Red Bull

Red Bull: Nekünk nincs vesztenivalónk, a McLarennél lehetnek idegesek

2025.11.27.

A McLaren ideges lesz és óvatos, a Red Bull bátran mehet előre – Helmut Marko szerint a nagy hátrányuk ellenére előnyük is van Max Verstappennel a bajnoki végjátékban.

Ez a bajnokság olyan hullámzó a Red Bull számára, mint a csapatuk és az autójuk teljesítménye volt az év során. Hol elvesztették, hol visszakapták a reményt, hol lemondtak a címvédésről, hol elhatározták, hogy a végsőkig nem adják fel. Las Vegas előtt már-már úgy, tűnt az utolsó reményvesztés küszöbére kerültek, amikor Max Verstappen győzelmét egy nem várt ajándék, a McLarenek kizárása követte. A holland e fordulattal nem 42, hanem 24 pontos hátrányból várja az év utolsó előtti nagydíjhétvégéjét Katarban, és még bizakodhat. Újra.

Helmut Marko Red Bull-tanácsadó szerint ha a számok nem is, a pszichológia mellettük szólhat. Az osztrákot a Der Standard című lap kérdezte, milyennek látja a bajnoki esélyeiket Las Vegas után. „Egyértelműen javultak – ez amolyan kívülállók esélye. A lendület egyértelműen a mi oldalunkon áll. Nincs mit vesztenünk, a McLaren viszont mindent elveszíthet. Már azzal számoltak, hogy elsők és másodikak lesznek a bajnokságban, és Max a mentális erő szempontjából amúgy is az egyik legnagyobb” – mondta Marko.

Kiemelte, a nagy nyomás sokféleképpen éreztetheti hatását a McLarennél. „Idegesség és verbális támadások formájában, de a versenyzőknél közvetlenül hibák formájában is, például az időmérő edzésen. És néha olyasmikben, mint a Las Vegas-i. Ez a hasmagasság kritikus kérdés. Mi is vétettünk már hibát e téren, például volt, hogy túl magasra emeltük az autót, és legalább egy versenyt vesztettünk el emiatt, mert az időmérőn meglévő tempónkat nem tudtuk tartani a versenyre. Meg kell találni a középutat, anélkül, hogy kockáztatnád a kizárást – és ez nehéz.”

Marko szerint nem kétséges, hogy a kizárásoknak lesz nyoma a McLarenen. „Egészen biztos! És ezzel együtt jár az idegesség is. A beállítási munkálatoknál felmerül a kérdés: biztosra menjünk vagy vállaljunk mégis egy kis kockázatot? Azt mondanám, Max és a Red Bull ilyen szempontból előnyben van. De a huszonnégy pontos hátrány őrülten nagy.”

Fotók: hirado.hu/XPB

Hogy tudnak-e vele bármit kezdeni ezzel a hátránnyal, az azon múlik, mennyire lesz versenyképes a Red Bull a hátralévő két verseny helyszínén. „Abu-Dzabiban egyértelműen a McLaren lehet előnyben a pálya karaktere miatt. Dohában a múlt évi eredmények alapján szintén inkább a McLaren. De már bizonyítottuk: ha eltaláljuk a beállításokat, egy szinten állunk, és akkor dönthet a Max-faktor” – latolgatta az esélyeket Marko.

Az idei hullámzásukat éppen ennek köszönhetik: nem mindig találják el a beállításokat, nem mindig tudják zabolázni az RB21-est. „A fő gond az, hogy kicsi az autónk azon működési tartománya, amelyben a gumik optimálisan működnek és közben a versenyen nem nagy a gumikopás. Ha kicsúszunk ebből a tartományból, az sok paraméterre visszavezethető, például a gumitípusra vagy a pálya hőmérsékletére. Négy-öt fokos különbség, és már nem megy az autónknak. A Mercedesnek és a Ferrarinak hasonló gondjai vannak” – magyarázta a tanácsadó.

A Red Bull Monza óta érezhető javulást ért el a beállítások terén, ám még így is előfordul, hogy rossz irányt vesznek. Mexikóban és Brazíliában is így volt. A módszerük azonban változott a második félévben. „A fejlesztéseket a szélcsatornában, a szimulációs eszközökkel és hasonlókkal találtuk, és itt van egyfajta eltérés. Nem az számít, elméletben mekkora a leszorítóerő értéke, hanem az, ami a pályán történik. Az autónak kiszámíthatónak kell lennie, önbizalmat kell adnia a versenyzőnek. Túlságosan messzire mentünk az elméleti oldallal, ahol a legklasszabb értékeket kapjuk, miközben olyan komoly gond lett a vezethetőséggel, hogy olykor csak Max Verstappen tudja megszelídíteni az autót. Most bevontuk Maxot az előzetes technikai megbeszélésekbe, és a szimulációkat is visszafogtuk egy bizonyos fokig.”

E váltásban Laurent Mekies csapatfőnöknek volt kulcsszerepe. „Laurent egy mérnök, mégpedig a jó fajtából. Mindent összekapcsolt. A versenyző jobban érzi magát, jobban figyelembe veszik a kéréseit. Max szereti, ha az autó eleje harap. Ha a hátulja instabil, az nem igazán zavarja, mert a képességeinek és tehetségeinek köszönhetően mindent kézben tart.”

A következő napokban kiderül, Katarban melyik arcát mutatja a Red Bull. Hogy Verstappen bajnokesélyesként is távozik-e a hétvége helyszínéről, az viszont nem csak ennek függvénye. Amennyiben Norris és a McLaren csúcsformát nyújt, és a sprinten és a versenyen is le tudja győzni a hollandot, minden esélye meglesz rá, hogy végleg megfossza őt a hol elhalványodó, hol felerősödő, szeszélyes 2025-ös reménytől.

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2025.12.19
Több mint két és fél évtized szolgálat után búcsúzik Budapest útjaitól az Ikarus 412-es autóbusz, a....
2025.12.19
Az önvezető autók és drónok világába kalauzolja a nézőket a nemzetközi ismeretterjesztő csatorna, a....
2025.12.19
Rendőröket és tűzoltókat riasztottak, miután bikák kószáltak a közúton Eperjesen és közelében -....
2025.12.19
A Toyota olykor jelentős változásokat vezet be: a gyártásban a kaizen, azaz a folyamatos fejlesztés....
2025.12.19
Bár a német üzletemberek elejétől fogva látták, mennyire kockázatos engedni a kínai befolyásnak és....
2025.12.19
Magyarországon 2016 óta engedélyezett az önvezető autók országutakon történő tesztelése, egyelőre....
2025.12.19
Elindult a visszaszámlálás az új ID. Polo érkezéséig: alig néhány hónappal a világpremier előtt egy....
2025.12.19
Megrongálódott szerdán a brüsszeli repülőtéren a szlovák kormánygép, amely Robert Fico (Smer–SD)....
2025.12.19
Több alkohol okozta baleset, több sérülttel – ez a lehangoló értékelés az év első feléről....
2025.12.18
A HangZóna mai vendége Soltész Bálint rendőrségi szóvivő. ..