Párizsi Autószalon
A Párizsi Autószalon továbbra is a legkedveltebb autós kiállítások címet viseli világszerte. A nívós rendezvényre több mint egymillió látogató érkezik minden páros évben a francia világvárosba, ez másfélszerese a genfi-frankfurti szalonokéinak.
Őszi kirándulásom során a Peugeot 208 egy felszereltebb változata volt az autós útitársam odakint. Az oroszlános márka tavaly már 366 ezer autót adott el Franciaországban, ezzel a Renault mögött a második (416 ezer), míg a Citroen előtt eggyel áll (201 ezer) az összesített népszerűségi listán. A teljes piac több mint 2,1 milliós volt, amely 5%-os bővülés 2016-hoz képest.
A Peugeot már régóta egyedi gyártó futurisztikus cockpitjével (főleg az új 508-ban), azonban az utóbbi időben kezdett el felérni járműveinek külső designja a modern belsőhöz. Hiába egy részletgazdag és izgalmas belső, ha a vásárlót nem fogja meg különösebben a modell első ránézésre, minek is ülne bele?
A 208-as 1499 köbcentis dízelmotorja 100 lóerős, így lendületesen autózható a kis karosszériának hála. A legjobb fogyasztás 3,8 literre adódott száz kilométeren, de több utassal, csomagokkal és 130 km/órás tempóval ez egyre inkább a 7 liter felé kúszott az emelkedős szakaszokkal tarkított út során. A futómű meglepően jónak bizonyult, egy kisautótól nem vártam volna ilyen jó kanyarsebességet és úttartást. Több francia Peugeot tulajdonos is ezt emelte ki, mint kedvenc szempont a kényelem mellett négykerekűjénél. A helykínálat hátul nekem már passzentos volt, de a fejtér megvolt.
A parkolási szokások és a parkolóhelyek száma miatt amúgy is hasít az egyszerűbb autók piaca, sokszor ütik-vágják őket a tulajdonosok. A kompaktok és a kisméretű SUV-ok a prémium kategóriában is népszerűek, ide főleg az azonos méret, de jóval magasabb felszereltség és kényelem miatt voksolnak a vásárlók.
Továbbra is a Mercedes-Benz uralja az import luxusautók piacát. A csillagosok majdnem 10%-kal növekedtek tavaly (68 ezer), az Audi következik a második helyen 65, utána a BMW 61 ezer példánnyal. Párizsban félpercenként látni új S-osztályokat, míg a forgalom sűrűjében C és E osztályok tobzódnak. Infinitiből is akad azért szép számmal lokálisan.
A normandiai kiruccanás első állomása a tengerparti Fécamp volt, majd Étretait következett. Itt kellemes napsütés, friss tengeri halászáru és második világháborús bunkerek társaságában zajlott a piknik. Lenyűgöző látvány a meredek tengerpart, ahol az ár-apály révén néhol több tíz métereket vándorol a tenger, izgalmas elővilágot hagyva maga mögött. Elegáns vár hírében áll Les Andelys kastélya, már amennyi megmaradt belőle. Megérte a Párizs felé visszaúton megtett kitérő, szép panorámával, őszi színekkel, Szajna-kanyarulattal.
Meglepő, hogy manapság okosan foglalt repjeggyel, egy autóval és egy tanknyi üzemanyaggal mennyi helyre el lehet jutni. A jó társaság adott, így a világváros autószalonjának meglátogatása mellett érdemes néhány kiruccanásba is belevágni. Mindig tartogat meglepetéseket az őszi Párizs, nevezetesen limitált szériás Aston Martinokat vagy közel 800 lóerős Lamborghiniket. A különlegességet fokozza a kétévenkénti kiállítás, és nekem a genfinél mindig jobban tetszett eddig a francia etap.