Peugeot

A Peugeot i-Cockpit az évtized nagy innovációja

2020.02.06.

A Peugeot forradalmi újítását, az ergonómia terén új korszakot nyitó i-Cockpit kezelőfelületet az elmúlt tíz év egyik legfontosabb autós momentumának választotta meg a brit Top Gear.

A világ egyik ikonikus autós kiadványa, a brit Top Gear összeállította az elmúlt évtized meghatározó autóipari innovációinak és eseményeinek a listáját. A „Hűha!” listában szerepelnek korszakalkotó és korszakokat lezáró momentumok, szánalmas és lelkesítő ötletek, tévedések és zseniális eszmélések egyaránt. A listán mindössze kettő, szigorúan vett technológiai fejlesztés kapott helyet, és ezek közül csak egyet értékelt pozitívan a magazin – és a piac – a Peugeot 2012-ben bevezetett i-Cockpit koncepcióját.

Az elképzelés egyszerű és logikus volt, ugyanakkor teljes mértékben szakított az autóiparban évtizedek során kialakult beidegződésekkel. A tradicionális iskolák egy egyenesre helyezik a kormánykereket és a műszerparkot, mint az autó kezelőfelületének két legfontosabb elemét; az adatokat a kormány karimája alatt átpillantva olvashatta le a vezető. Arra, hogy ez az elképzelés alapvetően téves, már korábban is rájöttek a tervezők: ez hívta életre a head-up kijelzőket, amelyek a vezető látómezejében jelenítették meg az információkat – legalábbis azt a keveset, ami elfért egy néhány négyzetcentiméteres felületen.

A Peugeot i-Cockpit ezt a két megoldást gyúrta össze egyetlen újszerű, optimális rendszerré. Az i-Cockpit koncepcióban a tradicionális, információkban gazdag műszeregység a szokásosnál hátrébb és feljebb helyezkedik el. Ez a vezető látóterébe emeli a műszereket. Egy szokványos kormánykerékkel ez nehézségekbe ütközne, hiszen a karimája pont beletakarna az információkba, ezért a Peugeot kisebb átmérőjű volánnal egészítette ki a rendszert. Ez számos egyéb előnnyel is járt: a kompakt kormánykerékkel közvetlenebbül irányítható az autó, több hely marad alatta a térdnek, illetve a középkonzoli kezelőfelület is kényelmesebben elérhető.

Egy ilyen léptékű módosítás mindig kockázatos, a Peugeot i-Cockpit azonban telitalálatnak bizonyult. Az első 208-ast követően egymás után vezette be új generációs típusain a rendszert a Peugeot; mostanra több mint hatmillió autóban található meg ez az egyedülálló ergonómiai koncepció. Az első szériával szerzett tapasztalatokat figyelembe véve 2017-ben megújította rendszerét a Peugeot.

A kormánykereket mélyebbre helyezték, felső ívét laposabbra formálták, valamint bevezettek egy nagyméretű, konfigurálható, digitális műszeregységet – ez a két részlet nagyban segítette a leolvashatóságot. A középkonzolon extra méretű érintőképernyő kapott helyet, méghozzá a vezető felé fordítva; alá a korábbi érintésérzékeny gombok helyébe exkluzív kialakítású, de hagyományos kapcsolók kerültek. Ezekkel a módosításokkal még ergonomikusabb lett a vezetői környezet, amellyel a Peugeot két legújabb típusában: a második szériás 208-as modellben és a szintén második generációs 2008-as SUV-ban is találkozhatunk.

Az új 208 és 2008 ráadásul egy újabb trükkel fejeli meg ezt az innovatív koncepciót. A magasra emelt műszeregységen belül két síkban történik meg az információk megjelenítése, melyet egy különleges vetítőegység tesz lehetővé. A legfontosabb információk, így „kiugranak” a műszeregység síkjából. Ez lehetővé teszi az információik hierarchizálását is, a fontosabb információk vizuálisan előrébb ugranak. Ennek köszönhetően a biztonsági figyelmeztetések észlelési ideje jelentősen csökken, az így nyert tizedmásodpercek pedig akár életet is menthetnek. Ez az új 3D i-Cockpit koncepció is jól mutatja, hogy az újszerű vezetőhely folyamatos fejlődésben van és még sok lehetőséget tartogat a tervezők számára.

Az i-Cockpit mindkét generációja számos nemzetközi elismerésben részesült; a rendszert nem csak formatervezési, de biztonsági szempontból is kiemelkedő újításnak ítélte meg a szakma. Ezt erősíti meg a Top Gear dicsőségfalán elnyert hely is: olyan innováció, amely alapjaiban értelmezi újra az ember és az autó közötti elsődleges érintkezési felületet, és ezzel újrateremti az élvezetes és biztonságos vezetés körülményeit.

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.25
Július 1-jétől Achim Grewe Dr. Patrick Heineckétől veszi át az igazgatóság Pénzügy, IT, Beszerzés....
2024.04.25
Súlyos közlekedési baleset történt az A4-es autópályán Bruck közelében a magyar határ felé vezető....
2024.04.24
A legsikeresebb európai autó fél évszázados történelme eddig nyolc nemzedéket ölel fel. ..
2024.04.24
Egy külföldi turistabuszba hajtott hátulról egy energiaitalt szállító kamion az M1-es autópályán, a....
2024.04.24
- A kormány felszólítja az üzemanyag-forgalmazókat, hogy áraikat önkéntes alapon igazítsák a régiós....
2024.04.24
A Ford 1965 példányt fog gyártani a Mustangból a debütálás évének emlékére ..
2024.04.24
A bajor prémiumgyártó a tisztán elektromos meghajtású BMW i4 és a BMW 4-es Gran Coupé....
2024.04.24
A második napon, péntek délután már csúcsra járt a HUMDA Zöld Életre Valók komplex e-mobilitási....
2024.04.24
Két, egymástól független flottapiaci szavazáson a Toyota Professional három típusa ért el....
2024.04.24
Keddről szerdára virradó éjjel egy személyautó megcsúszott a tiszai Huszár Mátyás rakparton és....