áron vissza kelljen tölteni a villamos hálózatba a többlet energiát.

A V2B már egy komplexebb rendszer, amelyen keresztül, több elektromos autó van rácsatlakoztatva egy épületre, és a cél az, hogy a napon belüli csúcs felhasználásokat az autók akkumulátorából nyerjük ki és ezáltal a teljes havi áramszámlát lehessen csökkenteni, ugyanis a csúcsfelhasználások kivágásával, alacsonyabb lehet az áram rendelkezésre állási díja – ami egyike a céges villanyszámla-tételeknek –, és ez által teljes havi számla.

A V2G működéséhez pedig már több száz vagy ezer autóra van szükség, amelyek távolról vezérelve az olyan időszakban töltenek, mikor alacsony az áram ára, és olyankor töltenek vissza a hálózatba, mikor a drága áram. Illetve létezik az az üzleti modell is, amikor az autók akkumulátorát csak kis mértékben használjuk, de mégis segítenek az autók stabilizálni a hálózatot. Ez volna a frekvencia szabályozás. Ebben a modellben az autó tulajdonosa bérleti díjat kap az akkumulátorának a használatáért, és természetesen a saját mobilitását minden esetben előtérbe tudja helyezni az energiaszolgáltatásokhoz képest.

A V4Grid projekt célja ezeknek a koncepcióknak a kidolgozása üzleti szempontból, megtérülési számítások készítése, egy komplett szolgáltatáscsomag kialakítása illetve szabályozási javaslatok megfogalmazása. A résztvevők összesen 18 V2X töltőt fognak telepíteni, 15 bemutató helyszínen a V4-es régió országaiban.

Az elkövetkező 30 hónapban átfogó adatgyűjtésre és elemzésre fog sor kerül, majd a V2X szolgáltatások fejlesztése és bevezetése következik. Ez a közös erőfeszítés hozzájárul egy integráltabb és intelligensebb energiarendszerhez, valamint megteremti a jövő előfeltételeit olyan helyeken, ahol az elektromos járművek kulcsszerepet fognak játszani a hálózat stabilitásában és az energiaáramlás szabályozásában.

"A V4Grid projekt óriási lehetőségeket rejt magában. Világszerte már több mint 15 millió elektromos autó fut az utakon, és folyamatosan nő az egy autóban lévő akkumulátorok mérete. Amennyiben sikerül egy olyan üzleti modellt megalkotni, amelyben hasznosítani tudjuk – a V2X technológián keresztül - a villanyautókat energiatárolásra, az nagymértékben átalakíthatja a jelenleg ismert energia piacot, illetve támogathatja a megújuló energiák térnyerését, nem utolsó sorban pedig jövedelmet is generálhatnak az autók tulajdonosai számára." – nyilatkozta Reizer Levente, a Premium Napelem Kft. ügyvezető igazgatója.

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.07.26
Izgalmas autó a kettes kupé, főleg ezzel a kétliteres benzinmotorral. Erős, szép, kényelmes és még....
2024.07.26
Lando Norris, a McLaren brit versenyzője érte el a leggyorsabb köridőt a Forma-1-es Belga Nagydíj....
2024.07.26
A brit fejlesztésű elektromos autó rendkívül gyors töltési képességekkel rendelkezik, viszont a kis....
2024.07.26
Közlekedési baleset történt 2024. július 26-án 15 óra 40 perc körüli időben az M1-es autópálya....
2024.07.26
Nincs belőlük sok, legtöbbször ráadásul limitált szériának számítottak, mégis előfordult, hogy....
2024.07.26
A Mercedes-Benz Group eladásai, árbevétele és nyeresége is csökkent az idei második negyedévben a....
2024.07.26
- Egyik legnagyobb európai tesztlaboratóriumát nyitotta meg a Continental Temesváron - írta az....
2024.07.26
Olvasom itt-ott, hogy a régi volános világ temeti a céget. Pedig csak rendet teszünk! - írta....
2024.07.26
Az ellátási lánc logisztikájában egyre nagyobb igény mutatkozik a digitális eszközök és az....
2024.07.26
Egy kamion, egy teherautó és egy személygépkocsi karambolozott Ácsnál, az M1-es autópálya 99-es és....