ukrajnai háború

Összeomlott az orosz autópiac, brutálisan elszálltak az árak

2022.06.05.

Az orosz agressziót, Ukrajna erőszakos és kegyetlen lerohanásának következményeit az orosz autóvásárlók is megsínylik: beszűkült a piac, rengeteg márka beszüntette az importot, leálltak a nyugati és a japán gyárak és egekbe szökött az autók ára. 

Csak márciusban átlagosan 40 százalékot ugrottak az árak, miután olyan gyártók is beszüntették a helyi gyártást, mint a Toyota vagy a Volkswagen.

Üres autószalonok

A háború kitörésekor a rubel történelmi mélypontjára gyengült, amit az orosz központi bank intézkedései sem tudtak visszaterelni a normális mederbe. A globális gyártók bojkottja kiüresítette az autószalonokat, így a választék sem a régi. A legnagyobb orosz autókereskedésben, a Rolfnál márciusban hatvan százalékot estek februárral összehasonlítva az eladások. Más piaci szereplők arról számoltak be, hogy 15 éves mélypontot ért el a márciusi újautópiac. Előrejelzések szerint az orosz piac az egyharmadnyi lakossal rendelkező Spanyolország szintjére eshet vissza idén. A kereslet szűkülése és a magas árak miatt az orosz kormányzat a hazai gyártást próbálja fokozni. Az Európából és Japánból importált autók helyét kínai és indai modellekkel helyettesítik, hiszen a kínaiak és az indiaiak nem követték a többiek kivonulását. Árat azonban ők is emeltek: a Great Wall Motorhoz tartozó Haval márka modelljeinek az ára az orosz invázió óta ötven százalékkal emelkedett, pedig azokat helyben, Oroszországban szerelik össze. Az orosz statisztikai hivatal tájékoztatása szerint a külföldi autók ára márciusban 29 százalékkal emelkedtek.

A Ladának annyi

A Ford és a Honda felfüggesztette az autók és az alkatrészek szállítását. A Renault csoport kezdetben hezitált, de erős ukrán és nyugat-európai politikai nyomásra beálltak a sorba és felfüggesztették, illetve korlátozták oroszországi tevékenységüket. A vállalat nehéz helyzetben van, hisz második legfontosabb piaca az orosz, ráadásul a csoporthoz tartozik az AvtoVaz, a legnagyobb orosz autógyártó. A helyi gyártókat sokkolta az alkatrészhiány és a rubel értékvesztése, a Lada márciusban háromszor emelte a modelljeinek az árát. Az ügyeskedők megrohamozták a határon túli kereskedéseket, sajtóhírek szerint a kazah Kosztanaj legnagyobb kereskedésében a forgalom tíz százalékát orosz vevők bonyolították le márciusban. Korábban csak egy százalékot tett ki az arányuk.

Az orosz autópiac már a koronavírus-járvány és a csiphiány miatt is padlón volt, 2021-ben az újautó-értékesítés 50 százalékkal maradt el a 2012-es csúcstól. Az orosz gazdaság amúgy 2014-től, a Krím-félsziget elcsatolása óta stagnál.

Az Interfax orosz hírügynökség arról számolt be a minap, hogy a gyártás fenntartása érdekében az AvtoVAZ lebutított, külföldi alkatrészektől lecsupaszított Ladákat dob piacra, olyanokat, amelyekben légzsákon és kipörgésgátlón túl semmi más extra nincs.

A helyzet nagy nyertese Kína, ha az európai és japán gyártók nem térnek vissza a normális működésre, a kínaiak gyorsan és nehezen visszafordíthatóan átveszik a helyüket, legalábbis, ami a piaci részesedésüket illeti - figyelmeztetnek iparági szakértők.

Öt márkában bíznak

Jelentősen, éves összevetésben 43 százalékkal, 79 ezerre esett az új autók eladása Oroszországban márciusban.    Az Avtostat orosz elemzői intézet adatai szerint az idei első negyedévben összesen 264 ezer új autót értékesítettek az országban, 25 százalékkal kevesebbet a tavalyi azonos időszakhoz képest.    Az Avtostat számításai szerint, miután januárban és februárban egyaránt 12 százalékkal esett vissza a személygépkocsi-eladás, a múlt hónapban felgyorsult a visszaesés az Ukrajna elleni orosz háború hatásaként. Számos importőr ugyanis felfüggesztette az orosz piacra irányuló szállításokat, miközben Oroszországban a legtöbb gyártószalag leállt, elsősorban az ellátási láncok megszakadása miatt.    A rubel árfolyamának február végi, március eleji összeomlása azt eredményezte továbbá, hogy az új autók átlagosan 35-45 százalékkal drágultak egy hónap alatt - jegyezte meg az Avtostat.   

A márciusban eladott új személygépkocsik mintegy 60 százaléka öt márkára korlátozódott: Lada (17,1 ezer darab), Kia (9,4 ezer darab), Hyundai (8,6 ezer darab), Renault (6,7 ezer darab) és Toyota (4,8 ezer darab). Ugyanakkor mind az öt márka eladása csökkent 39-50 százalék közötti mértékben. Más márkák közül a legnagyobb eladáscsökkenést a kínai JAC (-72 százalék), a Cadillac (-70 százalék), a Lexus (- 67 százalék) a Volkswagen (-59 százalék), a Subaru (-57 százalék), valamint a Skoda és a kínai Great Wall esetében jegyezték fel, egyaránt 56 százalékosat.

B. Cs.

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.19
A debreceni autógyárát érintő társasági szerződést kötött a BMW Group a Lufthansa légitársasággal,....
2024.04.19
Koldus vagy királyfi, aki belépett? Örök dilemma ez ékszerüzletben, autókereskedésben,....
2024.04.19
Nagy esemény a MINI háza táján: a tisztán elektromos meghajtású MINI Aceman a 2024-es Pekingi....
2024.04.19
Ha ezt használja, megőrzi autója értékét.   ..
2024.04.19
A CX-60 után a vadonatúj Mazda CX-80 a második modell Európában, amelyet a Mazda nagy platformjára....
2024.04.19
Mostanában a szokásosnál is több szó esik a BMW legutóbbi 5-ös sorozatáról.  ..
2024.04.19
Az új BMW X3 a BMW Group dél-franciaországi, Miramasban működő tesztközpontjában a sorozatgyártás....
2024.04.19
A külső design alapján egy erőteljes és stílusos SUV rajzolódik ki, a frissítést követően a modell....
2024.04.19
Az idei első negyedévben megkötött teljes körű casco-szerződések átlagdíja 206 900 forint volt, 5,9....
2024.04.19
A kvalifikációt az első szakaszt követően negyedórára félbe kellett szakítani, mivel lángra kapott....